Permalänk
Medlem

Tredje skärm fungerar inte

Hejsan!

Jag har haft 2x24" skärmar och kopplat den ena i HDMI och den andra genom En VGA-->DVI adapter. Min 22" är kopplad via en aktiv displayport till DVI. Som ni ser här på bilden här

2 och 3 är skärmarna som funkar i load, men direkt i WinLogin screen så dör 2 och 1 funkar. Bild 1 i BIOS och bild 2 i WinLogin

Jag kan som sagt bara ha 2 skärmar aktiverade samtidigt, och ja, åter igen så är det en aktiv adapter jag använder.

Grafikkortet är ett Asus Radeon R9 280 (inte 280x)

Om ni behöver mer info om något fråga i kommentarerna eller PM.

Tack på förhand!

Visa signatur

PC: OS: Windows 7 Ultimate 64-bit Case: Fractal Design Define R4 Pearl Black
CPU: AMD FX6300 3,5GHz MoBo: Gigabyte 970A-DS3P
GPU: ASUS R9 280 3GB RAM: Corsair Vengence 8GB 1600MHz
SSD:Intel 530 Series 120GB HDD:Seagate Barracuda 2TB 7200RPM
PSU: Coolermaster B-Series 600W

Permalänk

Tja prova med en dvi istället för hdmi om du har möjlighet.

Skrivet av Sliiipen:

Hejsan!

Jag har haft 2x24" skärmar och kopplat den ena i HDMI och den andra genom En VGA-->DVI adapter. Min 22" är kopplad via en aktiv displayport till DVI. Som ni ser här på bilden här

2 och 3 är skärmarna som funkar i load, men direkt i WinLogin screen så dör 2 och 1 funkar. Bild 1 i BIOS och bild 2 i WinLogin

Jag kan som sagt bara ha 2 skärmar aktiverade samtidigt, och ja, åter igen så är det en aktiv adapter jag använder.

Om ni behöver mer info om något fråga i kommentarerna eller PM.

Tack på förhand!

Visa signatur

Dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomibulan:

Tja prova med en dvi istället för hdmi om du har möjlighet.

Har tyvärr bara HDMI och vga i 24" skärmarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du gjort en eyefinitygrupp i CCC? Har för mig att jag fick göra det när jag kopplade in min tredje skärm.

Annars kan du ju bara kolla om datorn hittar alla skärmarna i CCC, kanske går att "aktivera" den tredje därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Har du gjort en eyefinitygrupp i CCC? Har för mig att jag fick göra det när jag kopplade in min tredje skärm.

Annars kan du ju bara kolla om datorn hittar alla skärmarna i CCC, kanske går att "aktivera" den tredje därifrån.

CCC och Windows ser alla skärmar, men kan bara använda mig utav 2, när jag försöker aktivera den tredje i Windows står det "Det gick inte att spara bildskärmsinställningarna."

Visa signatur

Permalänk

Alla grafikkort klarar väl inte att mata HDMI och DVI på samma gång...
Vad har du för övriga portar?

Antar att du kan köra 2 st DVI ut samt 1 displayport.
Om det är detta kort du har http://www.asus.com/se/Graphics_Cards/R9280DC2T3GD5/

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

Alla grafikkort klarar väl inte att mata HDMI och DVI på samma gång...
Vad har du för övriga portar?

Antar att du kan köra 2 st DVI ut samt 1 displayport.
Om det är detta kort du har http://www.asus.com/se/Graphics_Cards/R9280DC2T3GD5/

Jag har ju använt DVI och HDMI sedan jag fick kortet, sen nu när jag fick en ny skärm så fungerar det inte. Som sagt bara VGA och HDMI i mina 24" skärmar och VGA och DVI i 22".

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sliiipen:

Jag har ju använt DVI och HDMI sedan jag fick kortet, sen nu när jag fick en ny skärm så fungerar det inte. Som sagt bara VGA och HDMI i mina 24" skärmar och VGA och DVI i 22".

Jaha ok, du skrev "VGA-->DVI" på tidigare uppsättning så trodde du kört med ett annat kort då, inte 280:n.
Trodde VGA var source från GPU.

Kan dock vara värt att testa som jag föreslog, om du har möjlighet.

Hittade detta på Anandtech också,

"Thanks to some firmware and board level changes, with the 200 series AMD is now able to attach multiple TMDS transmitters/interfaces to the same clock generator, allowing one clock generator to be used to drive multiple displays. As a result it’s now possible to drive up to 3 TMDS interface displays off of a single 200 series card, albeit with restrictions.

The catch here is that these can’t be independent displays, and this change is primarily intended towards enabling Eyefinity with cheap, DVI/HDMI-only monitors. To utilize clock sharing and to drive 3 such monitors off of a single card, all 3 monitors must be timing-identical, which functionally speaking almost always requires the monitors to be completely identical. Furthermore the sharing of the clock generator can only be engaged/disabled upon boot, so the 3rd display cannot be hot-plugged and must be present at boot time. Consequently this is by no means as unrestricted and easy as having native support for 3 TMDS interface displays, but for Eyefinity it will get the job done.

Of course this restriction only applies to using 3 TMDS interface monitors off of a single card natively. Using the DisplayPort, either with a native monitor or through an active DP-to-DVI/HDMI adapter, still allows the same fully independent functionality as before."

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem

Har du otur (säger inte att det är så) så kan det vara så att endast två skärmar kan drivas samtidigt, eller att det krävs en viss konfiguration för att driva fler än så samtidigt. Har själv stött på problemet med Intels HD2000 som stödjer Displayport/DVI/HDMI/VGA men inte allting samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sliiipen:

Hejsan!

Tror inte du kan ha 3 skärmar när du har analoga delen med VGA, oavsett hur du omvandlar det.

Du borde kunna få det att fungera om du kan få alla digitala. Men ofta så var det bara via displayport (och ev HDMI) man kunde få många skärmar.

Låt mig se om jag förstår detta rätt.
Du har 3 skärmar. 2 har HDMI, den sista har DVI?
Om ditt kort har som detta så ta en dispalyport till HDMI, en ren HDMI och sista på DVD-D kontakten... då borde alla vara digitala.

Edit: adapter DP till HDMI http://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Kablar--...
kabel 2m (finns 1,3 och 5 också):http://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Kablar--...

Fördelen med att gå från DP till HDMI är att de är i princip identiska, det är bara lite pin-omkoppling.

Permalänk

För att återkoppla till Prodigys fråga - "Har du gjort en eyefinitygrupp i CCC? "
Testat det? Tyckte inte det framgick av ditt svar. Det kan hända att kortet inte stöder 3 skärmar ursprungligen men att Eyefinity fixar biffen.

Länk för att trixa till en Eyefinitygrupp -
http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/gpu50-amd-eyef...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror inte du kan ha 3 skärmar när du har analoga delen med VGA, oavsett hur du omvandlar det.

Du borde kunna få det att fungera om du kan få alla digitala. Men ofta så var det bara via displayport (och ev HDMI) man kunde få många skärmar.

Låt mig se om jag förstår detta rätt.
Du har 3 skärmar. 2 har HDMI, den sista har DVI?
Om ditt kort har som detta så ta en dispalyport till HDMI, en ren HDMI och sista på DVD-D kontakten... då borde alla vara digitala.

Edit: adapter DP till HDMI http://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Kablar--...
kabel 2m (finns 1,3 och 5 också):http://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringutrustning/Kablar--...

Fördelen med att gå från DP till HDMI är att de är i princip identiska, det är bara lite pin-omkoppling.

Jag har kunnat det på både ett asus 6870 och ett powercolor 270x så visst ska det funka att köra en av tre skärmar via en VGA-adapter.

Och förövrigt så tror jag fortfarande att det är aktiv DP adapter som gäller för >2 skärmar om inte alla är samma modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

För att återkoppla till Prodigys fråga - "Har du gjort en eyefinitygrupp i CCC? "
Testat det? Tyckte inte det framgick av ditt svar. Det kan hända att kortet inte stöder 3 skärmar ursprungligen men att Eyefinity fixar biffen.

Länk för att trixa till en Eyefinitygrupp -
http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/gpu50-amd-eyef...

Eyefinity ser bara 2 skärmar, med CCC ser alla 3.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sliiipen:

Eyefinity ser bara 2 skärmar, med CCC ser alla 3.

Alltså, skapandet av eyefinitygrupp görs ju i CCC?

Visa signatur

Permalänk

Jag kör 3 skärmar till mitt 280x, en via DVI till VGA, en via DVI och den sista via DP till DVI via en aktiv adapter.

För att det ska fungera krävs att en skärm är ansluten via DP eller en aktiv adapter. Exempelvis http://www.inet.se/produkt/5409070/adapter-xfx-displayport-ha...

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Jag kör 3 skärmar till mitt 280x, en via DVI till VGA, en via DVI och den sista via DP till DVI via en aktiv adapter.

För att det ska fungera krävs att en skärm är ansluten via DP eller en aktiv adapter. Exempelvis http://www.inet.se/produkt/5409070/adapter-xfx-displayport-ha...

Jag har redan en aktiv DVI --> Displayport, men min datortekniklärare OCH en annan här i tråden sa att de trodde att de kan strula om man använder alla 3 olika portar (VGA, DVI och HDMI) så jag ska köpa en aktiv HDMI --> Displayport Men är denna adapter aktiv? ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sliiipen:

Jag har redan en aktiv DVI --> Displayport, men min datortekniklärare OCH en annan här i tråden sa att de trodde att de kan strula om man använder alla 3 olika portar (VGA, DVI och HDMI) så jag ska köpa en aktiv HDMI --> Displayport Men är denna adapter aktiv? ^^

Nej, är adapter aktiv så står det ganska tydligt i produktnamnet eller i beskrivningen.

Permalänk
Medlem

Du har två skärmar med endast VGA och HDMI, är det korrekt?
Har du provat att koppla DVI-HDMI istället för DVI-VGA? En sådan adapter är inte alls lika dyr som en aktiv displayportomvandlare

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.