Rekommendera några nya komponenter till tre år gammal speldator

Permalänk

Rekommendera några nya komponenter till tre år gammal speldator

Jag byggde mig en rosa liten spelburk för tre år sedan och har slängt in följande saker i den (plus hårddiskar och optisk enhet och sånt oväsentligt):

Chassi NZXT Phantom Rosa ATX Nätagg XFX Core Edition 850W 80+ Bronze Grafikkort XFX Radeon HD 6970 2GB GDDR5 880MHz CPU Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB Moderkort MK Asus P8Z68-V PRO/GEN3 Sock 1155, ATX, Z68 Minnen Corsair 16GB (4-KIT) DDR3 VENGEANCE 1,5V LOW P

Nu har moderkortet pajat, så jag känner att iom att det ändå gått tre år kan det börja bli dags att uppgradera lite i allmänhet.

Jag vill definitivt byta chassi iaf, har några Fractal Design som jag är nöjd med så det lutar åt ex. ett Define R5. Och moderkortet förstås, eftersom det är det som är trasigt. Men jag tänker att resten borde funka fint att föra vidare, det är lite irriterande att inte nätagget är modulärt bara men det i sig är inte skäl nog att köpa nytt.

Jag spelar sällan de allra nyaste spelen men jag vill kunna köra sådant som är 1-2 år gammalt på någorlunda max. Få eller inga FPS.

Så mina frågor är:
1. Funkar komponenterna att köra vidare på eller borde jag byta ut något annat?
2. Vad för moderkort skulle ni rekommendera? Formfaktor ATX, kompatibel med allt ovan (eller med sådant som jag ev. behöver byta till), inbyggt wlan.
3. Kan jag köpa ett till lite billigare grafikkort och köra båda för att få lite extra kräm, eller är det uteslutet? Om ja behöver moderkortet stöd även för det antar jag.
4. Säg att jag hypotetiskt köper en Fractal Design Define R5 och kör på chassifläktarna plus en bra CPU-fläkt, vad behöver jag mer i fläktväg, och skiljer det sig om jag kör två grafikkort? Prio är framför allt tysthet.

Tack på förhand för hjälp, och sorry att det blev så långt.

Permalänk
Medlem

Försök hitta ett Socket 1155 moderkort. Om inte i butik, så begagnat. Under KÖPES på Sweclockers Marknad.

Det vore synd om du måste byta moderkort-processor. Därför att processorn är utmärkt!

Naturligtvis ska du också köpa Fractal Design Define R5.
Och ett nytt bättre grafikkort.

Jag måste säga att det är en fin dator du har. Om det inte vore för moderkortet som pajat.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem

Här har du ett bra Socket 1155 moderkort på webhallen
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/151634-asrock...

Vad du ska köpa är ett Z77 kort.
Det går att söka på prisjakt
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1794

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk

Awesome, tack för svaren. Får bortse från wlan på moderkortet då.

Det är inte aktuellt att bara köpa ett till likadant grafikkort billigt, I take it? Det är klart, har jag bara ett (nytt) grafikkort i burken behöver jag inte så mycket extrakylning vilket är positivt.

Permalänk

Antar att vilket grafikkort jag stoppar in har mindre betydelse så länge det är bra och modernt. Finns det några argument mot Asus Strix GTX 980 DirectCU II OC, frånsett att det möjligen är overkill? Tänker mest så att jag inte missar något uppenbart i stil med "nej, det där funkar inte alls i den datorn".

Permalänk

Själv hade jag ju bara bränt upp XFX-agget och skaffat nytt. Sådana skördetröskor gillar inte jag i alla fall. Men för att vara allvarlig så hade jag väl satsat framför allt på grafikkortet. Processorn är nära toppen än idag och jag vet inte om det finns särskilt stor anledning att byta, förutsatt att du får tag i nytt moderkort som stöder din processor (Z68/P68/Z77 etc.) begagnat som ni diskuterade här ovan. Annars hamnar du ju kvickt att punga ut med en hel del mer om man tänker att man fortfarande vill ha en i7:a och så.

Såg att du undrade om Asus GTX 980 ovanför. Själv skulle jag gå på MSI alla dagar i veckan. Kylaren kyler för det första lite bättre (åtminstone enligt de tester jag sett) samt att den låter väldigt mycket mindre vid belastning. ASUS-kylaren låter förvånansvärt mycket så om du helst inte har en högljudd dator bredvid dig så rekommenderar i alla fall jag MSI. Tror MSI har haft bättre tur med coil whine också, men där kan jag minnas fel.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk

Fin signatur. En kompis hade ett bra moderkort han ville bli av med billigt (ASRock Z77 Extreme4 - precis det halojoy länkade till), så det löste sig fint.

Jag är inte helt nöjd med nätagget heller. Har andra som är knäpptysta (ffa från bequiet!), och sen är det ju dessutom inte modulärt. Men jag är inte säker på om jag orkar byta... har inte riktigt bestämt mig än.

Tack för input om kortet! Om MSI låter mindre vid belastning är det förstås ett stort plus. Tror jag får läsa några tester och hoppas på det bästa vad gäller ev. coil whine sen.

Permalänk
Skrivet av devalanteriel:

Fin signatur. En kompis hade ett bra moderkort han ville bli av med billigt (ASRock Z77 Extreme4 - precis det halojoy länkade till), så det löste sig fint.

Jag är inte helt nöjd med nätagget heller. Har andra som är knäpptysta (ffa från bequiet!), och sen är det ju dessutom inte modulärt. Men jag är inte säker på om jag orkar byta... har inte riktigt bestämt mig än.

Tack för input om kortet! Om MSI låter mindre vid belastning är det förstås ett stort plus. Tror jag får läsa några tester och hoppas på det bästa vad gäller ev. coil whine sen.

Jag förstår. Sitter själv med precis det moderkortet idag. Det funkar för grundläggande funktionalitet Förvänta dig inte att kontrollera fläktarna, dock. Det är ju AsRock!

Nej precis. Vad jag märkt är XFX och många andra Seasonic-byggen otroligt högljudda jämfört med Super Flower-byggen eller andra OEMs såsom just Be Quiet. Jag gillar inte alls Seasonic-byggen längre då de allra flesta verkar ha en del en fläkt som går på tok för högljutt alternativt ha enorma mängder coil whine.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Inaktiv

Hmmm, personligen skulle jag ha behållt nätagget, det är ett kvalitetsbygge även om fläktljudet är högt. Har du ont av ljudet så vore det ju en bra idé att byta men annars helt klart värt att behålla.

Jonnygurys conclusion (på pro-varianten, men samma komponenter):
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story6...

Permalänk
Skrivet av Finlandssvensken:

Jag förstår. Sitter själv med precis det moderkortet idag. Det funkar för grundläggande funktionalitet Förvänta dig inte att kontrollera fläktarna, dock. Det är ju AsRock!

Nej precis. Vad jag märkt är XFX och många andra Seasonic-byggen otroligt högljudda jämfört med Super Flower-byggen eller andra OEMs såsom just Be Quiet. Jag gillar inte alls Seasonic-byggen längre då de allra flesta verkar ha en del en fläkt som går på tok för högljutt alternativt ha enorma mängder coil whine.

Skrivet av DotDotDot:

Hmmm, personligen skulle jag ha behållt nätagget, det är ett kvalitetsbygge även om fläktljudet är högt. Har du ont av ljudet så vore det ju en bra idé att byta men annars helt klart värt att behålla.

Jonnygurys conclusion (på pro-varianten, men samma komponenter):
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story6...

Nej, fläktkontrollsavsaknad suger förstås... men det är ändå smidigaste alternativet, så det får bli så tills vidare iaf.

Visste inte så mycket mer när jag köpte det nätagget än att det är dåligt att klämma ut för få watt så jag har ångrat det några gånger. Men iom att jag ändå alltid sitter med hörlurar och inte märker så mycket av ljudet när jag använder den datorn är det mest för min frus skull jag överväger att byta.

Tack båda för input. Fan, är inte helt osugen på att bara köpa rubbet nytt, men det känns lite omotiverat.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt ett 290x

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av devalanteriel:

Nej, fläktkontrollsavsaknad suger förstås... men det är ändå smidigaste alternativet, så det får bli så tills vidare iaf.

Visste inte så mycket mer när jag köpte det nätagget än att det är dåligt att klämma ut för få watt så jag har ångrat det några gånger. Men iom att jag ändå alltid sitter med hörlurar och inte märker så mycket av ljudet när jag använder den datorn är det mest för min frus skull jag överväger att byta.

Tack båda för input. Fan, är inte helt osugen på att bara köpa rubbet nytt, men det känns lite omotiverat.

Np. Sen så är ju R5-chassit ljuddämpat. Om det fortfarande stör din sambo så kan du ju alltid byta PSU senare.

Permalänk

Japp, precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Np. Sen så är ju R5-chassit ljuddämpat. Om det fortfarande stör din sambo så kan du ju alltid byta PSU senare.

Ska väl vara:
... så kan du ju alltid byta sambo senare.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk

Hah! Det räcker med en fru. Dessutom spelar hon också spel, så jag kan inte klaga på det.

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår att felsökningen på det här forumet går vidare till en ny dimension. Läste i en annan tråd om bristen på bra internetuppkopplingar i andra länder och att de har hamsterhjul som föder deras nätagg med ström ;).

Vi kommer att få se ett utökat felsökningsschema inom kort.

1. Min dator låter för mycket:

- Enligt dig eller din partner. Om partner, byt partner.

2. Mitt nätagg verkar inte klara av att mata mitt 290X vid full load.

- När åt din hamster senast? Vad för mat äter din hamster?
Här på SC rekommenderar vi proteinrik kost samt regelbunden hälsokontroll. Om hamstern verkar slö i allmänhet; byt hamster.

Permalänk

Well, min anrika fotbollsklubb Pingu Hamsters vann sin match i Hattrick i dag så här byts varken hamstrar eller fruar.

Permalänk
Medlem

Skämt åsido.
Vad har du kommit fram till att beställa? Så långt?
Mitt första råd var ett moderkort Z77, ett chassi Define R5 samt ett nytt grafikkort.

Ett 850W XFX power supply borde räcka långt.
Sen är det ju så att om det är för varmt i lådan så jobbar nätaggregatfläkten hårdare.
Define R5 är ett luftigt chassi med hyfsad lådkylning. Lådfläktarna kan justeras 12V,7V,5V.
Fläktarna låter lite på 12V. Jag har min kontroller på 7V = en kompromiss.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk

Tackar för frågan. Jag velar lite fortfarande, men lutar åt följande:

- Moderkort: ASRock Z77 Extreme4 - begagnat men från en kompis jag litar på

- Chassi: Fractal Design Define R5 - den är given, har en R4 som arbetsstation jag kör på lägsta fläktnivå och den hörs ingenting alls, mest irriterande är att katten lärt sig trycka på powerknappen och att bottenfiltret sitter som det gör

- CPU-fläkt: Noctua NH-U9B SE2 - lite missnöjd med den fläkt jag kör nu, passar på att byta

- Nätagg: kör på befintliga och byter senare om jag känner att jag behöver; bristande modularitet kan jag leva med och vi får väl se vad brusnivån blir

- Grafik: byter, men vet inte riktigt till vad än, har en miljard tabbar med tester och åsikter uppe

Permalänk

En miljard tabbar senare lutar det åt ett MSI GeForce GTX 980 Gaming som Finlandssvensken föreslog. Recensionerna är skitbra och det är kul att kräma på lite. Dessutom har jag ett annat billigare TwinFrozr-kort som jag bara har gott att säga om, och som är knäpptyst.

Permalänk
Skrivet av devalanteriel:

En miljard tabbar senare lutar det åt ett MSI GeForce GTX 980 Gaming som Finlandssvensken föreslog. Recensionerna är skitbra och det är kul att kräma på lite. Dessutom har jag ett annat billigare TwinFrozr-kort som jag bara har gott att säga om, och som är knäpptyst.

Japp i de ljudexempel jag hört (det har dock varit 970-serien) så är MSI överlägset det tystaste kortet av de alla om det är något man gillar, vilket jag personligen tycker är hemskt viktigt.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube