Intel Core i7-6700K "Skylake" jämförs mot Core i7-4790K i prestandatester

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i7-6700K "Skylake" jämförs mot Core i7-4790K i prestandatester

För den som vill bygga ett nytt datorsystem kan det vara värt att vänta till höstens lansering av Skylake, där toppmodellen Core i7-6700K nu ställs mot dagens i7-4790K i läckta prestandatester.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nåja... Skylake har ju lite annat nytt som jag är mer sugen på än bara ren CPU-prestanda.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Som förväntat helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag måste erkänna att 10% är lite i det minsta laget för en ny lansering, man får väl hoppas att det finns överklockningsprestanda att hämta ut men ställer mig tveksam att det skulle vara fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aritoc:

Jag måste erkänna att 10% är lite i det minsta laget för en ny lansering, man får väl hoppas att det finns överklockningsprestanda att hämta ut men ställer mig tveksam att det skulle vara fallet.

Det har varit <10% mellan varje serie sedan iX serien (eller iaf SB) introducerades så knappast förvånande.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Är det ens lönt att byta från en 2500K?

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Inaktiv

Hade sett fram emot en större uppgradering av hårdvaran, men med 10% så är det inte motiverat med CPU+moderkort+Minst 32GB DDR4. Håller mig till 4790k med 4.4 turbo utan egen OC. Hade dom lyckats få in 4.4 stockhastighet på 6700K så hade det varit intressant.

Permalänk
Medlem

Intel slår vidare med låga prestandaökningar....

problemet ligger i för dålig konkurrens, Det är bara AMD och Intel som har marknaden och Intel leder rejält.

Jag hoppas på en rejäl ökning med Zen och ser prestandan öka hos båda lagen.

Som det ser ut nu så finns det inget incintament för Intel att lansera något som är 30-50% bättre än föregående produkt.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squedo:

Är det ens lönt att byta från en 2500K?

Nix! Min 2600k kommer ticka på i 4.5Ghz ett bra tag till

Permalänk
Medlem

Spännande TDP?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Intel slår vidare med låga prestandaökningar....

problemet ligger i för dålig konkurrens, Det är bara AMD och Intel som har marknaden och Intel leder rejält.

Jag hoppas på en rejäl ökning med Zen och ser prestandan öka hos båda lagen.

Som det ser ut nu så finns det inget incintament för Intel att lansera något som är 30-50% bättre än föregående produkt.

Ursäkta men kan någon berätta hur dessa förbättringar skulle kunna genomföras? Jag trodde att vi nått taket, åtminstone enkeltrådade tester. Man får inte glömma att effektförbrukning per prestandaenhet har gått ner.

Permalänk
Medlem

Har sätt fram emot skylake men börjar tveka nu. Är det värt att byta ut min i7 2600k @ 4 ghz?

Permalänk
Medlem

Väldigt konstigt att det ligger på 95W TDP, högre än tidigare med samma basklock och t.o.m lägre turbo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squedo:

Är det ens lönt att byta från en 2500K?

Endast om du använder datorn till mycket cpu-krävande saker som t ex videorendering, men då är det främst för att du saknar HT så hade du haft en 2600K hade det varit lugnt. Nåja, det är en gammal platform du sitter på så det är säkert inte värdelöst att byta. 2500K börjar väl så sakterligen närma sig till att kunna bli en begränsning i nya titlar med uppskruvade inställningar, men det förutsätter ju så klart att du sitter på 970/290X eller bättre.

SSD (om man nu inte skulle ha någon) är fortfarande den bästa och mest påtagliga prestandaskjutsen man kan ge sin dator om du frågar mig!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Spännande TDP?

Skrivet av Friterad:

Väldigt konstigt att det ligger på 95W TDP, högre än tidigare med samma basklock och t.o.m lägre turbo.

Behöver inte vara så konstigt med tanke på att det verkar vara en aningen vassare integrerad GPU i denna.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Väldigt konstigt att det ligger på 95W TDP, högre än tidigare med samma basklock och t.o.m lägre turbo.

Det är processorns totala TDP som uppges, dvs när grafikdelen jobbar max också. Osannolikt att någon köper en K-processor utan att ha ett separat grafikkort så värdet stämmer nog dåligt med verkligheten.

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit för att jag uppgraderade till X99 nyss så hade jag definitivt hoppat över Skylake och inväntat Zen.
Prestandaskillnaderna är ju inte direkt astronomiska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Ursäkta men kan någon berätta hur dessa förbättringar skulle kunna genomföras? Jag trodde att vi nått taket, åtminstone enkeltrådade tester. Man får inte glömma att effektförbrukning per prestandaenhet har gått ner.

Officiellt verkar vi ha slagit taket redan i Sandy Bridge, men konstigt nog så har vi ändå fått lite mer, lite mer osv.
Ur ren konkurrens synpunkt så hade Intel tryckt det taket snabbare, och även satsat på överklocks-CPUer betydligt mer om AMD hade varit i leken.
Samtidigt hade du sett samma CPUer för lägre pris.

Där finns inte mycket vinst att göra, och för varje gen blir den mindre och mindre. Men det tråkiga är att de ändå förväntar sig att du ska betala samma pris för denna lilla ökning, som du gjorde förr, men då för den stora ökningen.

Att gå från SB till Skylake kan mycket väl vara värt det, då du får PCIe 3.0 (och fler banor om jag minns rätt), 6st Sata 3, M.2 kontakt med NVMe möjlighet och andra fördelar, men i ren prestanda per "krona" är det inte värt det i alla lägen, vilket är problemet.

Intel hade kunna sälja Z77 moderkort ÄN idag... utan problem. Men de hade tjänat mindre än att trycka på dig en ny CPU för 3000+kr och nytt moderkort + minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squedo:

Är det ens lönt att byta från en 2500K?

Börjar tveka också. Min SSD rasade i förra veckan så skaffa en Intel 730 och passade på att uppgradera till GTX980 mot det 3,5 år gamla 7970 och datorn fick nytt liv. Fasen vad den SSDn e snabb jämfört med den OCZ jag hade innan.

Har inte testat Witcher3 än men fick med GTA V med grafikkortet och det kördes ju fint i 1440p med max på allt på gamla hederliga sandy-brigde så om grejjerna håller så skippar nog hoppa på Skylake vid release som jag tidigare planerat.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem

4 år senare och fortfarande ingen anledning att uppgradera min i5-2500k... Processormakarna måste ju sätta lite fart nu!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Intel slår vidare med låga prestandaökningar....

problemet ligger i för dålig konkurrens, Det är bara AMD och Intel som har marknaden och Intel leder rejält.

Jag hoppas på en rejäl ökning med Zen och ser prestandan öka hos båda lagen.

Som det ser ut nu så finns det inget incintament för Intel att lansera något som är 30-50% bättre än föregående produkt.

Problemet ligger i att det är väldigt svårt att klämma in någon vidare prestandaökning utan att priset drar iväg rejält.

Permalänk
Skrivet av Tino:

Har sätt fram emot skylake men börjar tveka nu. Är det värt att byta ut min i7 2600k @ 4 ghz?

Beror på vad du gör, om du har råd och om du tycker det är kul med ny hårdvara.

Om man använder multitrådad Cinebench som måttstock så är 6700k lite drygt 50% snabbare än 2600k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Behöver inte vara så konstigt med tanke på att det verkar vara en aningen vassare integrerad GPU i denna.

Skrivet av Perb:

Det är processorns totala TDP som uppges, dvs när grafikdelen jobbar max också. Osannolikt att någon köper en K-processor utan att ha ett separat grafikkort så värdet stämmer nog dåligt med verkligheten.

Jojo det är väl så. Vore nice om dom visade både ett värde med gpu'n och ett utan.

Permalänk
Medlem

När skylake-e dyker upp blir det uppgradering.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Endast om du använder datorn till mycket cpu-krävande saker som t ex videorendering, men då är det främst för att du saknar HT så hade du haft en 2600K hade det varit lugnt. Nåja, det är en gammal platform du sitter på så det är säkert inte värdelöst att byta. 2500K börjar väl så sakterligen närma sig till att kunna bli en begränsning i nya titlar med uppskruvade inställningar, men det förutsätter ju så klart att du sitter på 970/290X eller bättre.

SSD (om man nu inte skulle ha någon) är fortfarande den bästa och mest påtagliga prestandaskjutsen man kan ge sin dator om du frågar mig!

Sitter fortfarande på min dator i signaturen, dvs en i7-930 och GTX 970.
Har inga problem med nya titlar, utan allt flyter på bra.

Får helt ok resultat i FireStrike också: http://www.3dmark.com/3dm/6393389

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Väldigt konstigt att det ligger på 95W TDP, högre än tidigare med samma basklock och t.o.m lägre turbo.

Betyder nog att det är en saftigare grafikdel än tidigare.

Permalänk
Medlem

Min gamla i7 920 börjar bli liiiiite seg, så lagom att uppgradera snart då

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

4 år senare och fortfarande ingen anledning att uppgradera min i5-2500k... Processormakarna måste ju sätta lite fart nu!

Förbättringar är på G!
De kommer lite zenare.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squedo:

Är det ens lönt att byta från en 2500K?

Precis min tanke, sitter med en överklockat 2500k och innan den börjar flaska min gpu i större utsträckning så känns det inte värt alls att lägga 4000+ på ny cpu och moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Sitter fortfarande på min dator i signaturen, dvs en i7-930 och GTX 970.
Har inga problem med nya titlar, utan allt flyter på bra.

Får helt ok resultat i FireStrike också: http://www.3dmark.com/3dm/6393389

Nu ska jag erkänna att jag inte har koll på i7-930 jämför mot en i5-2500k och det fungerar överlag bra i de flesta av spelen, men det finns titlar som kräver mer processorkraft där en 2500k börjar närma sig att bli en begränsning, det spelar ju dock in väldigt stort om den är överklockad eller inte. Sen sa jag ju inte att den bottleneckar, men att vi börjar närma oss

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2