Datorn beter sig märkligt, spel kraschar samt bluescreens.

Permalänk

Datorn beter sig märkligt, spel kraschar samt bluescreens.

Hej. Min dator har totalt börjat flippa ur. Det hela började med att mitt Starcraft 2 började att krascha ovanligt mycket. Det kraschade lite slumpmässigt, finns inget som jag vet att om jag gör just detta så kommer spelet att krascha. Detta fortsatte senare till Heroes of the storm. Samma sak där, kraschar helt random och utan att jag vet vad som gör det. Jag gjorde då en tråd på sc2's hemsida, men har inte fått något svar från deras support och då har jag endå gjort tråden för 4 dagar sedan.

Sedan började det hända lite skumma saker igår. Jag skulle lira ett cs game med en polare men när jag joinade ett Matchmaking game så stod det att jag hade något problem med pak filerna(vad det nu är). Jag verifierade då mina gamefiles och testade igen. Då funkade det att lira. Sedan skulle jag lira ett cs game med en polare idag och då hade jag exakt samma problem. Gjorde samma procedur igen men denna gången funkade det inte utan istället började mitt cs att uppdatera sig helt utan anledning. Denna uppdateringen blir heller aldrig klar då den stannar på 100%. Om jag försöker trycka play så står det att det är 0 sekunder kvar men play knappen är grå och går ett att trycka på, efter ett tag så kommer det upp en ruta som säger att update filen är corrupt.

Någonting som började hända i samband med detta är att min webbläsare(Chrome) började att spöka. http://prntscr.com/71u5iv Detta är vad som händer och detta sker helt random. Jag har samtidigt börjat få bluescreens, 2 idag. Jag kan heller inte uppdatera mitt antivirus program, jag använder microsoft essentials. Detta kommer upp om jag försöker uppdatera,http://prntscr.com/71uag8

Jag har ingen aning om vad som kan vara problemet och är tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

Syftet med BSOD är att ge information om vad som blivit fel. Har du noterat felkoderna?
Har du kollat temperatur på processor och grafikkort? SMART-värden på hårddisken kanske?
Kört memtest, Prime95, IntelBurnTest?

Lista dina komponenter.

Permalänk

Du menar felkoderna på mina bluescreens? Nej har inte hittat något. Ska väl hamna i mappen "Minidump" den är dock tom. Mina temps på grafikkortet samt processorn är bra, ingen aning om vad du menar med SMART-värden. Har ingen aning om hur man kör Memtest, Prime94 eller IntelBurnTest.

Operativsystem : Windows 7
Processor : Intel Core i7 2600K
Processorkylare : Cooler Master Hyper 212 EVO
Moderkort : Asrock z68 extreme4 gen3
Minne : 2x 4GB corsair vengeance ddr3 1866mhz
Grafikkort : MSI GeForce GTX 970 Twin Frozr V
Hårddisk : Samsung SSD 830 128GB
Hårddisk : Samsung HD103UJ
Nättaggregat : Fractal Design 1000W modulärt (kan inte modellen i huvudet och är inte hemma just nu).
Extra Fläktar : Är några standard Fractal Design om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixyyy1337:

Du menar felkoderna på mina bluescreens? Nej har inte hittat något. Ska väl hamna i mappen "Minidump" den är dock tom. Mina temps på grafikkortet samt processorn är bra, ingen aning om vad du menar med SMART-värden. Har ingen aning om hur man kör Memtest, Prime94 eller IntelBurnTest.

Operativsystem : Windows 7
Processor : Intel Core i7 2600K
Processorkylare : Cooler Master Hyper 212 EVO
Moderkort : Asrock z68 extreme4 gen3
Minne : 2x 4GB corsair vengeance ddr3 1866mhz
Grafikkort : MSI GeForce GTX 970 Twin Frozr V
Hårddisk : Samsung SSD 830 128GB
Hårddisk : Samsung HD103UJ
Nättaggregat : Fractal Design 1000W modulärt (kan inte modellen i huvudet och är inte hemma just nu).
Extra Fläktar : Är några standard Fractal Design om jag minns rätt.

OK. Vilket program kollar du temp med och vad ligger tempen på? (under vilken belastning?)
MemTest, Prime95 och IntelBurnTest är stresstest som kan detektera hårdvarufel. I ditt fall skulle jag rekommendera IBT i första hand. (gratis att ladda ner, som dom två andra)
SMART-värden kan visa på problem hos hårddiskar. Program som DiskCheckup kan visa dig dessa värden. Filer kan bli korrupta om hårddisken har problem.
Är något överklockat?

Permalänk
Medlem

hehehe, låter som att det är dags att blåsa windows...
Jävligt random fel... Skulle dippa på minne eller hårddisk som spökar om inte ominstallation av windows fungerar.
testat starta datorn med en minnessticka i taget är ju ett alternativ.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

OK. Vilket program kollar du temp med och vad ligger tempen på? (under vilken belastning?)
MemTest, Prime95 och IntelBurnTest är stresstest som kan detektera hårdvarufel. I ditt fall skulle jag rekommendera IBT i första hand. (gratis att ladda ner, som dom två andra)
SMART-värden kan visa på problem hos hårddiskar. Program som DiskCheckup kan visa dig dessa värden. Filer kan bli korrupta om hårddisken har problem.
Är något överklockat?

Afterburner för gpun, den ligger på 30(IDLE) till 39(Full load). Core Temp och ett annat program som kollar fläktarna för cpun, mellan 30-37 i IDLE och som max 58 i full load. Kan tänka mig att det är min gammla hårddisk som spökar då jag har haft den i ett antal år nu. Hur lång tid tar det att göra IBT? Ska nämligen på fotbollsträning nu och kommer hem tidigast halv 11, så får nog göra det imorgon.

Permalänk
Skrivet av anderjo4:

hehehe, låter som att det är dags att blåsa windows...
Jävligt random fel... Skulle dippa på minne eller hårddisk som spökar om inte ominstallation av windows fungerar.
testat starta datorn med en minnessticka i taget är ju ett alternativ.

Jo har funderat på att blåsa windows väldigt länge, anledningen är dock att jag har en del saker som jag vill spara men har inte någonstans att lägga dem atm. Går dock lätt att fixa. Funderat även på minnen eller hårddisken, främst min gammla hårddisk som är väldigt gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixyyy1337:

Afterburner för gpun, den ligger på 30(IDLE) till 39(Full load). Core Temp och ett annat program som kollar fläktarna för cpun, mellan 30-37 i IDLE och som max 58 i full load. Kan tänka mig att det är min gammla hårddisk som spökar då jag har haft den i ett antal år nu. Hur lång tid tar det att göra IBT? Ska nämligen på fotbollsträning nu och kommer hem tidigast halv 11, så får nog göra det imorgon.

39 låter orimligt.
IBT kan man köra på några minuter. Man kan också köra längre vändor.
Klarar den en snabb sväng IBT så kan du låta den köra Prime95 tills du kommer hem.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

OK. Vilket program kollar du temp med och vad ligger tempen på? (under vilken belastning?)
MemTest, Prime95 och IntelBurnTest är stresstest som kan detektera hårdvarufel. I ditt fall skulle jag rekommendera IBT i första hand. (gratis att ladda ner, som dom två andra)
SMART-värden kan visa på problem hos hårddiskar. Program som DiskCheckup kan visa dig dessa värden. Filer kan bli korrupta om hårddisken har problem.
Är något överklockat?

Prime95 är dock inte så bra om man inte har fast volt tydligen (den kan då sticka iväg onödigt mycket).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Prime95 är dock inte så bra om man inte har fast volt tydligen (den kan då sticka iväg onödigt mycket).

Personligen skulle jag inte kalla en klock för stabil om vissa instruktioner inte går att använda (AVX).
Men den som vill får förstås göra så. Jag brukar vara väldigt noga med att det ska vara 100% stabilt.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Personligen skulle jag inte kalla en klock för stabil om vissa instruktioner inte går att använda (AVX).
Men den som vill får förstås göra så. Jag brukar vara väldigt noga med att det ska vara 100% stabilt.

Snarare att den kan drar iväg volten till 1,5 volt på nyare cpu:er tydligen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Snarare att den kan drar iväg volten till 1,5 volt på nyare cpu:er tydligen.

OK, är det så illa så är det förstås ett allvarligt fel i processorns design eller i BIOS.
Kan detta vara avhjälpt med modernare BIOS kanske? (Jag har inte hört att det skulle vara fullt så dramatiskt)
Borde inte kunna hända med strömbegränsning och överspänningsskydd kan man tycka..

Permalänk
Skrivet av lorgix:

OK, är det så illa så är det förstås ett allvarligt fel i processorns design eller i BIOS.
Kan detta vara avhjälpt med modernare BIOS kanske? (Jag har inte hört att det skulle vara fullt så dramatiskt)
Borde inte kunna hända med strömbegränsning och överspänningsskydd kan man tycka..

Var det jag hörde i alla fall, varför man inte skulle köra prime95 på nyare intel cpu:er (dom två senaste gen i alla fall). Vet inte orsaken, om det är en bugg eller inte.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Var det jag hörde i alla fall, varför man inte skulle köra prime95 på nyare intel cpu:er (dom två senaste gen i alla fall). Vet inte orsaken, om det är en bugg eller inte.

Jag skulle absolut kalla det för en bugg. Prime95 utför beräkningar som råkar vara ganska tunga, men det är inte ett syntetiskt test designat för att vara så tungt som möjligt. En processor ska kunna räkna.

Hoppas att dom fixar till det iaf.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Jag skulle absolut kalla det för en bugg. Prime95 utför beräkningar som råkar vara ganska tunga, men det är inte ett syntetiskt test designat för att vara så tungt som möjligt. En processor ska kunna räkna.

Hoppas att dom fixar till det iaf.

Även här tog ju en upp detta #15390754 .

Blev helt enkelt något galet när voltregleringen hamna i cpu:n (vad jag hört andra nämna om problmet). Så det kan skada cpu:n.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Blev ingen träning, åska o regn förstörde så har lite tid. Men glömde säga att jag har överklockat den med hjälp av olika guider samt av det egna förinställda alternativen i bios. Ska jag ändra den till standard innan jag gör dessa testerna då eller? Den ligger just nu på 4.2.

Edit: Tror nog inte det spelar så stor roll då jag inte ändrat något förutom hastigheten

Edit 2: Körde IBT nu och den sa att det inte var något fel. Dock så visade den att mitt max minne låg på 5728 MB, hur kan det komma sig?

Permalänk
Skrivet av ixyyy1337:

Blev ingen träning, åska o regn förstörde så har lite tid. Men glömde säga att jag har överklockat den med hjälp av olika guider samt av det egna förinställda alternativen i bios. Ska jag ändra den till standard innan jag gör dessa testerna då eller? Den ligger just nu på 4.2.

Edit: Tror nog inte det spelar så stor roll då jag inte ändrat något förutom hastigheten

Edit 2: Körde IBT nu och den sa att det inte var något fel. Dock så visade den att mitt max minne låg på 5728 MB, hur kan det komma sig?

Jo, det kan göra det, har du klockat så kan du behöva ändra vcore (inte alltid). Hur varmt blev det när du körde testet?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, det kan göra det, har du klockat så kan du behöva ändra vcore (inte alltid). Hur varmt blev det när du körde testet?

som max 67, körde först en på standard och sen en på max

Permalänk
Skrivet av ixyyy1337:

som max 67, körde först en på standard och sen en på max

Låter inte farligt alls. Kör memtest86+, sen även typ 3dmarkt/krävande och logga tempen på gpu.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Låter inte farligt alls. Kör memtest86+, sen även typ 3dmarkt/krävande och logga tempen på gpu.

För Memtest så måste jag antingen lägga över det till en usb drive eller bränna över till en cd och där sedan boota från den? För det tangenbordet jag sitter på nu kommer jag inte in i bio med så kan inte ändra vad som ska boota först

Permalänk
Skrivet av ixyyy1337:

För Memtest så måste jag antingen lägga över det till en usb drive eller bränna över till en cd och där sedan boota från den? För det tangenbordet jag sitter på nu kommer jag inte in i bio med så kan inte ändra vad som ska boota först

Aj då, skumt för mitt USB tangentbord funkar det bra, har du något annat liggandes? Precis på USB/skiva (rekommenderar USB).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Aj då, skumt för mitt USB tangentbord funkar det bra, har du något annat liggandes? Precis på USB/skiva (rekommenderar USB).

har ett gammalt vet dock inte var det är, ute i garaget eller nått. Sitter på ett MK-85 just nu. Det där andra programmet, kan du länka download för kommer inte in på någon sida från google. Blir bara det felet som jag länkade i mitt första inlägg angående Chrome

Edit: vet du varför det stod att jag bara hade 5728 MB RAM, ska ha 8gb

Permalänk
Skrivet av ixyyy1337:

har ett gammalt vet dock inte var det är, ute i garaget eller nått. Sitter på ett MK-85 just nu. Det där andra programmet, kan du länka download för kommer inte in på någon sida från google. Blir bara det felet som jag länkade i mitt första inlägg angående Chrome

Edit: vet du varför det stod att jag bara hade 5728 MB RAM, ska ha 8gb

Här http://www.guru3d.com/index.php?ct=files&action=download& Tror det blev rätt

I detta fall spelar det inte så stor roll, för viss del använder windows och program därför du inte kan använda allt ram(om jag inte har fel, var ett tag sen jag använde det programmet).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Här http://www.guru3d.com/index.php?ct=files&action=download& Tror det blev rätt

I detta fall spelar det inte så stor roll, för viss del använder windows och program därför du inte kan använda allt ram(om jag inte har fel, var ett tag sen jag använde det programmet).

Okaj håller på o ladda ner det andra nu

Edit: Kan inte installera programmet, när det ska installeras så händer inget sen efter ett litet tag så kommer det upp att "Hash-värdet är inkorrekt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixyyy1337:

har ett gammalt vet dock inte var det är, ute i garaget eller nått. Sitter på ett MK-85 just nu. Det där andra programmet, kan du länka download för kommer inte in på någon sida från google. Blir bara det felet som jag länkade i mitt första inlägg angående Chrome

Edit: vet du varför det stod att jag bara hade 5728 MB RAM, ska ha 8gb

IBT säger inte hur mycket RAM du faktiskt har. Programmet försöker inte allokera all RAM.

För att kolla tempen bör du köra typ fem vändor IBT med en sådan minnesanvändning att dom fem tar åtminstone tio minuter.
För att testa stabilitet rekommenderar jag att du kör på maximum, så många du har tålamod till.
En ensam vända visar inte om processorn räknar rätt.

Att du har överklockat är extremt relevant i sammanhanget. En instabil överklockning kan vara boven här.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

IBT säger inte hur mycket RAM du faktiskt har. Programmet försöker inte allokera all RAM.

För att kolla tempen bör du köra typ fem vändor IBT med en sådan minnesanvändning att dom fem tar åtminstone tio minuter.
För att testa stabilitet rekommenderar jag att du kör på maximum, så många du har tålamod till.
En ensam vända visar inte om processorn räknar rätt.

Att du har överklockat är extremt relevant i sammanhanget. En instabil överklockning kan vara boven här.

Kördet det ett antal gånger, högsta tempen senast blev 71. Men om det är instabil överklockning borde inte det märkas av direkt efter att man överklockat? För har haft den överklockade snart ett år

Permalänk
Skrivet av ixyyy1337:

Kördet det ett antal gånger, högsta tempen senast blev 71. Men om det är instabil överklockning borde inte det märkas av direkt efter att man överklockat? För har haft den överklockade snart ett år

har inte läst hela tråden men hittade du krasch filen ? sök efter .dmp så borde du hitta något.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

har inte läst hela tråden men hittade du krasch filen ? sök efter .dmp så borde du hitta något.

Nope har inte hittat filen, dock så hittade jag en himla massa filer när jag sökte på .dmp, men hur ska jag "översätta/tolka" dem?

Edit : Dock så är alla dem filerna jag hittade bara relaterade till Starcraft 2

Permalänk
Medlem

Jag kan med 99.9% berätta vad felet är.

En I7 2600K.. Överklockad till 4.2Ghz, Problemet är din volt. Högre än 1.325?

Därav Bluescreens skulle ja tippa på. Min ligger på 4.8Ghz och maxar temp vid full load 62 grader med en H100.

Får du då 71 grader vid full load, och 4.2Ghz så har du antingen sämre luftflöde än mig, eller övervoltad cpu. Därav Bluescreen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Skrivet av Drasteroid:

Jag kan med 99.9% berätta vad felet är.

En I7 2600K.. Överklockad till 4.2Ghz, Problemet är din volt. Högre än 1.325?

Därav Bluescreens skulle ja tippa på. Min ligger på 4.8Ghz och maxar temp vid full load 62 grader med en H100.

Får du då 71 grader vid full load, och 4.2Ghz så har du antingen sämre luftflöde än mig, eller övervoltad cpu. Därav Bluescreen.

Vet inte vad den ligger på, möjligt att det du säger stämmer ska kolla snart. Men kan det verkligen förklara alla andra problem jag har nämnt? Jag har haft detta i ca 1 år(överklockningen då) och det är först idag som det har börjat göra såhär. Visst mitt SC2 började krascha för någon vecka sedan men då var det bara det som var problemet.

Edit: I bios så kom inte CPU volten up över 1.240, så det du säger borde ju inte stämma då???? och som sagt så har jag haft denna överklockningen i säker 8 månader utan att något skumt har hänt.

Edit2 : Har testat att installera andra spel på steam och detta fungerar utan problem. Det är alltså bara mitt csgo som det har blivit något galet med. Står fortfarane update paused och när jag försöker starta det så händer inget på ett tag sen kommer det upp en ruta som säger att update filerna är corrupt