Permalänk

Cylinder PC Case

This was my first try at building my own PC-case. It took alot of hours but im am quite satisfied with the end result. Since I wanted to try something new I made the case round and as I suspected i generated some difficulties when assembling the components in the end. I started with some designsketching so I would know what pipe size I would need. When that was done i went on with cutting the holes for the fans and the cables. When i could mount all the components and use the PC i went on with the outside of the pipe. The case was designed to mimic the jet engine called J-58. i could not mimic it entirely as some components was in the way, but i think the result was good anyway. I have reused some things i the build, the start button and the startup switches was the only things and the components that i did not create myself.

Components:
Scythe Kaze Q3.4
ASUS GeForce GTX 680 2048MB DirectCUII
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz VENGEANCE
Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär
Intel Core i7 4790K 3,5 GHz (Haswell)
ASUS Z97I-PLUS mITX
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB

Fans:
2 BitFenix Spectre 230mm Black Fan (in serial)
2 Cooler Master Mega Flow 200mm (in serial)
2 Inet Tyst Chassifläkt, 120mm Svart
2 Noctua NF-A9x14 FLX

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Ta aldrig med denna på en flygplats...Rikssäkerhetslarm lär gå rätt omgående kan jag tippa på!

Skitsnyggt faktiskt, trodde inte det skulle bli det först men men...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk

Extremt snyggt! 5/5 ^^

Permalänk
Medlem

Nice! Fortsätt så har du snart en såndan här

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Vore kul om du kunde få till lite bilder med en ordentlig systemkamera i bättre ljus för tyvärr känner jag inte riktigt att bilderna gör de här fantastiska bygget rättvisa.

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qnott:

Riktigt snyggt! Vore kul om du kunde få till lite bilder med en ordentlig systemkamera i bättre ljus för tyvärr känner jag inte riktigt att bilderna gör de här fantastiska bygget rättvisa.

Håller med, ditt bygge förtjänar bättre bilder.

Riktigt coolt, bra jobbat!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk

Haha tänkte samma sak när jag tittade igenom bilderna!

Snyggt! Verkligen originellt.

Permalänk
Medlem

He is Writing in English, why is all the answers in Swedish then..?? ^^

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, I7 9700K, 16GB RAM, SSD 128GB, SSD 256GBx2, HDD 2 TB, NVIDIA GeForce GTX 1080, Logitec MX518, Tangentbord LIDL "Mekaniska is for sissys", WIN 10 Ultimate 64Bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinox73:

He is Writing in English, why is all the answers in Swedish then..?? ^^

Internationell uppmärksamhet kanske? Inte en aning, bara en gissning. Det märks dock att engelska inte är hans modersmål.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

Coolt! Men vore coolare om du körde vattenkylning med rören!
5/5

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinox73:

He is Writing in English, why is all the answers in Swedish then..?? ^^

Han använder ju ä i beskrivningen så varför krångla till det då han med största sannolikhet fattar the swedish

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Haha fan vad coolt. Ser ut som något från en sci fi film, me like. Bra gjort!!!

Permalänk
Proffsmoddare

This is such an awesome and original mod!!! Congratulations on a fine completed project mate!

Kind regards,
Justin

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Imponerande och kul bygge.

Permalänk

holy Orangutangs !!

it almost look like a nuclear bomb from some movie

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@Qnott: ja det kan jag hålla med om, dessa bilder är tagna med min mobiltelefon. ska tänka på det vid senare byggen

Permalänk
Skrivet av Jink:

Internationell uppmärksamhet kanske? Inte en aning, bara en gissning. Det märks dock att engelska inte är hans modersmål.

hehe bra gissning

Permalänk
Medlem

Sjysst bygge! Gillar verkligen jetmotorstuket men varför fläktar i serie? bättre mottryck? Bara för utseendet?

har länge funderat på att bygga ett mindre chassi med endast en stor fläkt fram, hur upplever du att den klarar av att kyla? testade du med en/flera fläktar innan eller körde du bara på med fyra direkt?

Jag vet inte om det är min laptopskärm som gör det men jag har väldigt svårt att se något på de sista bilderna på det färdiga bygget, skulle du kunna ta någon bild på chassit där du har bra ljus, kanske framför ett fönster eller liknande? så man kan studera det ordentligt, de flesta hyfsat nya mobilkameror tar rätt bra bilder bara ljuset är tillräckligt den inbyggda blixten tjorvar oftast bara till det :/

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Skrivet av Kel:

Sjysst bygge! Gillar verkligen jetmotorstuket men varför fläktar i serie? bättre mottryck? Bara för utseendet?

har länge funderat på att bygga ett mindre chassi med endast en stor fläkt fram, hur upplever du att den klarar av att kyla? testade du med en/flera fläktar innan eller körde du bara på med fyra direkt?

Jag vet inte om det är min laptopskärm som gör det men jag har väldigt svårt att se något på de sista bilderna på det färdiga bygget, skulle du kunna ta någon bild på chassit där du har bra ljus, kanske framför ett fönster eller liknande? så man kan studera det ordentligt, de flesta hyfsat nya mobilkameror tar rätt bra bilder bara ljuset är tillräckligt den inbyggda blixten tjorvar oftast bara till det :/

Seriefläktarna är både där för utseendet och för lite extra luftflöde, den andra fläkten bidrar med 45% extra luft.

Kylningen fungerar lika bra som ett vanligt chassi, detta bygge blev mitt examensarbete där jag jämförde denna låda mot en vanlig blockformad låda (Däremot så erbjuder den mer luftflöde då den har större fläktar, vilket gör att den då kyler bättre än ett blockchassi) men jag körde direkt med alla fläktar, dock behövs det inte vara serie på de stora.

Jag kan försöka lägga upp några bättre bilder

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

That's really cool!

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Skitsnygg!

Permalänk

Grymt

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Skönt projekt, tycker att du fick till en riktigt najs slutprodukt :)!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Grymt bygge! 5/5.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi