Vilka designade GTA Online och hur fan tänkte de?

Permalänk
Skrivet av Tjodd:

Det skulle säkert gå att designa om det på ett mycket bättre sätt, men spelet är ju rätt många år nu och utvecklat mot förra generationens konsoler. Att göra om hela den grunddesignen kostar nog mer än det smakar.
Många av problemen handlar förmodligen också om att det är ett högt tryck på servrarna. Hundratusentals spelare skall slussas mellan inloggningservrar, sessionsservrar och lobbys, statistik skall loggas mm. Koden, modulerna och servrarna behöver säkerligen optimeras ytterligare. I vanlig ordning alltså.

Rätt många år? Det är inte ens två år, och de sakerna jag nämnde har lösts i spel mycket äldre än så. Som sagt beror förmodligen längden på laddningstiderna på högt tryck på servers, men det jag ville diskutera här var ju antalet onödiga laddningstider, att de man får är långa, det kan jag klart acceptera

Förstår inte hur det möjligen skulle kunna kosta mer än det smakar, många av sakerna känns som de skulle kunna lösas på en eftermiddag, med smaken av ett njutbart GTA Online.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Och det är därför jag inte rört Online delen sedan PS3 launchen. Njuter av single player istället vilket är helt underbart.

Hade de fixat så att man fixa flera personal vehicles i singleplayer, och inte att man köper en bil för någon miljon som sen kör i diktet och får köpa en ny, då skulle jag nog spela mer i singleplayer

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Tror du missade hans poäng med några mil. Grejen är ju att det är problem som är så extremt lättlösta, problem som AoE2 har löst, men som inte GTA 5, när det 2015 släpps till PC har lyckats lösa. Deadlines lär inte vara problemet här, de har de ju skjutit upp flera gånger, och dessa problem kan knappast ta mycket tid för dem att lösa.

Fortfarande intressant hur ni har en sån bra insikt i hur svårlöst det är

Men sure, då är det väl medvetna designbeslut, uppenbarligen tyckte dom att deras lösning är rätt.
Är väl bara för er att gilla läget då?

Eller vad fiskar du efter? Att dom efter år av utveckling är såpass "dåliga" i din mening att dom missat att detta är "problem"?

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Fortfarande intressant hur ni har en sån bra insikt i hur svårlöst det är

Men sure, då är det väl medvetna designbeslut, uppenbarligen tyckte dom att deras lösning är rätt.
Är väl bara för er att gilla läget då?

Eller vad fiskar du efter? Att dom efter år av utveckling är såpass "dåliga" i din mening att dom missat att detta är "problem"?

Men säg att det är så svårlöst som du menar, varför har så många innan dem lyckats? Hur kan spel med en fraktion av deras budget ha lyckats lösa dem? Jag betalade inte 500 spänn för att gilla läget

Intressant hur mycket insikt jag har? Jag säger mig inte ha insikt, jag jämför med många som haft mycket sämre förutsättningar att lösa samma problem, många år tidigare, men som gång på gång har lyckats, det säger mig att problemet inte kan vara så svårlöst, de tidigare utvecklarna hade knappast valt att slänga hela sin budget på en sån fix på bekostnad av andra saker i spelet, det säger mig att problemet är lätt att lösa.

Handlar inte om insikt, utan bara förmåga att dra logiskt slutsatser.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Rätt många år? Det är inte ens två år, och de sakerna jag nämnde har lösts i spel mycket äldre än så. Som sagt beror förmodligen längden på laddningstiderna på högt tryck på servers, men det jag ville diskutera här var ju antalet onödiga laddningstider, att de man får är långa, det kan jag klart acceptera

Förstår inte hur det möjligen skulle kunna kosta mer än det smakar, många av sakerna känns som de skulle kunna lösas på en eftermiddag, med smaken av ett njutbart GTA Online.

Spelet släpptes för två år sedan, men varit under utveckling många år innan dess. PC-versionen är väl ändå en portning? Jag kan lova att designbesluten togs många år innan release.

Att omdesigna ett redan färdigt spel kostar mycket mer än att porta det rakt av. Det blir så många synergier av ett sådant beslut, utöver alla dom som uppstår vid plattformsbyte. Som sagt så är ju spelet designat utifrån hur konsolerna fungerar (eller fungerade för tre-fyra år sedan) och hur utvecklarna tror och förväntar att konsolspelare vill ha det. Det har ju hänt en del på den fronten trots allt...
Jag håller med om att det är riktigt knasigt att spendera större delen av tiden med att vänta, börja om, vänta osv, men releaseproblem (?) handlar inte enbart om (fel)design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Ett tredje exempel; Jag försöker hoppa in i GTA Online, men det misslyckas att ansluta till sessionen. Får jag ett val att försöka igen, eller att ansluta till en annan session? Nej? Jag slängs in i GTA Singleplayer istället, och därifrån kan jag sen försöka ansluta till Online ytterligare en gång?
.

Håller med om alla punkter att, men det där är det som stör mig allra mest.

Permalänk
Skrivet av Tjodd:

Spelet släpptes för två år sedan, men varit under utveckling många år innan dess. PC-versionen är väl ändå en portning? Jag kan lova att designbesluten togs många år innan release.

Att omdesigna ett redan färdigt spel kostar mycket mer än att porta det rakt av. Det blir så många synergier av ett sådant beslut, utöver alla dom som uppstår vid plattformsbyte. Som sagt så är ju spelet designat utifrån hur konsolerna fungerar (eller fungerade för tre-fyra år sedan) och hur utvecklarna tror och förväntar att konsolspelare vill ha det. Det har ju hänt en del på den fronten trots allt...
Jag håller med om att det är riktigt knasigt att spendera större delen av tiden med att vänta, börja om, vänta osv, men releaseproblem (?) handlar inte enbart om (fel)design.

Har svårt att tro att konsolspelare skulle uppskatta att allt deras jobb i en heist försvinner om en spelare lämnar, eller att få fler loadtimes. Finns många spel på förra generationens konsoler där man kommer tillbaka till lobbyn om det är för få spelare, i princip alla som är beroende av ett viss antal spelare har så.

Att inte lyckas ansluta till en session och behöva slängas in i singleplayer måste vara en mardröm om man spelar på PS3/Xbox 360.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Har svårt att tro att konsolspelare skulle uppskatta att allt deras jobb i en heist försvinner om en spelare lämnar, eller att få fler loadtimes. Finns många spel på förra generationens konsoler där man kommer tillbaka till lobbyn om det är för få spelare, i princip alla som är beroende av ett viss antal spelare har så.

Att inte lyckas ansluta till en session och behöva slängas in i singleplayer måste vara en mardröm om man spelar på PS3/Xbox 360.

Rockstar ville kanske att Heist-uppdrag resettas om en spelare lämnar. Det har jag inga direkta problem med att förstå eftersom dessa har en lite speciell berättarstil och senare lite mer komplicerade uppdrag.
Det finns väl inte så många spel som har en sådan värld så det är svårt att jämföra med "många andra" spel på det sättet du gör.

Sedan vet jag inte om dessa problem du tar upp är relaterade till "dålig design" eller kommunikationsproblem/överbelastning. Vet du?

Permalänk
Skrivet av Tjodd:

Rockstar ville kanske att Heist-uppdrag resettas om en spelare lämnar. Det har jag inga direkta problem med att förstå eftersom dessa har en lite speciell berättarstil och senare lite mer komplicerade uppdrag.
Det finns väl inte så många spel som har en sådan värld så det är svårt att jämföra med "många andra" spel på det sättet du gör.

Sedan vet jag inte om dessa problem du tar upp är relaterade till "dålig design" eller kommunikationsproblem/överbelastning. Vet du?

Ja, de kanske bara gillar att folk ska kunna jävlas med andra på en nivå jag inte sätt i något annat spel Vet inte varför det inte skulle funka för deras berättarstil att en heistare dör och de andra fortsätter, det är trotts allt precis detta som händer i den första heisten i Singleplayer.

Och ja, de kanske ville att det skulle vara så, det gör inte att jag tycker designvalet är mindre korkat för det, och är ju just det jag tar upp i tråden?

Varför måste spelen ha en likadan värld för att man ska kunna jämföra funktioner? Att reservera en plats i en session man ansluter sig till, eller kolla om en session är full innan man börjar ladda den kan väl knappast vara något som slutar fungera just för att det är en större spelvärld som laddas ifall man skulle få plats i den?

Jag tvekar ärligt talat på att överbelastning skulle leda till att spelet går till singleplayer när en anslutning inte lyckas, och inte pga design, eller att en heist misslyckas och gruppen splittras när en spelare lämnar för att servrarna är överbelastade. Att anslutningen inte lyckas beror ju såklart på överbelastning, att det då bestäms att man ska starta singleplayer är ju knappast en slump, utan efter design. Laddningstiderna beror säkert på överbelastning, men det är som sagt inte det jag ville ta upp. Om du har ett argument för hur överbelastning skulle leda till dessa problem så lägg gärna fram dem, för just nu känns det mest som att du greppar efter halmstrån i ett försök att försvara Rockstar.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Ja, de kanske bara gillar att folk ska kunna jävlas med andra på en nivå jag inte sätt i något annat spel Vet inte varför det inte skulle funka för deras berättarstil att en heistare dör och de andra fortsätter, det är trotts allt precis detta som händer i den första heisten i Singleplayer.

Och ja, de kanske ville att det skulle vara så, det gör inte att jag tycker designvalet är mindre korkat för det, och är ju just det jag tar upp i tråden?

Varför måste spelen ha en likadan värld för att man ska kunna jämföra funktioner? Att reservera en plats i en session man ansluter sig till, eller kolla om en session är full innan man börjar ladda den kan väl knappast vara något som slutar fungera just för att det är en större spelvärld som laddas ifall man skulle få plats i den?

Jag tvekar ärligt talat på att överbelastning skulle leda till att spelet går till singleplayer när en anslutning inte lyckas, och inte pga design, eller att en heist misslyckas och gruppen splittras när en spelare lämnar för att servrarna är överbelastade. Att anslutningen inte lyckas beror ju såklart på överbelastning, att det då bestäms att man ska starta singleplayer är ju knappast en slump, utan efter design. Laddningstiderna beror säkert på överbelastning, men det är som sagt inte det jag ville ta upp. Om du har ett argument för hur överbelastning skulle leda till dessa problem så lägg gärna fram dem, för just nu känns det mest som att du greppar efter halmstrån i ett försök att försvara Rockstar.

När du skriver att problemen kan fixas på en eftermiddag (ja, jag förstår att du inte var helt allvarlig) så är det svårt att ta dig seriöst när du kommer med det barnsliga anklagandet om att jag vill försvara Rockstar.

Jag blandade mig in i den här tråden eftersom jag ville delge mig av min egen uppfattning och erfarenhet av, inte konkret spelutveckling, men mycket annat tekniskt utvecklingsarbete. Får känslan att du inte alls vet vad du pratar om och bara är ute efter medhåll och blir grinig om det inte sker.
Jag ifrågasätter inte din uppfattning av problematiken. Håller med om en hel del men funderar också om det kan ha att göra med releasesjukan.

Jag vet inte hur Rockstar tänker i många designfrågor. Jag vet däremot att oavsett hur mycket man förbereder sig och testar så upptäcks problem först vid release och när hundratusentals användare kopplas på. Det händer så jävla många konstiga saker när servrar och funktioner utsätts för tryck, speciellt när det handlar om komplicerade miljöer som ett onlinespel med kopplingar lite varstans. För att inte tala om användarnas olika system och förutsättningar.

Återigen, du beskriver problem som kan bero på tekniska problem och överbelastning. Det kan givetvis också vara så att dom borde anställa folk som kan designa spelen bättre.
Det här med att reservera platser i en session kan mycket väl kosta väldigt mycket i resurser när spelarantalet potentiellt sett handlar om miljoner och helt enkelt prioriterats bort eftersom det orsakar fler problem än det löser. Det kan också vara en bugg i den funktionen, eller så är det ett dåligt designval. Vet vi det med säkerhet?

Hursomhelst, jag önskar dig en trevlig måndagskväll.

Permalänk
Skrivet av Tjodd:

När du skriver att problemen kan fixas på en eftermiddag (ja, jag förstår att du inte var helt allvarlig) så är det svårt att ta dig seriöst när du kommer med det barnsliga anklagandet om att jag vill försvara Rockstar.

Jag blandade mig in i den här tråden eftersom jag ville delge mig av min egen uppfattning och erfarenhet av, inte konkret spelutveckling, men mycket annat tekniskt utvecklingsarbete. Får känslan att du inte alls vet vad du pratar om och bara är ute efter medhåll och blir grinig om det inte sker.
Jag ifrågasätter inte din uppfattning av problematiken. Håller med om en hel del men funderar också om det kan ha att göra med releasesjukan.

Jag vet inte hur Rockstar tänker i många designfrågor. Jag vet däremot att oavsett hur mycket man förbereder sig och testar så upptäcks problem först vid release och när hundratusentals användare kopplas på. Det händer så jävla många konstiga saker när servrar och funktioner utsätts för tryck, speciellt när det handlar om komplicerade miljöer som ett onlinespel med kopplingar lite varstans. För att inte tala om användarnas olika system och förutsättningar.

Återigen, du beskriver problem som kan bero på tekniska problem och överbelastning. Det kan givetvis också vara så att dom borde anställa folk som kan designa spelen bättre.
Det här med att reservera platser i en session kan mycket väl kosta väldigt mycket i resurser när spelarantalet potentiellt sett handlar om miljoner och helt enkelt prioriterats bort eftersom det orsakar fler problem än det löser. Det kan också vara en bugg i den funktionen, eller så är det ett dåligt designval. Vet vi det med säkerhet?

Hursomhelst, jag önskar dig en trevlig måndagskväll.

Nej, självklart var det inte seriöst när jag säger att det kan fixas på en eftermiddag, är bara ett uttryck för en kort tid, och då syftar jag ju i förhållande till andra saker gällande spelets utveckling.

Anledningen till att det känns som att du försökte försvara Rockstar är för att du säger att de problemen kan bero på "releasesjukan" utan att verka ha något egentligt underlag för det annat än att saker brukar gå snett vid release, alltså kan vilket problem som helst ha med det att göra. Precis som att jag inte tror att tatueringen på Trevors hals är något som kanske kommit av "releasesjuka", utan är ett designval så tror jag även att saker som dessa inte är det med tanke på att det finns text i UI osv. som förklarar händelsen, buggar brukar sällan komma med text som förklarar när de sker.

Att de behöver anställa nytt folk tänker jag knappast som en lösning, utan är snarare att de antingen inte tänkt efter (vilket de förmodligen har gjort) eller att de inte viljat lägga pengarna på det, trotts att det är väldigt grundläggande saker för att online-spelande ska fungera ordentligt (Du har säkert sätt att flera i tråden sagt att de tänker lägga online på hyllan tills det är fixat), kanske för att de inte insett hur extra viktiga de funktionerna blir när man har sega servers.

Att det skulle ha med användarnas olika riggar har jag också svårt att se, eftersom problemet gäller alla, inte bara enstaka spelare, som med andra buggar.

Kort sagt får jag känslan av att du mest vill få fram att det alltid KAN vara pga att spelet just är släppt, mer än att du har något konkret exempel på någon av de saker jag nämnt, där du kan förklara på vilket sätt de möjligen skulle kunnat ha påverkats av överbelastning. Ge mig ett exempel på varför man borde kunna tänka sig dessa saker som releaseproblem mer än något annat i spelet, så tar jag tillbaka mitt "barnsliga anklagande" direkt

Men okej, visst har du rätt i att allting KAN vara pga releasen, även om alla dessa saker fortfarande finns på konsolerna sen 1.5 år tillbaka.

God kväll!

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Men vad i helvete...
Dem har tagit Imponte Dukes, en bil från original GTA V spelet, och blockerat PC användare från att köpa den. Enbart personer som har fört över sin karaktär från Konsol kan köpa den. Med mera... Dem beter sig som EA/Ubisoft här, radera content och gör det "exclusive". Så mycket för den "bästa" versionen av GTA V...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sca:

Vill man umgås med rockstjärnor får man rockstjärnor tåla.

Ett annat exempel, om jag är i en offentlig server men känner för att starta ett eget spel med enbart inbjudan, då trycker man väl bara esc, väljer online-fliken och sedan "play solo session"? Nej, man måste först gå till enspelarläge, välja "play GTA online" och sedan får man välja hur man vill spela.

Detta vart ja tämligen förbannad över.
"Delta i spel" via Steam på en kompis
Server j*vel connectar inte å ger mig en loading screen på 5min för att droppa mig i Public-Online
Ok men då drar jag en egen Server.. hmm vars gör man det?
"Du vars tusan hittar du Closed-Online? Letat i alla menyer, tele, social club... !"#%!%"

Jo dra in dig i sketna solo för att sen gå till Online / Closed Friends only session

Buggar / irritationer jag hittills stött på.
1: Vid början av installation så kommer en LITEN steam ruta upp som täcker för OK ruta *va fan?*
2: Meny systemet är segt å allmänt grötigt.
3: Vad är allt detta med server skit, allt ska . . . LOADING . . .
4: Lagg/Disconnect av ... server belastning?
5: Folk i Public-Online som är passiva men skjuter andra.
6: Idiot fan skapet som lagt grundkontrollerna för PC tangentbord borde få en gratis C4 i r*ven.
Alla knappar sitter rent ut sagt idiotiskt placerat å vad är detta...
7: Kontrollera bilen i luften med L-Shift / L-ctrl samt A och D.... gha en bilj*vel går inte att kontrollera i luften :/
Lägg kartan rätt å kom rätt i ramp så har du ditt epic stunt utan att känna dig som en idiot å dra bilen från snesida till platt fall.
8: Flyga med tgb .... spasmiska ryckningar å en överhängande känsla att smeta näven i tgb är överhängande!
9: Du kvaddar din bil å ligger uppochner, bara dissa den? Nämen se på fan du kan tilta om bilen med att bara hålla kvar W å antingen A eller D ... amen va fan, hur kan detta få finnas? Ligg bil j*veln upp å ner så ska den va så.
10: Kör bilen i vattnet, bilen dör av, putta upp bilen på land å bilen funkar fortfarande inte :/ eh logik?
Å klart mycke mer som e rent idiotiskt....

Men annars klart roligaste spelet på länge xD (bara lite lätt rosenrasande Kalle Anka infall mellanåt)

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Men säg att det är så svårlöst som du menar, varför har så många innan dem lyckats? Hur kan spel med en fraktion av deras budget ha lyckats lösa dem? Jag betalade inte 500 spänn för att gilla läget

Intressant hur mycket insikt jag har? Jag säger mig inte ha insikt, jag jämför med många som haft mycket sämre förutsättningar att lösa samma problem, många år tidigare, men som gång på gång har lyckats, det säger mig att problemet inte kan vara så svårlöst, de tidigare utvecklarna hade knappast valt att slänga hela sin budget på en sån fix på bekostnad av andra saker i spelet, det säger mig att problemet är lätt att lösa.

Handlar inte om insikt, utan bara förmåga att dra logiskt slutsatser.

Är du systemutvecklare? Om inte, vad jobbar du med? Så ska jag dra lite logiska slutsatser i ditt yrke.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20657847.ab
Signalfel idag igen. Det har varit signalfel så länge jag kan minnas, hur svårt kan det vara att laga -ett- för tågtrafiken kritiskt system? Uppenbarligen ingenting dom lyckats med på 20 år.

Kommer du till arbetsplatserna jag varit på, så kommer du hitta hundratals saker (ja det gjorde folk intern oxå) som är "logiskt lättfixat". Men skiten har varit trasigt och folk har fått köra workarounds i år på grund av att det inte prioriteras från dom som bestämmer.

På ett ställe satt vi i 2 år och städade upp problem som en bugg i kod kontinuerligt genererade. Tog väl ett par timmar i månaden att städa datat.
Varför patchades det inte? Ingen fick mandat till att göra det och ingen orkade ta tag i det på egen hand
Tas så otroligt många dåliga beslut. Tanken var art migrera till en ny plattform med det sköts också upp. Så efter två år hade det typ lagts 10 ggr så mkt tid på att städa som att fixa buggen, men så går det när det är dålig projektstyrning.

På ett annant ställe (relativt stort svenskt företag) så satt dom med 3 parallella kunddatabaser efter uppköp av andra företag. 9år hade det gått sen uppköpen. Skapade enorma problem och fuckups mot kund men ingen orkade eller ville bekosta eller driva ett merge-projekt.

Ett annat riktigt fint exempel var ett system på ett annat ställe som var utvecklat av en konsult. Helt odokumenterat och alla som var involverade i projektet från företagets sida hade slutat.
Källkoden fanns inte tillgänglig så ingen kunde vidareutveckla, och det var aldrig nån som orkat sätta sig in i hur det ens hängde ihop. Den enda kunskap som fanns kvar var hur det användes.
Satt en lapp på datorn som det kördes på:
"Varning! Akta denna dator, går den sönder är det kört!!!!!!"

Kan fortsätta skriva en bok om liknande exempel. Så även fast nått vekrar så "enkelt och logiskt" kan det vara betydligt mer komplext under ytan. Det är ofta jag sett system som varit helt galet instängda ett i hörn, såpass illa att även "enkla logiska" ändringar hade dragit med sig hut mkt potentiella problem som helst.

Jag är övertygad om att det finns grymma arbetsmiljöer och välmående projekt!
Men det finns fan minst lika mycket skräp, där den tekniska skulden är så stor att ingen orkar eller kan ta tag i det.

Så att dom har kodat på gta 5 i 7 år som nån skrev, kan nog mera vara en nackdel än fördel. Saker har vuxit sig såpass komplexa att det inte "enkelt" går att göra om.
Och det blev ju uppskjutet flera gånger(?) och ändå inte löst, så antagligen hade dom större issues som var tvunget att lösas....

Edit: jag har jobbat i 7 år sen examen. Inte ett enda projekt jag varit delaktig i hittills så har folk involverade kännt att dom levererat nått dom varit nöjda med. Budget, resurser och deadlines har alltid varit viktigare. Good enough har fått duga. Saker har driftsars med vetskap om faktiska fel, med planen "ja men vi löser det med en patch asap".

Jahapp, oengagerade anställda utan nån form av yrkesstolthet tänker ni? Men nej, folk (även jag) har krigat som fan, även bytt jobb för att det funkat så dåligt. Men tillslut inser man att det inte är värt tiden & energin, utan bara flyter med och gillar läget.

Nu svävade jag ut enormt, men blir bara trött när nån ska dra lite "enkla logiska slutsatser" om saker som man omöjligen kan ha insikt i.
Sen kan det säkert vara enkla fixar, men då finns det ju antagligen en logisk förklaring.

Återigen, om nu fixarna i Gta 5 vore så enkla, och tiden inte lagts på nått viktigare, så kvarstår ju bara faktum att ni kallar utvecklarna inkompetenta och förmodar dom kollar kattbilder på 9gag istället?

Permalänk
Skrivet av Tjodd:

PC-versionen är väl ändå en portning? Jag kan lova att designbesluten togs många år innan release.

PC-versionen är faktiskt (vilket överraskade mig) inte en portning!

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Är du systemutvecklare? Om inte, vad jobbar du med? Så ska jag dra lite logiska slutsatser i ditt yrke.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20657847.ab
Signalfel idag igen. Det har varit signalfel så länge jag kan minnas, hur svårt kan det vara att laga -ett- för tågtrafiken kritiskt system? Uppenbarligen ingenting dom lyckats med på 20 år.

Kommer du till arbetsplatserna jag varit på, så kommer du hitta hundratals saker (ja det gjorde folk intern oxå) som är "logiskt lättfixat". Men skiten har varit trasigt och folk har fått köra workarounds i år på grund av att det inte prioriteras från dom som bestämmer.

På ett ställe satt vi i 2 år och städade upp problem som en bugg i kod kontinuerligt genererade. Tog väl ett par timmar i månaden att städa datat.
Varför patchades det inte? Ingen fick mandat till att göra det och ingen orkade ta tag i det på egen hand
Tas så otroligt många dåliga beslut. Tanken var art migrera till en ny plattform med det sköts också upp. Så efter två år hade det typ lagts 10 ggr så mkt tid på att städa som att fixa buggen, men så går det när det är dålig projektstyrning.

På ett annant ställe (relativt stort svenskt företag) så satt dom med 3 parallella kunddatabaser efter uppköp av andra företag. 9år hade det gått sen uppköpen. Skapade enorma problem och fuckups mot kund men ingen orkade eller ville bekosta eller driva ett merge-projekt.

Ett annat riktigt fint exempel var ett system på ett annat ställe som var utvecklat av en konsult. Helt odokumenterat och alla som var involverade i projektet från företagets sida hade slutat.
Källkoden fanns inte tillgänglig så ingen kunde vidareutveckla, och det var aldrig nån som orkat sätta sig in i hur det ens hängde ihop. Den enda kunskap som fanns kvar var hur det användes.
Satt en lapp på datorn som det kördes på:
"Varning! Akta denna dator, går den sönder är det kört!!!!!!"

Kan fortsätta skriva en bok om liknande exempel. Så även fast nått vekrar så "enkelt och logiskt" kan det vara betydligt mer komplext under ytan. Det är ofta jag sett system som varit helt galet instängda ett i hörn, såpass illa att även "enkla logiska" ändringar hade dragit med sig hut mkt potentiella problem som helst.

Jag är övertygad om att det finns grymma arbetsmiljöer och välmående projekt!
Men det finns fan minst lika mycket skräp, där den tekniska skulden är så stor att ingen orkar eller kan ta tag i det.

Så att dom har kodat på gta 5 i 7 år som nån skrev, kan nog mera vara en nackdel än fördel. Saker har vuxit sig såpass komplexa att det inte "enkelt" går att göra om.
Och det blev ju uppskjutet flera gånger(?) och ändå inte löst, så antagligen hade dom större issues som var tvunget att lösas....

Edit: jag har jobbat i 7 år sen examen. Inte ett enda projekt jag varit delaktig i hittills så har folk involverade kännt att dom levererat nått dom varit nöjda med. Budget, resurser och deadlines har alltid varit viktigare. Good enough har fått duga. Saker har driftsars med vetskap om faktiska fel, med planen "ja men vi löser det med en patch asap".

Jahapp, oengagerade anställda utan nån form av yrkesstolthet tänker ni? Men nej, folk (även jag) har krigat som fan, även bytt jobb för att det funkat så dåligt. Men tillslut inser man att det inte är värt tiden & energin, utan bara flyter med och gillar läget.

Nu svävade jag ut enormt, men blir bara trött när nån ska dra lite "enkla logiska slutsatser" om saker som man omöjligen kan ha insikt i.
Sen kan det säkert vara enkla fixar, men då finns det ju antagligen en logisk förklaring.

Återigen, om nu fixarna i Gta 5 vore så enkla, och tiden inte lagts på nått viktigare, så kvarstår ju bara faktum att ni kallar utvecklarna inkompetenta och förmodar dom kollar kattbilder på 9gag istället?

Dold text

Fast det är väl en jäkla skillnad på att se ett problem som varit olöst under många år och kallar det lättlöst, och att se ett problem ett spel har som alla andra lyckats lösta, både nyligen och sen långt tillbaka?

Du ger massor av (väldigt underhållande) exempel på dåliga beslut, som att du menar att detsamma kan vara fallet för GTA 5, men vill fortfarande inte att utvecklarna ska kallas inkompetenta? Är det som du säger att problemet blivit så svårt att lösa pga det blivit så nerpackat under andra saker att man måste ändra massor av saker för att kunna fixa en sak som att 4 spelare i sin egna session ska kunna gå tillbaka till lobby, då handlar det ju om inkompetens i form av ej genomtänka beslut.

Men säg gärna hur du tycker att vi ska se på saken då

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadrakeRoot:

PC-versionen är faktiskt (vilket överraskade mig) inte en portning!

Definiera portning.
Mig veterligen har inte spelet begåvats med såpass stora förändringar, så enligt min slarviga definition så valde jag att kalla det portning.

Skrivet av Lasergurka:

Fast det är väl en jäkla skillnad på att se ett problem som varit olöst under många år och kallar det lättlöst, och att se ett problem ett spel har som alla andra lyckats lösta, både nyligen och sen långt tillbaka?

Du ger massor av (väldigt underhållande) exempel på dåliga beslut, som att du menar att detsamma kan vara fallet för GTA 5, men vill fortfarande inte att utvecklarna ska kallas inkompetenta? Är det som du säger att problemet blivit så svårt att lösa pga det blivit så nerpackat under andra saker att man måste ändra massor av saker för att kunna fixa en sak som att 4 spelare i sin egna session ska kunna gå tillbaka till lobby, då handlar det ju om inkompetens i form av ej genomtänka beslut.

Men säg gärna hur du tycker att vi ska se på saken då

Det jag och BasseBaba (tror jag) reagerade på är att du och många andra verkar bagatellisera och förenkla hur design och utveckling sker. Jag bryr mig inte speciellt mycket om Rockstar får skit för det, jag hade bara tråkigt på jobbet och ville dela med mig av min syn och erfarenhet (inser att jag borde lägga mer tid och energi på mina svar men helst ctrl-z bort allt).

Att spelet ser ut som det gör har hundratals orsaker tack vare design, fixar, nödlösningar och buggar. Styrelser, aktieägare, stolthet, slarv, okunskap, tidsplaner osv, mfl, mm. En stor orsak, enligt mina gissningar är att spelet utvecklats till förra generationens konsoler med deras systembegränsningar och att det tagits beslut om en så liten förändring som möjligt för att hålla nere kostnaderna och tidsåtgången. Dessutom tycker jag spelet känns väldigt komplext och förmodligen förberett att klara väldigt många användare så till viss del är det svårt att jämföra med andra spel.
Så visst, allt som du påpekar är dålig design ur ditt perspektiv, speciellt om man jämför med andra spel och hur det ser ut idag.
Såatteh, tråden har inte så mycket diskussionsvärde antar jag?

Permalänk
Skrivet av Tjodd:

Definiera portning.
Mig veterligen har inte spelet begåvats med såpass stora förändringar, så enligt min slarviga definition så valde jag att kalla det portning.

Det jag och BasseBaba (tror jag) reagerade på är att du och många andra verkar bagatellisera och förenkla hur design och utveckling sker. Jag bryr mig inte speciellt mycket om Rockstar får skit för det, jag hade bara tråkigt på jobbet och ville dela med mig av min syn och erfarenhet (inser att jag borde lägga mer tid och energi på mina svar men helst ctrl-z bort allt).

Att spelet ser ut som det gör har hundratals orsaker tack vare design, fixar, nödlösningar och buggar. Styrelser, aktieägare, stolthet, slarv, okunskap, tidsplaner osv, mfl, mm. En stor orsak, enligt mina gissningar är att spelet utvecklats till förra generationens konsoler med deras systembegränsningar och att det tagits beslut om en så liten förändring som möjligt för att hålla nere kostnaderna och tidsåtgången. Dessutom tycker jag spelet känns väldigt komplext och förmodligen förberett att klara väldigt många användare så till viss del är det svårt att jämföra med andra spel.
Så visst, allt som du påpekar är dålig design ur ditt perspektiv, speciellt om man jämför med andra spel och hur det ser ut idag.
Såatteh, tråden har inte så mycket diskussionsvärde antar jag?

Jag förstår fortfarande inte hur du menar att t.ex skicka en förfrågan till en session för att se om det finns plats har något med förra generationens systembegränsningar att göra? Eller hur skulle det vara mindre krävande att lämna ett område i spelet för att sedan ladda upp det igen istället för att bara stanna där?

Finns mängder andra spel som är anpassade för att hålla många fler spelare i varje session, för förra generationens konsoller var det enbart 16 spelare som gällde, och på PC är det 32 har jag för mig, inte speciellt många egentligen.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jag förstår fortfarande inte hur du menar att t.ex skicka en förfrågan till en session för att se om det finns plats har något med förra generationens systembegränsningar att göra? Eller hur skulle det vara mindre krävande att lämna ett område i spelet för att sedan ladda upp det igen istället för att bara stanna där?

Finns mängder andra spel som är anpassade för att hålla många fler spelare i varje session, för förra generationens konsoller var det enbart 16 spelare som gällde, och på PC är det 32 har jag för mig, inte speciellt många egentligen.

Jag kan ju bara gissa men när en sådan förfrågan sker från säg 200 000 spelare samtidigt så handlar det inte om småsaker i resurser på serversidan. Då måste man slimma så mycket som möjligt. Det där med SMS-inbjudningar kan man ju välja själv hur man vill göra (autoinvite tex), då antar jag att den bara skickar ut en jävla massa inbjudningar för att så snabbt som möjligt kunna dra igång uppdraget. Det är förmodligen helt medvetet val att prioritera den som äger sessionen. När du lämnar en session så lämnar du den, så då måste du gå in i en ny om det sket sig med den förra. Dumt ja, och det vore ju bra med en säkerhetstid men som sagt, hundratusentals sådana förfrågningar sker hela tiden så jag tror inte man har "råd" med det.
Förra generationens konsoler hade ju inte direkt jättemycket resurser reserverade för egenhändiga funktioner så man var ju tvungen att slimma allt som gick. Även på serversidan har jag för mig man var mycket mer styrd.
Hela världen som spelarna har måste på något vis synkas sinsemellan när man startar upp och den lösningen går säkerligen att optimera bättre till förbannelse.

Vet inte riktigt vilka andra spel du pratar om som har en sådan öppen och omfattande värld. Det finns hundratals uppdrag som du i princip när som helst kan hoppa in i eller starta. Hur många sessioner som är igång och som skall filtreras, prioriteras, matchas och slussas runt känns rätt svindlande att tänka på. Att då lägga in en sessionsreservation på det skulle förmodligen inte ens gå i praktiken. Givetvis skulle det gå men till en högre kostnad, svarstider mm.

Permalänk
Medlem

Vad jag stör mig mest på(på ps3 visserligen men antar att det är samma på pc) är att det inte finns någon "server browser" eller möjlighet till dedicated servers. Stör mig så fruktansvärt mycket att jag alltid kommer in på jobs med en enda person i, skulle hellre få välja från en broswer så man kan gå med i en med många i.

Permalänk
Skrivet av Tjodd:

Jag kan ju bara gissa men när en sådan förfrågan sker från säg 200 000 spelare samtidigt så handlar det inte om småsaker i resurser på serversidan. Då måste man slimma så mycket som möjligt. Det där med SMS-inbjudningar kan man ju välja själv hur man vill göra (autoinvite tex), då antar jag att den bara skickar ut en jävla massa inbjudningar för att så snabbt som möjligt kunna dra igång uppdraget. Det är förmodligen helt medvetet val att prioritera den som äger sessionen. När du lämnar en session så lämnar du den, så då måste du gå in i en ny om det sket sig med den förra. Dumt ja, och det vore ju bra med en säkerhetstid men som sagt, hundratusentals sådana förfrågningar sker hela tiden så jag tror inte man har "råd" med det.
Förra generationens konsoler hade ju inte direkt jättemycket resurser reserverade för egenhändiga funktioner så man var ju tvungen att slimma allt som gick. Även på serversidan har jag för mig man var mycket mer styrd.
Hela världen som spelarna har måste på något vis synkas sinsemellan när man startar upp och den lösningen går säkerligen att optimera bättre till förbannelse.

Vet inte riktigt vilka andra spel du pratar om som har en sådan öppen och omfattande värld. Det finns hundratals uppdrag som du i princip när som helst kan hoppa in i eller starta. Hur många sessioner som är igång och som skall filtreras, prioriteras, matchas och slussas runt känns rätt svindlande att tänka på. Att då lägga in en sessionsreservation på det skulle förmodligen inte ens gå i praktiken. Givetvis skulle det gå men till en högre kostnad, svarstider mm.

Finns mängder av onlinespel med svindlade många spelare, finns flera spel med över 5 miljoner spelare som är aktiva samtidigt, fast utspridda över många sessioner. Låter såklart svindlande, men dessa spel har så många spelare OCH klarar att ha basic användarvänlighet. GTA Online är inte unikt i antalet spelare, och inte heller i komplexitet på nivån som t.ex Battlefield eller ARMA.

Känner att vi inte riktigt når varandra i den här diskussionen tyvärr, så tror att den kanske är bäst att ge upp för den här gången, och bara enas vid att vi inte kan vara säkra på var i kedjan det gått snett.

Ha en trevlig kväll.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Zed':

Vad jag stör mig mest på(på ps3 visserligen men antar att det är samma på pc) är att det inte finns någon "server browser" eller möjlighet till dedicated servers. Stör mig så fruktansvärt mycket att jag alltid kommer in på jobs med en enda person i, skulle hellre få välja från en broswer så man kan gå med i en med många i.

Jo, vill minnas att det var likadant i GTA 4, en fruktansvärt dålig idé om du frågar mig, att sitta i vad som känns som en evighet för att mötas av en i princip tom session är väl inte det roligaste. Och vill man å andra sidan ha just en halvtom session, fast ändå inte vara helt ensam, då skulle det ju vara praktiskt att kunna välja det också, istället för att bara sitta i eviga loading screens tills man blivit nöjd...bara för att 15 minuter senare bli DCad från sessionen och få leta en ny.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Jag kan ju bara gissa men när en sådan förfrågan sker från säg 200 000 spelare samtidigt så handlar det inte om småsaker i resurser på serversidan. Då måste man slimma så mycket som möjligt. Det där med SMS-inbjudningar kan man ju välja själv hur man vill göra (autoinvite tex), då antar jag att den bara skickar ut en jävla massa inbjudningar för att så snabbt som möjligt kunna dra igång uppdraget. Det är förmodligen helt medvetet val att prioritera den som äger sessionen. När du lämnar en session så lämnar du den, så då måste du gå in i en ny om det sket sig med den förra. Dumt ja, och det vore ju bra med en säkerhetstid men som sagt, hundratusentals sådana förfrågningar sker hela tiden så jag tror inte man har "råd" med det.
Förra generationens konsoler hade ju inte direkt jättemycket resurser reserverade för egenhändiga funktioner så man var ju tvungen att slimma allt som gick. Även på serversidan har jag för mig man var mycket mer styrd.
Hela världen som spelarna har måste på något vis synkas sinsemellan när man startar upp och den lösningen går säkerligen att optimera bättre till förbannelse.

Vet inte riktigt vilka andra spel du pratar om som har en sådan öppen och omfattande värld. Det finns hundratals uppdrag som du i princip när som helst kan hoppa in i eller starta. Hur många sessioner som är igång och som skall filtreras, prioriteras, matchas och slussas runt känns rätt svindlande att tänka på. Att då lägga in en sessionsreservation på det skulle förmodligen inte ens gå i praktiken. Givetvis skulle det gå men till en högre kostnad, svarstider mm.

som jag har märkt, så startas en dedikerad server upp på hostens egna dator/Xbox/PS.. Testa detta genom att låta din host gå in med väldigt hög ping/packetloss, så börjar hela servern lagga.. Races börjar innan nedräkningen ens nått 2 och sådant.. de har själva har nog bara hand om vissa sessioner, vilket som du själv har vet man inte.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Fast det är väl en jäkla skillnad på att se ett problem som varit olöst under många år och kallar det lättlöst, och att se ett problem ett spel har som alla andra lyckats lösta, både nyligen och sen långt tillbaka?

Du ger massor av (väldigt underhållande) exempel på dåliga beslut, som att du menar att detsamma kan vara fallet för GTA 5, men vill fortfarande inte att utvecklarna ska kallas inkompetenta? Är det som du säger att problemet blivit så svårt att lösa pga det blivit så nerpackat under andra saker att man måste ändra massor av saker för att kunna fixa en sak som att 4 spelare i sin egna session ska kunna gå tillbaka till lobby, då handlar det ju om inkompetens i form av ej genomtänka beslut.

Men säg gärna hur du tycker att vi ska se på saken då

Jag säger bara att verkligheten ofta är mer komplex än vad man själv tror på ett forum. Det är svårt att driva såhär stora projekt och jag säger bara att jag har full förståelse för att alla punkter i ett projekt inte blir bra.
Nu blev ju prestandan väldigt bra i GTA5 iaf vad jag hört, jämfört med 4:an. Så då får man väl vara väldigt nöjd med det?

Givetvis är problemen du tar upp inte olösliga, men jag ser det bara 2 scenarion:
1) Dom är nöjda med hur det fungerar och därför har inget gjorts. "By design" i deras synsätt alltså
2) Det fanns inte tid nog att förbättra dessa punkter. Dom tog väl ett dåligt beslut från början, eller att det var enkelt att börja så som det är nu. (Händer även detta väldigt ofta i projekt jag sitter i, lösning A är mest fin/vacker/funktionabel, men man väljer ändå att börja stoppa dit lösning B för att den gick fortare att få på plats, med en förhoppning om att kunna refaktorera detta i en senare iteration).
Så valet hade blivit att förbättra dina punkter, men med ytterligare en releasedelay.

Sen förstår jag nu lite vad du är ute efter. Du menar nog att man borde ha tänkt igenom det hela bättre från start. Och aldrig ens lagt tid på att bygga systemet så som det ser ut idag. Snarare ha gjort det "rätt från början".
Tog typ 3 inlägg innan jag förstod ditt tänk där. Men då kontrar jag med som jag skrev typ 7 rader ovan, det är i min erfarenhet väldigt väldigt väldigt sällan nånting blir rätt-tänkt och får rätt implementation från början.
Gruppen som sitter och ska bygga klient<->server kommunikation var säkert tvungna att få nått "up n running" så fort som möjligt för att komma igång, då kodades det ihop nån sorts grundläggande flöde och sen blev det som det blev.

Som sagt helt vilda spekulationer från min sida, men scenarion jag beskriver är till stor del vad jag själv sett och varit med om på de arbetsplatser jag suttit på.

Men absolut. Jag håller med dig till 100%! Jag har inte spelat GTA5 på pc men är det så kasst som du beskriver så är det extremt dåligt gjort, inget snack om saken.
Jag är precis på samma spår som du, jobbar ständigt på mitt inre lugn då det är SÄLLAN det går en dag av att jag rör mig ute i samhället utan att jag totalt lackar ur på hur dåligt saker och ting fungerar, och funderar på hur man hade kunnat förbättra och effektivisera saker. Men då får jag falla tillbaks på att inse att det med största sannolikhet är saker som budget och tidsbrist som lett till icke optimala resultat.

http://www.dn.se/sthlm/nytt-signalsystem-sinkar-tvarbanan/
Där har vi mitt praktexempel på idioti. Hur fan tänkte man? Banan sprängdes bl.a fram i berget under alvik/traneberg, bygget tog väl iaf 4-5 år. Under den tiden lyckades dom alltså inte upphandla och planera för att bara förlänga befintligt signalsystem? Nä, man handlar in ett helt nytt som funkar annorlunda och som leder till att resenärerna måste byta tåg i Alvik för att tåget från del A av banan inte kan fortsätta köra på del B.

När man ser sådana där i min mening MISERABLA fails, ja... Då har jag rätt stor tolerans för att man inte kan komma tillbaks till lobbyn i ett datorspel

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag säger bara att verkligheten ofta är mer komplex än vad man själv tror på ett forum. Det är svårt att driva såhär stora projekt och jag säger bara att jag har full förståelse för att alla punkter i ett projekt inte blir bra.
Nu blev ju prestandan väldigt bra i GTA5 iaf vad jag hört, jämfört med 4:an. Så då får man väl vara väldigt nöjd med det?

Givetvis är problemen du tar upp inte olösliga, men jag ser det bara 2 scenarion:
1) Dom är nöjda med hur det fungerar och därför har inget gjorts. "By design" i deras synsätt alltså
2) Det fanns inte tid nog att förbättra dessa punkter. Dom tog väl ett dåligt beslut från början, eller att det var enkelt att börja så som det är nu. (Händer även detta väldigt ofta i projekt jag sitter i, lösning A är mest fin/vacker/funktionabel, men man väljer ändå att börja stoppa dit lösning B för att den gick fortare att få på plats, med en förhoppning om att kunna refaktorera detta i en senare iteration).
Så valet hade blivit att förbättra dina punkter, men med ytterligare en releasedelay.

Sen förstår jag nu lite vad du är ute efter. Du menar nog att man borde ha tänkt igenom det hela bättre från start. Och aldrig ens lagt tid på att bygga systemet så som det ser ut idag. Snarare ha gjort det "rätt från början".
Tog typ 3 inlägg innan jag förstod ditt tänk där. Men då kontrar jag med som jag skrev typ 7 rader ovan, det är i min erfarenhet väldigt väldigt väldigt sällan nånting blir rätt-tänkt och får rätt implementation från början.
Gruppen som sitter och ska bygga klient<->server kommunikation var säkert tvungna att få nått "up n running" så fort som möjligt för att komma igång, då kodades det ihop nån sorts grundläggande flöde och sen blev det som det blev.

Som sagt helt vilda spekulationer från min sida, men scenarion jag beskriver är till stor del vad jag själv sett och varit med om på de arbetsplatser jag suttit på.

Men absolut. Jag håller med dig till 100%! Jag har inte spelat GTA5 på pc men är det så kasst som du beskriver så är det extremt dåligt gjort, inget snack om saken.
Jag är precis på samma spår som du, jobbar ständigt på mitt inre lugn då det är SÄLLAN det går en dag av att jag rör mig ute i samhället utan att jag totalt lackar ur på hur dåligt saker och ting fungerar, och funderar på hur man hade kunnat förbättra och effektivisera saker. Men då får jag falla tillbaks på att inse att det med största sannolikhet är saker som budget och tidsbrist som lett till icke optimala resultat.

http://www.dn.se/sthlm/nytt-signalsystem-sinkar-tvarbanan/
Där har vi mitt praktexempel på idioti. Hur fan tänkte man? Banan sprängdes bl.a fram i berget under alvik/traneberg, bygget tog väl iaf 4-5 år. Under den tiden lyckades dom alltså inte upphandla och planera för att bara förlänga befintligt signalsystem? Nä, man handlar in ett helt nytt som funkar annorlunda och som leder till att resenärerna måste byta tåg i Alvik för att tåget från del A av banan inte kan fortsätta köra på del B.

När man ser sådana där i min mening MISERABLA fails, ja... Då har jag rätt stor tolerans för att man inte kan komma tillbaks till lobbyn i ett datorspel

Jag tycker du för länge sen tappade bollen i den här tråden. Vi har förstått att du vet och kan det här med systemutveckling och hur ssvårt det är. Så stäng igen kakhålet och testa att spela Gta V och se vad du tycker om alla de idiotiska designbesluten som finns i online-delen!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Asus Prime X870, 9800X3D, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Asus Rog Astral OC RTX 5090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Finns mängder av onlinespel med svindlade många spelare, finns flera spel med över 5 miljoner spelare som är aktiva samtidigt, fast utspridda över många sessioner. Låter såklart svindlande, men dessa spel har så många spelare OCH klarar att ha basic användarvänlighet. GTA Online är inte unikt i antalet spelare, och inte heller i komplexitet på nivån som t.ex Battlefield eller ARMA.

Känner att vi inte riktigt når varandra i den här diskussionen tyvärr, så tror att den kanske är bäst att ge upp för den här gången, och bara enas vid att vi inte kan vara säkra på var i kedjan det gått snett.

Ha en trevlig kväll.

Du måste väl ändå inse att skillnaden mellan Battlefield och GTA online är väldigt stor? I Battlefield hanteras en session under mycket längre tid medan i GTA online är det tvärtom. Det blir en annan komplexitet och svårighet i kommunikationen, speciellt när det verkar som klienterna själva "hostar" sina lobbys/sessioner.
Jag håller också med dig om att det inte fungerar speciellt bra, och att det skulle kunna göras bättre. Däremot är det inte säkert att det är så enkelt som man ibland kan tro.

Det kan jag hålla med om helt och hållet. Nu släpper vi det här.

Simma lugnt!

Permalänk
Medlem

Precis som alla andra spel idag är även detta halvdant gjort för att släppas så fort som möjligt för att dra in pengar och patchas upp var efter på klienternas bekostnad som försöks kaniner till alla buggar. Enda sättet att stoppa bolagen använda sig av denna lömska metod är att avstå från att förhandsboka eller köpa spel vid release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbane78:

Kan bara hålla med, drygt många loadingscreens. Att man har spelet på SSD verkar inte spela någon roll heller.
Kan vara ruskigt drygt att hamna på andra sidan kartan efter en heist är klar med, tar ju 5-10 min att köra tillbaka till stan.

Hej kompis, jag håller med om att laddningstiderna är abysmala i hela spelet men för att bespara dig 5-10 min att köra tillbaka till stan så finns ett alternativ i din actionmenu eller vad de nu kallar det, där man sätter quick-gps och väljer gester etc.

"Spawn location" heter alternativet. Och om du hunnit spawna fel innan du ändrar spawnpoint kan du välja att ta "the easy way out" och ta livet av dig (i spelet då) för att respawna på rätt ställe, t.ex. ditt garage eller din lägenhet.

Hoppas det hjälper.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Varför kunde de inte satt upp officiella servrar, som man kunde joina?

Idag sitter man med polarna, och alla frågar.."Ehm, är vi alla på samma server?"

- Eh, nej. Vänta jag joinar dig..hold on..Loading Screen i oändlighet...

Varför inte bara sätta upp officiella servrar med enkla namn?

GTA Santos 1
GTA Santos 2
GTA Santos 3

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Har kört Online nu tills level 10... och jag hatar det.

Allt som är bra med singleplayer GTA är frånvarande från online. TS tirad om UI-designens horribla utformning är bara glasyren på kakan som gör det ospelbart. Jag spelade nyss en session Team Death Match efter att ha fått vänta fem minuter stirrandes på en massa loading screens. Jaha, då ser jag att det kommer in en massa höglevlare bland oss nya, därav en som ligger på närmre 400(!) i level. Vet inte ens om man kan komma så högt utan att fuska.

Hursomhelst så sätter vi igång, och jag märker redan att statsen som spelet bygger på gör allt totalt obalanserat - för mig och andra <20-levlare så krävs det dubbla antalet skott i grabbarna grus för att de ska åka i backen. Kul! Tydligen kan de också strafe:a på ett sådant sätt att man nästan omöjligen kan träffa. De har även bättre armor från början.

Själv så har jag inte lyckats få bort musens input lag, så oavsett om jag spelar i första eller tredje person så sitter aldrig skotten. Jag är van vid att ligga på runt 3.0 KD i de flesta online-fps (bortsett från CS), men här blir jag överkörd p.g.a inställningar och spelets motor. Sättet som karaktären rör på sig är också åt helvete, med en seghet som hela tiden sätter krokben för en.

Battlefield? Aim + game sense.

Counterstrike? Aim + game sense.

Insurgency? Aim + game sense.

GTA Online? Level + fullkomligt kaos.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4