Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Efter att haft först IOS, sedan Android och nu Windows Phone tycker jag det är konstigt att det inte vänder för Microsoft snart. Men Apple och Samsung är smarta med deras planterade läckor av bilder på så kallade prototyper månader innan lansering och media smälter detta med hull och hår.

Vet annars inte vad Microsoft gör för fel. I alla fall min 1 år gamla laggar inte efter en tids användning eller uppdatering av OS. Avsaknaden av bankappar kanske?

Jag tror inte att det har med tekniken att göra alls faktiskt. Rent funktionellt är de tre OSen rätt likvärdiga om än med lite olika styrkor och svagheter. Men det saknas helt den hype kring produkterna som både Samsung och Apple har. Media spelar såklart en stor roll där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Jag tror inte att det har med tekniken att göra alls faktiskt. Rent funktionellt är de tre OSen rätt likvärdiga om än med lite olika styrkor och svagheter. Men det saknas helt den hype kring produkterna som både Samsung och Apple har. Media spelar såklart en stor roll där.

Mjukvaran spelar roll och är en av anledningarna till att de själva inte kan lansera något på t.ex. Snapdragon 810 i dagsläget. Det är inte hype att lansera grejer nära/under mässor eller komma med något intressant var 12-18:e månad. Media ger de i princip mer uppmärksamhet än de förtjänar. Microsoft är upptagna med att produktplacera Sky/OneDrive och liknande. Tufft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Microsoft/Nokia har ju varit hyfsat duktiga på att få med diverse produkter i serier/filmer men som du säger har media "valt" att hålla låg profil gentemot wp, vilket är synd då det är riktigt bra produkter.
Nu har ju försäljningen tagit lite fart, men det är mest low-end/billiga lurar som rör på sig.
Att de flesta operatörer i Sverige har dragit ned antalet wp-telefoner eller helt slutat marknadsföra dem spelar också in.
Tror dock att w10 kan ge ett lyft med sömnlös kommunikation mellan enheter osv i synnerhet hos studenter, säljare osv som använder Office mm dagligen

Visa signatur

En såndär datormaskin

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Efter att haft först IOS, sedan Android och nu Windows Phone tycker jag det är konstigt att det inte vänder för Microsoft snart. Men Apple och Samsung är smarta med deras planterade läckor av bilder på så kallade prototyper månader innan lansering och media smälter detta med hull och hår.

Vet annars inte vad Microsoft gör för fel. I alla fall min 1 år gamla laggar inte efter en tids användning eller uppdatering av OS. Avsaknaden av bankappar kanske?

Jag tror, och tycker, att det dels ser trevligare ut med mjukare ikoner, än dessa kantiga. Och det kan vara det man såg först och därför, men jag vet inte, det är fyrkantiga lurar, fyrkanter som appar, fyrkanter som pratbubblor, och det har förvisso blivit mjukare med transparensen och allt detta, men jag tror idag, nu när jag lagt WP åt sidan ett tag, väntar in WP10 för att se, och sett dessa sköna andra appar hos de andra, att det hade varit, det är den känslan jag har nu iaf, mer likt men ändå så hade man inte behövt symbolisera det där med massa plattor, utan jag skulle vilja se mer app-liknande saker, drömmen vore live-app (i någon form)
för då känns inte steget så långt som det kan göra, även om vissa kanske bryta helt, men om vi tar Meego som ex, så var det Symbian-look på apprna men de hade något som inte dagens har, nästan alla var rundade och jag tror folk gillar det. Kanske att live-funktionen försvinner då.

Jag tror på sättet MS agerar på, investerar i CyanogenMod, och andra Android-baserade komponenter. Android är inte komplett, långtifrån, möjligt att folk kan skapa sig sin drömskärm med root och rom, men även om det är bäst, vilket jag tycker, så är det för att det har mindre svagheter än de andra, men det saknas mycket, faktiskt. Så nog skulle ett WP-Meego kunna slå Android, eller visst kan man släppa något som är bättre.

Dessutom, hur mycket är Android på en rootad lur med pålagd Rom? Det är väl inte mycket av Googles android där va?

Känns trist att ingen känns fullkomlig och att det istället handlade om annat, typ smaksak, hårdvara, nä, de ska den sämsta hårdvaran ha den bästa mjukvaran och tvärtom. Känns bra.

Permalänk
Medlem

Läste om kommande 640 och 640XL och måste säga att de gör lite konstiga nedskärningar, de skippar t.ex. en dedikerad kameraknapp. Kan väl knappast kosta så mycket extra med denna knapp jämfört med vad den tillför i användbarhet. Varför inte köra med kameraknapp på alla modeller så att de får detta gemensamt och sedan låta den interna hårdvaran avgöra vilken modell köparen faller för.

Skaffade förut en 1320 till föräldrarna och där hade Nokia sparat in på något så märkligt som "nätverkskortet" som inte stödjer 5GHz. Fasiken, min 4år gamla smartphone som knappast är någon toppmodell stöjder t.o.m. med 5GHz. Vad gäller 1320 så har jag för mig att vissa varianter hade stöd för 5Ghz så det framgick inte av specifikationen att de som såldes på den nordiska marknaden saknade detta så det kom verkligen som en "glad" överraskning efter inköpet.

Det jag menar är att jag tycker Nokia/Microsoft skär in på konstiga saker, bestäm istället att alla modeller ska stödja en viss standard, att alla ska ha kameraknapp och åtminstone stödja 5GHz nätverk och särskilj/segmentera de sedan istället med skärmstorlek, minne, cpu och kamerakvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Microsoft kommer att släppa en minst en ny high end mobil när Windows 10 kommer så vänta och se vad dom kommer med först.
Jag gissar på att en 940 och 940 XL kommer att presenteras.

Alright, finns det ett datum när den kommer ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Läste om kommande 640 och 640XL och måste säga att de gör lite konstiga nedskärningar, de skippar t.ex. en dedikerad kameraknapp. Kan väl knappast kosta så mycket extra med denna knapp jämfört med vad den tillför i användbarhet. Varför inte köra med kameraknapp på alla modeller så att de får detta gemensamt och sedan låta den interna hårdvaran avgöra vilken modell köparen faller för.

Frågade dem det under en intervju på MWC igår.
De sa att de telefoner som hade en riktigt bra kamera och riktar sig till användare som tycker kameran är viktig ska ha en knapp.
Medans low end som riktar sig till kunder som nöjer sig med en generisk kamera får nöja sig med kamera knappen i snabbmenyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jodå, den är bättre och förväntar mig inte att en Silverlight-app har mycket prioritet. Hon körde en Xperia Mini Pro innan 520'in. Det hon irriterar sig mest på är att WP-appen börjat visa reklam, som många klagar över just nu trotts att de betalat. Hon är rätt nöjd med WP annars. Själv är jag lite tveksam till om 5-tum är så bra när hon måste använda en hand. Moto E skulle säkert passa annars, men hon vill ha bättre kamera också.

Tittat på 730? 4.7" skärm istället. Annars kan du leta upp en 920 i fint skick billigt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

"Microsoft ser de senaste månaderna en bra tillväxt på den nordiska marknaden för sina smartphones i Lumia-serien. Det säger Ossi Korpela, Nordenchef på Microsoft Devices, till SIX vid MWC-mässan på onsdagen. "Vi ökar varje månad. Det är en väldigt stark tillväxt nu", säger han.

Microsoft uppger att bolaget inte minst har framgångar inom B2B, business to business.

Han lyfter även fram den offentliga sektorn. "De ser att de kan sänka sina kostnader rejält. I stället för att köpa en modell som kostar 6.000 kronor så betalar de 1.500 kronor", säger Ossi Korpela. Microsoft lanserade två nya modeller vid mässan, Lumia 640 och 640 XL som har en större skärm.

"TDC gick nyligen ut och sade att en av våra modeller var deras bäst säljande smartphone", säger Korpela. TDC är Danmarks största operatör.

Han avböjer dock att kvantifiera marknadsandel eller uttala sig om målsättningar framöver."

Källa

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anonymous FTW:

"Microsoft ser de senaste månaderna en bra tillväxt på den nordiska marknaden för sina smartphones i Lumia-serien...
...Han lyfter även fram den offentliga sektorn. "De ser att de kan sänka sina kostnader rejält. I stället för att köpa en modell som kostar 6.000 kronor så betalar de 1.500 kronor", säger Ossi Korpela.
Källa

Det dr med offentliga sektorn tror jag inte på. Högre anställda vill nog fördriva tiden med sina IOS-appar de är vana vid på sina dyra iPhones. Fotfolket kanske, men att de får mobiler är nog bara i nödfall. Vi fick en liten billig knapptelefon av märket Nokia och det är ju helt rätt. Lite svår att sms:a på eller läsa sms men annars duger den.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tittat på 730? 4.7" skärm istället. Annars kan du leta upp en 920 i fint skick billigt.

Någon som kan bedöma hur kameran är på Lumia 735?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Det dr med offentliga sektorn tror jag inte på. Högre anställda vill nog fördriva tiden med sina IOS-appar de är vana vid på sina dyra iPhones. Fotfolket kanske, men att de får mobiler är nog bara i nödfall. Vi fick en liten billig knapptelefon av märket Nokia och det är ju helt rätt. Lite svår att sms:a på eller läsa sms men annars duger den.

Jag har statligt jobb och vid beställning av ny telefon får man välja mellan Lumia 630, 830 eller iPhone 5S. Det står vad de kostar vid beställningen också så att den som beställer iphonen ska veta att den är avsevärt dyrare
Ganska många i min omgivning har valt 830n. Men det är bara de med iPhone 4 eller äldre som får byta.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Någon som kan bedöma hur kameran är på Lumia 735?

Jag har fått för mig att det är samma som i 720. Helt ok men inget Nokia-under.

Visa signatur

Asus U36SD

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Jag har fått för mig att det är samma som i 720. Helt ok men inget Nokia-under.

Verkar absolut vara samma sensor. Men ingen OIS eller liknande där. Just nu ligger 830 lite för dyrt dock, den var nere på 2000kr ett tag. Hos elladorna åtminstone. Så den lär inte bli aktuell i detta fall med 1800kr prishöjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Jag jobbar statligt och de flesta högdjur kör lumia medans fotsoldaterna väljer iPhone (om de får välja vilket inte alltid är fallet).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag jobbar statligt och de flesta högdjur kör lumia medans fotsoldaterna väljer iPhone (om de får välja vilket inte alltid är fallet).

Där fick man en snäpp på näsan för detta uttalande

Kollade förresten på teleoperatören TRE hemsida och klickade för en Windowstelefon. Upp kom inget. Uselt av TRE. Som tur köper jag mina telefoner kontant men ville testa om de hade en billig variant om jag ska fortsätta med dem.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Där fick man en snäpp på näsan för detta uttalande

Kollade förresten på teleoperatören TRE hemsida och klickade för en Windowstelefon. Upp kom inget. Uselt av TRE. Som tur köper jag mina telefoner kontant men ville testa om de hade en billig variant om jag ska fortsätta med dem.

Kan ju vara olika på andra myndigheter. Men många av dem vill åt Office och Outlook i mobilen på ett enkelt sätt.

Vad gäller operatörers ovilja att pusha Lumia så är det bara trist. Alla tjänar på att det finns flera starka aktörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Kan ju vara olika på andra myndigheter. Men många av dem vill åt Office och Outlook i mobilen på ett enkelt sätt.

Vad gäller operatörers ovilja att pusha Lumia så är det bara trist. Alla tjänar på att det finns flera starka aktörer.

Stöd för Lync och Sharepoint är inte heller fel. Ingetdera är tyvärr aktiverat hos oss. Men det kommer förhoppningsvis.

Visa signatur

Asus U36SD

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fick för ca 1 timme sen notifiering på min Lumia 930, ny uppdatering att hämta: Windows Phone 8.1 (8.10.14234.375) !

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Hoppas de kommer igång snart och det fungerar

http://s26.postimg.org/65i14aw95/mbsweb.jpg

Jag bytte nyss bank så för mig spelar det ingen roll!
Stolpskott att ta bort den gamla sidan utan att ordna en app däremot..

glhf

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av OJJE:

Fick för ca 1 timme sen notifiering på min Lumia 930, ny uppdatering att hämta: Windows Phone 8.1 (8.10.14234.375) !

Ja ja ha uppdatera min men kan inte se nått nytt.

Visa signatur

Är du någorlunda vettig så kör du Windows Phone!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OJJE:

Yes samma här, verkar främst vara till för 535 enligt artikeln nedan.

http://www.windowscentral.com/lumia-535-touchscreen-fix-updat...

Visa signatur

Main: Corsair 330R, MSI X99 SLI PLUS, Intel Core i7 5820 @ 4,2GHz, Noctua NH-U12P SE2, HyperX Fury 32 Gb, Gigabyte GTX 970 4 Gb
Server: Fractal Design R4, Asrock Extreme4 Z77, Intel Core i5 3570k, Noctua NH-U12P SE2, Corsair Vengeance 8Gb, Adata SP550 120GB , 3x 3TB WD Red
Bärbar: Dell XPS 13 i5, 8Gb

Permalänk

Någon som vet när Elgiganten ska rea ut 930 igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Någon som vet när Elgiganten ska rea ut 930 igen?

Tog kontakt med elgiganten och de sa att man skulle kolla på deras erbjudande som de har varje vecka.
Så tror själv att det inte kommer bli någon rea på 930 på ett bra tag då det var rea för 1-2 mån sedan på 930.

Väntar själv på 930an eller 940 som kommer ut 17 april

Permalänk
Skrivet av Wpox:

Tog kontakt med elgiganten och de sa att man skulle kolla på deras erbjudande som de har varje vecka.
Så tror själv att det inte kommer bli någon rea på 930 på ett bra tag då det var rea för 1-2 mån sedan på 930.

Tror jag köper en 530 för att testa Windows Phone då jag använder Android nu. Eller en 535.

Permalänk
Medlem

Är jag fel ute, eller kommer ni i år att få se ett sätt släpp av en fullgjord WP10, alltså komplett, med en matchande hårdvara, under detta året?

För då känns det som att man återigen kan ställa upp den emot varandra, flaggskeppen, och se om vi kommit någon vart rent allmänt med mjuk och tekniska specifikationer, och det har vi ju, samt ifall det skett någon förändring OS:en emellan, är det lika stort glapp, har någon närmat sig någon, osv,

HTC, Samsung kommer ju med dels tunga pjäser rent hårdvarumässigt, och Samsung tar steget från det plastiga och släpper en exklusivare body, med QI, och mycket annat, så¨Samsung levererar tungt, det måste erkännas. HTC kan säkerligen matcha detta på flera plan, men måhända att den inte blir/är lika vass. Men själva looken och det enastående ljudet gör att den känns väldigt lockande. Har aldrig heller testat HTC.

Men om MS hade haft denna eller liknande mjukvara, eller en Nokia-lur, så hade det inte ens varit svårt. Jag är så insmetad i MS-plattform och tjänster sedan så många år tillbaka, och jag trivs där, och endast MS, WP, kan ge den fulla synken och upplevelsen inom det så därför spelar det å ena sidan ingen roll hur grym någon annan släpper, klart att man sneglar, kanske t.om köper, men jag kommer aldrig byta plattform för MS är så överlägsna så¨det är löjligt. Kontakter, kalender (en riktigt bra kalander), sms OneNote, Outlook, Onedrive, allt detta bygger mina stöttepelare på, och om inte MS släpper en matchande lur snart, med det andra också (fler viktiga appar, skönare öppnare synsätt) så känns det av två dåliga ting som at jag hellre kämpar med den usla MS-synken på en förövrigt grymt OS (med appar som är ljusår före, flera sport-appar,etc mycket lättare att hålla koll och inte missa något, exempelvis), än att ha full synk men missa mycket som jag villigt erkänner att jag inte orkar missa längre.

Känner ett samband till Nokia, till MS, men känner inte att jag sviker dem nä'r det är MS som inte lanserar konkurrenskraftigt mobil-OS. Jag kan vara lojal, men inte så att det går ut över mig och drabbar mig. Den dagen de är i nivå med andra är en dag av lycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wpox:

De har haft med 930 & 830 flera gånger så tror inte det tar jättelång tid tills någon av de modellerna är med igen.
940 i april tror jag inte på, men slutet av sommaren eller tidig höst är rimligt

Visa signatur

En såndär datormaskin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Frågade dem det under en intervju på MWC igår.
De sa att de telefoner som hade en riktigt bra kamera och riktar sig till användare som tycker kameran är viktig ska ha en knapp.
Medans low end som riktar sig till kunder som nöjer sig med en generisk kamera får nöja sig med kamera knappen i snabbmenyn.

Tack, tänkte att XL som det iaf står Zeiss på baksidan av kunde räknas in i det gänget som kunde få kameraknapp.

Funderar på att lägga en förbokning, kikade du något på 640XL och minns hur det var med skalens yta? Har läst mig till att både cyan och orange är blanka/hala skal medan det svarta är matt. Vita har jag för mig också ska vara matt men i de bilder jag sätt från MWC så ser det ganska blankt/halt ut också?