Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Lernias IT-tekniker utbildning, meningslöst eller inte?

Permalänk
Medlem

Lernias IT-tekniker utbildning, meningslöst eller inte?

Jobbar för fullt med att läsa in kurser så att jag kan söka fler utbildningar men i brist på annat sökte jag lite allt möjligt nu fram till hösten. Något jag också har sökt är en IT-tekniker utbildning på Lernia i Malmö. Jag sökte en som gick på distans och en som var på plats. Fick precis mejl att jag ska komma på en interljuv och skriva ett kort test för att se om jag är kvalificerad för utbildning som sker på plats. Saken är den att ifall jag fått distans kursen hade jag kunnat fortsätta jobba och tjäna pengar samtidigt men detta gäller alltså inte den fasta.

TLDR: Ska jag säga upp mig och ta lernias kurs eller skita i det och läsa Matte 4&fysik 1,2 och jobba till hösten istället?

Utbildningen som det gäller: http://www.lernia.se/utbildning/malmo/data-och-it/kvalificera...

Permalänk
Medlem

Leder lernias utbildning till att du klarar av att certifiera dig (och det ingår?) så är det intressant anser jag. Det är givetvis skönt att ha lite pengar på jobb etc, men utbildningens delar (vad jag såg) har ett högt värde det med som iaf jag hade prioriterat.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag antar att de kör akademi programmet vilket typ innebär 1 och 1/2 vecka per semester, det krävs rejält eget engagemang om man skall nå certskills på CCNA +CCNA sec... oavsett lär du dock få en stabil "allmänbildning" gällande nätverk och kommunikatationsutrustning.

Linux kursen är lite frågetecken också, om man nu skall nå LPIC-300 nivån men den går nog att lösa med selektiv urval av Linux grunderna (det är ju åtta veckor).

Som Gurk skiver så är kurserna en bra plattform, ihop med LIA så är risken hög för jobb...

Sen är ju frågan vilkan karriärväg du vill köra...

Visa signatur

Mamma är bäst!

Sur o Deppig?
Läs lite goda nyheter!
https://www.goodnewsmagazine.se/

Permalänk
Medlem

Okej, men då känns det iallafall som en "värdefull" utbildning och inte trams som man slösar bort 2 år på. Ska på intervju på torsdag så får väl se vad de säger, tack för hjälpen.