Permalänk
Medlem

Pillars of eternity

Har ett litet problem. Kan inte köpa camping supplies trots att jag har pengar. Kan köpa andra varor men inte just det. Är i the gilded vale och har testat att handla av två olika köpmän. Någon som har samma problem?

Edit: Det kanske har att göra med att jag spelar på svårighetsgraden Hard. Någon som spelar på normal eller easy som kan bekräfta?

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du redan har två camping supplies? Man kan ju max ha två stycken, i alla fall i början (vet inte om det går att ändra senare).

Permalänk
Medlem

Hur många man kan påverkas av svårighetsgrad, om jag läste tutorial:en rätt.

Permalänk
Medlem

tack. ska kolla om det kan vara så med att jag hade två. Har inte läst någon manual eller så. Spelar bara och ser vad som sker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jochman:

Hur många man kan påverkas av svårighetsgrad, om jag läste tutorial:en rätt.

Jo, så kan det vara. Jag spelar på hard, man kanske kan ha fler på lägre svårighetsgrader. Man ser ju hur många som är max om man trycker på rest-knappen.

Permalänk
Medlem

På normal kan man endast ha fyra tändstickor på sig.

Permalänk
Medlem

Om någon vet var Adventurer's Hall ligger vill jag gärna veta :D, vet namnet på platsen men kan inte vägen dit

är dock bara level 4 just nu så kanske måste komma längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av olivia.m:

Om någon vet var Adventurer's Hall ligger vill jag gärna veta :D, vet namnet på platsen men kan inte vägen dit

är dock bara level 4 just nu så kanske måste komma längre

Jag tror inte att Adventurer's Hall kom med som någon särskild plats i spelet. Istället så kan du skapa egna karaktärer i valfritt Inn.

Permalänk
Medlem

Ha fler sparade filer utöver quicksave och autosave. Jag stötte på en bugg som crashar mitt spel varje gång jag försöker ladda en nivå. Tack och lov hade jag en spar fil från några timmar tidigare som inte har samma bugg (än så länge).

Jag har kollat runt på steam och obsidians forum med anledning av detta och det verkar inte vara helt ovanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag tror inte att Adventurer's Hall kom med som någon särskild plats i spelet. Istället så kan du skapa egna karaktärer i valfritt Inn.

Tack! Precis det jag letade efter, trodde av nån anledning att man kunde bara välja klass och inte ändra några andra parametrar i Hire an Adventurer.

Såja nu blir det att blanda hejvilt med TV-serie karaktärer

Permalänk

Så vad tycker ni om spelet? Verkar inte var mycket aktivitet på forumet Jag tycker att det här är en av de bästa spelen som jag har spelat. Först Divinity Original Sin och nu detta, helt underbart. Jag hoppas nu Obsidian får in tillräckligt med cash så vi kan se en PoE 2.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Så vad tycker ni om spelet? Verkar inte var mycket aktivitet på forumet

Alla är för upptagna med att spela för att kunna skriva här

För mig så är det här spelet jag väntat på de senaste 10 åren. Rent spelmässigt så känns det som att de tagit de bästa bitarna från BG och ID och förbättrat dem. Jag gillar stridsystemet, det känns som att man kan styra karaktärerna bättre än i BG där de mest stod och svingade utan att träffa något. Svårigheten på hard känns också ungefär som i BG 2, vilket jag tycker är rätt lagomt. Jag har stött på ett par mindre buggar än så länge, men inget viktigt.

Storyn är lite för tidigt för mig att säga något om. Jag tog mig precis igenom akt 2 igår, så jag är väl runt halvvägs än så länge. Men än så länge är storyn intressant i alla fall, och förhoppningsvis så fortsätter den vara det genom resten av spelet. Jag har Aloth, Edér, Sagani, Pallegina och Grieving Mother i mitt party (med min karaktär som Rogue), och många av dem är mer intressanta än jag trodde de skulle vara utifrån mina fördomar, Edér i synnerhet. Jag har redan planer på att spela igenom spelet igen för att kunna uppleva de andra kompanjonerna också. Jag hoppas verkligen att detta spel blir en stor succé för Obsidian så att de fortsätter göra såna här spel.

Permalänk
Medlem

Tycker spelet är helt fantastiskt. Det tar verkligen det bästa från Baldur's Gate och tar bort delarna jag inte var särskilt glad för (tycker personligen att DnD systemet suger generellt). Hoppas verkligen att Obsidian kör på med expansioner och uppföljare, det behövs fler sånna här spel, Pillars of Eternity är det mest perfekta exemplet på varför spelmarknaden går åt skitan på sistone. Kolla först Baldurs gate och sen Dragon Age: Origins. DA: O är förenklat och snabbare, men man ser tydligt influensen. Kolla sen på DA: Inquisition, och spy en liten stund för spelet suger och kolla istället på Pillars of Eternity. Där EA går åt HELT fel håll och fuckar upp något som hade kunnat bli riktigt bra går Obsidian tillbaka till rötterna och letar fram de bra grejerna igen.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Så vad tycker ni om spelet? Verkar inte var mycket aktivitet på forumet Jag tycker att det här är en av de bästa spelen som jag har spelat. Först Divinity Original Sin och nu detta, helt underbart. Jag hoppas nu Obsidian får in tillräckligt med cash så vi kan se en PoE 2.

Hur skulle du jämföra detta spelet med DOS?

DOS var det absolut bästa spelet jag spelat de senaste 5 åren, om detta ens är i närheten så är det ett omedelbart köp för mig.

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Skrivet av Tobberoth:

Tycker spelet är helt fantastiskt. Det tar verkligen det bästa från Baldur's Gate och tar bort delarna jag inte var särskilt glad för (tycker personligen att DnD systemet suger generellt). Hoppas verkligen att Obsidian kör på med expansioner och uppföljare, det behövs fler sånna här spel, Pillars of Eternity är det mest perfekta exemplet på varför spelmarknaden går åt skitan på sistone. Kolla först Baldurs gate och sen Dragon Age: Origins. DA: O är förenklat och snabbare, men man ser tydligt influensen. Kolla sen på DA: Inquisition, och spy en liten stund för spelet suger och kolla istället på Pillars of Eternity. Där EA går åt HELT fel håll och fuckar upp något som hade kunnat bli riktigt bra går Obsidian tillbaka till rötterna och letar fram de bra grejerna igen.

Jag kan inte förstå hur Dragon Age Inq kunde bli årets spel enligt flera sidor. Tycker det är den tråkigaste RPG som jag har spelat och då har jag gett det chans flera gånger, men gång på gång slutar jag för att det är så tråkigt spel.

Skrivet av Qslig:

Hur skulle du jämföra detta spelet med DOS?

DOS var det absolut bästa spelet jag spelat de senaste 5 åren, om detta ens är i närheten så är det ett omedelbart köp för mig.

Tycker det är väldigt likt DOS och du ska veta att jag är stor Larian fan, men tycker ändå att POE är ett mycket bättre spel. Musiken är dock bättre i DOS, men det är inte många som slår den killen i musik när det gäller spel, kanske Noubu.
Striderna är snarlika, men jag tycker att POE är bättre på något sätt. Man blir förvånad när man dör många gånger och hittar en taktik som fungerar för just den bossen, skiltkul när man klarar av det. Tycker också att klasserna är mycket bättre i POE. Chifer är så kul klass och man får inte glömma Druiden.

Gillade du DOS kommer du älska POE, det gjorde jag.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Jag har inte spelat Baldurs Gate eller något motsvarande, men är väldigt sugen på att ge det här en (stor) chans.

Hårdvarufråga: är det någon som provat att spela det här på en Ultrabook eller motsvarande?
Jag har en sådan med 1920x1080, tvåkärnig i7 ULV och GeForce GT840M. En stunds googlande indikerar att det borde gå ganska bra, men jag har inte hittat så mycket att gå på.

Skulle det inte funka bra så är det ingen katastrof, jag har en stationär kraftigare dator som det mesta av spelandet kommer göras på. Men kan jag också spela när jag är på resa med laptop är det en rejäl bonus. Speciellt om det är så att savefilerna synkas automatiskt, jag har tolkat det som att Steam-versionen gör så.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Jag har inte spelat Baldurs Gate eller något motsvarande, men är väldigt sugen på att ge det här en (stor) chans.

Hårdvarufråga: är det någon som provat att spela det här på en Ultrabook eller motsvarande?
Jag har en sådan med 1920x1080, tvåkärnig i7 ULV och GeForce GT840M. En stunds googlande indikerar att det borde gå ganska bra, men jag har inte hittat så mycket att gå på.

Skulle det inte funka bra så är det ingen katastrof, jag har en stationär kraftigare dator som det mesta av spelandet kommer göras på. Men kan jag också spela när jag är på resa med laptop är det en rejäl bonus. Speciellt om det är så att savefilerna synkas automatiskt, jag har tolkat det som att Steam-versionen gör så.

Min gissning är att det kommer fungera hur bra som helst. Bakgrunderna i spelet är förrenderade precis som i gamla infinity engine, vilket säkert sänker kraven rejält, det är bara karaktärer och effekter osv som renderas i realtid. Min känsla när jag spelar det är att de tagit väldigt gammal teknologi och fått det att kännas nytt, vilket säkert är nice för svagare datorer.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Jag har inte spelat Baldurs Gate eller något motsvarande, men är väldigt sugen på att ge det här en (stor) chans.

Hårdvarufråga: är det någon som provat att spela det här på en Ultrabook eller motsvarande?
Jag har en sådan med 1920x1080, tvåkärnig i7 ULV och GeForce GT840M. En stunds googlande indikerar att det borde gå ganska bra, men jag har inte hittat så mycket att gå på.

Skulle det inte funka bra så är det ingen katastrof, jag har en stationär kraftigare dator som det mesta av spelandet kommer göras på. Men kan jag också spela när jag är på resa med laptop är det en rejäl bonus. Speciellt om det är så att savefilerna synkas automatiskt, jag har tolkat det som att Steam-versionen gör så.

Funkar rätt så ok, men inte helt flytande på min intel hd 3000 om jag sätter msaa 0, så ditt grafikkort klarar sig nog, osäker med CPU, min är en i7 quad. Tror annars du kan behöva sänka från native res, lägsta är runt 720p, försökte få ner den till 800*600 för att få mer flyt men det gick inte :P.

Problemet för mig är laddningstiderna, känns som ju längre in i spelet jag kommer desto längre blir laddningstiderna, nu är det runt 15-25 sek, vet inte vad som händer egentligen.

Permalänk
Skrivet av olivia.m:

Funkar rätt så ok, men inte helt flytande på min intel hd 3000 om jag sätter msaa 0, så ditt grafikkort klarar sig nog, osäker med CPU, min är en i7 quad. Tror annars du kan behöva sänka från native res, lägsta är runt 720p, försökte få ner den till 800*600 för att få mer flyt men det gick inte :P.

Problemet för mig är laddningstiderna, känns som ju längre in i spelet jag kommer desto längre blir laddningstiderna, nu är det runt 15-25 sek, vet inte vad som händer egentligen.

Laddningstider är nog långa för alla. Tar för mig med minst 10 sekunder att ladda om jag bara går in i ett hus , t.ex.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Visst kan man lana på detta? Inte fått någon klar bild om hur spelet fungerar i multiplayer eller om det är co-op läge?

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnan:

Visst kan man lana på detta? Inte fått någon klar bild om hur spelet fungerar i multiplayer eller om det är co-op läge?

Nej, det finns inget som helst multiplayer-stöd, detta spel är endast single player.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, det finns inget som helst multiplayer-stöd, detta spel är endast single player.

Riktigt synd, kommer ändå lira det men jag börjar bli riktigt trött på att så få bra spel släpps för co-op / lan nuförtiden. Inte ens konsolerna släpper bra splitscreen/couch co-op spel längre.

Saknar den sociala biten med att spela live med varandra, kanske är för man är uppvuxen på det sättet? LAN forever <3.

Divinity Original sin var ju en RPG ljusglimt i mörkret :). Hoppas på nytt Heroes!

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator

Permalänk
Medlem

Tror ni det är någon idé att ge sig på spelet om man inte gillade BG och liknande spel?
Jag har alltid hatat mig själv över att jag inte kan uppskatta BG, minst en gång om året försöker jag göra ett seriöst försök, men det går inte, det är som Morrowind, jag var för sen till festen och hade redan spelat nyare spel som helt enkelt gör det omöjligt för mig att njuta av klassikerna, trots att jag vill... åh vad jag vill

I spel där man behöver pausa (dragon age exempelvis) så kör jag alltid med lättaste svårighetsgraden bara för att slippa syssla med sånt... why can't i be like everyone else

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart "Adra Arch" ligger? hittar det inte för fem öre!

Visa signatur

[ Processor i9 9900K 4,9ghz, 1,34V-- Grafikkort Asus strix 1080 TI OC -- Minnen Corsair 16 Gig minnen 3200 mhz DDR4 -- Hårdiskar 1x Samsung 850Evo -- Nätagg 850W Corsair gold -- CPU KylareThermaltake Floe Riing RGB 360 TT Premium -- Chassi Thermaltake View 71 Tempered Glass RGB Plus Svart

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag som tycker vissa saker direkt i början är för svåra? Jag har fan stora problem på Easy, och Normal var inte ens att tänka på för då tar det stopp. Längesen jag spelade ett bra rpg så vet inte om jag är ute och cyklar helt. Har det dock på Expert Mode - men det var en jävla tur jag inte körde med Perma Death också

Någon som kan ge enkla tips så jag inte tröttnar för att det är för svårt? Första lilla stället med en björn t ex är ju helt omöjligt och även ett annat gäng här

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxieboy:

Är det bara jag som tycker vissa saker direkt i början är för svåra? Jag har fan stora problem på Easy, och Normal var inte ens att tänka på för då tar det stopp. Längesen jag spelade ett bra rpg så vet inte om jag är ute och cyklar helt. Har det dock på Expert Mode - men det var en jävla tur jag inte körde med Perma Death också

Någon som kan ge enkla tips så jag inte tröttnar för att det är för svårt? Första lilla stället med en björn t ex är ju helt omöjligt och även ett annat gäng här

När det gäller björnen och gänget i början så beror det mycket på vilken klass du är. Jag tog dem ensam som Rogue, men många klasser är helt enkelt för klena i början för att det ens ska vara att tänka på. Samla ihop några kompanjoner först istället, och kom tillbaks senare. Så ta dig till Gilded Vale och få med dig Edér och Aloth först, så bör det inte vara något problem sen. Samma gäller t.ex. templet i Gilded Vale, jag gjorde det som krävdes för att klara av uppdraget där, och kom tillbaks lite senare när jag var starkare. Så om något verkar för svårt, gör något annat en stund istället.

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa mig Pillars of eternity, hur tycker ni spelet är ? är det värt pengarna ?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P500A Svart | MB: Asus Rog strix Z690F Gaming | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU Cooler: Corsair iCUE H150i ELITE LCD | GPU: ASUS Geforce GTX 1080Ti Rog strix OC 11GB | RAM: Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 Vengeance | HDD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB, Samsung M.2 NVMe SSD 500GB, Corsair Force 3 120GB SSD | PSU: ASUS ROG Strix 1000W | OS: Windows 11 64bit |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

När det gäller björnen och gänget i början så beror det mycket på vilken klass du är. Jag tog dem ensam som Rogue, men många klasser är helt enkelt för klena i början för att det ens ska vara att tänka på. Samla ihop några kompanjoner först istället, och kom tillbaks senare. Så ta dig till Gilded Vale och få med dig Edér och Aloth först, så bör det inte vara något problem sen. Samma gäller t.ex. templet i Gilded Vale, jag gjorde det som krävdes för att klara av uppdraget där, och kom tillbaks lite senare när jag var starkare. Så om något verkar för svårt, gör något annat en stund istället.

Jag är ju en Rouge också *haha* Nu blev jag ännu mer nedtryckt i skorna. Har dock klarat templet efter mycket om och men efter att ha sänkt till Easy. Det måste vara något jag helt missar känns det som. Med björnen blir jag slaktat på ett slag. Testade dock ingen pilbåge, men jag har nog mycket att lära då det är många många år sen jag spelade liknande spel

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Tror inte det är tanken att du ska kunna ta björnen i början. Jag kör tank fighter och hade ingen chans, kunde överleva några slag men björnen har ganska hög deflection så det är väldigt svårt att få in bra träffar, och även om du får det kommer den slå ihjäl dig bra mycket snabbare än du slår ihjäl den. Jag tror den är där så tidigt för att man snabbt ska lära sig att det är ett klassiskt RPG utan scaling, vissa områden får man helt enkelt komma tillbaka till senare. Samma med templet i guilded vale, går att klara fint direkt så länge man får med sig aloth och edér, men är inte en cakewalk direkt och det finns lättare quest man kan ta tag i först. Det gäller att lära sig hur man ska slåss och använda sina gubbar rätt, men också att veta när man ska ta en fight och när man ska vänta tills man levlat lite.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk

Eder har jag visst missat! Får bli att gå tillbaka och hämta honom imorgon. Väldigt stora grottor i detta spelet.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||