Sapphire Radeon R9 390 Nitro 8GB eller ASUS (Eventuellt ZOTAC) GTX 970 4GB?

Permalänk
Medlem

Sapphire Radeon R9 390 Nitro 8GB eller ASUS (Eventuellt ZOTAC) GTX 970 4GB?

Fördelar och nackdelar?

Kända problem?

Enbart en smaksak?

Permalänk
Medlem

390 har 130% mer höghastighets VRAM och jag uppskattar 12% högre genomsnitts FPS. Nackdelar med 390 är att den slukar en hel del ström, vilket inte är ett kostnadsproblem utan snarare värmeutveckling.
Båda är semi passiva så vid låg belastning är dem knäpp tysta.
970 har 512MB låghastighets VRAM och 3.5GB höghastighet.
FP64 prestandan på 390 krossar 970, spelar däremot inte roll för spel.
970 har större tesselerings kapacitet, spelar däremot inte så stor roll då du kan faktiskt konfigurera det på 390 vilket du inte kan på 970, ger stor boost i t.ex. Witcher 3 med hairworks att ändra tesseleringen utan att ge märkbart sämre visuell upplevelse.
Jag tror 390 nitro även är längre än 970.
970 verkar ha lite mer coilwhine i genomsnitt, är däremot stor variation från exemplar till exemplar.

Personligen är 390 det jag hade valt för en desktop gaming PC.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

970 all day long..

tystare, snabbare och betydligt mera överklocksvänligt
Dock: Dyrare, 512mb segt vram (normalt game på 1080p) lär aldrig märkas

Kan tillägga att mitt MSI 390x (EJ ÖVERCLOCK) presterade som mitt överklockade MSI 970 i Heaven Benchmark 4.0
Vilket inte är så konstigt då 390 korten är en failad remake av 290..

OT: Ägde mitt 390x i nästan 12h innan jag lämnade tillbaka det till Netonnet och köpte mig ett EVGA 980

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

970 all day long..

tystare, snabbare och betydligt mera överklocksvänligt
Dock: Dyrare, 512mb segt vram (normalt game på 1080p) lär aldrig märkas

Kan tillägga att mitt MSI 390x (EJ ÖVERCLOCK) presterade som mitt överklockade MSI 970 i Heaven Benchmark 4.0
Vilket inte är så konstigt då 390 korten är en failad remake av 290..

OT: Ägde mitt 390x i nästan 12h innan jag lämnade tillbaka det till Netonnet och köpte mig ett EVGA 980

Högre genomsnitts FPS har det nog inte i spel.
Sedan anser jag inte 390/390x är "failed" bara för att det är rebrands med mer minne. 390x presterar som eller bättre än 980 beroende på hur mycket VRAM som används för ett väldigt bra pris.

Tystare är däremot 970 korten och i genomsnitt har mer överklocknings potential.

EDIT: såg nu att ditt 970 var överklockat.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag personligen hade valt 390. Presterar typ identiskt med 970. Går lika tyst och svalt samt att du får 8gb vram istället för 3.5gb

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Högre genomsnitts FPS har det nog inte i spel.
Sedan anser jag inte 390/390x är "failed" bara för att det är rebrands med mer minne. 390x presterar som eller bättre än 980 beroende på hur mycket VRAM som används för ett väldigt bra pris.
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10138?key=02e383f1a21cb2ad01b31058be63b7e6
Tystare är däremot 970 korten och i genomsnitt har mer överklocknings potential.

EDIT: såg nu att ditt 970 var överklockat.

Dom har alltså lagt in ett referenskort på 980 i testet, vilket är otroligt missvisande.
Sen är det också en högre upplösning än 1080p som 98% av svenskarna spelar (min gissning) på vilket då gynnar korten med mera Vram.

Skrivet av Hymer:

Jag personligen hade valt 390. Presterar typ identiskt med 970. Går lika tyst och svalt samt att du får 8gb vram istället för 3.5gb

Förlåt man har du ens ägt ett 390 ? tyst och kallt är inte sant när du jämför med 970..
Drar du upp power limiten eller klockar ynka 5% så brummar det på ganska bra

Mitt tips till OT:
Köp båda på Netonnets betala om 60 dagar kort (utan ränta eller något) och lämna tillbaka det du inte är nöjd med
PS det går under ångerrätt

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Dom har alltså lagt in ett referenskort på 980 i testet, vilket är otroligt missvisande.
Sen är det också en högre upplösning än 1080p som 98% av svenskarna spelar (min gissning) på vilket då gynnar korten med mera Vram.

390x är också referens där, vilket är egentligen ännu mer missvisande då det inte ens säljs 390x referens och alla 390x är fabriksöverklockade.

Sedan har 980 mer överklocknings potential, ja, men fabriksöverklockade finns utav båda.

Rörande upplösning tycker jag QHD är mer relevant än 1080p då det ger än bättre syn hur grafikkorten kommer stå när lasterna ökar än hur många FPS dem kan pumpa under låg belastning, mer som framtiden alltså. Tror däremot inte dem går över 4GB vram i dem testerna så det är snarare nog att 390/390x har riktigt snabbt VRAM som gör att dem står sig bra under större belastning utav VRAM.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Dom har alltså lagt in ett referenskort på 980 i testet, vilket är otroligt missvisande.
Sen är det också en högre upplösning än 1080p som 98% av svenskarna spelar (min gissning) på vilket då gynnar korten med mera Vram.

Förlåt man har du ens ägt ett 390 ? tyst och kallt är inte sant när du jämför med 970..
Drar du upp power limiten eller klockar ynka 5% så brummar det på ganska bra

Mitt tips till OT:
Köp båda på Netonnets betala om 60 dagar kort (utan ränta eller något) och lämna tillbaka det du inte är nöjd med
PS det går under ångerrätt

Msi variant ligger iaf både tystare och svalare än 980 referens.

http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/vi-testar...

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Tack för tips och råd. Verkar råda lite oenighet om vilket kort som faktiskt är det bästa. Med andra ord är båda tillräckligt bra för att jag ska bli nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Msi variant ligger iaf både tystare och svalare än 980 referens.

http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/vi-testar...

man köper inte ett referenskort såvida man inte ska trycka på vattenkylning så varför ens jämföra dessa ?

Skrivet av ctm:

Tack för tips och råd. Verkar råda lite oenighet om vilket kort som faktiskt är det bästa. Med andra ord är båda tillräckligt bra för att jag ska bli nöjd.

Lycka till

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Förlåt man har du ens ägt ett 390 ? tyst och kallt är inte sant när du jämför med 970..
Drar du upp power limiten eller klockar ynka 5% så brummar det på ganska bra

Köper du Sapphire får du tyst och kallt kort.. Speciellt med deras Tri-X kylare eller Vapor-X kylare.

Permalänk
Medlem

Litet snedhopp från tråden.
Står i valet mellan liknande grafikkort. Jag kommer inte köpa en 4k skärm på ett bra tag. Så 4gb kort skulle ju räcka.
Men sedan trillade polletten ner. Jag sitter ju med 3 skärmar där jag kör 1080p på varje. Skulle datorn må bra av 8gb i ett sånt fall. Om man har olika spel igång på skärmarna. Eller spelar det ingen roll?

Permalänk
Medlem

@et97fach:

Spelar du tre olika spel samtidigt eller ett soel på tre skärmar? Du kan ju omöjligt köra 1080 om det är det sistnämnda, 8GB är att föredra där isåfall ja

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

Ok.. ska vara tydlig och noggran. Har två skärmar 1920x1080. Och en kass jävel 1280x1024 som snart byts ut. Kör jag eve så har jag 5 klienter igång i window mode. Antingen eve på alla skärmar, men olika klienter. Annars eve på 2 skärmar och film eller annat spel på ena skärmen.
Kör men en gaaaammallt Radeon 7950 som graffe. Kan tillägga att jag ställer grafikinställningarna ganska lågt. Men spelbart utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av et97fach:

Ok.. ska vara tydlig och noggran. Har två skärmar 1920x1080. Och en kass jävel 1280x1024 som snart byts ut. Kör jag eve så har jag 5 klienter igång i window mode. Antingen eve på alla skärmar, men olika klienter. Annars eve på 2 skärmar och film eller annat spel på ena skärmen.
Kör men en gaaaammallt Radeon 7950 som graffe. Kan tillägga att jag ställer grafikinställningarna ganska lågt. Men spelbart utan problem.

Ja men då e det klart att det räcker med de 3 GB du har nu om det funkar, dock så hade ju 8GB aldrig suttit fel i och med att du ska köpa en 4k skärm senare + att spelen blir tyngre och tyngre.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Avstängd

980 över R390/R390X och i vissa fall även över R9 Fury alla dar på året. (För de som gillar OC )
970 tveksamt alla dar på året över 390X.

För den enkla anledningen....

(Minimum 500w för GTX 970)

System Power Supply Requirements for a single Radeon R9 390
• AMD specifies a minimum of a 750 Watt or greater system power supply. (Minimum system power requirement based on a PC configured with an Intel Core i7 3.2GHz 130 Watt TDP processor.)
• the system power supply must also have a maximum combined +12 Volt continuous current rating of 42 Amps or greater
• the system power supply should also have at least one 75-Watt 6-pin and one 150-Watt 8-pin PCI Express supplementary power connectors. There are some non-reference design cards that require two 150-Watt 8-pin PCI Express supplementary power connectors.

Total Power Supply Wattage is NOT the crucial factor in power supply selection!!! Sufficient Total Combined Continuous Power/Current Available on the +12V Rail(s) is the most critical factor.

Overclocking of the CPU and/or GPU(s) may require an additional increase to the maximum combined +12 Volt continuous current ratings, recommended above, to meet the increase in power required for the overclock. The additional amount required will depend on the magnitude of the overclock being attempted.

OBS: Endast intressant för 980 överclockare...

980 OC vs Fury
https://www.youtube.com/watch?v=XJ2fmLZgrms
http://www.toptengamer.com/r9-fury-vs-gtx-980-benchmarks/

Skrivet av hakd:

Dom har alltså lagt in ett referenskort på 980 i testet, vilket är otroligt missvisande.
Sen är det också en högre upplösning än 1080p som 98% av svenskarna spelar (min gissning) på vilket då gynnar korten med mera Vram.

Förlåt man har du ens ägt ett 390 ? tyst och kallt är inte sant när du jämför med 970..
Drar du upp power limiten eller klockar ynka 5% så brummar det på ganska bra

Mitt tips till OT:
Köp båda på Netonnets betala om 60 dagar kort (utan ränta eller något) och lämna tillbaka det du inte är nöjd med
PS det går under ångerrätt

Permalänk
Medlem

@RaBlack: nu skriver du sanningen med modifikationer. det krävs absolute inte ett 750W ägg för att driva ett R9 390. Siffran bygger för det mesta på att man ville var säkert när en okunnig med nåt billigt kina ägg försöka köra kortet. har du nåt guld eller högre ägg kan du driva R9 390 i CF med ett 850W ägg.

sen är 980 i en helt annan prisklass än 970 och R9 390.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd

Håller med helt...

PS: De flesta ägg värps i Kina, även de som är guldägg, silverägg och bronsägg.

Skrivet av Bernd_P1:

@RaBlack: nu skriver du sanningen med modifikationer. det krävs absolute inte ett 750W ägg för att driva ett R9 390. Siffran bygger för det mesta på att man ville var säkert när en okunnig med nåt billigt kina ägg försöka köra kortet. har du nåt guld eller högre ägg kan du driva R9 390 i CF med ett 850W ägg.

sen är 980 i en helt annan prisklass än 970 och R9 390.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Håller med helt...

PS: De flesta ägg värps i Kina, även de som är guldägg, silverägg och bronsägg.

Haha råålig ;D

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2