Skrivet av Frispel:
Tror knappast att det är rätten att lyssna som du köper, med tanke på att privatkopieringsersättningen gäller undandtag från upphovsmannens rätt till exemplarframställning så låter det mycket troligare att du köper ett exemplar, dvs samma sak som om du köper en bok. Utan detta undantag hade du varit tvungen att köpa flera exemplar om du ville ha skivan på flera ställen, återigen så kan man dra parallellen till en bok.
Fast det är ju precis det det är. Det spelar ingen roll om jag har köpt ett exemplar av en skiva (eller hundra exemplar), jag får ändå inte exempelvis spela upp den i min restaurang eller ens spela den högt i bilen med neddragna rutor utan att betala ytterligare för det. Samma gäller böcker dock, jag kan inte köpa ett exemplar av en bok och ha högläsning offentligt exempelvis. De exemplerna handlar inte om att framställa nya exemplar.
Citat:
Att spela in på kassettband från radio eller LP bör väl rimligen klassas som formatskiftning?
Jo, från skiva till kassett i alla fall. Radio är inte ett format på samma sätt och man har inte som konsument betalat och på så vis ingått i avtal med upphovsmännen där.
Citat:
Rätten att privatkopiera är inte alls självklar, det finns som sagt ett undantag i regeln för exemplarframställning som gör det lagligt, utan den så skulle det inte vara tillåtet öht. Angående nivåerna på ersättningen så har jag för mig att det kommer att tas upp i målet mellan telia och copyswede, personligen tycker jag att det vore vettigt att åtminstone sänka nivåerna då det är fler och fler apparater som beläggs med avgift samtidigt som det verkar som att privatkopiering rent generellt verkar minska...även om det inte sker i den grad som många här på sweclockers verkar tro.
Nej, rätten att privatkopiera är inte självklar, och det har jag heller inte påstått, men det är inte heller självklart att privatkopiering ska ge någon ersättning alls till upphovsmännen. Om jag köper en bokhylla på Ikea och sen kommer fram till att jag behöver en till och bygger den själv så kan inte Ikea kräva mig på privatkopieringsersättning och framför allt kan inte Ikea kräva ersättning från alla som säljer virke för möjligheten att någon köpare skulle göra en kopia av en Ikea-möbel. Däremot om man skulle börja sälja kopior på deras möbler, men då motsvarar det inte privatkopiering längre heller.
Undantaget i lagen finns där men lagen kunde lika gärna varit formulerad på helt andra sätt som kunde inneburit att det inte hade behövts något undantag. Man hade exempelvis kunnat göra så att lagen om exemplarsframställning bara gällde kommersiell framställning av exemplar. Eller så att kopior för personligt bruk inte innefattades. Att lagen ser ut som den gör är inget argument för att den ska fortsätta se ut på samma sätt liksom.
Citat:
Jag är inte heller säker på att det ens går att avsäga sig att får sina skivor spelade i radio ens om man vill. Mig veterligen är ersättningsnivåerna för det något som du inte kan påverka, de är fastställda och gäller alla oavsett hur känd du är.
Det är enligt avtal mellan radiobolagen och upphovsmännens organisation. Man kan välja att stå utanför detta och på så vis antingen undvika att ens låtar spelas på radio eller så kan man teckna egna avtal med radioföretagen (lycka till med det). Eller så får man helt enkelt undvika att släppa sin musik alls om man nu inte vill att folk ska kunna använda den så som de har rätt att göra enligt lagen. Har man ett kontrakt med ett skivbolag så är det svårt att undvika dock, samtidigt så innebär ett kontrakt normalt att man inte får särskilt mycket, eller ens något, av denna ersättning så då kanske det spelar mindre roll om den utgår eller ej. Sen så har ju artisten all rätt i världen att inte gå med på det avtal som skivbolaget erbjuder om de tycker att villkoren är för dåliga. Jag har fått låtar spelade på radio men ingen ersättning för det eftersom jag (eller mitt skivbolag som jag inte är ansluten till) inte har avtal med STIM, men radion hade heller inte fått spela mina låtar om de inte hade fått direkt tillåtelse att göra det av upphovsmannen, d.v.s. mig och mitt band.
Citat:
Som sagt så skulle jag tro att formatskiftning även innebär att spela in från LP eller radio till kassettband, oavsett så handlar det om exemplarframställning vilket är den springande punkten. Skapar du ett nytt exemplar på annan fysisk plats så har du också skapat ett nytt exemplar vilket då egentligen är upphovsmannen rätt. Och ersättningen är inte tänkt att täcka kostnader, den är tänkt att täcka ett inkomstbortfall för just det undantag i rätten till exemplarframställning. Håller dock med om att nuvarande system är trubbigt, men om man ska ersätta detta bortfall har jag svårt att se hur man ska göra det på ett bättre sätt så som lagen är formulerad i dagsläget.
Men det är ingen naturlag att upphovsmannen ska få ersättning för framställningen av ett exemplar som hen inte har varit inblandad i framställningen av liksom. Visst kan man hävda att det inskränker deras ensamrätt att framställa exemplar men den ensamrätten hade inte behövt gälla exempelvis icke-kommersiell framställning eller privatkopiering och formatskiftning.
Citat:
Man kan knappast hävda att musikerna gett sin tillåtelse att privatkopiera om de släpper musik utan drm, detta regleras i lagen och är något som musikerna får förhålla sig till vare sig de vill eller inte. Och återigen så är jag rätt övertygad om att det inte är en licens man köper utan ett fysiskt (i huvudsak..) exemplar man köper. Återigen, tänk bok. Du köper ett fysiskt exemplar, inte rätten att läsa den.
Nej du har fel. Lagen är tydlig: Har du släppt din musik i ett format som inte är kopieringsskyddat så har de som har laglig rätt att nyttja materialet också laglig rätt att kopiera det inom ramarna för privatkopiering. Vill du som artist släppa en skiva så är det så, valet du har för att undvika det är att inte släppa en skiva. Alltså har de givit sin tillåtelse genom att släppa en skiva (och/eller genom att låta deras musik exempelvis spelas på radio).
Citat:
Ditt resonemang visar på problematiken rent generellt med denna typ av ersättning, någon kommer att få betala för något de inte gör. Lägger du avgift på orginalet/visningsrätter så kommer de som inte privatkopierar att få betala extra i onödan, lägger du avgiften på mediet man kopierar till så drabbar det de som har apparaterna men inte privatkopierar. Att upphovsmännen inte vill ha ett system som du förslår är rätt lätt att förstå, det kommer att slå direkt mot försäljningen och leda till att privat- (och pirat-) kopieringen kommer att öka. Dagens system är ur deras synvinkel bättre då de får ersättning för det tänkta inkomstbortfallet i.o.m. privatkopering utan att det slår onödigt hårt mot försäljningen. Jag utgår från att det är detta som lagstiftaren tog hänsyn till när lagen skrevs.
Jo, men varför ska vi ta hänsyn till artisterna när det är en lag som endast syftar till att ge artisterna mer pengar liksom. Borde vi inte ta hänsyn till kunderna som bara får betala mer istället? Lagen är ju redan en speciallag bara för att artister (eller snarare deras bolagsövermän) ska få mer betalt för något de redan fått betalt för en gång.
Hade avgiften inte varit en avgift utan istället hamnat direkt på grundpriset så hade artisterna varit tvungna att ta ställning till hur mycket ersättning som är rimligt och hur det påverkar försäljningen. Hade man då märkt att försäljningen minskade kraftigt så hade man varit tvungen att justera ner priserna för då har man satt ett för högt pris liksom. Poängen är att det är artisten eller bolaget som sätter priset och det är också de som får hantera en minskad efterfrågan om priset är för högt, precis som på alla andra varor som säljs.
Självklart blir det mer rättvist att ta ut avgiften direkt på priset. Att man har tillgång till produkten är den enda egentliga förutsättningen för att kunna privatkopiera och därför är det där avgiften ska ligga, på inköpet av produkten.