Stulet designverk, vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem

Stulet designverk, vad kan jag göra?

Hey!

Vet ej om detta är rätt kategori, men då får någon gärna flytta den rätt annars!

Hur som helst, jag skapar för det mesta "streamoverlay" nu då det är störst efterfrågat på internet. Och självklart förekommer det att folk försöker kopiera mina verk.

Och vad kan jag göra åt detta?

Detta jag hittade nyss var droppen, nu är jag trött på detta.

Detta är det stulna verket
http://www.twitch.tv/rezex4oe/b/670458654

Här har ni originalverket som jag skapat. (har även skrivit copyright PÅ bilden och i description).
http://ooberg.deviantart.com/art/CharlesCSGO-Streamsetup-5353...

Vad kan jag göra?

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem

Min första tanke är att kontakta Twitch och streamen i sig, och påpeka att du har copyright.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Kontakta personen i fråga, ger han inte med sig går du till Twitch själva och gör de ingenting skulle jag ge upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dalbjer:

Hey!

Vet ej om detta är rätt kategori, men då får någon gärna flytta den rätt annars!

Hur som helst, jag skapar för det mesta "streamoverlay" nu då det är störst efterfrågat på internet. Och självklart förekommer det att folk försöker kopiera mina verk.

Och vad kan jag göra åt detta?

Detta jag hittade nyss var droppen, nu är jag trött på detta.

Detta är det stulna verket
http://www.twitch.tv/rezex4oe/b/670458654

Här har ni originalverket som jag skapat. (har även skrivit copyright PÅ bilden och i description).
http://ooberg.deviantart.com/art/CharlesCSGO-Streamsetup-5353...

Vad kan jag göra?

Du kan glömma det.
Den ju inte kopierad rakt av, bara väldigt lik.

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

Du kan glömma det.
Den ju inte kopierad rakt av, bara väldigt lik.

Nedre halvan är så vitt jag kan se kopierad rakt av. Ser ut som att de flesta elementen är kopierade, fast förvrängda lite, förutom loggan då.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Håller med.

Det är inget du kan göra åt saken. Det är ingen kopia det är bara "liknande"
Man kan ta en bild och göra ändringar på bilden = ny bild = orginal bilden har inget med den nya bilden att göra.

Sedan vet jag inte om du säljer samma "layout" till massa streamers, eller hur din försäljning fungerar.

Men om du inte säljer din layout till massa streamers, så finns det inget problem, för när du väl har sålt din, så kommer du designa en ny.

Men om du säljer samma layout till en massa olika personer, så tja... då har du fått konkurrens.

Twitch kommer inte göra något. Dom har fullt upp med sina egna grejen än att orka bry sig om bilders copywrite.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Det var länge sedan jag höll på med Copywrite och bilder osv på nätet. Men jag har för mig det var ungefär.

Man kan ta andras bilder, har man sedan gjort en viss mängd arbete på "sin" bild så räknas det som en ny bild. Men sedan hur mycket nytt arbete som krävs för att det ska räknas som en ny bild osv. Tja... Det är som rättegångar och annat skit håller på med. Men jag är rätt övertygad om dessa bilder så skulle personen komma undan. Men som sagt, det var ett par år sedan jag gick dom lektionerna ang copywrite och bilder, och saker och ting kan ha ändrats.

Men hur det än går skriv i tråden, intressant och någon får reda på någon mer information som säger annorlunda.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Nedre halvan är så vitt jag kan se kopierad rakt av. Ser ut som att de flesta elementen är kopierade, fast förvrängda lite, förutom loggan då.

Och hur ska du bevisa att det är han som kopierat dig, och inte tvärt om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Och hur ska du bevisa att det är han som kopierat dig, och inte tvärt om?

Förmodligen genom att jämföra tiden denne streamer började använda sin layout jämtemot när OP släppte sin.

Skrivet av TheWolfbane:

I detta fall är båda bilderna RUSKIGT lika varandra. Det enda denna streamer ändrat på är loggan, samt platserna på donator-listan.
Jag tror att detta garanterat bryter vad copyright står för och OP skall kunna få sin vilja igenom.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Man kan ta en bild och göra ändringar på bilden = ny bild = orginal bilden har inget med den nya bilden att göra.

Om kan ta andras bilder, har man sedan gjort en viss mängd arbete på "sin" bild så räknas det som en ny bild. Men sedan hur mycket nytt arbete som krävs för att det ska räknas som en ny bild osv. Tja... Det är som rättgångar och annat skit håller på med. Men jag är rätt övertygad om dessa bilder så skulle personen komma undan.

Man får ej redigera en bild med copyright utan tillåtelse av den ursprungliga skaparen.

Tycker det är uppenbart att originalet visst har någonting med den nya bilden att göra om man gör ändringar, oavsett hur "stora" ändringar det är. Det är som att sätta Obamas ansikte på Mona Lisa och påstå att det inte har någonting med originalet att göra.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Har för mig att inom klädindustrin så ska det finnas 7 distinkta olikheter för att verket kan anses vara olikt. Kan vara liknande för logotyper och design. Har även för mig att i Sverige har du automatisk designskydd 2 år (eller liknande) men om du vill ha ett bredare skydd (5år åt gången?) och utanför Sverige måste du registrera mönsterskydd eller designskydd hos prv och ev. i andra länder.

Bara att läsa på innan du börjar flagga/anmäla
https://www.prv.se/sv/design/

Permalänk
Medlem

Skulle kontakta snubben som använder den och sätta press på honom att ge dig skälig ersättning genom att hota med att gå vidare hos Twitch och få hans kanal stängd. Funkar inte det så anmäler du saken till Twitch, och ger det inga resultat så ger du upp.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flygman:

Man får ej redigera en bild med copyright utan tillåtelse av den ursprungliga skaparen.

Nu ska vi hålla isär äpplen och päron.
Man får redigera en bild med copyright hur mycket man vill, men man får inte publicera resultatet hur som helst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reflect:

I detta fall är båda bilderna RUSKIGT lika varandra. Det enda denna streamer ändrat på är loggan, samt platserna på donator-listan.
Jag tror att detta garanterat bryter vad copyright står för och OP skall kunna få sin vilja igenom.

Nej, tittar man noggrant är det mer som skiljer.

Den randiga grejen i mitten är inte ens likadan. Färgerna sitter annorlunda och den vertikala "delningen" av ränderna är inte vertikal och delar inte alla färger i två, bara de gråa.

Ramarna runt bildskärmarna är olika. "Kopian" är inte symmetrisk.

Det är helt enkelt en fråga om en overlay som liknar den till utseendet, men samma är det verkligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Nu ska vi hålla isär äpplen och päron.
Man får redigera en bild med copyright hur mycket man vill, men man får inte publicera resultatet hur som helst.

Trodde att det var såpass uppenbart för folk att jag inte skulle behöva förklara det, men hade väl fel. Men hur har den extra biten av information någonting att göra med omständigheterna i TS problem?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Har för mig att inom klädindustrin så ska det finnas 7 distinkta olikheter för att verket kan anses vara olikt. Kan vara liknande för logotyper och design. Har även för mig att i Sverige har du automatisk designskydd 2 år (eller liknande) men om du vill ha ett bredare skydd (5år åt gången?) och utanför Sverige måste du registrera mönsterskydd eller designskydd hos prv och ev. i andra länder.

Bara att läsa på innan du börjar flagga/anmäla
https://www.prv.se/sv/design/

Tja... Svenska regler...

Vet vi bägge personerna är bosatta i Sverige ?
Eller det kanske är alla tre personerna Svenska ?
TS, den andra "designern" och till sist Twitch streamaren som använder sig av det "liknande" layouten på sin stream.
Eller om man ska vara jobbig så är det 4 olika.
*1* TS,
*2* Den andra designern
*3* Den som använder layouten på sin stream.
*4* Twitch ägarna.

TS antar jag är Svensk, inte 100% men troligen, men eftersom vi pratar om internet, så är allting inte lika glasklart om regler osv.

Hittade en sida på nätet, jag tog mig inte tid att läsa igenom allt noga. Men länken grundar sig lite på USA lagar. Och eftersom du kanske funderar på Twitch.... Även om jag tror det är meningslöst så kanske artikeln kan hjälpa dig lite.

http://www.socialmediaexaminer.com/copyright-fair-use-and-how...

Men det jag speed läste så var wordingen i den artikeln ifall

"#3: Have you transformed the image? If the new work which incorporates the copyrighted image is a “transformative work”—what you created no longer resembles the original—there is a greater likelihood of finding an exception to copyright infringement."

Och kan väll hålla med om att bägge bilderna har likheter med varandra. Så... kanske... Men personligen tror jag det är så time conusming och så mycket skit och pappersarbete och flera månader/år. Innan det leder någon stans att det inte är värt tid/energi på skiten.

Det som är mäste troligt är nog bara att ta reda på vem den andra personen är. Och ha ett snack med honom, och kanske även snacka med den som använder layouten och se om det leder någon stans.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Entusiast

Det där var ju långt ifrån ett uppenbart fall då det är en del stora skillnader. Inspirerad av ja men stulet designverk? Tveksamt. Bakgrunden är inte samma, ramen är väldigt lik men långt ifrån identisk, loggan är annorlunda, färgerna är ändrade. Tittar man på designen när spelet är igång skiljer det sig mer. Ser ut som att personen i fråga har sett din design och sedan ritat något eget baserat på den. I praktiken är det inte mycket du kan göra eftersom den inte är tagen rakt av. Då blir det massa prat om verkshöjd och så vidare. Rent juridiskt finns det inte mycket att göra. Han verkar inte vara baserad i Sverige vilket gör ett civilrättsligt fall krångligt och det är långt ifrån säkert att du får rätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24