Windows 10 Insider Preview (build 10586)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flopper:

byter du ut hårdvaran speciellt moderkortet kan det behövas en ny licens.
samma regler gäller för licenser vad jag vet.

Men oftast kan en telefonaktivering klara biffen. Jag skulle vänta med Windows 10 och först installera på den nya maskinvaran, försöka med telefonaktivering och sedan uppdatera till Windows 10.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

byter du ut hårdvaran speciellt moderkortet kan det behövas en ny licens.
samma regler gäller för licenser vad jag vet.

Det låter ju helt vansinnigt. Ska man alltså behöva köpa nytt OS varje gång man uppgraderar? Ska väl räcka med att man ringer support eller? Blir ju tokigt dyrt annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Det låter ju helt vansinnigt. Ska man alltså behöva köpa nytt OS varje gång man uppgraderar? Ska väl räcka med att man ringer support eller? Blir ju tokigt dyrt annars.

Det gäller bara Insider versionen som vi Windows 10 förhandstestare kan få gratis. Riktiga licenser kan installeras på olika typ av datorer, dock måste man "aktivera" med nummer via automatiskt telefonsvar. Vet inte om man behöver gör det varje gång man byter hårdvara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrM3:

Bundet till hårdvaran moderkort framför allt och normalt sett räcker det med ett samtal till support då tex hårdvara kan gå sönder och man ersätter den. byter man hårddisk eller minne så kan det krävas att ringa support ibland.

kan diskuteras huruvida ett köp alltid ska gälla för all framtid med hårdvara oavsett byten

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd

Buggen där skärmen blinkar vid hög fart höj/sänk på "G510 tangetbord" är kvar, synd att man inte orkar rapportera detta till Microsoft.

Edit: är det bara jag som tycker det tar otroligt lång till att stänga ner datorn? Jämfört med windows 7 och 8 alltså. (kan ju vara så att det kommer fixas men tiden börjar bli knapp nu)

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tack, testade alla metoderna och väntade ganska länge men inget verkar hända.

I augusti lär det dyka upp andra sätt att uppgradera än att boka nu eftersom Microsoft är så angelägna om att folk ska uppgradera.

Permalänk
Skrivet av robalm:

Buggen där skärmen blinkar vid hög fart höj/sänk på "G510 tangetbord" är kvar, synd att man inte orkar rapportera detta till Microsoft.

Edit: är det bara jag som tycker det tar otroligt lång till att stänga ner datorn? Jämfört med windows 7 och 8 alltså. (kan ju vara så att det kommer fixas men tiden börjar bli knapp nu)

Går väldigt snabbt att stänga ner datorn för mig. Kör du på SSD?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Går väldigt snabbt att stänga ner datorn för mig. Kör du på SSD?

Ja samma som jag körde windows 8.1 på.
På windows 8.1 tog det 2sek, nu tar det runt 7-8sek på Windows 10.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Verkar som vi har en läckt "Windows 10 RTM candidate build 10176" från Kina som cirkulerar runt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av robalm:

Ja samma som jag körde windows 8.1 på.
På windows 8.1 tog det 2sek, nu tar det runt 7-8sek på Windows 10.

Okej köra på en Asus Ultrabook med SSD W10 och det tar ca 7-8 sekunder här med men det gjorde det med W8.1 också så ingen skillnad för mig.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrM3:

Det här är inget nytt utan det är så det har fungerat med OEM-licenser länge, sedan de började med aktiveringar har jag för mig. Byter man ut så mycket saker att Windows anser att det är en ny dator så får man ringa det nummer som står vid aktivering så att licensen blir upplåst igen. Gör man detta för ofta på en licens så funkar det inte till slut.

Köper du Windows Retail så är det inte så dock utan då kan du flytta licensen hur mycket du vill och aktiveringen kommer att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det här är inget nytt utan det är så det har fungerat med OEM-licenser länge, sedan de började med aktiveringar har jag för mig. Byter man ut så mycket saker att Windows anser att det är en ny dator så får man ringa det nummer som står vid aktivering så att licensen blir upplåst igen. Gör man detta för ofta på en licens så funkar det inte till slut.

Köper du Windows Retail så är det inte så dock utan då kan du flytta licensen hur mycket du vill och aktiveringen kommer att fungera.

Det är mysko, för jag får numera ringa den där jädra telefontjänsten och aktivera mitt windows 7 fast jag har retailversionen(köpt fysisk fin retailbox). Vad kan det bero på?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd

Är nog så där också. Fick göra samma med min retail av W8 (köpte på MS Store för 350 kr när de reade ut 8:an i början). Jobbig aktiveringsprocess, men något vi får stå ut med så länge Windows inte är gratis.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Det är mysko, för jag får numera ringa den där jädra telefontjänsten och aktivera mitt windows 7 fast jag har retailversionen(köpt fysisk fin retailbox). Vad kan det bero på?

Jag har i alla fall aldrig behövt återaktivera åtta eller senare via telefon, sjuan var så länge sedan nu så jag kommer inte ihåg riktigt hur det funkade där. Dock har jag ju fått frågan under installation om hur många datorer jag har denna licensen installerad på och så, och då har jag alltid bara valt 1 och det har gått igenom utan problem.

Permalänk
Medlem

10166, någon annan som har problem med att datorn bara startar om helt random när man tex spelar på natten ? har hänt 2 gånger nu, tar ganska länge att installera nya builds...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ah ok. Så vid köp är det retail version man ska skaffa sig alltså? Tack för tipset. Ska hålla utkik efter en PRO-version av retail när det blir dags.

Permalänk
Medlem

Kommer Thunderbird och POP3 mail att fungera som det ska. (som förut)..
Har ej testat att konfigera eller installera den.

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

Kommer Thunderbird och POP3 mail att fungera som det ska. (som förut)..
Har ej testat att konfigera eller installera den.

Självklart. Varför skulle det inte fungera?

Permalänk
Medlem

Vet inte,läste nånstans att man fick lov att använda nån gmail..

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Tycker att det varierar väldigt, har kört sedan väldigt tidig build utan att formatera så antar att det gått snett någonstans på vägen. Ibland går det fort ibland tar det bra mycket längre tid. Får bli formatering när den skarpa versionen är klar

Permalänk
Medlem

15,7 har kommit speciellt för W10 o löste mina problem iaf

Skrivet av Tino:

Någon som har proble med att AMD Catalyst Control Center inte startar? Någon som har en fix för problemet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KiWo:

Tycker att det varierar väldigt, har kört sedan väldigt tidig build utan att formatera så antar att det gått snett någonstans på vägen. Ibland går det fort ibland tar det bra mycket längre tid. Får bli formatering när den skarpa versionen är klar

Håller med det varierar också där, man börjar bli lite orolig att dessa "smågrejer" ska hinnas fixas redan till RTM (2015-07-15 är förmodligen datumet då MS signerar sin final version RTM)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Håller med det varierar också där, man börjar bli lite orolig att dessa "smågrejer" ska hinnas fixas redan till RTM (2015-07-15 är förmodligen datumet då MS signerar sin final version RTM)

Vet inte om man upplever samma problem om man går direkt på en senare build men att datorn stänger av sig långsamt är nog det jag bryr mig minst om

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KiWo:

Vet inte om man upplever samma problem om man går direkt på en senare build men att datorn stänger av sig långsamt är nog det jag bryr mig minst om

Det är väl ingen direkt problem, dock stör jag mig på sådana smågrejer mer än vad dom flesta andra, tror jag.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KiWo:

Skrivet av robalm:

Det är väl ingen direkt problem, dock stör jag mig på sådana smågrejer mer än vad dom flesta andra, tror jag.

Kan det vara att det skickas info om bla buggar till Microsoft och när skarp version släpps släcks Windows 10 ner fortare?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryssen:

Vet inte,läste nånstans att man fick lov att använda nån gmail..

Det handlar om mailappen. Den stöder inte riktigt alla typer av mail, exempelvis POP3 vad jag förstår (MS anser att POP3 är föråldrat nu). Men utanför mail-appen så funkar allt precis som förut. Du kan installera exempelvis Outlook, Outlook Express, Thunderbird eller köra webbmail och allt kommer att fungera som tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Kan det vara att det skickas info om bla buggar till Microsoft och när skarp version släpps släcks Windows 10 ner fortare?

Skulle gissa på att det sker i realtid men det är klart att det är en möjlighet

Permalänk
Medlem

Har inte riktigt hängt med i Preview så undrar om Xbox-appen har kommit ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GroKKen:

Har inte riktigt hängt med i Preview så undrar om Xbox-appen har kommit ännu?

Antar det. Finns en app som heter Xbox.