i5 4690k 86°c ej överklockad vid full load.

Permalänk
Medlem

i5 4690k 86°c ej överklockad vid full load.

Köpte precis en ny dator. Satte fast en evo 212 kylare på min i5:a såg redan från början att den satt lite snett men verkade täcka hela processorn.
Bara om man använder minnena som referens ser man att den är aningen sne.
Jag körde prime i 5min och såg redan att den var på tok för hög och stängde av. Den överclockar själv till 4.1. vet inte vad den funktionen heter. men jag har själv inte klockat den.
kan jag försöka centrera kylaren utan att behöva byta pasta?

Permalänk
Medlem

ja skruva åt kylaren,

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Ok så jag behöver inte byta pasta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikbol:

Ok så jag behöver inte byta pasta?

Skickades från m.sweclockers.com

inte om den precis är pålagd

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

När du nu har kört den så lite så behöver du inte byta pasta, men det är ju självklart rekommenderat.
Gör om varenda monteringssteg.
Har du tagit av klisterlappen som satt på undersidan av kylaren? (Den som ska sitta mot cpun)
Har du fått dit "korset" ordentligt? Jag vet att många har problem med att dem inte riktigt får till det som man ska. Lutar den lite för mycket eller liknande som gör att piggen i kylarblocket inte sätter sig som den ska i korset.
Kopplat i fläkten? Helst i porten "CPU_FAN" på moderkortet.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Kylpastan är ca: 1 vecka gammal. Ja klisterlapp är borttagen fläkten är rätt inkopplad. Har satt på en extra fläkt också.
Jag gissar att det är korset som inte sitter rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då hade jag bytt ut kylpastan och gjort om allt igen

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Om du har lossat på kylaren efter att du satt på kylpasta kan det ha uppstått små luftbubblor som försämrar kylningen. Däremot borde skillnaden inte vara så extrem. Det är rekommenderat att när du ändå håller på byter kylpasta, men antagligen är det något annat som är tokigt, som alla andra skrivit redan.

Visa signatur

:)

Permalänk

Kollat att du inte har någon automatisk överklockningsfunktion påslagen i BIOS? De är ofta på auto och kan övervolta processorn en del.

Permalänk
Medlem

Jo den överklockar sig själv. Tanken är att jag skall överklocka den själv. Men först måste kylan sitta bättre. Då får jag ta bort pastan och göra om det. T-röd, tops och kaffefilter får det bli.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

OK har nu tagit av kylaren. rengjort kylaren och processorn från all kylpasta. laggt på ny kylpasta och satt på kylaren så att den sitter hårt och rakt. Körde Prime igen och får nästan identiskt resultat.
Processorn klockar sig själv till 4.1 när jag kör prime fläktarna kör på max och temperaturen ligger nu på max 84 grader efter bara 2-3 minuter av testet. Det skiljer cirka 6 grader mellan den kärnan med lägst temp och den med högst temp.

Vad gör jag fel?? Eller är det någon komponent som är kass?

Permalänk
Medlem

Gå in i bios och stäng av den automatiska överkloclningen. Nu minns jag inte vad den heter. Turbo boost eller någon liknande. Någon annan kan nog svara bättre på det

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Men den borde inte bli så varm för den överklockningen... Testa stänga av den, annars börjar man tro att det antingen är fel på temperaturläsaren eller att det kanske står i fahrenheit, men det känns lite kallt att den bara skulle vara 30 grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Använd cpu-z eller hwmonitor för att kolla spänningen på cpun

Permalänk
Medlem

Att processorn blir så där varm med en evo 212 är nog inte så konstigt, då det är en "instegskylare" när det gäller eftermarknadskylning dvs. till för mild överklockning. Det kan samtidigt vara så att du har automatisk volt, och då kan det bli lite högre temps än om du har manuell/adaptiv volt. När det gäller kylpasta så bör du tänka på att less is more, nånstans mellan ett riskorn och en ärta blir nog bra.

Permalänk
Medlem

Jag har inte för mycket kylpasta. Det är jag säker på. Jag har använt hwmonitor och realtemp. De visar samma och båda är i celsius.
Jag skall kolla vad spänningen visar. Det har jag inte kollat.
Skall kolla vad som står i bios också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så länge automatisk överklockning är på så är det inte förvånande att det är varmt.
Slå av den, annars är all annan felsökning rätt meningslös.

Permalänk
Hedersmedlem

Automatisk överklocking ≠ Turbo boost eller? Turbo boost ska bara klocka 4690K till 3,9GHz, inte 4,1. Det måste vara något annat som händer för processorn borde inte komma upp i närheten av 89 grader, speciellt inte med en 212 Evo.

Permalänk
Medlem

I bios står det:

Cpu voltage: auto på 1.072V
Extreme over voltage: disabled
Cpu input voltage: 1.77V
Ai overclock tuner: auto
Asus multcore enhancement: auto

I hwmonitor står det på Cpu voltages:
VID minimum 1.079 och max 1.227
Core clocks: minimum 3505mhz och max 4307mhz
Core temp: mimimum 34 och max 85

Har ett Asus a z97 moderkort och Intel i5 4690k. Fläkten är som sagt tidigare en evo 212.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det Ai overclock tuner som skall vara disabled?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikbol:

Är det Ai overclock tuner som skall vara disabled?

Skickades från m.sweclockers.com

Antagligen, ja. Ladda standardinställningarna.

Permalänk
Medlem

Mad Ai overclock tuner av så är temperaturen i primer på 75 grader och processorn på 3998mhz. Det är fortfarande någon sorts automatisk överklockning igång. Var hittar jag den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är nog turbo boost, Intels egna överklockning som ska vara säker. Men 1.227 V borde inte bli så varmt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Ok. Vad kan vara fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

4690K ska inte gå till 4GHz. Ladda standardinställningarna!

edit: 4GHz är inte standard.

Permalänk
Medlem

Märkte att TPU switchen var på I istället för 0. Nu gick temperaturern ner ytterligare 8 grader. Till 67 grader när jag kör prime95.

Men den clockar sig till 3998MHz fortfarande och använder då en volt på 1.193V.
Låter detta rimligt? Tycker fortfarande det låter högt.

Jag kör standardinställningar redan. Men jag skall prova att köra dem igen.

Permalänk
Medlem

Standard inställningarna låter den klocka upp till 3998mhz fortfarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

4690K ska inte gå till 4GHz. Ladda standardinställningarna!

edit: 4GHz är inte standard.

Skrivet av Nikbol:

Märkte att TPU switchen var på I istället för 0. Nu gick temperaturern ner ytterligare 8 grader. Till 67 grader när jag kör prime95.

Men den clockar sig till 3998MHz fortfarande och använder då en volt på 1.193V.
Låter detta rimligt? Tycker fortfarande det låter högt.

Jag kör standardinställningar redan. Men jag skall prova att köra dem igen.

Enligt Intel går turbo boosten till 3.9GHz, så jag tycker att 3998MHz låter rimligt.

Enligt en snabb googling och läsande på en tråd på [http://www.gamespot.com/forums/pc-mac-linux-society-1000004/i...]Gamespot[/url] är 67 grader C i load utan OC kanske lite högt, men så är alla processorer olika. Jag kan tyvärr inte svara på om det faktiskt är helt normalt.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Enligt Intel går turbo boosten till 3.9GHz, så jag tycker att 3998MHz låter rimligt.

Enligt en snabb googling och läsande på en tråd på [http://www.gamespot.com/forums/pc-mac-linux-society-1000004/i...]Gamespot[/url] är 67 grader C i load utan OC kanske lite högt, men så är alla processorer olika. Jag kan tyvärr inte svara på om det faktiskt är helt normalt.

Du kanske läser det som 3898, men det står 3998.