Thermalright silver arrow IB-E eller Noctua NH-D15S?

Permalänk

Thermalright silver arrow IB-E eller Noctua NH-D15S?

Har allt utom processorkylare och vill att det ska vara knäpptyst. Vill/vågar inte köra helt passivt. Nu kör jag med Intels kylare som kom med processorn, och den låter en hel del.
Har fått för mig att i alla fall Silver Arrow IB-E ska gå att köra mycket tyst samtidigt som den kyler bra. Föregångaren Silver Arrow (utan IB-E) har varit med i lite tester och ansetts uppfylla mina krav. Den vanliga NH-D15 verkar inte lika tyst med jag tänker mig att S-modellen skulle vara tystare.
Tror det står mellan någon av de två i rubriken. Annars är jag öppen för förslag.

Några ord som fattades.
Permalänk
Avstängd
Skrivet av AfSilfverslef:

Har allt utom processorkylare och vill att det ska vara knäpptyst. Vill/vågar inte köra helt passivt. Nu kör jag med Intels kylare som kom med processorn, och den låter en hel del.
Har fått för mig att i alla fall Silver Arrow IB-E ska gå att köra mycket tyst samtidigt som den. Föregångaren Silver Arrow (utan IB-E) har varit med i lite tester och ansetts uppfylla mina krav. Den vanliga NH-D15 verkar inte lika tyst med jag tänker mig att S-modellen skulle vara tystare.
Tror det står mellan någon av de två i rubriken. Annars är jag öppen för förslag.

Båda kylarna är för tunga för att kunna monteras horisontellt på ett moderkort. Du bör inte välja en kylare över 800g.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Har Thermalright Archon, version 2 (?) dvs den med gula fläktar (inte blå), men inte Sandy Bridge E versionen. (Som väl följdes av IB-E).

Oavsett tror jag modellerna är rätt lika, och den kan verkligen rekommenderas. Stänger jag av övriga chassifläktar har jag stora svårigheter att ens uppfatta något ljud från datorn. Sen är den så överdimensionerad att fläktarna knappt spinner upp när man spelar heller. (Har 3770K & GTX580).

Frågan är om det ens är nödvändigt att ha en bakfläkt på chassit, min går bara igång när jag spelar, utan Archonen agerar utblås med.

SilverArrow lär väl ha en liknande ljudnivå.

Men observera! Archon är HÖG! (ca 170mm), och går med nöd och näppe in i mitt Corsair 550D. Tror den är för hög för att få plats i tex de äldre FD chassina (R3).

Edit: Kör Push-Pull

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Båda kylarna är för tunga för att kunna monteras horisontellt på ett moderkort. Du bör inte välja en kylare över 800g.

Vad grundar du det på?

Jag har haft ett flertal stora tunga kylare av torn modell utan problem.

Och sen kan du ju kolla igenom alla de tusen gallerier här på swec där det finns byggen med de största och tyngsta kylarna och igen av dom har problem.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Båda kylarna är för tunga för att kunna monteras horisontellt på ett moderkort. Du bör inte välja en kylare över 800g.

Va?! Det visste jag inte. Måste genast montera ur min D14 som suttit så i tre år...

Noctua skickar ju med lite olika motstånd (5v & 7v?), så blir det lite tystare. Sen beror det ju på vad
du ska göra (belastning), helt tyst med moderna komponenter tror jag är lite svårt?

Edit: Här är ju testet: http://www.sweclockers.com/test/19144-noctua-nh-d15-bjasse-ti...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Båda kylarna är för tunga för att kunna monteras horisontellt på ett moderkort. Du bör inte välja en kylare över 800g.

Vet inte om jag missförstår vad du menar med "horisontellt" men moderkortet ligger parallellt med golvet. Alltså så man kan lägga en kanelbulle på det utan att den ramlar av.
Inte min dator men jag har samma chassi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ant3:

Vad grundar du det på?

Jag har haft ett flertal stora tunga kylare av torn modell utan problem.

Och sen kan du ju kolla igenom alla de tusen gallerier här på swec där det finns byggen med de största och tyngsta kylarna och igen av dom har problem.

Sunt förnuft och erfarenhet? Ett moderkort är oftast 1,5-2mm tjocka.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Här är två av testen jag tittat på om det kan intressera någon.
http://www.silentpcreview.com/Recommended_Heatsinks
http://us.hardware.info/reviews/5629/6/39-cpu-coolers-review-...

Skrivet av Yrch:

Har Thermalright Archon, version 2 (?) dvs den med gula fläktar (inte blå), men inte Sandy Bridge E versionen. (Som väl följdes av IB-E).

Oavsett tror jag modellerna är rätt lika, och den kan verkligen rekommenderas. Stänger jag av övriga chassifläktar har jag stora svårigheter att ens uppfatta något ljud från datorn. Sen är den så överdimensionerad att fläktarna knappt spinner upp när man spelar heller. (Har 3770K & GTX580).

Frågan är om det ens är nödvändigt att ha en bakfläkt på chassit, min går bara igång när jag spelar, utan Archonen agerar utblås med.

SilverArrow lär väl ha en liknande ljudnivå.

Men observera! Archon är HÖG! (ca 170mm), och går med nöd och näppe in i mitt Corsair 550D. Tror den är för hög för att få plats i tex de äldre FD chassina (R3).

Edit: Kör Push-Pull

Ska få plats med 190mm hör kylare i mitt chassi
Vad menas med Push-Pull?

Skrivet av orginallinus:

Noctua skickar ju med lite olika motstånd (5v & 7v?), så blir det lite tystare. Sen beror det ju på vad
du ska göra (belastning), helt tyst med moderna komponenter tror jag är lite svårt?

Edit: Här är ju testet: http://www.sweclockers.com/test/19144-noctua-nh-d15-bjasse-ti...

Jag gör inget avancerat med datorn. Däremot så står den på hela tiden. Jag lyssnar gärna på någon podcast innan jag ska sova och liknande, och datorn står ett par meter från sängen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orginallinus:

Va?! Det visste jag inte. Måste genast montera ur min D14 som suttit så i tre år...

Noctua skickar ju med lite olika motstånd (5v & 7v?), så blir det lite tystare. Sen beror det ju på vad
du ska göra (belastning), helt tyst med moderna komponenter tror jag är lite svårt?

Edit: Här är ju testet: http://www.sweclockers.com/test/19144-noctua-nh-d15-bjasse-ti...

Nu pratar vi horisontell montering och inte vertikal.

Skrivet av AfSilfverslef:

Vet inte om jag missförstår vad du menar med "horisontellt" men moderkortet ligger parallellt med golvet. Alltså så man kan lägga en kanelbulle på det utan att den ramlar av.
Inte min dator men jag har samma chassi.

Medveten om vilket chassi du har, likväl är kylarna för tunga och kommer knäcka moderkortet. Kollar närmare på bilden du länkar så ser man att moderkortet flexar p.g.a kylarens vikt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Sunt förnuft och erfarenhet? Ett moderkort är oftast 1,5-2mm tjocka.

Hur kommer det sig att det har funkat för mig och alla andra?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ant3:

Hur kommer det sig att det har funkat för mig och alla andra?

Men snälla hjärtat, ta redan på skillnaden mellan vertikal och horisontell montering.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Medveten om vilket chassi du har, likväl är kylarna för tunga och kommer knäcka moderkortet. Kollar närmare på bilden du länkar så ser man att moderkortet flexar p.g.a kylarens vikt.

Okej, kan vara värt att tänka på i alla fall. Kan lägga något under eller hänga upp på något sätt om det sviktar för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Men snälla hjärtat, ta redan på skillnaden mellan vertikal och horisontell montering.

Men va?
De flesta som har skrivit i tråden har ju ett moderkort som är vertikalt monterat. Inga problem alls. Att moderkortet flexar lite gör inget.

Edit; Eller vänta... Menar du att det skulle vara större risk att montera en stor kylare på ett horisontellt moderkort?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AfSilfverslef:

Okej, kan vara värt att tänka på i alla fall. Kan lägga något under eller hänga upp på något sätt om det sviktar för mycket.

Valet är ditt, jag är bara vänlig och upplyser dig om riskerna. Om du sen vill ta åt dig av rådet eller inte är helt upp till dig.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rydisen:

Men va?
De flesta som har skrivit i tråden har ju ett moderkort som är vertikalt monterat. Inga problem alls. Att moderkortet flexar lite gör inget.

Edit; Eller vänta... Menar du att det skulle vara större risk att montera en stor kylare på ett horisontellt moderkort?

Eureka! Polletten har äntligen landat.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Att PCB flexar har ingen betydelse. Och du ska inte vara rädd att det bryts. Testa bryta ett grafikkort så får du se hur lätt det är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Peppar2014:

Eureka! Polletten har äntligen landat.

Om man nu vill undvika detta icke problem kan man ju alltid lägga en bit papp under backplaten till kylaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biorrith:

@Peppar2014: Att PCB flexar har ingen betydelse. Och du ska inte vara rädd att det bryts. Testa bryta ett grafikkort så får du se hur lätt det är.

Inom rimliga gränser saknar det betydelse, för mycket flex och kontakten mellan banorna bryts.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Eureka! Polletten har äntligen landat.

Det var ju ganska långsökt måste jag säga.
Enda gången jag (och inet) kan se problem är ju när datorn fraktas och då är det ju mer "risky" med ett vertikalt monterat moderkort då du får hävstångseffekt. Att moderkortets flex av kylaren när datorn står still skulle ha betydelse håller jag inte med om. Torde krävas många kilo innan.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av AfSilfverslef:

Vad menas med Push-Pull?

En fläkt "trycker" in luft och en "drar ut luft.
https://www.youtube.com/watch?v=UyC3lZ5WFMk

Skrivet av AfSilfverslef:

Jag gör inget avancerat med datorn. Däremot så står den på hela tiden. Jag lyssnar gärna på någon podcast innan jag ska sova och liknande, och datorn står ett par meter från sängen.

Du kanske inte behöver den dyraste kylaren om du inte ska överklocka
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/193764-scythe...

Skrivet av AfSilfverslef:

Okej, kan vara värt att tänka på i alla fall. Kan lägga något under eller hänga upp på något sätt om det sviktar för mycket.

Hehe.. ha ingenting annat än distanser under moderkortet.
Den här fanns att få tag på för inte så länge sedan, något liknande kanske..
http://www.scythe-eu.com/en/products/pc-accessory/ninja-wire....
Du behöver inte vara orolig för att kortet ska gå sönder så länge du inte springer runt med burken. Ett moderkort är ganska tåligt.

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rydisen:

Det var ju ganska långsökt måste jag säga.
Enda gången jag (och inet) kan se problem är ju när datorn fraktas och då är det ju mer "risky" med ett vertikalt monterat moderkort då du får hävstångseffekt. Att moderkortets flex av kylaren när datorn står still skulle ha betydelse håller jag inte med om. Torde krävas många kilo innan.

Likväl är det fel att dra paralleller mellan ett vertikalt och horisontellt monterat moderkort. Allt hänger på vart chassits standoffs/distanser är monterade.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Likväl är det fel att dra paralleller mellan ett vertikalt och horisontellt monterat moderkort. Allt hänger på vart chassits standoffs/distanser är monterade.

Fast nej, det är det inte.

Ett horisontellt monterat moderkort kommer bara ha en kraft från kylaren rakt ner vilket med de små vikter vi pratar om inte gör särskilt mycket alls.

Ett vertikalt monterat moderkort gör att du får momentkrafter vid kylarinfästningen utöver de vertikala vid infästningen vilket blir en bra bit jobbigare krafter att hantera och det gör moderkortet ändå utan problem.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HugSeal:

Fast nej, det är det inte.

Ett horisontellt monterat moderkort kommer bara ha en kraft från kylaren rakt ner vilket med de små vikter vi pratar om inte gör särskilt mycket alls.

Ett vertikalt monterat moderkort gör att du får momentkrafter vid kylarinfästningen utöver de vertikala vid infästningen vilket blir en bra bit jobbigare krafter att hantera och det gör moderkortet ändå utan problem.

Vikten blir som högst runt cpu-sockeln och tillräckligt hög för att slutligen kunna knäcka moderkortet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Vikten blir som högst runt cpu-sockeln och tillräckligt hög för att slutligen kunna knäcka moderkortet.

Slutligen knäcka moderortet? Det är en statisk last vi ratar om här, kylaren blir tro det eller ej inte tyngre allteftersom den suger i sig värme från processorn.

En helt vertikal last runt cpusockeln borde bäras av elasticiteten i moderkortet och i horisontella krafter runt infästningsskruvarna. Men att utnyttja lite av e-modulen i moderkortet betyder inte att det kommer att knäckas.

Och som sagt, vertikala krafter plus ett pålagt moment som man får vid vertikala moderkort är värre än en statisk vertikal last. Så hur kommer det sig att vertikalt monterade moderkort klarar sådana kylare utan problem medan horisontellt monterade kort inte gör det?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Vikten blir som högst runt cpu-sockeln och tillräckligt hög för att slutligen kunna knäcka moderkortet.

Jag har aldrig sett eller hör att någon har knäckt moderkortet av en tung kylare. Inte ens vid frakt, där risken är som störst.
Dock ser jag många trådar om läckande AIO så jag föredrar att moderkortet rasar mot all allt annat rasar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av Cray-1:

Du kanske inte behöver den dyraste kylaren om du inte ska överklocka
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/193764-scythe...

Jag tänker mig att ju bättre förmågan att leda bort värme är, desto lägre kommer fläkten behöva låta. Jag är ingen Krösus Sork men det handlar bara om 2-300kr i prisskillnad.
Sedan är jag Sveriges omständigaste person när jag ska köpa något som kostar mer än 5 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Sunt förnuft och erfarenhet? Ett moderkort är oftast 1,5-2mm tjocka.

Erfarenhet? Du har alltså sett en cpukylare knäcka ett moderkort?
Aldrig hört det hända.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Vikten blir som högst runt cpu-sockeln och tillräckligt hög för att slutligen kunna knäcka moderkortet.

Trolla mer. Kom med en källa istället.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Erfarenhet? Du har alltså sett en cpukylare knäcka ett moderkort?
Aldrig hört det hända.

Nej, dock sett horisontellt monterade moderkort med avbrott på ledarna orsakad utav för tunga cpu-kylare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AfSilfverslef:

Jag tänker mig att ju bättre förmågan att leda bort värme är, desto lägre kommer fläkten behöva låta. Jag är ingen Krösus Sork men det handlar bara om 2-300kr i prisskillnad.
Sedan är jag Sveriges omständigaste person när jag ska köpa något som kostar mer än 5 kronor.

Isåfall så rekommenderar jag Thermalright Macho Rev. B eller Silver Arrow IB-E
https://www.inet.se/produkt/8308818/thermalright-macho-rev-b
https://www.inet.se/produkt/8308814/thermalright-silver-arrow...
Själv har jag en Macho Zero med lufttunnel men den är lite svårare att få tag på. Thermalright is the shit

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11