Köpråd uppgradering (CPU+MK+NätAgg).

Permalänk

Köpråd uppgradering (CPU+MK+NätAgg).

Köpråd uppgradering

Eftersom min nuvarande dator har havererat så är jag nödgad att byta ut en del av komponenterna.(se tråd):

Jag vill inte byta mer än nödvändigt (CPU+MK & eventuellt nätaggregat) har ingen specifik budget.

Moderkort: jag tänkt ett Asus Z97-Pro Gamer. Någon som har några erfarenheter av det?
Eller någon som har något tips på på något annat bra moderkort?

CPU: hade jag tänkt en Intel Core i7 4790 3,6GHz Socket 1150.

Användningsområde:
Strategispel typ Civilization V, några äldre TotalWarspel, Anno 2070 m.fl.
Mycket flygsimulator i form av MS flightsimulator X vilket är ofantligt CPU-krävande.

Sedan håller jag även med viss videoredigering på amatör/hobbynivå med
programmet Cyberlink Powerdirector 13.

Nätaggregat; Jag har kollat runt lite och vad det verkar så kräver Asus Z97-Pro Gamer
minst ett 850W NA. Jag har bara ett Corsair AX750 vilket jag antar blir för klent
med uppgradering av moderkort och CPU?

Hur står sig ett Corsair RM850 850W mot ett Corsair AX860 860W?

Övriga komponenter har jag tänkt att återanvända om de funkar med de nya komponenterna:
Cpukylare: Noctua UH12.
Hårddiskar: Crucial M4 SSD ((boot disk) 3 år gammal) + 3st SATA-diskar av olika modeller & märken som har ett antal år på nacken.
RAM är 2x4GB Corsair XMS3 utbytta på garanti i februari i år.
Chassi: NZXT H2.
Grafikkiort: GF 560 Ti, gammalt men det får hänga med ett tag till, ett nytt ryms inte i budgeten.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Inaktiv

Ett moderkort kräver inte en visst effekt (så vitt jag vet låter väldigt konstigt om det skulle vara så) så du behöver inte ett nytt nätaggregat! Din CPU kylare passar inte med den nya sockeln 1150 så lade till en populär kylare med.
Skulle köpt följande
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7967120/2015-05-11

Permalänk
Medlem

Jag håller med, du behöver inte ett nytt nätagg. Ditt nuvarande nätagg är faktiskt rejäl overkill för din dator, den drar förmodligen inte mer än 200-250W som mest.

Skrivet av anon160117:

Din CPU kylare passar inte med den nya sockeln 1150 så lade till en populär kylare med.

Om det är en Noctua NH-U12P som det handlar om så är det bättre att köpa ett monteringskit för den istället. Det är ju trots allt en väldigt bra kylare fortfarande. Tänk på att köpa kylpasta om du inte redan har det bara.

Permalänk

Tack för svar (och ursäkta dröjsmål med svar). Kylaren är "bara" en UH12F men jag har dock redan ett monteringskit
av den typen som länkas så det borde fungera då det ska passa både 1150 och 1155 (115X enligt bilden).

Som sagt tack för svar.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |