kan man ladda ner windows 10 preview på en cd disk.

Permalänk
Medlem

kan man ladda ner windows 10 preview på en cd disk.

Som man sedan kan boota en helt ny dator med. och hur *** funkar bios och iso filer?

Permalänk
Medlem

Ja det kan du. Hur menar du? Du laddar ner ISOn. Bränner den till en DVD-skiva med t.ex Imgburn.
Alternativt lägger ISOn på ett USB-minne och bootar därifrån.

Permalänk
Medlem

Ända är väll att boots via USB tar ett tag..

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kiwibåt:

Ända är väll att boots via USB tar ett tag..

USB är mycket snabbare att lägga in på än att dra ner på en Optisk disk och även att läsa från USB är snabbare än från en optisk disk. Optisk media är döende, fördelarna är till USB-stickornas fördel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiwibåt:

Ända är väll att boots via USB tar ett tag..

Jaså? Förklara

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

USB är mycket snabbare att lägga in på än att dra ner på en Optisk disk och även att läsa från USB är snabbare än från en optisk disk. Optisk media är döende, fördelarna är till USB-stickornas fördel.

Jag föredrar 100 DVD före 100 USB pinnar. Skivor kan man i alla fall placera snyggt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AMD-FX:

Jag föredrar 100 DVD före 100 USB pinnar. Skivor kan man i alla fall placera snyggt

Eller så har man en USB-sticka och resten lagrat digitalt. Du vet, USB-går snabbt att skriva om till. Även en anledning till att USB-stickor vinner över DVD-skivor.

Optisk media är dock jäkligt mycket snyggare, framförallt som väggdekoration eller som glasunderlägg, risken är dock att det läcker genom mittenhållet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Jaså? Förklara

Har bara för mig att det stod att det skulle ta längre tid men kan ha fel:)

Och man måste väll inte bränna till USB .... Om det ens går

Permalänk
Rekordmedlem

Win 10 ison ryms inte på cd, det är drygt 4 Gbyte stort så det kräver som minst en enlagers dvd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiwibåt:

Har bara för mig att det stod att det skulle ta längre tid men kan ha fel:)

Och man måste väll inte bränna till USB .... Om det ens går

Du kopierar över filerna till USB minnet...............

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/preview-iso

Var det första jag fick upp när jag googlade. Där står allt du behöver veta.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Keeper of Traditions

Kanske svårt att svara på, men känns det tillräckligt stabilt redan nu för att köras som primär-OS på sin dator?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dunder:

Kanske svårt att svara på, men känns det tillräckligt stabilt redan nu för att köras som primär-OS på sin dator?

Nja...

Så här blev startmenyn för mig efter uppdateringen i går, det är väl iofs stabilt som i att det inte kraschar men inte stabilt som i att det alltid fungerar, dessutom så sker det ju ominstallationer/större uppdateringar så du har ju själv inte full kontroll över datorn, det är ju som sagt inte heller ett färdigt os och man ska inte heller förvänta sig att det fungerar som ett sånt. Dessutom så loggar ju Microsoft vad du gör vilket kanske inte är så bra i alla lägen om man inte gillar att de spionerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ställer mig ytterst tveksam till att man ska köra en Technical Preview om man inte har koll på ISO-filer, BIOS eller hur man bootar med usb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Kanske svårt att svara på, men känns det tillräckligt stabilt redan nu för att köras som primär-OS på sin dator?

Jag tycker inte det, det finns drivrutiner som buggar och det beter sig lite konstigt ibland. Men det är kanske andra som upplevt annorlunda, men som sagt jag tycker det inte är riktigt redo än att köra det som primär-OS på någon viktig dator i alla fall.

Permalänk
Keeper of Traditions

Ahh, då blir det till att vänta då. Tack!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja...
http://ladda-upp.se/files/2015/b143927.png

Så här blev startmenyn för mig efter uppdateringen i går, det är väl iofs stabilt som i att det inte kraschar men inte stabilt som i att det alltid fungerar, dessutom så sker det ju ominstallationer/större uppdateringar så du har ju själv inte full kontroll över datorn, det är ju som sagt inte heller ett färdigt os och man ska inte heller förvänta sig att det fungerar som ett sånt. Dessutom så loggar ju Microsoft vad du gör vilket kanske inte är så bra i alla lägen om man inte gillar att de spionerar.

Transparent Startmeny!!!

Vilken build kör du?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bopper:

Transparent Startmeny!!!

Vilken build kör du?

Det där är 10041.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.