Stöld på DreamHack. (Hur säkrar man sin dator?)

Permalänk
Medlem

Stöld på DreamHack. (Hur säkrar man sin dator?)

Jag tänkte åka på DHS15 och undrade hur jag försäkra att min stationära inte blir stulen (och skärmar)
Jag har hört mycket om stöld och vill vara säkrad.
Jag kommer ta med Headset osv. i en väska när jag lämnar datorn.
En till fråga, ska man ta med Ethernet-sladd?
(jag visste inte var jag skulle läga tråden)

Rubrik förtydligad
Visa signatur

Mijusth

Permalänk
Medlem

Skaffa chassi med Kensington security slot, och tillhörande låsvajer? Det är inte på något sätt en garanti, men det är klart misstänkt att stå och fibbla med ett lås som man inte kan koden till mitt bland alla spelare...

Man brukar vara ansvarig för sitt eget kablage, och exakt hur långt det behöver vara brukar stå på deras sida...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Skaffa chassi med Kensington security slot, och tillhörande låsvajer? Det är inte på något sätt en garanti, men det är klart misstänkt att stå och fibbla med ett lås som man inte kan koden till mitt bland alla spelare...

Man brukar vara ansvarig för sitt eget kablage, och exakt hur långt det behöver vara brukar stå på deras sida...
B!

Kan man få en länk eller namn på sida/affär som säljer detta?

Visa signatur

Mijusth

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit på DH själv någon gång men fattar inte helt ärligt hur man kan sno en stationär dator mitt framför ögonen på 100 tals andra entusiaster. Ungefär lika rimligt som att sno en utställd bil på en bilutställning och ingen fattar en misstanke om att något är fel

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

http://www.dreamhack.se/dhs15/about/pack-list/

Vart där senaste två gångerna. Stölder har inte hänt någon av de jag känner, se bara till att åtminstone en av de du sitter med/känner/reser med sitter kvar och håller koll på grejerna. Ethernet-sladd ska vara med. 5 meter lång har räckt varje gång för mig.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Självklart så hoppas man juh att folk kan ge fan i andras saker.

Men det är inte alls så svårt att sno en massa saker mitt framför ögonen folk. Dom flesta vill tro det bästa om andra.

För att ta ett exempel. Du/ni sitter på skolan eller på en större arbetsplats, och någon går förbi bärandes på en dator. Tänker ni att det är ägaren till datorn eller kanske en service tekniker som jobbar med datorer och kanske måste ta med sig en på service.
Eller är det första ni tänker att där går det en tjuv och går fram och stoppar personen?

Bästa sättet att få ha sina saker i fred är helt enkelt att sitta med sina kompisar och se till att en alltid stannar kvar vid datorerna. Dvs gå och äta i skift och sova i skift.

Permalänk
Medlem

Stölder händer på alla evenemang, det går inte att 100% undvika att det någonsin händer. Gänget jag åker med har dock bara blivit av med ett tangentbord och en stol och har varit med på alla event sen 08. Vi har några förebyggande trick vi kör med.

1: Alltid se till att de stora sakerna är fastsurrade i medtagna bord/stegar/osv eller lastpallarna borden byggs av (han som blev av med stolen hade en kedja runt den i vintras).
2: Buntband, en jävla massa av dem. Alla sladdar m.m. sätter vi ihop i en röra med varandras kablage och i datorerna och skärmarna. Den som vill stjäla nått, den kommer få jobba. Vilket i regel gör att de skiter i att försöka en längre stund.
3: Möss, musmatta, tangentbord, annat löst lägger jag i en väska och tar med mig när det är dags för sömn. Skulle inte kalla det garanti att ingen försöker rota i den medans man sover men saker ligger inte framme i alla fall.
4: Är ni ett gäng, se till att ni rör er från platserna i skift och även sover i skift. Bästa tipset. Jag brukar köra egen bil så jag tar ofta första dygnet t.ex.

Hoppas det låter som vettiga tips

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Verkar roligt med dreamhack hur långt är det, och hur ser en vanlig dag ut?

Visa signatur

Professionell sociopat.

Permalänk
Medlem

Har varit där många gånger utan att bli av med något.
1. Se till att någon ni känner är kvar vid datorerna hela tiden.
2. Lär känna dom runt omkring så ni kan ha koll på varandras saker.
3. Se till att ha städat runt med då vet man vart saker och ting är( har varit engång då bordsgranarna var som grisar(då tände dom ljuset i taket så folk fick städa).

Ser man till att följa 1 och 2 reglerna så brukar det inte vara några problem.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Snurra kablar runt saker som skärm eller två öppnade pcie platser(runt plåten som sitter mellan platserna) Sätt fast allt med buntband, ingen kommer sno något om han behöver stå hängandes över bordet med en avbitare.

Koppla in musen i frontpanelen utan något annan säkerhet och något kan sno den i förbifarten. Gör det krångligt och du klarar dig.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Låter askul

Edit: seriöst, tolvåringar? Går inte de fortfarande i blöjor?

Visa signatur

Professionell sociopat.

Permalänk

Lär känna din bordsgranne
Fråga om hen kan ha ett litet öga på dina saker om du är borta i några minuter, oftast så säger de okej.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Woxolo:

Låter askul

Edit: seriöst, tolvåringar? Går inte de fortfarande i blöjor?

Klart det finns tolvåringar på DH. I somras satt det några killar som nog inte var mer än 10 nära oss. De åkte dock hem redan efter några timmar.

Om någon säger att DH bara är massa P12:or så ljuger de dock. Vill man att folket omkring en ska hålla en så hög medelålder som möjligt sätter man sig i B (som i Bästa)- eller C-hallen, då de flesta kids sitter i D-hallen. Datorentusiasterna tenderar att föredra B-hallen enligt min erfarenhet.

Värre än medelåldern på DH är då den till synes oändliga skogen av Steelseries- och Razer-headset som möter en sekunden man kliver innanför dörren.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Många bra förslag innan.

Om du vill skydda tangentbord, mus och kanske ett headset (usb anslutet)

Så kika på något som denna:

http://www.inet.se/produkt/6909673/nzxt-bunker-usb-las-for-4-...

Finns flera men hittade ingen annan vid snabbt sökande.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

JAg körde in min dator in mellan bordsbenen förra året och hade min kompis dator framför (cooler master cosmos). Allt var inkopplat bak på datorn. När jag sedan skulle ändra någon kabeldragning var det lättare att be personen mitt emot att frigöra sian bordsben och krypa in där.

Det som brukar löpa risk att stjälas är saker som är lätta att ta. Det är tangentbord, om de är lätta att ta loss, möss, enligt samma modell, och headsets, gissa när...

Bunta ihop ALLT som går upp på bordet. Cruentusa sa det, jag säger det igen,

Citat:

Gör det krångligt och du klarar dig.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Bara en tanke över hur arrangören skulle kunna öka säkerheten på stället.

Vid incheckning får man ett armband typ modell sjukhus eller konsert modell med ett
nummer på till detta får man även någon form av klisterlapp med samma nummer på.
Ska man lämna stället så får man visa upp båda för att verifiera att det är ens egna grejer
man bär på. Kan man inte visa upp båda har man problem.

Bara en snabb tanke

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Har man gott om fritid kan man göra sig en låda att låsa in allt i (se länken i min signatur).

Trots dessa så tog vi också rådet och bekantade oss med alla runtomkring och försökte minimera tiden det var obevakat. Skulle tro att vi var helt borta från platserna ca 5-6h/dygn (vi sov i omgångar).

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mijusth:

Kan man få en länk eller namn på sida/affär som säljer detta?

Chassin brukar av någon anledning inte specificera om de har, eller inte har en slot. Så man får titta efter själv:

Låsen säljs "överallt". Utom på Inet, tydligen. Normalt hittar man dem under tillbehör till bärbara datorer.
kostar 1-2 hundringar. Jag föredrar rak vajer, och inte spiraler, de senare tar mindre plats när man packar, men är besvärligare att använda, det ska alltid bli en massa trassel...

Nyckel vs kodlås... fan vet vilket som egentligen är bäst. Med nyckel kan ingen ställa om koden så att man inte får med sig grejerna därifrån. Men varför skulle någon ändra koden till något varken du, eller de känner till?
B!

Edit
Meh! Hittade dem på Inet. Så ALLA har lås. Fast Inet's var svindyra, 349:- , så ta något annat.
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Inte läst alla posts så detta kanske har skrivits men någonting som jag brukar göra är att ta med buntband/stripes och stripea ihop alla sladdar jag har och sedan stripea fast bunten i chasset (via perforering eller vid fläktarna osv. Ifall någon skall stjäla mitt headset eller något i den stilen får dom fan i mig stjäla hela kittet, och det är det ingen som gör.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

min dator med tillhörande skärmar till ett värde på en bit över 80.000 har fått stå orört när jag varit där i alla fall
Är du inte en liten p 12 eller ser ut som en riktig spinkig nerd så kommer du få ha dina grejer kvar.

Permalänk

Jag vill bara skriva min uppfattning om dreamhack. Jag har varit sär tre gånger och är väldigt godtrogen av mig. Jag har gått iväg från platsen i 2 timmar med en hundring och iphone på platen, och de var kvar. Jag brukar aldrig ta med möss eller tangentbord och hitills har de funkat.

Självklartingen garanti, smartast är att följa ovanstående råd, jag menar bara att du inte ska oroa dig för mycket.

Permalänk
Medlem

Man får tänka lite som tjuven. Man vill att det ska gå snabbt och smidigt att plocka på sig det man behagar att sno. Skärm och dator är inte så vanligt att folk snor på dh, mycket kablar att rycka och stor och tungt. Möss och tangentbord finns det en större risk för. Det löser man genom att bunta ihop alla kablar med varandra så tjuven blir lite svettig när han märker att allt är ett skatbo.

Det du ska hålla koll på är mobil och plånbok. Se till att ha det så rent på bordet som möjligt från lösa grejer. På mina 8 event som deltagare så har jag kört denna princip och inte råkat ut för nått. Men nu som crew så ser jag sjukt många som bara lämnar mobil och allt på sin plats. Skitlätt för en tjuv att plocka på sig grejer, samarbeta med dina bordskamrater.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

tänkte själv åka på mitt första DH nu i sommar, varken datorn eller skärmen är jag speciellt orolig för datorn väger ju drygt 50KG och den är det inte många som orkar släpa på, mus och headset kör jag trådlöst så det är ju enkelt för mig att plocka med mig när jag går iväg.
Tangentbordet får man väl Bunta fast åt helvete dock..

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Easy, put a few AMD stickers on your box. It works better than any lock!

Citat:

dreamhackthug1: duuude omfg he got an AMD!!!
dreamhackthug2 WHAAAAAT?
dreamhackthug1: Maybe he accepts paypal donations?

Permalänk
Medlem

Skärm och burk lär du inte behöva oroa dig för mycket över att det blir stulet. Allt för stort och bökigt att springa ut med. Så är mest små saker som musen och headset som är mer sårbart, samt telefon och plånbok.
Men som tidigare nämnts så är det bara att bunta ihopa kablarna lite. En del chassin har även en back plate där man kan trä in kablarna så att man måste öppna chassit för att trassla ut kablarna.

Och har du lösa saker som trådlös mus och headset. Så får du helt enkelt bära med det i en liten ryggsäck eller nått när du ska lämna datorn.

Har själv inte LANat sen typ Counterstrike var nytt och fortfarande en mod.. Men fick min mobil stulen en gång på ett LAN. Titta bort för en sekund, och några snor ungar som hade smugit in i lokalen snodde telefonen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Så överdrivet komplicerade lösningar. Jag har förvisso bara vart på ett dh, men tyckte min lösning var rätt bra;

Ett kensingtonlås draget igenom vattenkylningshålen i dåvarande chassit, fastsatt i skärmen med ett hänglås över som alla kablar satt 'tight' i.

I övrigt detsamma tips som alla andra ger, snacka med dina bordsgrannar och ta helst med dig lösa föremål om du ska på promenad.

Måste också avråda från den stora discohallen, går varken att prata med folk eller spela något pga. Alla snorisar som springer omkring och skriker efter blöjbyte. Satt där en timme på lillkusinens plats när han sov, sen gav jag upp. Kan dock vara jag som är för gammal för 'sånt tjaffs'

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lju$mörd4r3n:

Easy, put a few AMD stickers on your box. It works better than any lock!

Då kan man lika väl köra med de gamla fula beiga chassina. Ingen med vett i huvet som snor en sådan burk

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Då kan man lika väl köra med de gamla fula beiga chassina. Ingen med vett i huvet som snor en sådan burk

Glöm inte att det skall stå Dell på chassit också. Väldigt avtändande, om du lyckas få in datorn i det chassit förstås. (Annars tar man bara ett klistermärke )

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk

Har själv aldrig varit på DH fast än att jag velat åka i ca 4 år nu men har aldrig fått någon med mig...
Tänker iaf inte upprepad med att göra det krångligt igen då du nog redan förstått det

Vad jag skulle göra har nog nämnts redan här men listar upp det iaf.

1. Lås fast burken med hjälp av kensington lås (Om man har), alternativt som jag läst så har folk haft 2 pci portar lediga som dom har dragit en vajer igenom, visst om dom försöker flytta datorn så kanske det inte håller men folk runt omkring tycker nog det ser misstänksamt ut om någon börjar stå och slita för att en dator sitter fast.
2. Precis samma som ovan fast med skärmen.
3. Använd buntband och sätt fast mus, headset och tangentbord bakom datorn. Alternativt använda det som HenKenny nämnde om en låsbar USB port verkar riktigt nice!
4. Lär känna dina bordsgrannar (dock är man lika paranoid som mig så lita inte på dom allt för mycket )
5. Lämna inga lösa värdesaker så som telefon, extern hårddisk, USB minnen, plånbok, osv. om du går iväg.

Sen den absolut säkraste sättet är ju självklart att alltid sitta på sin plats vem behöver sömn och mat då man kan nöta flera dagar i sträck

Visa signatur

CPU: i7-6700k @ 4,0Ghz GPU: Asus GTX 980 STRIX 4GB DDR5
Mobo: ASUS Z170-A - ATX / Z170 / DDR4 / 1151
RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 / 2666MHz
SSD: 2x120gb Samsung 850 EVO 120GB
Låda: Fractal Design Define R5 - Black Pearl

Permalänk
Medlem

De flesta tjuvar är ju "opportunister" så brukar räcka med att gömma lösa grejer. De gånger jag varit där har vi alltid suttit på mitten dock, jag anar att det kan vara värre om man sitter närmare en gång där många människor passerar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB