Windows 10 Insider Preview (build 10586)

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Har du loggat in med ditt microsoft konto?

Fixa det! Var tvungen att spamma sönder "sök efter uppdateringar" tillslut dök det upp.. skumt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Har letat i startmenyn samt i Aktivitetshanteraren. Hur kan jag lägga till .exe till Autostart i Windows 10 ?

Du kan lägga en genväg i %AppData%\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup\ eller C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup\

Annars så kan du lägga till dem i Task Scheduler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Du kan lägga en genväg i %AppData%\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup\ eller C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup\

Annars så kan du lägga till dem i Task Scheduler.

Om man lägger dem i Startup, som de 2 första exemplen, kommer de att synas på startmenyn då?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Om man lägger dem i Startup, som de 2 första exemplen, kommer de att synas på startmenyn då?

Ej säker men tror inte det, i värsta fall så är det väl bara att dra iconen till startmenyn eller höger-clicka och 'fäst i start' eller något liknande.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zipparn:

Har letat i startmenyn samt i Aktivitetshanteraren. Hur kan jag lägga till .exe till Autostart i Windows 10 ?

Angående Spartan så använder jag webbläsaren hela tiden. Bara för att ge feedback. Har haft jättemycket problem och irritation iom detta.

Vadå lägga till .exe i autostart ? Du måste ju ange ett programnamn också för du vill väl inte autostarta "allt"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vadå lägga till .exe i autostart ? Du måste ju ange ett programnamn också för du vill väl inte autostarta "allt"

När man lägger till autostart pekar man mot en .exe som skall exekveras? Eller har jag fel?
Oavsett så ska jag testa det tidigare förslaget i eftermiddag.

Vart är den gamla hederliga Autostart mappen under Start-fältet. Verkar inte finnas någon smidig lösning kvar i Windows 10. Detta borde åtgärdas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

När man lägger till autostart pekar man mot en .exe som skall exekveras? Eller har jag fel?
Oavsett så ska jag testa det tidigare förslaget i eftermiddag.

Vart är den gamla hederliga Autostart mappen under Start-fältet. Verkar inte finnas någon smidig lösning kvar i Windows 10. Detta borde åtgärdas.

http://www.ampercent.com/autostart-programs-after-system-boot...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Tack. Men vad tycker forumet? Är detta ett smidigt sätt att hantera sin autostart? Otympligt om ni frågar mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zipparn:

Tack. Men vad tycker forumet? Är detta ett smidigt sätt att hantera sin autostart? Otympligt om ni frågar mig.

Det är precis samma som förut med skillnaden att mappen ligger på ett annat ställe (och är dold default men det kanske inte är så fel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är precis samma som förut med skillnaden att mappen ligger på ett annat ställe (och är dold default men det kanske inte är så fel).

Om man jämför med Windows 7, där man kunde flytta till Autostart direkt på startmenyn, så blir det skillnad. Men Windows 8/8.1 har ju inte ens någon startmeny, så det blir väl ungefär samma förfarande.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Om man jämför med Windows 7, där man kunde flytta till Autostart direkt på startmenyn, så blir det skillnad. Men Windows 8/8.1 har ju inte ens någon startmeny, så det blir väl ungefär samma förfarande.

Det är funktionen från Windows 7 som är den som fungerat bäst hittills med andra ord.
Antingen borde de ta tillbaka den eller göra en ny väl fungerande Autostarthantering. Jag kan tänka mig ha en "Lägg till..." Knapp i Aktivitetshanteraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Det är funktionen från Windows 7 som är den som fungerat bäst hittills med andra ord.
Antingen borde de ta tillbaka den eller göra en ny väl fungerande Autostarthantering. Jag kan tänka mig ha en "Lägg till..." Knapp i Aktivitetshanteraren.

Tycker själv att task scheduler fungerar bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zipparn:

Har letat i startmenyn samt i Aktivitetshanteraren. Hur kan jag lägga till .exe till Autostart i Windows 10 ?

Angående Spartan så använder jag webbläsaren hela tiden. Bara för att ge feedback. Har haft jättemycket problem och irritation iom detta.

Testa om det är som i Windows 8.1. Skapa en genväg på skrivbordet av mappen (Hej_din_jäkel, är användaren):
"C:\Users\Hej_din_jäkel\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup"

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

När jag installerat VLC, så kan man ange vilka (eller alla) filtyper, som ska associeras med VLC. Trots att jag valt att alla filtyper ska associeras med VLC, så förstår inte Windows 10 det, utan man får öppna varje filtyp (avi, mp4, mkv osv.) för att välja VLC som standardprogram.

Finns det nån lösning på det? Fast det kanske är VLC/VideoLAN som måste åtgärda det?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

Hoppas amd släpper en drivrutin snart när rtm släpps för mitt r9 380 hittar win 10 ingen drivrutin på alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av replica1:

Fönsterna i Windows: Gillar verkligen inte det kritvita utseendet på toppen av fönsterna i Windows. Hoppas verkligen det går att mörka till, eller göra det transparent senare. Inte fint alls. Någon som vet om man kan ändra detta redan nu?

Instruktioner för hur du ändrar färg på fönsterramar finns här. Det ser åtminstone lite trevligare ut, men det bör tilläggas att inaktiva fönster behåller samma färg som aktiva, vilket kan göra det svårt att urskilja dem. Det är ju dock likadant med det ursprungliga vita temat, så det är förhoppningsvis något man arbetar på att lösa till skarp release.

Permalänk
Skrivet av replica1:

Appar från Store: Dåligt med appar fortfarande. Vill Microsoft ersätta Win32-program med Metro-appar? Är det deras mål?
Apparna som finns är inte särskilt bra, och det finns få av dem.

Notifikationscentret: Stängde jag av med en gång. Behöver inte det. Kändes bara irriterande.

Planen med appar är väl att man ska kunna köra dom flesta Windows Mobile appar även på datorn vilket hade varit väldigt trevligt att få göra, skönt att slippa ta upp telefonen när man sitter vid datorn t.ex samt få app notifikationer på datorn också.
Anledningen att det finns så få appar till Windows just nu är ju på grund av att det bara är Windows 8.1 appar där och det utvecklades det ju inte lika mycket av som det görs till WP. Tror vi kommer att få se en stor skillnad nu när utvecklarna har en möjlighet att utveckla sina appar till Windows desktop och mobile.

Notifikationscentret är något som jag har sett framemot och det har verkligen saknats. När man kör Windows 8.1 så har man ju t.ex. inte en aning om man har fått en notifikation ifrån någon app om man var borta ifrån datorn när den kom.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Tydligen så är det oklart när W10 kommer släppas för allmänheten.

Säg att jag installerar TP snart, visst ska jag då kunna uppgradera till den skarpa versionen den 29e?

Eller jag säger såhär, hur ska man gå tillväga för att verkligen ha tillgång till den skarpa versionen den 29e?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Faulisto:

Tydligen så är det oklart när W10 kommer släppas för allmänheten.

Säg att jag installerar TP snart, visst ska jag då kunna uppgradera till den skarpa versionen den 29e?

Eller jag säger såhär, hur ska man gå tillväga för att verkligen ha tillgång till den skarpa versionen den 29e?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du installerar TP nu, och vill ha den skarpa versionen av W10 den 29e när det släpps, så måste du avinstallera TP och installera Windows 7 eller 8/8.1 med en giltlig nyckel.

Det är ENDAST uppgradering till 10 från dessa två versioner som är gratis. Vill du ha en ren installation så får du köpa en ny nyckel/DVD.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Psy_Lover:

Om du installerar TP nu, och vill ha den skarpa versionen av W10 den 29e när det släpps, så måste du avinstallera TP och installera Windows 7 eller 8/8.1 med en giltlig nyckel.

Det är ENDAST uppgradering till 10 från dessa två versioner som är gratis. Vill du ha en ren installation så får du köpa en ny nyckel/DVD.

Det heter inte Technical Preview längre, utan Insider Preview Och jag har väldigt svårt att tro att IP inte kommer att uppgraderas till samma build som RTM.

Sen har jag inte koll på hur det blir, läste nåt om att man fortfarande kommer få beta-builds och liknande när man fortsätter använda sig av Preview-versionen.

Annars lär det bli så att den är tidsbegränsad. Precis som tidigare.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Det heter inte Technical Preview längre, utan Insider Preview Och jag har väldigt svårt att tro att IP inte kommer att uppgraderas till samma build som RTM.

Sen har jag inte koll på hur det blir, läste nåt om att man fortfarande kommer få beta-builds och liknande när man fortsätter använda sig av Preview-versionen.

Annars lär det bli så att den är tidsbegränsad. Precis som tidigare.

Detaljer Får skylla på att jag vaknade för fem minuter sedan ^^

Jag har dock väldigt svårt att tro att IP eller RTM kommer fortsätta supporteras efter, säg sex månader från release av den "skarpa" versionen.

Men som du säger, IP kommer att uppgraderas till RTM, den borde komma i slutet på denna veckan om det man läst stämmer.
http://www.winbeta.org/news/windows-10-rtm-candidate-build-10176-has-been-compiled-sign-imminent?utm_campaign=shareaholic&utm_medium=twitter&utm_source=socialnetwork

Det som är sagt är att man fortfarande kommer att kunna välja om man vill vara i Fast eller Slow ring när det kommer till uppdateringar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Psy_Lover:

Det är ENDAST uppgradering till 10 från dessa två versioner som är gratis. Vill du ha en ren installation så får du köpa en ny nyckel/DVD.

Nope. (eller ja, på sätt och vis då uppgraderingen förvandlar sin Windows 7/8-nyckel till en Windows 10-nyckel så som jag förstår det)

http://www.anandtech.com/show/9334/microsoft-confirms-you-can...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Nope. (eller ja, på sätt och vis då uppgraderingen förvandlar sin Windows 7/8-nyckel till en Windows 10-nyckel så som jag förstår det)

http://www.anandtech.com/show/9334/microsoft-confirms-you-can...

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, du kan göra en reset på din befintliga dator/hårdvra.
Dock om jag förstått det hela rätt, så kan du inte ladda ned ISOn och använda samma nyckel igen för att installera på ny hårdvara.

Det blir som en OEM licens kan man säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Psy_Lover:

Detaljer Får skylla på att jag vaknade för fem minuter sedan ^^

Jag har dock väldigt svårt att tro att IP eller RTM kommer fortsätta supporteras efter, säg sex månader från release av den "skarpa" versionen.

Men som du säger, IP kommer att uppgraderas till RTM, den borde komma i slutet på denna veckan om det man läst stämmer.
http://www.winbeta.org/news/windows-10-rtm-candidate-build-10176-has-been-compiled-sign-imminent?utm_campaign=shareaholic&utm_medium=twitter&utm_source=socialnetwork

Det som är sagt är att man fortfarande kommer att kunna välja om man vill vara i Fast eller Slow ring när det kommer till uppdateringar.

De har ju sagt att man kan stanna på insider och på så vis få nya previews löpande hela tiden, och det är där man kan välja slow eller fast. IP i nuvarande version kommer att sluta stödas men oavsett slow eller fast så kommer ju en IP-användare att ha fått en ny release långt innan dess. För kunder med giltiga licenser som inte väljer att fortsätta i insider-programmet så kan man inte välja slow eller fast utan där är det automatiska uppdateringar som gäller för Home eller typ som idag för Pro.

Permalänk
Medlem

Har stött på lite problem i den senaste builden. USB anslutningarna slutar att fungera , och jag måste dra ur och byta uttag, någon anna som har problem med detta?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Någon påstod att man kan ladda ner IP och sedan uppgradera till den sk skarpa versionen med sin nuvarande 7/8.1-nyckel?

Det går inte antar jag?

Permalänk
Avstängd

@Faulisto: Faktiskt verkar det så 😁

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Microsoft clarifies how Windows 10 RTM will be offered to Windows Insiders
http://www.windowscentral.com/microsoft-tries-clarify-how-win...

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk

Jag hämtade nyaste iso nyss och installerade till en annan disk men va fan det var ju en gammal iso jag fick med 9969 typ. Finns inte den senaste som kommit.

ISO filen som jag laddade ner står att det är 10162 från Microsoft.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D