Permalänk

Med risk för att bli dumförklarad så ställer jag frågan ändå, kan man bara byta SD-kort på sin Raspberry Pie om jag ena stunden vill använda den med Retropie och nästa stund vill använda den med Kodi istället? Är det så enkelt att det bara är plug n play och sen är det bara att köra eller behöver jag pilla med den efter jag bytt SD-kortet?

Permalänk
Medlem

yes (dvs in med kortet och tuta och kör)

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

yes (dvs in med kortet och tuta och kör)

Perfekt! Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Eller kör Berryboot, både Retropie och tex OpenELEC på samma kort.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Tjena! Alla

En fråga!
Om jag använder en 5v 3A laddare till Pi, räcker det för att driva en extern hårddisk utan usb hubb med strömförsörjning

Ingen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är väl beroende på hur mycket annat du har inkopplat och hur hög belastning du har för tillfället.
Men vill man vara säker så är väl en hub med egen strömförsörjning den bästa antar jag så det inte blir några dataförluster eller dylikt.

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera ett bra minneskort som funkar(!!!!)? Gärna ett som går att hitta hos Kjell eller inet.
8-16gb, inte allt för dyrt.

Har ett samsung idag (http://www.inet.se/produkt/5331191/samsung-microsdhc-8gb-clas...) som ingick i startpaket från inet och det är FRUKTANSVÄRT instabilt! Får formatera om vid varje uppdatering och ibland klarar den inte av att boota, installera m.m.. Jobbigt.

Permalänk

Jag använder det kortet och delarna just ifrån Inet och jag inga problem alls med det.
Alla klass 10 kort bör väl funka ok om jag hajjat rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen52:

Någon som kan rekommendera ett bra minneskort som funkar(!!!!)? Gärna ett som går att hitta hos Kjell eller inet.

Har ett samsung idag (http://www.inet.se/produkt/5331191/samsung-microsdhc-8gb-clas...) som ingick i startpaket från inet och det är FRUKTANSVÄRT instabilt! Får formatera om vid varje uppdatering och ibland klarar den inte av att boota, installera m.m.. Jobbigt.

Jag hade samma problem med Samsung-kortet

Använder detta.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/minnesko...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen52:

Köpte "officiella". £7 inkl. frakt.
http://swag.raspberrypi.org/collections/frontpage/products/no...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Någon som kör HBO Nordic från sin paj? Just nu spelar jag upp via iPhone+ATV men den lösningen är suboptimal. (Hade helst sett att HBO ordnat en egen ATV-app men till dess skulle pajen kunna hoppa in).

Permalänk
Medlem
Skrivet av patient67:

Någon som kör HBO Nordic från sin paj? Just nu spelar jag upp via iPhone+ATV men den lösningen är suboptimal. (Hade helst sett att HBO ordnat en egen ATV-app men till dess skulle pajen kunna hoppa in).

Så vitt jag vet finns det inget (enkelt) sätt att se på HBO Nordic via Raspberry Pi. Svårt med DRM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag hade samma problem med Samsung-kortet

Använder detta.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/minnesko...

Okej, blir och skaffat ett sådant! Fast kör nog på 8gb versionen.

Mvh

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Testade igår, funkar.

Dock kunde man inte lägga in Kodi i den,jag hade velat ha både desktop + kodi.

Permalänk

nån som testat Raspberry Pi 2 & kört path of exile det borde ju funka bra frågan var lite angående fps på bossar då min gamla bärbara från 2009 knappt klarar av det.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

nån som testat Raspberry Pi 2 & kört path of exile det borde ju funka bra frågan var lite angående fps på bossar då min gamla bärbara från 2009 knappt klarar av det.

Jag tror inte att path of exile fungerar på arm-cpu:er.

Permalänk
Skrivet av samots:

Jag tror inte att path of exile fungerar på arm-cpu:er.

tänkte att kan man köra Windows 10 på pi 2 och den är X86 så borde väl Linux klara av samma sak ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

tänkte att kan man köra Windows 10 på pi 2 och den är X86 så borde väl Linux klara av samma sak ?

"den"?
Pi2 är också ARM. Inte x86.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Win10 till pi 2 är INTE ett vanligt desktop windows. Du ska inte kunna få igång nåt grafiskt alls på den. Om du inte kan spela path of exile i kommandotolken kan du inte spela det på win10 för pi2.

Visa signatur

i9 13900HX | 64GB DDR5 | RTX4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

För att förtydliga så använder alltså samtliga Pi ARM-processorer. Det innebär att du endast kan installera ARM-operativsystem och därmed endast köra ARM-program. Det Windows 10 det talas om är alltså som sagt inte x86, och jag vet inte ens varför de tyckte det var en bra idé att kalla den här Pi-varianten för Windows 10.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Haha, detta var nog det roligaste jag läst idag.

Permalänk
Medlem

Hur gör ni?

Jag funderar på att skaffa en Rpi och använda Kodi på den, problemet är att jag har en kvinna i hemmet som kräver att allting fungerar som det ska med en gång och detta skall ske smidigt då det är mest hon som ska kunna använda den.

1. Retrospect - XBMC Online TV
Detta måste fungera smidigt då den ska användas huvudsakligen till de svenska play-kanalerna.
Självklart kan det bli lite buffringsbekymmer etc, det gör det även nu från min stationära.

2. "Lokal" media
Kan vilja spela upp material (gamla semesterfilmer typ) från min stationära dator. Hur fungera detta? Kommer Rpi klara att spela upp detta via nätverket eller är det bäst att lägga allt på en extern disk och skifta plats på den? Just denna "Hårddisken" måste kunnas hanteras av båda enheterna (PC/Rpi) smidigt, då tanken är att jag ska editera i datorn och spela upp på rpi.

3. Interface
Hur fungerar Rpi-Kodi med andra skins?
Då vi hatar originaltemat Confluence eller vad det heter så vill vi helst köra temat Mimic/Maximinimalism/Eminence.
Dessa är enligt tanten de mest lätthanterliga (efter lite config ändring). minst knapptryckningar och utan massa klotter.
Kommer dessa skins vara mer prestandakrävande än original, eller är det knappt märkbart? Självklart får det lagga lite i menyerna, men man ska helst inte hinna dricka upp en kopp kaffe innan man är klar med sitt meny val

Är den snabb & stabil nog att köra allt detta över WiFi? Jag behöver visserligen bara 6-7 meter nätverskabel (monterat. ca 3 meter "fågelväg") till routern, men kvinnor och sladdar....

Har ni några andra tips eller idéer?

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Skrivet av jonte.snovit:

Jag funderar på att skaffa en Rpi och använda Kodi på den, problemet är att jag har en kvinna i hemmet som kräver att allting fungerar som det ska med en gång och detta skall ske smidigt då det är mest hon som ska kunna använda den.

1. Retrospect - XBMC Online TV
Detta måste fungera smidigt då den ska användas huvudsakligen till de svenska play-kanalerna.
Självklart kan det bli lite buffringsbekymmer etc, det gör det även nu från min stationära.

2. "Lokal" media
Kan vilja spela upp material (gamla semesterfilmer typ) från min stationära dator. Hur fungera detta? Kommer Rpi klara att spela upp detta via nätverket eller är det bäst att lägga allt på en extern disk och skifta plats på den? Just denna "Hårddisken" måste kunnas hanteras av båda enheterna (PC/Rpi) smidigt, då tanken är att jag ska editera i datorn och spela upp på rpi.

3. Interface
Hur fungerar Rpi-Kodi med andra skins?
Då vi hatar originaltemat Confluence eller vad det heter så vill vi helst köra temat Mimic/Maximinimalism/Eminence.
Dessa är enligt tanten de mest lätthanterliga (efter lite config ändring). minst knapptryckningar och utan massa klotter.
Kommer dessa skins vara mer prestandakrävande än original, eller är det knappt märkbart? Självklart får det lagga lite i menyerna, men man ska helst inte hinna dricka upp en kopp kaffe innan man är klar med sitt meny val

Är den snabb & stabil nog att köra allt detta över WiFi? Jag behöver visserligen bara 6-7 meter nätverskabel (monterat. ca 3 meter "fågelväg") till routern, men kvinnor och sladdar....

Har ni några andra tips eller idéer?

OSMC närmar sig final versionen.
1. Jag har inte har inte buffertproblem när jag har sett på webb-kanalerna. Kanske när man försöker spola framåt några minuter. Surar lite att jag inte kan se kanal 5, men sägs bero på att dom sänder via html5 eller något, jag minns inte riktigt. Hur nu det ska kunna påverka?

2. Inga problem, snarare ett måste att hämta filer via nätverket. Har hårddisk kopplad på routern.

3. OSMC kör nedbantat skin justnu men ska få fint skin sen ihop med final-versionen. Fast man kan byta skin till det kända kodi-skinnet vilket funkar bra.

4. Kör enbart via Wifi. Ingen idé att köpa värsting stickan då det är usb2. Hitta strömsnål sticka.

5. OSMC är lätt att installera och hantera.

* Man tänker sig att Raspberryn är liten och smidig, men när du väl pluggat in alla usb-saker som hänger utanför kretskortet osv. Så är den varken smidig eller billig längre. Min tanke vara att ha en portabel sak jag kan ha med mig till vänner men så är det inte.
Det är något lämpat för sovrummet som andra har nämnt.
När du nämner tjej, och jag tänker mig i vardagsrummet, så har jag lite lust att råda till att köpa en billig mini-windows-sak, blir ungefär samma slutnota.

Permalänk
Medlem

@lassefrasse

Tack för svaret!

JAg hade tänkt att gömma undan den i tv-möbeln, och jag har allt annat redan Jag har något litet wifi kort liggandes. tänkte köra den med ett Logitech DiNovo som jag har liggandes. Skitstort, men det fungerar iaf
JAg har oxå tänkt på just någon liten windows pryl, men tanten är onekligen kräsen :/ Antingen låter de för mycket från den, eller så är den ful eller för stor (Ja, även mITx). Jag har det inte lätt jag... ^^

Köper hellre en Rpi för en femhundring som hon inte tycker om än en windows historia för 1500ish som hon inte gillar Rpi'n kan man ju ha till annat annars:)

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crumpets:

Win10 till pi 2 är INTE ett vanligt desktop windows. Du ska inte kunna få igång nåt grafiskt alls på den. Om du inte kan spela path of exile i kommandotolken kan du inte spela det på win10 för pi2.

Detta är inte helt sant.

Det går fullkomligt utmärkt att köra färdiga modern appar samt mycket skrivet i WPF går att köra direkt (man kanske få byta ut några paket). För tillfället gå film lite långsamt, men det kommer

Permalänk
Skrivet av jonte.snovit:

Köper hellre en Rpi för en femhundring som hon inte tycker om än en windows historia för 1500ish som hon inte gillar Rpi'n kan man ju ha till annat annars:)

Jag ville lyfta ett varningens finger att det är mycket dyrare än 500kr ifall du saknar tillbehören. Fast nu när jag räknade på aktuella priserna på mina delar så var det faktiskt inte så dyrt som då.

Skulle jag köpa det jag har idag så landar jag på 1400kr men då tillkommer frakt från flera olika butiker.

Nu säger inte jag att du behöver just dessa men vi kan ju räkna lite på det jag köpt (fast till högre priser än dessa aktuella):
* Raspberry Pi 2. - 250kr
* Wifi-usb-sticka: Edimax EW-7612UAn V2 (som enligt ett test var snabbast och drog minst ström) - 160kr+frakt från skumt land
* En vit 2.4A adapter som sades vara uppmätt att verkligen ge 2,4 - 300kr (vet det finns mycket billigare)
* sandisk ultra 8gb class10 - 50kr
+ sandisk extreme usb 3.0 16gb - 270kr
* trådlöst logitech k400 tagentbord med musplatta - 300kr
(saknar en låda till den, kostar väl 150kr?)

Det blir lite trångt med usbsakerna, så då får man ha usb-förlängingskablar. Vissa kör usb-hubbar.
Plötsligt är det inte en liten låda utan två små lådor. kanske två transformatorer. osv.

Det är bara så du är beredd på att den inte är så litet och smidigt som man vill tänka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Jag ville lyfta ett varningens finger att det är mycket dyrare än 500kr ifall du saknar tillbehören. Fast nu när jag räknade på aktuella priserna på mina delar så var det faktiskt inte så dyrt som då.

Skulle jag köpa det jag har idag så landar jag på 1400kr men då tillkommer frakt från flera olika butiker.

Nu säger inte jag att du behöver just dessa men vi kan ju räkna lite på det jag köpt (fast till högre priser än dessa aktuella):
* Wifi-usb-sticka: Edimax EW-7612UAn V2 (som enligt ett test var snabbast och drog minst ström) - 160kr+frakt från skumt land
* En vit 2.4A adapter som sades vara uppmätt att verkligen ge 2,4 - 300kr (vet det finns mycket billigare)

Det blir lite trångt med usbsakerna, så då får man ha usb-förlängingskablar. Vissa kör usb-hubbar.
Plötsligt är det inte en liten låda utan två små lådor. kanske två transformatorer. osv.

Det är bara så du är beredd på att den inte är så litet och smidigt som man vill tänka.

Dock behövs inte mus och tangentbord egentligen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dock behövs inte mus och tangentbord egentligen.

Nix, har aldrig behövt nåt till någon av mina 3 Pi.
Pi2 på RS.se 310 kr, nätadapter (Pi-godkänd) 68 kr, plus ett 8 GB microSDkort, HDMIkabel (från 25 kr och uppåt) och (helst trådad) nätverksåtkomst räcker långt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Ett "startpaket" kostar väl omkring 500kr tror jag? inkl enhet, nätadapter, minneskort & låda.
Nätadaptern man får med kanske är i klenaste laget, jag har mängder med andra.
Troligen räcker det med ett minneskort då jag inte ska hålla på fiffla med 17 olika system Har annars flera kort liggandes.
Tangentbord och mus har jag. Ett Logitech DiNovo som jag hade tänkt använda, samt mängder av trådade och trådlösa möss & tangentbord från både Microsoft och Logitech, så på den punkten är jag nog oxå klar.
Jag har även någon WiFi mini-sticka jag fick av en vän. Denna ska tydligen fungera "out-of-the-box". Det gjorde den för han i hans rpi.

Så det som jag kanske behöver är usbhubb (med ström) / förlägningskabel. Dessa saker har jag oxå liggande.
Sen kan jag nog rota fram någon hdmi kabel från någon låda

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow