Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Dom är VANSINNIGT törstiga (2.5FT) men jag gissar att det gäller T också, även om man kör på bensin...

Det håller jag inte med om 0.8-1.1L/mil beroende på gasfoten och vilken typ av körning det är (stad,motorväg,lands...).
En v70 med en D5:a drar ca: 0,7L/mil men de är VANSINNIGT dyra när det kommer till service samt dyrare i inköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joole22:

Det håller jag inte med om 0.8-1.1L/mil beroende på gasfoten och vilken typ av körning det är (stad,motorväg,lands...).
En v70 med en D5:a drar ca: 0,7L/mil men de är VANSINNIGT dyra när det kommer till service samt dyrare i inköp.

Då kan jag berätta att en 2.5FT aut. är i princip omöjlig att få ner under 0.85 på landsväg även om man håller typ 90 (istället för 110-120) och är mycket snäll med gasfoten. 6:an ramlar inte i förrän i ca 85km/h så man vill gärna hålla sig runt 90. I stadstrafik (ej köer) men många kallstarter så hamnar man runt 1.2-1.3 och 1.3-1.4 vintertid (trots motorvärmare). Detta på bensin alltså... Gav man sig den på att köra snålt kunde man få ner Saabarna på låga 0.7:or på landsväg. Och ja, jag har koll på däckstrycket och det är nybesiktigat och nyservat (fullservad) så det verkar inte vara fel på något.

Har bl a haft 2st 9-5 med 2.3t (170 och 185hk) också dem automater och det var inga problem att hamna under 0.8 på landsväg under samma förutsättningar. Dessa hade dessutom samma däcksdimentioner etc och upplevdes dessutom piggare. Att Volvon är så sävlig har ju med programmeringen att köra för i sportläget vaknar den ju till liv.

Dåligt Volvo. Visste att den var törstig redan innan köp så det är inte hela världen eftersom det inte blir så många mil per år men jag skulle gärna ha roligare för dem extra bensinpengarna (läs V8 men då får man lägga till några dl/mil)

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Skrivet av Joole22:

Jag tycker du bör köpa en Volvo med bensinmotor kanske en V70 med t5 om ekonomin räcker till. De är lite dyrare än diselbilar i bränsle men är billigare i service. Sedan så låter motorerna betydligt mer harmoniskt än i en disel.

Håller med detta inlägg i nån mån, men en T5 är inte "lite" dyrare än en diesel. En T5 dricker ganska mycket mera bränsle och du får inte en T5 under 8l/100km, ens med väldigt lätt högerfot. Man står ganska ofta bredvid bilen och tankar. Dock är ju ljudet och motorns karaktär skönare.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Svärfar kör xc70 av 2011 års modell tror jag det är, han brukar säga som så att enda anledning han har till att ha bilen är att den är bra att dra husvagnen (Typ längsta modellen av polar) efter, då åker dom över hela europa och campar. Så tror det helt klart finns mer ekonomiska bilar än volvo ute på marknaden

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en BMW 320d EfficientDynamicsEdition Touring -12 för några veckor sen. Kör den under 0,5l/milen blandad körning utan att snålköra. Den är skattebefriad i 2 år till därefter är skatten 1259 kr/år.

Svårt att få billigare driftskostnad än så med en bensinare tror jag även om jag bara kör 1500mil/år

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Inaktiv

Saab 9-5 aero är en riktigt härlig bil,
Min far hade en sån kombi, skinsäten m.m.
Det ända som var problemet är att det är tydligen dålig ventliation i vevhuset? ( vet inte om de är rätt.)
Som gjorde att turbon rasade 2 gånger..förutom det är det bra tryck i bilen, 250hk men dock bensin om jag minns rätt

Permalänk
Avstängd

BMW 525i Touring är ett stabilt val.

Volvo är urtrist.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Volvo är urtrist.

Vad är det som gör Volvo urtrist? Jag tycker det är bra och bekväma bilar. Inte lika dyra som BMW heller.

Ytterligare ett skäl för mig att välja Volvo är att jag har tillgång till deras servicemjukvara/tjänst "VIDA". Så det är inga problem för mig att utföra servicen själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Vad är det som gör Volvo urtrist? Jag tycker det är bra och bekväma bilar. Inte lika dyra som BMW heller.

Volvo saknar helt det som gör BMW. Stel och tråkig känsla. Tycker framför allt inte om känslan i styrningen.
Sen tycker jag inte att de gör snygga bilar heller.
Finns heller ingen Volvo att köpa med tillräckligt med pulver under huven för min smak

Nya XC90 har jag inte provkört, så den kan jag inte uttala mig om.

Vad gäller min BMW så riktigt njuter jag av att köra till och från jobbet varje dag, tar gärna omvägar hem bara för att bilen är så underbar att köra (M5 F10)

Att de inte är lika dyra har du självklart rätt i.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nackskägg:

Volvo saknar helt det som gör BMW. Stel och tråkig känsla. Tycker framför allt inte om känslan i styrningen.
Finns heller ingen Volvo att köpa med tillräckligt med pulver under huven för min smak

Vad gäller min BMW så riktigt njuter jag av att köra till och från jobbet varje dag, tar gärna omvägar hem bara för att bilen är så underbar att köra (M5 F10)

Haha, bmw väljer jag framför volvo.
Mycket mer komfort, o händer lite mer när man trycker på gasen.
Ska snart köpa min första bil, BMW E36 coupe 328i från 1995

Permalänk
Medlem

Kollat på Mazda 6?

http://www.mazda.se/bilarna/2015-mazda6-sedan/

10 års nybilsgaranti och billiga i inköpspris samt snåla och bra diesel/bensinmotorer

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Haha nej motorprestandan är faktiskt helt oväsentlig för min del. Ekonomi, säkerhet och komfort är väl det viktigaste. Visst kan det va kul o köra en bil med lite mer kraft i... men när jag ändå bara kör på vanliga vägar och aldrig kan dra nytta av det så kan det kvitta.

Den NYA XC90:n är ju iallafall i framkant vad gäller säkerhet. Men det är väl det enda bra med den bilen. Stor, tung, dyr och klumpig. Men SUV:ar är ju populärt i städerna idag konstigt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Börjar bli dags att byta bil snart så jag kollar runt lite på begagnatmarknaden.

Men jag förvånas över hur skralt utbudet av bensinare är. De allra flesta är dieslar. Hur kommer det sig att dieseln har blivit så populär?

Eller det kanske är en feltolkning av mig. Eftersom det just är mest begagnade dieslar på t.ex. blocket så kanske folk inte gillar dem och vill sälja dem?

Har främst kollat på VOLVO V70 årsmodell 2010 och framåt. VW Passat kollade jag lite på först, men den finns nästan uteslutande med dieselmotor.

Är det främst Volvo och VAG som är intressant, eller är även andra märken intressanta? Vad är dina prioriteringar? Låg förbrukning, rolig att köra, låga driftskostnader?

Skrivet av Verminator:

Blir diesel verkligen billigare?

Beror väl på hur man räknar på det. En liten bil med en liten snål dieselmotor som du kör långsträck med är väl självklart billig. Samtidigt är snåldieslarna skattebefriade. Men sedan är skatten högre än motsvarande bensinalternativ.

Men när man jämför samma bilmodell med olika motoralternativ?

Byte av partikelfilter var väl hyffsat dyrt om jag inte minns fel, vilket man lär råka ut för om man kör mest kortare sträckor.

Hade väl tänkt skaffa en V70 som är ca 3-5 år gammal och gått max 10 000 mil. Då ligger priset ungefär 120 000 kr under nypris. Ser inga ekonomiska fördelar med att välja en fabriksny bil. Annars har man ju fler valmöjligheter då så klart, men de tycker jag inte är värt.

Man kan också se dieseln som en roligare/lämpligare motor. Vissa bilar jag kollat på har fina dieslar som jag tyckt varit bättre alternativ än de bensinmotorer som erbjuds, inte pga en bättre ekonomi (för mig) utan för att motorn är piggare och bättre lämpad för mig och då känns det inte som att man måste räkna hem den ekonomiskt.

Det där med partikelfilter verkar ju vara lite lurigt. På vissa märken ska det tydligen bytas lite då och då, medan på andra verkar det som att det inte behövs alls.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Jag köpte mig en BMW 320d EfficientDynamicsEdition Touring -12 för några veckor sen. Kör den under 0,5l/milen blandad körning utan att snålköra. Den är skattebefriad i 2 år till därefter är skatten 1259 kr/år.

Svårt att få billigare driftskostnad än så med en bensinare tror jag även om jag bara kör 1500mil/år

För liten. Snål ja. När är det dags att byta partikelfilter och vad kostar det? Är det kamkedja eller rem? Om rem, när byte och vad kostar det? Brukar inte vara kul att serva BMW efter vad jag hört i bekantskapskretsen, gäller även VW Touareg har jag förstått...

Skrivet av nackskägg:

Volvo är urtrist.

Ja, dem är ganska tråkiga, men tar dig från A till B väldigt bekvämt och framförallt säkert. Du skrattar mera bakom ratten - jag skrattar åt dig när du ska betala verkstadsräkningen

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Micke O:

För liten. Snål ja. När är det dags att byta partikelfilter och vad kostar det? Är det kamkedja eller rem? Om rem, när byte och vad kostar det? Brukar inte vara kul att serva BMW efter vad jag hört i bekantskapskretsen, gäller även VW Touareg har jag förstått...

Alla BMW har naturligtvis kamkedja, det är bara en eller två modeller sen 70-talet som haft rem.
Att byta partikelfilter går loss på 15-20 tusen.

Skrivet av Micke O:

Du skrattar mera bakom ratten - jag skrattar åt dig när du ska betala verkstadsräkningen

Den kostnaden är det lätt värt, och jag har råd

Permalänk
Avstängd

http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Golf_TDI_BlueMotio...
typ nån sån hade nog jag själv satsat på som snål åkar bil och är i.o.f liten kombi disel men billiga att ha

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

Haha, bmw väljer jag framför volvo.
Mycket mer komfort, o händer lite mer när man trycker på gasen.
Ska snart köpa min första bil, BMW E36 coupe 328i från 1995

Den kommer vara kul till du kör ner i ett dike. Skaffa en mazda 323 eller dyl dom första åren. du blir inte lika ledsen när du kör och kvaddar den

Till TS:

Jag hade nog valt en Honda, drar inte mycket soppa och billiga i skatt. är man nu bilmärkes hatare så kan man ju välja något som inte är en Volvo (även om min 945a var rätt billig att äga och köra)

Volvo har en tendens till att dra en del soppa, iaf deras femmor, man ligger i snitt 1-1.1L milen. iaf var det så med gamla 855an Vevhusventilationen kan även strula en del på volvo femmorna. där gillar jag "röblockarna" bättre.

Saabar har jag inte någon fantastisk koll på mer än att vxl lådorna kan strula om man drar på förmycket vid gupp. Acceleration tär på dom lådorna om där blir för mycket stötar. Har vänner som fått lämna in sina äldre 900/93-9-5 för det.

Volvos nya 4or är dock mycket bättre men jag vet inte om du kommer köpa en splitterny.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Ja, dem är ganska tråkiga, men tar dig från A till B väldigt bekvämt och framförallt säkert. Du skrattar mera bakom ratten - jag skrattar åt dig när du ska betala verkstadsräkningen

Det är kamkedja på den och partikelfilter hoppas jag slippa byta under tiden jag har bilen. Den har gått ca 3000 mil nu, så räknar med att ha åtminstone 10.000 mil kvar innan det är dags.

Vad övrig service kostar har jag faktiskt ingen vidare koll på, men det är säkert inte mycket dyrare än en Volvo.

Håller dock med om att den är lite liten (hade 525:a innan), men jag och min sambo sitter bra där fram och våran hund (dalmatiner) får plats i skuffen och verkar nöjd så det räcker för mig

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Kör en Volvo V60 D5 2012 då jag kör runt 3000 mil/år är det inte något annat än diesel som gäller för mig, min skatt ligger på 2041kr/år vilket är ok pris för en bil med 215hk. Kör den på runt 0.58 blandat (mätt vid pumpen inkl vinterdäck) och en inte allt för lätt gasfot
Så mitt tips är väl Volvo med summum paket eller en Saab 9-5 Aero SC 2004- om du ska ha en bensindriven bägge har bra utrustning och driftsäkra och framför allt väldigt sköna att köra.

Visa signatur

| AMD 5700X3D | ASUS PRIME B550-PLUS | Corsair 32gb 3600MHz | PowerColor Radeon RX 7900 GRE Hellhound | Asus TUF 1000w | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | En HTPC

Permalänk

Länsförsäkringar har ett bra underlag för vad som går sönder på en bil och vad det kostar i reparationer, denna rapport är från 2013, hade för mig att det fanns en nyare men kunde inte hitta den.

Klicka här

En BMW 3-serie har samma maskinskadekostnad som en WW Golf V och Volvo V70 II, så att en BMW är dyrare att reparera än en Volvo är en gammal skröna. Det som skiljer är försäkringskostnaden, för mig skulle en motsvarande Volvo kosta 800:- mindre per år.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Jag har en Avensis kombi 2010 2.0 och den drar 0,65 kört några längre stäckor men även kortare (har en mil till jobbet tex.)

Ca 1500 i skatt.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

@Verminator

Vad har herrn för budget om jag får fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Det är kamkedja på den och partikelfilter hoppas jag slippa byta under tiden jag har bilen. Den har gått ca 3000 mil nu, så räknar med att ha åtminstone 10.000 mil kvar innan det är dags.

Vad övrig service kostar har jag faktiskt ingen vidare koll på, men det är säkert inte mycket dyrare än en Volvo.

Håller dock med om att den är lite liten (hade 525:a innan), men jag och min sambo sitter bra där fram och våran hund (dalmatiner) får plats i skuffen och verkar nöjd så det räcker för mig

De flesta bilar klarar 2 pers ja. Är man flera blir det lite skillnad... Är man närmare 2m är det inte behagligt att sitta bak i 3-serien (provade senast i en 2010 330D touring vill jag minnas).

Skrivet av in a bodybag:

Länsförsäkringar har ett bra underlag för vad som går sönder på en bil och vad det kostar i reparationer, denna rapport är från 2013, hade för mig att det fanns en nyare men kunde inte hitta den.

Klicka här

En BMW 3-serie har samma maskinskadekostnad som en WW Golf V och Volvo V70 II, så att en BMW är dyrare att reparera än en Volvo är en gammal skröna. Det som skiljer är försäkringskostnaden, för mig skulle en motsvarande Volvo kosta 800:- mindre per år.

Hahaha, ja vi får väl se när det är dags. En kollega behövde byta bromsrör på sin 10 år gamla 320 (extrem lågmilare), det skulle kosta drygt 15 papp, dvs vad bilen var värd... En annan bekant hade problem med "ABS-boxen" på sin 3-serie av nyare modell, minns inte, typ 2008 eller något sånt, gick loss på 30 papp och då kände han ändå mekanikern så det var inget större påslag på reservdelspriset... Toppen sprack också (vid ett annat tillfälle alltså) och tog med sig lite annat och det var långt ifrån billigt. Skulle själv gissa att det hade varit billigare att stoppa i en annan beggad motor. Han bytte till Audi efter det.

Att jämföra service på 3-serie och V70 blir ju lite snett, 3-serie är en liten bil. Jämför V70 och 5-serie isf. Dessutom finns det ingenting som säger att det pris ett försäkringsbolag får betala för service på något sätt motsvarar det du och jag som privatperson skulle få betala (titta bara på tjänstebilspriser etc).

Bonus till BMW-ägarna.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av in a bodybag:

Att kalla det en skröna är att ta i. Sanningen i det hela ligger i att reservdelar till lite mer prestandaorienterade BMW-modeller är svindyra.
Går nåt sönder och man inte kan ta det på maskinskadeförsäkringen blir det kostsamt.

Den inbördes skillnaden mellan billiga och dyra modeller är större än skillnaden mot andra märken. Generellt sett är en BMW dyrare att äga än en Volvo, även om det finns undantag.

Permalänk
Medlem

Tycker lite synd om den stackaren där...

En slutsats jag dragit efter bilarna under min uppväxt och mina egna bilar genom åren är att bekymmersfritt bilägande mer handlar om vilken verkstad man har än om bilmärket. Klåpare och verkstäder som inte borde vara i närheten av en bil, och än mindre mecka med dom, finns det gott om. Dessutom verkar förvånansvärt många av dom ha ett obefintligt samvete också.

Som tur är har jag också upplevt riktigt bra verkstäder och det är då man får lite sinnesfrid i sitt bilägande.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Text...

Att jämföra service på 3-serie och V70 blir ju lite snett, 3-serie är en liten bil. Jämför V70 och 5-serie isf. Dessutom finns det ingenting som säger att det pris ett försäkringsbolag får betala för service på något sätt motsvarar det du och jag som privatperson skulle få betala (titta bara på tjänstebilspriser etc).

Bonus till BMW-ägarna.

Ja antingen så litar man på ett försäkringsbolag som gör en rapport där 3300 bilar står för statistiken, eller på någon som har en kompis som har drabbats. Håller däremot med om att 3-serien och V70 är storleksmässigt annorlunda, dock så delar 3 och 5 serien motor och drivlina, felfrekvensen borde således vara likvärdig. BMW har iaf mig veterligen ingen speciell prislista för försäkringsbolag, offerten för vad det skulle kosta att reparera har varit densamma i de fall jag har fått utnyttja maskinskadeförsäkringen.

Skrivet av nackskägg:

Att kalla det en skröna är att ta i. Sanningen i det hela ligger i att reservdelar till lite mer prestandaorienterade BMW-modeller är svindyra.
Går nåt sönder och man inte kan ta det på maskinskadeförsäkringen blir det kostsamt.

Den inbördes skillnaden mellan billiga och dyra modeller är större än skillnaden mot andra märken. Generellt sett är en BMW dyrare att äga än en Volvo, även om det finns undantag.

Du måste upp i M-bilar för att priserna ska dra iväg, finns inget motsvarande på Volvo-sidan.

Siffror från Vi Bilägare gällande priser på reparation:

BMW 320i 2011
Reparationskostnad, kr (arbete och reservdelar)
Avgassystem exkl främre rör: 9705
Katalysator: 7602
Bromsbelägg fram: 2195
Hjullager hö fram: 3249
Kamrem: Kedja
Elektronikbox, motor: 10983
Koppling: 8111
Stötdämpare fram: 4751

Volvo V70 II 2011
Avgassystem exkl främre rör: 6968
Katalysator: 8365
Bromsbelägg fram: 1971
Hjullager hö fram: 4090
Elektronikbox, motor: 9837
Koppling: 12412
Stötdämpare fram: 7398

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av in a bodybag:

Du måste upp i M-bilar för att priserna ska dra iväg, finns inget motsvarande på Volvo-sidan.

Siffror från Vi Bilägare gällande priser på reparation:

BMW 320i 2011
Avgassystem exkl främre rör: 9705
Katalysator: 7602
Bromsbelägg fram: 2195
Hjullager hö fram: 3249
Elektronikbox, motor: 10983
Koppling: 8111
Stötdämpare fram: 4751

Volvo V70 II 2011
Avgassystem exkl främre rör: 6968
Katalysator: 8365
Bromsbelägg fram: 1971
Hjullager hö fram: 4090
Elektronikbox, motor: 9837
Koppling: 12412
Stötdämpare fram: 7398

320 är ju en av de minsta och enklaste varianterna. Exempelvis en 335, som har dubbla turbo och allt annat dimensionerat därefter, får priset att dra iväg.

6- och 7-serien är inte heller gratis, även utan M eller X.

BMW är dyrare att äga än Volvo, men det finns som sagt undantag.

Att påstå att det inte är så bara för att det råkar finnas ett fåtal modeller med ungefär samma kostnad är lite tokigt.

Sen är ju skatt och försäkring en historia för sig på lite fetare modeller...jag betalar ungefär 17000 i försäkring och 3000:- i skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Var borta hos Rejmes idag och provkörde en V40 T2 och en V40 D3.

Inga enorma skillnader jämfört med V70:n när man kör. V40:n är ca halvmetern kortare men den känns ändå inte speciellt liten. Komforten upplevde jag också som likvärdig.

Så den enda egentliga nackdelen är det lilla lastutrymmet. För att vara en så pass stor o klumpig bil så är den enormt trång inuti, vilket väl beror på all säkerhet de tryckt in i chassit/bilen.

Troligtvis kommer jag nog välja T2:an då den upplevdes lite bättre att köra än dieseln.

Jag håller inte med, kvalitet skillnaden är enorm mellan bilarna. Kupé ljudet är högre på V40 och hela bilen känns påtagligt billigare om man testar båda. V40 blir nog vad Volvo 440 var och det var ju en "bra" bil...

Har man begränsad budget så hade jag valt en äldre V70 för samma pris över en nyare v40 alla dagar i veckan (familjebilen idag är en V70 med stora bensinmotorn).

Sen är V40n påtagligt mindre på insidan, hade absolut inte vart stor nog att ha för mig. Men då kör jag mycket stora saker och fäller säten, men V70 har mycket plats och man kan trycka in barnvagnen utan att behöva dela den

Det finns ju anledning till att V70 kostar nypris så pass mycket mer än V40.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

320 är ju en av de minsta och enklaste varianterna. Exempelvis en 335, som har dubbla turbo och allt annat dimensionerat därefter, får priset att dra iväg.

6- och 7-serien är inte heller gratis, även utan M eller X.

BMW är dyrare att äga än Volvo, men det finns som sagt undantag.

Att påstå att det inte är så bara för att det råkar finnas ett fåtal modeller med ungefär samma kostnad är lite tokigt.

Jag skulle påstå att det är tvärtom, BMW kostar lika mycket att serva som en Volvo, så länge man inte jämför äpplen med päron. Nedan ser du försäljningsdata för 2014 (Globalt), har ingen data tillgänglig för motoralternativ men vi vet nog alla att majoriteten är i det nedre segmentet på 1, 3 och 5-serien (som tillsammans står för 57,6% av den totala försäljningen). Ta tex en titt på begagnatdelen på blocket så ser du snabbt vilka motorer som är i majoritet.

BMW 1 Series 190,033 10.5%
BMW 2 Series 41,038 2.3%
BMW 3 Series 480,214 26.5%
BMW 4 Series 119,580 6.6%
BMW 5 Series 373,053 20.6%
BMW 6 Series 23,988 1.3%
BMW 7 Series 48,519 2.7%
BMW X1 156,471 8.6%
BMW X3 150,915 8.3%
BMW X4 21,688 1.2%
BMW X5 147,381 8.1%
BMW X6 30,244 1.7%
BMW Z4 10,802 0.6%
BMW i 17,793 1.0%
BMW total 1,811,719 100.0%

M-bilar redovisades inte ens.

Ska du ta upp 335 (3-seriens kraftigaste motor för närvarande, 340 kommer snart) så får du även jämföra reperationskostnader med en bil i samma segment, vet inte vad Volvo har runt 300 hästar i dagsläget men givetvis så kommer priset vara högre på de delar som är motorspecifika. Volvo S80 V8 var knappast en billig bil att äga, men jag skulle inte heller jämföra den med en BMW 320i.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill tipsa om en lite "udda fågel"
Skoda Yeti
Köpte en 2011 för en halvår sedan och är grymt nöjd.
Rymlig och bekväm, väldigt praktiskt att det går att fälla och ta ur baksätena helt.
har 160hk bensinaren med 4x4 och kan säga att den va helt grym i vintras.
Inte den snålaste motorn i stan, men om du är ute efter diesel så finns det sådan med.

Kanske inte precis vad du är ute efter, men ville ändå tipsa dig om en trevlig bil.

Här finns Top gears lite udda "test" av Yetin
https://www.youtube.com/watch?v=E7kEJ-pHkWA

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500