Permalänk
Medlem

FPS LAG med ok dator

Hejsan! Vet inte om jag lägger denna tråden i rätt del men får vara så.

Det är så att jag får ganska grymma FPS drops i CS:GO, kan ligga på runt 400-500 och såfort något händer flyger den ner till runt 100-200, vilket märks enormt.

Har en i5 4690k och ett GTX 660, och jag känner väl att jag borde kunna liga på en ganska stabil fps?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Vilken skärm sitter du och spelar med? Ifall du sitter med en 60hz skärm så spelar det ingen rolö om du halkar ner till 100-120fps... du märker ingen skillnad på 61fps och uppåt för skärmen kan i det fallet inte uppdatera sig oftare, oavsett hur många fps din maskin kan trycka ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av willaim:

Vilken skärm sitter du och spelar med? Ifall du sitter med en 60hz skärm så spelar det ingen rolö om du halkar ner till 100-120fps... du märker ingen skillnad på 61fps och uppåt för skärmen kan i det fallet inte uppdatera sig oftare, oavsett hur många fps din maskin kan trycka ut.

Du ser inte skillnad men du känner det

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Skulle gissa det är för att det ändras så markant från 400+ till 100-200 fps.
Testa att cappa fps till nånting mellan 61-200fps med max_fps och se om du slipper undan hacket när droppet vanligen skulle uppstå

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Vad för upplösning kör du? Mitt 660 Ti klarade inte alls att hålla FPSen stabil när jag körde 1920x1080, det blev mycket bättre när jag bytte till ett 980. Likaså blev det mer stabilt när jag överklockade min 4790K. I 1280x720 däremot funkade 660 Ti utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Skulle gissa det är för att det ändras så markant från 400+ till 100-200 fps.
Testa att cappa fps till nånting mellan 61-200fps med max_fps och se om du slipper undan hacket när droppet vanligen skulle uppstå

Skrivet av Aktsu:

Vad för upplösning kör du? Mitt 660 Ti klarade inte alls att hålla FPSen stabil när jag körde 1920x1080, det blev mycket bättre när jag bytte till ett 980. Likaså blev det mer stabilt när jag överklockade min 4790K. I 1280x720 däremot funkade 660 Ti utan problem.

Har en 144hz skärm och vill helst capa den på det dubbla, alltså runt 300. Droppar ändå.

Spelar ingen roll vilken upplösning jag kör, det är samma problem, kan köra 1920 eller 640x480, samma saker händer.

Permalänk
Medlem

kolla tempsen på cpu och grafikkort när du spelar

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av iris:

Har en 144hz skärm och vill helst capa den på det dubbla, alltså runt 300. Droppar ändå.

Spelar ingen roll vilken upplösning jag kör, det är samma problem, kan köra 1920 eller 640x480, samma saker händer.

Överklocka CPUn skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djnaden:

kolla tempsen på cpu och grafikkort när du spelar

Tempsen är ok!

Permalänk
Medlem

Sätt fps cap på 145

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av iris:

Hejsan! Vet inte om jag lägger denna tråden i rätt del men får vara så.

Det är så att jag får ganska grymma FPS drops i CS:GO, kan ligga på runt 400-500 och såfort något händer flyger den ner till runt 100-200, vilket märks enormt.

Har en i5 4690k och ett GTX 660, och jag känner väl att jag borde kunna liga på en ganska stabil fps?

Tacksam för svar.

fps_max 200

Du får inte mindre inputlag för att du kör mer mer än vad din skärm pallar med. Se bara till att (om du har en 144hz skärm) fpsen aldrig ligger under 144.

Om du faktiskt bryr dig om inputlag och suddiga frames bör du pröva LightBoost: http://www.blurbusters.com/zero-motion-blur/lightboost/

Angående allas förslag att klocka CPU så är det helt i onödan. Du kommer inte prestera annorlunda eller känna skillnaden med 200fps.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lankus:

fps_max 200

Du får inte mindre inputlag för att du kör mer mer än vad din skärm pallar med. Se bara till att (om du har en 144hz skärm) fpsen aldrig ligger under 144.

Om du faktiskt bryr dig om inputlag och suddiga frames bör du pröva LightBoost: http://www.blurbusters.com/zero-motion-blur/lightboost/

Angående allas förslag att klocka CPU så är det helt i onödan. Du kommer inte prestera annorlunda eller känna skillnaden med 200fps.

Det jag undrar mest är väl, borde jag inte kunna få ut mer av datorn?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av juniorjesper:

Du ser inte skillnad men du känner det

Whaaat?
Känner av screentearing kanske ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av iris:

Det jag undrar mest är väl, borde jag inte kunna få ut mer av datorn?

Nej ett 660 kan inte hålla konstant 500 fps i CS:GO hela tiden.
Det viktiga för att du ska få en bra upplevelse är att din dators FPS är konstant över det din skärm klarar av att sända och inte förändras markant.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lankus:

Nej ett 660 kan inte hålla konstant 500 fps i CS:GO hela tiden.
Det viktiga för att du ska få en bra upplevelse är att din dators FPS är konstant över det din skärm klarar av att sända och inte förändras markant.

Dock bör fps:en vara över 128 så man skickar nättrafik tillräckligt frekvent till servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iris:

Onödigt att köra 300 fps med en 144hz monitor, det kommer endå bara ge mer "påfrestning" på datorn och ge upphov till tearing och spikande fps.

Lika bra att köra 145-180 fps som max, det kommer inte rycka lika mycker när fps droppar och du kommer endå få ett bättre flyt än med 30/60fps.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Skrivet av jojjeofc:

Whaaat?
Känner av screentearing kanske ja

Varför ens kommentera när du antagligen inte ens har spelat Csgo?
Kan säga att låser jag min fps på 60 så får jag extrema tearings men ju högre fps jag har ju lägre tearing får jag.

Kan tillägga till ts att jag hjälpte en polare att bygga ihop sin dator, med en 4670k, 8Gb ram 1600mhz, corsair ssd och ett 270x och han ligger nästan rocksolid på 299 fps i Cs go med orörda inställningar (alltså låst fps till 300) och har allt på max inställningar men hans skärm är på 1600x900 dock.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av juniorjesper:

Varför ens kommentera när du antagligen inte ens har spelat Csgo?
Kan säga att låser jag min fps på 60 så får jag extrema tearings men ju högre fps jag har ju lägre tearing får jag.

Kan tillägga till ts att jag hjälpte en polare att bygga ihop sin dator, med en 4670k, 8Gb ram 1600mhz, corsair ssd och ett 270x och han ligger nästan rocksolid på 299 fps i Cs go med orörda inställningar (alltså låst fps till 300) och har allt på max inställningar men hans skärm är på 1600x900 dock.

Va snackar du om?
Jag har CS:GO
Ja men sen får man även tänka på vilken uppdateringsfrikvens skärmen har, min har 60hz, klarar mig bra med 60 fps i exakt allt jag spelar
Är det mer än 60fps, så märker jag det inte.

Permalänk
Medlem

Vad vore en tråd där någon har problem med sin fps i cs, utan någon som skriker om att du inte behöver mer än din skärms uppdateringsfrekvens?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Vad vore en tråd där någon har problem med sin fps i cs, utan någon som skriker om att du inte behöver mer än din skärms uppdateringsfrekvens?

CS och idiotiskt hög FPS går hand i hand.. tror det har något med åldern på spelarna att göra
Högst fps = störst K*K

Immuna mot vad Hz är för något

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av jojjeofc:

Va snackar du om?
Jag har CS:GO
Ja men sen får man även tänka på vilken uppdateringsfrikvens skärmen har, min har 60hz, klarar mig bra med 60 fps i exakt allt jag spelar
Är det mer än 60fps, så märker jag det inte.

Min skärm är också 60hz

Men du kan ju inte spela seriöst isåfall? Alltså på en högre nivå om du spelar allt, speciellt cs på 60fps låst med vsync?

Kör jag med vsync så blir musen som gummi, allt blir sjukt efter och har jag låst via konsolen till 60 får jag sjuka tearings.

Bara för att du inte "känner" någon skillnad så betyder det inte att ingen annan heller gör det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Min skärm är också 60hz

Men du kan ju inte spela seriöst isåfall? Alltså på en högre nivå om du spelar allt, speciellt cs på 60fps låst med vsync?

Kör jag med vsync så blir musen som gummi, allt blir sjukt efter och har jag låst via konsolen till 60 får jag sjuka tearings.

Bara för att du inte "känner" någon skillnad så betyder det inte att ingen annan heller gör det

Fast det gör väl inte du heller i så fall? De som spelar seriöst kör väl med en skärm som har högre uppdateringsfrekvens?

edit: Lägger till en sånhär ":P" så du förstår att jag inte var helt seriös

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av juniorjesper:

Min skärm är också 60hz

Jag låser bara fps till 60 i dem spel jag vet den klarar 60 fps exakt hela tiden utan problem.
Jag har aldrig upplevt problem med det, imed att jag matchar grafik inställningarna så att jag får 60 fps ^^

Permalänk
Medlem

Det handlar inte enbart om hur många bilder i sekunden man kan se på sin skärm. Har man för låg fps i cs (exempelvis runt 60) får man sämre respons i både mus och nätverk.

Permalänk

@jojjeofc: alltså min dator ligger ocpappat på 270-299 fps i Cs men när jag låser den till 60 via fps_max 60, 59, 65 eller något och den ligger rocksolid på det låsta så får jag sjuka extrema tearings :/ vet inte varför men mina kompisar med som jag vet om har testat.

Likadant i Lol, låser jag via inställningar till 60 får jag tearings men med vsync så blir det inga tearings men istället blir allt som sirap..

Skrivet av samots:

Det handlar inte enbart om hur många bilder i sekunden man kan se på sin skärm. Har man för låg fps i cs (exempelvis runt 60) får man sämre respons i både mus och nätverk.

This^
Kul att folk lockar på 60fps

Tänkte jag skulle försöka göra en film som visar delayen även på en 60hz skärm när jag kommer hem. Är i Thailand på semester nu så kan inte fixa.

Skrivet av kevve1:

Fast det gör väl inte du heller i så fall? De som spelar seriöst kör väl med en skärm som har högre uppdateringsfrekvens?

edit: Lägger till en sånhär ":P" så du förstår att jag inte var helt seriös

Det jag menar är att man kan väl inte spela seriöst med vsync? I fps-spel..
Kanske battlefield som ändå bara har 10 tickrate..

Som att spela Cs 1.6 med vsync/60fpslockat.. Stor skillnad även om man har 60hz skärm?

Alltså man känner skillnad fast man inte ser det

Och till ts, förut med min dator med oklockad CPU och ett HD 6950 2Gb så körde jag i 1080 och allt på max och låg alltid runt 280 fps, men sen när jag bytte kort till ett 660Ti så fick jag runt 200fps, men kör nu med lägre inställningar och i 1600x900 för att få 299 stabilt 😁😉😅😂😎😚

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

@jojjeofc: alltså min dator ligger ocpappat på 270-299 fps i Cs men när jag låser den till 60 via fps_max 60, 59, 65 eller något och den ligger rocksolid på det låsta så får jag sjuka extrema tearings :/ vet inte varför men mina kompisar med som jag vet om har testat.

Likadant i Lol, låser jag via inställningar till 60 får jag tearings men med vsync så blir det inga tearings men istället blir allt som sirap..

This^
Kul att folk lockar på 60fps

Tänkte jag skulle försöka göra en film som visar delayen även på en 60hz skärm när jag kommer hem. Är i Thailand på semester nu så kan inte fixa.

Det jag menar är att man kan väl inte spela seriöst med vsync? I fps-spel..
Kanske battlefield som ändå bara har 10 tickrate..

Som att spela Cs 1.6 med vsync/60fpslockat.. Stor skillnad även om man har 60hz skärm?

Alltså man känner skillnad fast man inte ser det

Och till ts, förut med min dator med oklockad CPU och ett HD 6950 2Gb så körde jag i 1080 och allt på max och låg alltid runt 280 fps, men sen när jag bytte kort till ett 660Ti så fick jag runt 200fps, men kör nu med lägre inställningar och i 1600x900 för att få 299 stabilt 😁😉😅😂😎😚

Jag är helt med dig på att skillnaden finns och det gör den i andra spel också, jag tänker främst på CoD där jag satt med en 60Hz skärm ett tag och skillnaden i känslan finns där i 60 vs 100 > fps.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.