AMD Radeon "Fiji" röjs av DICE-utvecklare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sgtprobe:

Så klart du KAN rendera på de korten, men få i min bransch gör det. Varför skulle vi köpa framförallt Tesla, Quadro när du får högre prestanda via Titan serien för betydligt mindre pengar?

Visst finns det större organisationer som renderar med massor av Teslakort, framför allt för den ökade driftsäkerheten det ger dem i kritiska scenarion. Men även de största renderfarmarna som du kan lägga ut GPU baserade renderingsjobb på kör oftast (nästan alltid generellt) med Titans därför att de är så pass mycket billigare och snabbare. Plus att går de sönder så är det ändå billigare i längden att byta ut dem än samma konstellation av mycket dyrare Teslakort. De är för dyra i inköp helt enkelt, och renderfarmar är inte kritiska på det sättet. Dock måste renderfarmar även kunna täcka större jobb, så Tesla är det enda som fungerar för det om du har scener som tar upp mer än 12GB som exempel. Mig veterligen så är den största mängden minne på Tesla 24GB? Dessutom så används Tesla mest för generella GPGPU beräkningar, men finns säker tusen andra saker jag aldrig ens tänkt på. Quadro och Firepro mest som displaykort för realtidsgrafik i 3D där krav på precision är högre än vad du får med konsumentkort (Tänk CAD, visualiseringar av bilar etc, där detaljer måste visas med hög precision utan z-fighting som ett exempel).

Hela mitt resonemang var att det finns en väldigt stor marknad för mer konsumentinriktade grafikkort som behöver mycket mer minne än 4GB, vilket just nu i stort sett bara Titan och dess variationer fyller. Och, ja, jag anser att Titan är konsumentinriktade, mycket minne men betydligt billigare än snarlika Teslakort alt Quadro, och då även Firepro korten från AMD.

Hela den branschen domineras av Nvidia baserade kort pga att applikationerna bara fungerar med CUDA (ungefär ca 95% om du tar de etablerade stora namnen som används professionellt), men fler börjar lägga in stöd för även OpenCL, vilket gynnar AMDs kort. Majoriteten som jobbar med det här, och i synnerhet frilansare till små/mellanstora reklam/arkitekt/renderstudios kör nästintill uteslutande konsumentkort för det arbetet av de anledningarna jag listade ovan. Det är prisvärt helt enkelt.

Edit/
För att förtydliga:
Givetvis kommer du alltid hitta "avvikande" studios som enbart kör med Nvidias Quadro VCA lösningar, eller installationer med uteslutande Tesla som exempel. Men oftast beror det på deras klienter kräver en annan säkerhet kanske. Men ser du på de flesta som jobbar med visualiseringar av arkitektur, produktrenderingar etc. Så är det verkligen nästan uteslutande konsumentkort.
Om du är intresserad så kolla gärna in företag såsom Octane, Thearender, Arion och Redshift. Alla Cudabaserade (några med OpenCL under utvecklig) renderingsprogram. Ser man till användarna där så är det också nästan uteslutande konsumentkort och bara i få fall där de kör på dedikerade kort som exempelvis Tesla. Helt apropå så är även Corona Render ett jäkligt trevligt program, dock CPUbaserat, men renderar väldigt cleant och mycket snabbt. Just det, Vray RT kan köra OpenCL också, det hade jag glömt bort. Men vet inte hur optimerat det är för tillfället med tanke på att att första Titan är ca 36-45% snabbare än exempelvis FirePro W9100. FirePro under Vray RT OpenCL och Titan med Vray RT Cuda då så klart.

Nej, det är sant, det sa du inte, men om du tar det i beaktande som jag nyss skrev, och som jag syftade på från första början så finns det ingen mening med att köpa snordyra Quadros/FirePros när jag syftade på applikationer som kräver prestanda, men framförallt mycket minne på kort som är mer konsumentinriktade, precis som Titan är. Vore det inte bra då om AMD också kunde konkurrera mer på en marknad där Nvidia i stort sett dominerar helt utan konkurrens?

Förstår inte varför du postade så spydiga svar, eller uppfattade du mig som otrevlig? Ber om ursäkt i så fall.

Tycker bara det är uppenbart att du inte har någon nytta av vare sig QUADRO-, Tesla- eller FirePro-kort därav använder du i din bransch inte dem eller har koll på dem, men det finns branscher som HAR nytta av dem annars skulle dessa kort aldrig existerat.
Titan korten är inte konsumentinriktade, de är skrytkort för folk med för mycket pengar (eller som skuldsätter sig för att vara cool).
Om nu AMD vill vara med och konkurrera så lär de väl se till att de har en produkt att konkurrera med först och de är än så länge rätt långt ifrån, just nu söker de drastiskt efter halmstrån att dra i som kan ge dem ett litet lyft på både CPU och GPU sidan, ett av deras största problem är deras högre TDP jämte deras konkurrenter, ett "billigare" pris kvittar när jag lär lägga mer pengar på att få ner både värmen och ljudnivån i datorn.

Skrivet av xobust:

Du glömde en nackdel på dispayport:
Kräver tvåvägs kommunikation med separata Ellinor, och om inte kabeln följer
dp standarden så kan det få grafikkortet att crasha, något som hände mig trots att jag betalade
185kr för kablen.

Min DP kabel följde med skärmen när jag köpte den, så jag förutsätter att skärmtillverkaren har koll på att det är rätt kabel.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd

Funderat på att gå över till röda laget med Fiji men håller AMD fortfarande på med dumheter som overscan mm och man får trixa o knåpa för att få bort allt som förvränger bilden på filmer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja asså singelslot kort med vattenblock = 150 % win

Finns adapter så vad ska jag med DVI till när DP finns.

Omfg, 3-way i matx! <3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Omfg, 3-way i matx! <3

Skickades från m.sweclockers.com

vissa m-atx kort kan klara av quad sli så bara att köra 2x 690 eller varför inte 2x 295x2 eller kanske 2x "fiji"x2

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Bildexpert 📺

Att VGA och DVI ska försvinna och ersättas av HDMI och DP har varit förutbestämt sedan flera år tillbaka. Så inget nytt och oväntat där. Googlade fram lite gamla nyheter:

2012: http://www.pcworld.com/article/248421/vga_dvi_display_interfa...
2010: http://www.slashgear.com/vga-dead-by-2015-say-intel-amd-pcdis...
2010: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2374034,00.asp

Saxat från 2010:
By 2015, AMD said it would phase out the VGA and DVI-I technology from all of its products.
"We believe in and support DP [DisplayPort] and HDMI standards as the future of displays," an AMD spokesman said.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

vissa m-atx kort kan klara av quad sli så bara att köra 2x 690 eller varför inte 2x 295x2 eller kanske 2x "fiji"x2

Roligare med 3 kort än två dubbelgpu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Roligare med 3 kort än två dubbelgpu

Skickades från m.sweclockers.com

eller quad-sli med 4kort fast single-slot i matx! fullt möjligt med storleken

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

eller quad-sli med 4kort fast single-slot i matx! fullt möjligt med storleken

Och så en raddbox till det, Damn dat power/volym

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Om ingen nämnt det förut men det största problemet med DVI är att man kan trycka in 4-5 HDMI/DP (mini) på samma yta. Ska grafikkortet vara gjort för flera skärmar, som ett halo-kort bör, så vill man ha en del anslutningsmöjligheter.

Hur många i 10tkr-målgruppen använder skärmar som bara har DVI i alla fall? Lägger man 10trk eller mer borde man också lägga i alla fall 2tkr på en skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Varför finns höljet inte i kork? kork är ett betydligt mer naturnära material än plast.

Kan ju bero på att kork är utrotningshotat, bara dom mest exklusiva vinflaskorna har det idag, resten har nåt helt annnat material, nåt plastaktigt som håller tätt

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

390x kommer ju (tydligen) bli ett 290x med 20-25% högre klockfrekvens på kärnan samt +1GHz effektivt på minnet. Så ja, sminkat och redo!

Sen om Fiji blir en dyr haloprodukt så kanske 980Ti inte blir någon verklighet. Vem vet..

Eller så stämmer de senare ryktena om att de slopat idén att 980Ti skulle bibehålla alla kärnor från Titan X, och att vi istället får se en nedklippt version så som GTX 780 var.

Ok,

Så ett "överklockat" och omdöpt 290X ska räcka för att matcha ett 980?

Dom måste ju ha gjort nån förändring på 290X kärnan då också eller? Svårt att se hur dom annars klämmer ut 20-25% högre klock på en kärna som redan är varmare än en härdsmälta! Eller dom slabbar kanske dit vattenkylning på det kortet också ?

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja, varför inte i guld?
Eller platina, det är ännu mer premium utan att verka så vräkigt.
Dåligt av AMD! jag tror att kortet kommer att floppa om det inte får ett hölje av kork, guld eller platina (valbart).

Harkel... Eller borstad titan?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Är det där en trolig källa? För om det är sant så spekulerade jag fel (buhu). Men det ser inte så illa ut ändå om de där benchmarksen är något att hänga i julgranen så att säga. Oavsett så är det riktigt spännande tid framför oss nu.

Jag personligen hoppas på ett riktigt starkt kort från AMD, jag och många med mig hoppas på ett riktigt monster som presterar ordentligt bra i OpenCL. Införlivas det så misstänker jag att AMD eventuellt kan få ett liknande uppsving som när Mining var på tapeten framöver. Speciellt om det lägger sig i en lägre prisnivå än exempelvis Titan X. Frågan är dock hur 980ti kommer möta ett eventuellt kraftfullt Fiji prismässigt? Eller vågar vi gissa på prestanda i nivå med Titan X?

Enligt artikeln, som säkert är lika obekräftade som den här sidans alla påståenden så klockar ju 980Ti då alltså bra. Återstår att se svart på vitt hur 980Ti faktisk presterar och hur FijiXT står sig, även då det gäller överklockning.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av orginallinus:

Harkel... Eller borstad titan?

Kan förväxlas med Geforce Titan.
Nej bättre med AMD Aurum, med ett hölje av massivt guld, även kylaren kan göras i guld.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devildoll:

en annan nackdel med HDMI, eller iaf de datorbildskärmarna som har använt HDMI som jag stött på i fältet.

Galenskapen med overscan och underscan.
Vad i helvete? jag vill att den visar 1920x1080 över hela skärmen, vad är det för jävla påhitt att behöva ställa in skala?

Enligt mig/min erfarenhet så är HDMI helt idiotiskt på en datorbildskärm.

Finns ju dom som vill kunna koppla in sin konsol till datorskärmen, exempelvis på LAN. Sen är det inte särskilt svårt att ställa in over/underscan.. Tar väl mindre än minuten?

Skrivet av thomas_skane:

Om ingen nämnt det förut men det största problemet med DVI är att man kan trycka in 4-5 HDMI/DP (mini) på samma yta. Ska grafikkortet vara gjort för flera skärmar, som ett halo-kort bör, så vill man ha en del anslutningsmöjligheter.

Hur många i 10tkr-målgruppen använder skärmar som bara har DVI i alla fall? Lägger man 10trk eller mer borde man också lägga i alla fall 2tkr på en skärm.

Kunde inte sagt det bättre själv.

Permalänk
Medlem

Alltså vad är grejen med alla mosaik-avatars?

Fint kort förresten. Hoppas det presterar bra

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Alltså vad är grejen med alla mosaik-avatars?

Fint kort förresten. Hoppas det presterar bra

Det är nya standardavataren som man får om man inte laddat upp en egen. Tidigare var det tomt om man inte valt en men nu får man en mosaik i någon fin färg.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av JonatanR:

eller quad-sli med 4kort fast single-slot i matx! fullt möjligt med storleken

Finns inga mATX som klarar 4-WAY SLI

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är nya standardavataren som man får om man inte laddat upp en egen. Tidigare var det tomt om man inte valt en men nu får man en mosaik i någon fin färg.

Fräs! Alla verkar ju vara unika så jag undrade om det var något internskämt eller meme som flugit över huvudet på mig men då vet jag. Tack!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fräs! Alla verkar ju vara unika så jag undrade om det var något internskämt eller meme som flugit över huvudet på mig men då vet jag. Tack!

Haha jag undrade också över det, blev förvirrad då jag trodde jag skrev till samma person hela tiden ett tag. LOL

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Finns inga mATX som klarar 4-WAY SLI

http://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS_III_GENE/specificati...

http://gyazo.com/5648eafa48fc80dad9da4f246d21723f

Asus Maximus Gene III är ett m-atx kort stödjer däremot inte 4x kort då det bara är 2st x16 slots men antar väl att det stödjer 2x(dubbelGPU-kort) annars får man väl inte skriva sådär?

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av JonatanR:

http://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS_III_GENE/specificati...

http://gyazo.com/5648eafa48fc80dad9da4f246d21723f

Asus Maximus Gene III är ett m-atx kort stödjer däremot inte 4x kort då det bara är 2st x16 slots men antar väl att det stödjer 2x(dubbelGPU-kort) annars får man väl inte skriva sådär?

QUAD SLI 2x Dual GPU kort
4-WAY SLI 4x Separata kort.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

För lite portar kan man tycka... Matrox gillar Displayport, 8st på ett och samma kort. NICE!

https://www.komplett.se/matrox-m9188-2gb-8x-mini-displayport/...

eller denna

https://www.komplett.se/matrox-c680-2gb-gddr5/825529

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

QUAD SLI 2x Dual GPU kort
4-WAY SLI 4x Separata kort.

aha close enough iallafall. men om det kommer högpresterande singelslots kort kanske något företag kommer göra ett 4-way sli m-atx med 2011-3 socket och 4xdimm slots. t.ex asrock med alla deras udda moderkort

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

aha close enough iallafall. men om det kommer högpresterande singelslots kort kanske något företag kommer göra ett 4-way sli m-atx med 2011-3 socket och 4xdimm slots. t.ex asrock med alla deras udda moderkort

Deras X79 extreme4-m har 3st x16 slottar, skulle vara jävligt ballt att se en matx rigg med 3 eller 4 grafikkort i

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Tycker bara det är uppenbart att du inte har någon nytta av vare sig QUADRO-, Tesla- eller FirePro-kort därav använder du i din bransch inte dem eller har koll på dem, men det finns branscher som HAR nytta av dem annars skulle dessa kort aldrig existerat.
Titan korten är inte konsumentinriktade, de är skrytkort för folk med för mycket pengar (eller som skuldsätter sig för att vara cool).
Om nu AMD vill vara med och konkurrera så lär de väl se till att de har en produkt att konkurrera med först och de är än så länge rätt långt ifrån, just nu söker de drastiskt efter halmstrån att dra i som kan ge dem ett litet lyft på både CPU och GPU sidan, ett av deras största problem är deras högre TDP jämte deras konkurrenter, ett "billigare" pris kvittar när jag lär lägga mer pengar på att få ner både värmen och ljudnivån i datorn.

Nåväl. tyckte det bara var lite udda att du länka till med ett FirePro i diskussionen, menade att då är ju ett Titan X ett bättre alternativ som ändå får anses vara väldigt billigt i sammanhanget. Med tanke på Topicen vi diskuterade under så tyckte jag det var självklart (konsumentinriktade grafikkort). Men det är ju ingen som kan läsa mina tankar om jag inte är tydligare i mitt svar.

Angående Quadro/FirePro och liknande kort så har jag väldigt bra koll på dem. Det är bara det att knappt några kör på sådana kort inom DCC längre (Digital Concent Creation) eller inom typ min/liknande bransch generellt. Dock finns det klara uppenbara fördelar för realtids 3D grafik när scenerna börjar bli stora sett till avstånd/komplexitet. Kan bli en del Z-fighting på ZBuffern vilket kan vara jobbigt, speciellt om det är viktigt i vissa scenarier där man kanske visar kunder kameraåkningar genom byggnader och liknande i realtid. Men rent generellt så är det inte något man kanske bryr sig om/märker för normalt arbete. (det ska ändå renderas i slutändan, huvudsaken är prestanda under tiden man modellerar/animerar etc) Även för gamers är dålig precision på Zbuffern ganska uppenbar, tag Battlefield 3, som ett exempel, ligg långt bort med ett snipergevär, zooma in till andra sidan kartan och kolla hur polygoner flimrar och inte vet om de ska vara framför/bakom varandra etc. Dock är dålig precision ett helt driverinducerat problem, så det beror inte på hårdvaran i sig. Dock medför högre precision också "sämre" prestanda.

Dock kryllar det av andra användningsområden där Proffskorten är betydligt viktigare på drivernivå. Tänker främst på Cad, men även visualiseringar av väldigt komplexa modeller och sånt. Så klart att de behövs, och finns därför. Jisses, när jag började så fanns det knappt något som accelererade hela 3D piplinen på PC (eller ja, när jag började så var inte PC ens ett alternativ) Men sen var det i stort sett bara 3DLabs GLINT accelererade proffskort som stod för Geometriaccelerationen på PC. Annars var det SGI som gällde. Du hade iofs Intergraph med sina mycket välbyggda system och Wildcat kort som körde Windows och Intel på den tiden, men priserna låg närmre SGIs dock. Intergraph såg dock var det hela barkade hän tidigt iom Nvidia/ATI och alla andra och sålde helt enkelt WildCat teknologin/avdelningen till 3DLabs sent 90-tal/tidigt 2000. SGI köpte även upp många Intergraphsystem och rebrandade dem som sina för Windows. På den tiden var det verkligen stor skillnad mellan pro och consumer relaterad grafik, priserna reflekterade detta också, som var helt astronomiska. Men det var verkligen kul att jobba på den tiden. Man kände verkligen "kraften" när man satt framför en SGI Octane.

En stor del av ingenjörerna från SGI gick till Nvidia och mer eller mindre "kopierade" en renderpipeline från SGIs InfiniteReality Engine och krympte ner det på ett chip och Geforce256 var född (sjukt simpelt förklarat, så klart. Dock värt att notera det faktum att det kanske inte gick till "exakt" så, svårt att veta, men enligt vissa källor så gick det till lite så). Killarna(tjejerna?) på SGI som utvecklade hårdvaran för Nintendo 64an bröt sig ut från SGI och skapade ArtX och senare även gjorde den extremt (verkligen extremt också, med tanke på hur enormt många polygoner per sekund den kunde spotta ur sig på den tiden i verkliga scenarion) underskattade 3D hårdvaran på Nintendo Gamecube och blev sedan uppköpta av ATI (därför man kan se ett ATI klistermärke på senare GameCubes) och sedan utevecklade ATI 9700/9800 serien som blev så extremt framgångsrika. Givetvis satte detta sina spår, och proffskort började dyka upp, och SGI och alla de andra var förpassade till historien. Geforce256 var det första kortet som hade Transform&Lightning acceleration inbyggt för konsumenter som var snabbt och inte kostade 50 papp, eller mer. De blev väldigt populära direkt för även professionella områden. Sen det kortet släpptes har jag egentligen bara köpt professionella kort 3 gånger, 2 Quadro och ett ATI FireGL, som det hette på den tiden. Det senaste jag hade var baserat på Nvidias 7800 serie och kostade verkligen mer än det smakade. (dock har jag haft mer Quadros iom Workstationklassade laptops, brukar hålla bättre mot värmen/bättre kyllösningar etc)

För att slutligen komma till Titan och liknande kort så anser jag tyvärr fortfarande att de är mer konsumentinriktade än professionella kort. Sant dock att de är skrytkort generellt för majoriteten. Men de är mycket populära som kort i professionella sammanhang tack vare de löjligt låga priserna (jämfört mot PRO kort). Nvidia säljer väldigt många kort inom just det området, så det är knappast några hyllvärmare. Men vem har sagt att AMDs Fiji-kort med 8GB eller mer kommer ligga i de prisklasserna? Oavsett så kommer de bli väldigt populära när fler och fler även ger stöd för AMD under OpenCL. Dock kräver ju det att de har mer än 4GB minne (även om 4GB räcker till en hel del, men....) för att verkligen vara användbara. Sen finns det mer områden folk skriker efter konsumentinriktade kort med mycket minne på. Rent generellt för allt som kör väldigt höga upplösningar på texturer, men tänker speciellt på MARI och liknande program.

I slutändan tror jag dock att Cuda är en evolutionär återvändsgränd. Även om de flesta sitter och kör programmen kompilerade under CUDA idag, så är nog de flesta överens om att OpenCL ändå är framtiden. Men det får vi ju som sagt se i framtiden.

Slutligen vill jag be om ursäkt, jag läste några av mina svar på citeringarna, de lät inte trevliga och var väldigt kortfattade. Jag kan bara skylla på att jag satt och arbetade väldigt sent i Fredags och gjorde förberedande arbete för Måndagen och växlade runt bland forum medans jag testrenderade.

Anyway, sorry för långt meddelande som även gick lite offtopic.

La till ett litet förtydligande
Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du frågade varför man skulle välja Firepro istället för Titan X. Resten av ditt nischade scenario som frågan gällde glömde du skriva ut. Jag kan inte läsa dina tankar så om du inte skriver vad du menar så utgår jag från det du faktiskt skriver.

Nej nej, du har så rätt så. Bara tyckte att om man följt diskussionen(!) innan och tänkte på Topicen vi diskuterade under att det handlade om mer konsumentinriktade kort. Men du har rätt. Ber om ursäkt om du uppfattade mig som otrevlig, var aldrig meningen/tanken.

Men helt klart en "note to myself", var tydligare, alt. posta inte när du är trött/jobbar sent.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Dom e lite lustiga av sig, men förhållandevis lätt å tolka dom små

there's us quad debugging
Single Incident Multiple Debuggers

Källa Källa2

E de inte 5 skärmar och 4 som körs på en röd liten leksak (nu ha jag haft mitt roliga å)

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Dock inte i 4K där DP 1.3 "bara" klarar av 4K@120Hz.

Tur att man bara kör 1440p då:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift