Permalänk
Medlem

Att göra som du beskriver fungerar, men är inte optimalt, blir en kanal med tripple channel och den andra kanalen i single channel, det innebär en viss förlust i prestanda.

En bra ide är att skaffa 2 st 4Gb till, och trycka i dessa i kvarvarande slottar så det blir 3x2GB i en kanal + 3x4GB i den andra kanalen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Absolut jag håller med till hundra procent om att det är det bästa att göra men det skulle resultera i den totala mängden av 18gb ram och en kostnad på 900kr för dom extra 3st 4gb stickorna återigen håller jag med om att man skall fylla kanalen om man sätter i minnen frågan är bara hur stor prestandaförlusten blir med endast ett minne i kanal 2

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på ett ungefär, hur lång tid det brukar ta innan man ser prissänkningar på minnen? Syftar på ddr4, kommande haswell e bygge i vinter och vill inte behöva lägga så jävla mycket på minnen😡

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sainth:

Någon som har koll på ett ungefär, hur lång tid det brukar ta innan man ser prissänkningar på minnen? Syftar på ddr4, kommande haswell e bygge i vinter och vill inte behöva lägga så jävla mycket på minnen😡

Då de antagligen kommer med system för både DDR3 och DDR4 så kommer detta inte att vara så nödvändigt. Dessutom är DDR4 inte snabbare än DDR3 just nu i början iaf, så att lägga slantar på ett sådant system verkar vara lite som att kasta dem i sjön.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kan börja med att skirva att jag inte läst igenom hela tråden. Men om det finns möjlighet att få den uppdaterad för ddr3 standarden skulle det vara uppskattat då jag tror att de flesta kör på den idag. Skulle kunna tänkt mig att bidra om jag faktiskt hade kunnat något om detta och som du nämner så är nog mycket samma sak. med skillnaden att jag antar att ddr3 minnen har lägre timings och högre frekvenser. Då jag är i fart för att bygga en dator skulle lite information vara guld värt. Annars en mycket bra FAQ för ddr2 minnen:) Skulle vara bra om du förklarade vad det innebär att timingen är 4.4.4.12 tex. jag förstår att det är i ms men varför 12an och varför är det indelat i fyra steg?

Visa signatur

Jamen hejsan!

Permalänk
Medlem

Nu är det ingen dramatisk skillnad i pris mellan 1600 Mhz och (t ex) 2400 Mhz-minnen, finns det någon anledning att välja 1600 Mhz ändå? Jag tror mig ha förstått att prestandaskillnaden är försumbar, men.. tja.

Ber om ursäkt om det redan förklarats hundra gånger (vilket det säkert har ) i tråden eller på andra ställen i forumet.