Permalänk
Medlem

Qpad 5K

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Logitech G500s. Gillar ergonomin och upplever inga problem med precision. Men sen spelar jag inte FPS särskilt ofta, och det bör nog nämnas.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Jag använder Mionix naos 7000 och är väldigt nöjd

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem

Har en deathadder chroma och är otroligt nöjd. Denr skön att hålla i och fungerar bra i de spel jag spelar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Processor: Intel Core i7-4770 || Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB || RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB x2 || HDD: Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 || SSD: Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM || PSU: Cooler Master B500, 500W PSU || Moderkort: Asus B85 plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Prova den optiska så får du se på bra grejer.. Jag har ägt båda och laser är verkligen värdelös i jämförelse. Jepp, jag har provat med en handfull musmattor för båda.

Har också ägt båda, har inte märkt någon direkt skillnad dock. Iallafall inte så som du beskriver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon253380:

Både Logitech G303 och G402 åker av listan för de var de enda som inte kunde byta färg även om de var fantastiska möss.

Va ?
G303 kan skifta mellan 16.8 miljoner färger.

Skrivet av Friterad:

Finns undantag och dålig kvalité men det jag menar är att om du tar en mus och jämför med en annan som har högre dpi så kommer du nog inte spela bättre med mer dpi. Samma sak med tangentbord, spelar varken bättre eller sämre med mekaniskt utan det är bara bekvämare då det inte kräver mer än en lätt "knuff" på tangenterna

DPI är en bara en säljgimmick utan betydelse överhuvudtaget för hur musen presterar i dagsläget (så länge som DPI är över säg 2000).
Många övriga egenskaper på sensorn har däremot en högst mätbar effekt på musen och gör garanterat en skillnad för bättre spelare när det kommer till aim.
Så länge man bara använder musen till att surfa med eller slöspela lite utan att bry sig så mycket så torde dock vilken mus som helst duga och då kan man ju kolla mer på övriga faktorer (pris, ergonomi, färg osv)

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Jag har haft Razer förut, lite olika, men nu har jag Steelseries Kana både hemma och på jobbet. Jag ångrar detta köp lite då jag tycker att SS är ... vet inte hur jag ska förklara riktigt, men dom är lixom "kantiga" i rörelserna, alla Razers jag haft har haft ett bättre, mjukare "flow".

Svårt att förklara men det är en känsla jag har av dem.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Logitech MX518 och dess derivat är helt fantastiska möss, men eftersom Logitech numera är helt inne på att mössen ska se ut som rymdskepp var jag tvungen att leta efter annat då jag skulle ha en ny mus på jobbet. Resultatet blev Tesoro Shrike som är väldigt lik MX518 i sitt utförande och otroligt skön att använda.

Kan inte vara mer nöjd med en ersättare till MX518 och rekommenderar Tesoro starkt för den som letar.

Permalänk
Skrivet av anon253380:

Efter ha läst flera recensioner har jag filtrerat bort några av mössen. Här har jag skrivit vilka som tas bort från min lista:
(Detta var väldigt svårt eftersom alla av dom var riktigt bra)
Mionix Naos 7000 (https://www.youtube.com/watch?v=2BvxmLmV9TM) fungerade bäst på hårda musmattor och jag använder tyg musmatta.
Både Logitech G303 och G402 åker av listan för de var de enda som inte kunde byta färg även om de var fantastiska möss.
Deathaddern åker av pågrund av att många tycker att knapparna är för enkla att trycka ner och man gör det av misstag ofta.

Så de som är kvar är:
Steelseries Rival (399:-)
Roccat Kone Pure Optical (419:-)
Asus Gladius (695:-)

Priser tagna från Prisjakt

Jag skulle absolut inte köpa en sensor som inte är bekräftat fri från acceleration, snapping osv.
Kollar du på tidigare nämnd lista https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ZzbKDmFOqsP_ut2RdctD0...
så ryker alltså ASUSen, men kanske bara inte är uppdaterad?

Visa signatur

CPU: 12900K (H150i Elite LCD) | GPU: ASUS ROG STRIX 3080 ti OC | MB: ASUS PRIME Z690-A
PSU: ASUS ROG Thor 1200 | DDR5: G.SKILL Trident Z5 6000Mhz | CHASSI: Lian Li 011 EVO
SSDs: 2x Samsung 970 Pro (2+1TB) | LJUD: GoXLR + Beyerdynamic DT 770 PRO + Shure SM7B
SKÄRM: Asus ROG Swift PG278Q / AW3423DW OLED | OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Känns som det bara rekommeneras möss hit och dit i denna tråden Klart det är viktigt att hitta en mus med bra kvalite men det viktigaste är ju att komma fram till vilket grepp man använder. Claw, palm eller fingertip. I tråden har det rekommenderats möss av alla typer.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Mionix Naos 5000

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Finns absolut ingen bättre sensor idag i skrivande stund på marknaden än Logitech G303
Den kan skifta färger, tror inte Paddel gjort sin research eller testat den.

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Skrivet av skywa1ker:

Finns absolut ingen bättre sensor idag i skrivande stund på marknaden än Logitech G303
Den kan skifta färger, tror inte Paddel gjort sin research eller testat den.

aldrig riktigt förstått varför dom kan göra nån mus som inte ser ut som p12, antingen det eller rymdskepp
"skifta färger" är ju verkligen det man bara måste ha på en spelmus ?

Microsoft Intellimouse Explorer 1.1 & 3.0 dom var bra

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

"skifta färger" är ju verkligen det man bara måste ha på en spelmus ?

Eftersom trådskaparen vill ha en specifik färg på musen så är det en väldigt stör fördel om den kan skifta färger. Eftersom han då kan få den att inte lysa i en färg som han inte vill ha

("Avstängs belysning" brukar också vara ett valbart alternativ på saker som kan skifta färg)

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yorgo_:

Har också ägt båda, har inte märkt någon direkt skillnad dock. Iallafall inte så som du beskriver det.

Jaha, själv tycker jag att det känns som att laser versionen är lite hackig, ungefär som att den hoppar mellan pixlarna, istället för att smyga över dem, som den optiska gör :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Microsoft Intellimouse Explorer 1.1 & 3.0 dom var bra

Håller med..

Kör med en Mission SG GGM 2.1 numera.. billig optisk mus, men ok tycker jag..
http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/gamingmss/missionsg-g...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av iXam:

Har haft min Rival i över ett år och kan inte påstå att den är speciellt äcklig (ja lite äcklig ÄR den men det är för att jag ALDRIG rengjort den).
Men om du är som jag och använder musen FLITIGT så sliter du liksom jag ner gummibeläggningen ner till plasten på ett år. Så om du vill ha en hel mus så blir det en ny varje år.

Bilder på slitningen : http://imgur.com/a/xZipE

vad har du för hud på fingrarna har haft min MX518 i snart 4-5år utan sånt slitage

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

vad har du för hud på fingrarna har haft min MX518 i snart 4-5år utan sånt slitage

Du kanske gör annat än att sitta framför datorn ibland... Noob...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

vad har du för hud på fingrarna har haft min MX518 i snart 4-5år utan sånt slitage

Går ju knappast jämföra 2 helt olika möss med slitage.

Permalänk
Medlem

Logitech MX518

Visa signatur

Main: Core-i7 2600K@stock, Noctua NH-U12S, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Corsair Vengeance 1600MHz 32GB, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, Corsair HX750 PSU, MSI GTX 1080 Gaming X, Win 10 Pro 64 bit eng, Acer XB270HU Predator, Logitech MX-518
Nettop: Samsung NC10, Tablet: Samsung Galaxy Tab 3, Phone: Honor 8

Permalänk
Medlem

Haft Mx 518 och g400, nu senast Zoweie EC EVO serie

Är faktiskt mer nöjd med Zoweie (som jag köpte utan att ha möjlighet att prova i butik).

Är större än både Mx 518 och g400 och blir helt enkelt skönare i handen. Fler tycker jag i alla fall borde få upp ögonen för deras möss (vist passar kanske inte alla och är rätt dyra). Men möss är inte billiga. köpte Mx 518 och g400 just för priset under 300kr (sen för dom passa handen bra, vågade inte prova en ny), men när dom släppte en för 500kr fick jag nog och prova lite okändare märke som Zoweie och är nöjd. Vist så klart passar det inte alla.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Vilken/vilka som är "bäst" beror helt på vilka egenskaper du prioriterar. Till vilka spel ska den främst användas till? Behöver den ha skyhög malfunction speed? Är ergonomin viktigare än sensorn? Spelar du mest CS, Quake, Unreal eller liknande tycker jag du ska rikta in dig på möss som har följande sensorer: 3310, 3090, 3366 eller MLT04. I snabba och precisa FPS-spel gör en dålig (prediction, skipping, osv.) sensor att det knappt blir spelbart oavsett hur flashig och ergonomisk den än må vara. För andra typer av spel är det mer förlåtande med en sensor som inte är fläckfri. Personligen gillar jag möss som har låg vikt tillsammans med en bra sensor. Skulle jag vara din personliga rådgivare så skulle du bara få välja mellan Zowie FK1, WMO och Ninox Aurora

Är det ergonomin som är prio 1 så blir det svårare att rekommendera något då en mus kan vara gudomlig för en person och helt horribel för en annan. Då måste du helt enkelt testa dig fram vad som passar just för dig.

Visa signatur

3570K@4.8Ghz|ASRock Z77 OC Formula
EVGA GTX 980 SC ACX 2.0|Kingston HyperX 1600 Mhz 16GB
Crucial m4 256GB|Caselabs Merlin SM8|Asus ROG Swift PG278Q
Zowie FK1|Ducky Shine 3|Asus Xonar U7

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Exets mus var rätt nice i några år men i slutet så behövde man trycka på lite för många knappar för att den skulle fungera tillfredsställande. Så just nu är jag mellan två möss.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Skrivet av anon253380:

Efter ha läst flera recensioner har jag filtrerat bort några av mössen. Här har jag skrivit vilka som tas bort från min lista:
(Detta var väldigt svårt eftersom alla av dom var riktigt bra)
Mionix Naos 7000 (https://www.youtube.com/watch?v=2BvxmLmV9TM) fungerade bäst på hårda musmattor och jag använder tyg musmatta.
t

Kan ändå slå ett slag för Naos 7000, fungerar utmärkt med min gamla QcK-tygmatta.
Känn på den mus du funderar på att köpa, Naos 7000 passar ex inte clawgrippers.

Permalänk
Medlem

Lägger en röst på Rival. Haft min i snart ett år och den har funkat perfekt, jävligt trevlig sensor i den.
Gummibeläggningen där man greppar med tummen och ringfingret/lillfingret är lite sliten men inte alls på samma nivå som den bilden som länkades tidigare. Bortsett från det har den inga "skönhetsfel".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Kan ändå slå ett slag för Naos 7000, fungerar utmärkt med min gamla QcK-tygmatta.
Känn på den mus du funderar på att köpa, Naos 7000 passar ex inte clawgrippers.

Jo, det gör den. Funkar bra för mig i alla fall.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Logitech G502 och ja det blåa skenet går att släcka ner om man vill.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Även om det nog inte är rätt val för OP så tänkte jag slå ett slag för en "mus" som för mig gjort stor skillnad, vilket inte alls är en mus utan en TrackBall - Logitech M570. Det är dock ett förslag som nog kräver lite förklaring. Tidigare, för typ 10 år sedan, spelade jag mkt FPS med traditionell datormus men så här när medelåldern gjort sig påmind så är det inte optimalt av ett par olika skäl, främst då tendenser till musarm och det närmast obligatoriska kravet att spela vid ett skrivbord eller liknande. När jag så började spela igen så ledde det till att jag på PC försökte på olika sätt och visa köra med GamePad via programvaror som Xpadder, Pinnacle Game Profiler etc. Men även om det fungerade var resultatet i sig under all kritik, PC spel är som bekant sällan anpassade för den typen av spelande på samma sätt som hos konsollerna, och bristen på kontroll höll på att leda till både en och annan hjärnblödning.

Då började jag kolla runt och experimentera med olika varianter och till slut föll valet på en TrackBall som jag tycker fungerar förvånansvärt bra även för FPS spelande, i synnerhet om alternativet är att kämpa på med en Gamepad. Nu fungerar det plötsligt både att köra utan att få "datorvärk" och med ett lämpligt underlag går det även utmärkt i soffan (eg är det väl mest tangentbordet som behöver det). Dock är det nog knappast ett alternativ för den seriösa spelaren med förmågor långt bättre än mina, men tänkte iaf slänga in det som ett alternativ för eventuella läsare som likt mig av olika skäl fått skippa den traditionella datormusen i spelandet.

http://www.trackballmouse.org/logitech-wireless-trackball-m57...
http://www.amazon.com/gp/product/B0043T7FXE/ref=as_li_ss_tl?i...

Notera att denna Trackball styrs med tummen och inte som de traditionella med övriga fingrar, vilket jag tycker ger en helt annan precision och känsla än den traditionella varianten. Med M570 så kan jag klara mig hyfsat i Single Campains i FPS:er på medium/hard nivå, även om jag säkerligen skulle få råpisk om jag försökte spela mot de flesta i denna tråd online. Men ärligt talat, det skulle jag nog få oavsett vad jag hade för hårdvara

Permalänk
Medlem

När min Intelli mouse explorer 3.0 hade gett upp efter cirka 5 års flitigt användande så upptäckte jag till min förtvivlan att de inte tillverkades längre. För den är nog genom tiderna den mest stabila gamingmusen som tillverkats. Köpte istället en Cooler master Alcor vilket är nån budget gaming mus som har ungefär samma vikt och storlek som 3.0:an och den kostar runt 250 kr.

Denna rekommenderar jag starkt. Efter en mjukvaruppdatering så stödjer den 400 dpi upplösning (som 3.0:an). Naturligtvis beror det helt på vad man ska ha musen till men jag använder min tillsammans med en steelseries CK+ tygmatta och spelar csgo med 1.3 sens och tycker den fungerar väldigt bra till detta. Min MM-rank är LEM för den som undrar och jag tror inte jag hade blivit bättre av en dyrare mus.