Asus ROG PG279Q utmanar Acer Predator först i mitten av oktober

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

Inte enligt rykten, det är confirmed av Acer själva! Du får kolla runt lite, om man hänger på tftcentral och overclock.net så missar man inget.

Sweclockers är snabbare med vissa nyheter och produktinformation. Testerna är också väldigt bra utförda, i synnerhet om man jämför med andra. Gillar alla sidorna du nämnde dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Denna kommande är definitivt skärmen jag vill ha.
Men priset är för högt för en. Men damn, ge mig
Sen måste man väl ha ett 980ti på det också. Så typ 14k uppgradering :O!

Skrämmande när jag precis inser att jag pungat ut 14kkr redan denna månaden... 6000 i vagnskada och 8000kr i fälg lackning...

Jag kunde fått detta istället om jag struntat i att krocka och måla om fälgarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Dock använder de samma panel som LG's 21:9 skärmar samt Dell's 21:9 skärm.

Det är LG som tillverkar dem. De lider främst av allvarliga problem utav BLB.

Det har kommit ut information om att även Acer inte lyckats bota om BLB problemen på den släppta freesync versionen.

Men är man inte så finkänslig såå, det är som ett lotteri med dessa.

Dock kan man ju anse att en skärm ska vara perfekt när man betalar 13 000kr för en skärm...

Intressant hur de lyckats klocka upp den panelen i 100Hz, man undrar ju om det i sig påverkar bildkvaliteten negativt också. Tror man får sitta lugnt i båten ett tag till i väntan på en perfekt Gsync skärm med IPS. Predator är rätt fin, men designen faller mig inte alls i smaken.

Sitter forfarande med en sjukt gammal Apple Cinema Display HD 23", panelen börjar bli riktigt sliten, men den är för jäkla snygg på skrivbordet och byggkvaliteten är fantastisk. Har tom funderat på att slakta den och försöka stoppa in en ny panel, men vet inte hur svårt det skulle vara.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

Typ CS, då skalar den bara ner så du kör CS i en 16:9 bild?

Det kan man, men man förlorar även när det gäller refresh rate (100hz vs 144hz). När DP 1.3 blir standard så kommer det säkert finnas böjda skärmar i 144hz. Skulle tippa på 1 till 2 år tills dess att det blir standard på kommande skärmar och grafikkort.

Kanske kommer Pascal med DP 1.3?

Permalänk
Avstängd

dom fråga kommer den vara bättre än pg278q? Kommer den får mindre ms om dom byter till en snabbare IPS panel?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

Jag personligen har alltid varit rätt nöjd med att köra Vsync med tripple buffering i 60hz i tex battlefield, är ingen hardcore FPS-gamer. Men vsync funkar tyvärr inte så bra alla gånger, så Gsync i upp mot 100hz känns ju som en dröm. Screan tearing är bara för jäkla fult.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Bara att hoppas att kvalitetskontrollen har förbättrats så det inte är en gamble om man får en skärm med en massa problem eller inte

Permalänk
Medlem

ja har 3 predator redan och skulle aldrig byta ut dom mot nån skärm i världen. helt underbara.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk

Äntligen är den här! ^^ Hade känts bättre med ett pris på ~6000Kr men kommer förmodligen att köpa denna runt september-oktober ändå... =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Sedan undrar jag hur bra ett single 970, eller SLI 970 respektive klarar av att driva den skärmen? Eller om jag lär slamma på med ett 980Ti för att få ut bästa upplevelsen av den skärmen "/

Officiellt så stödjer G-sync SLI, men det jag har läst när jag själv gjort efterforskningar i ämnet är att det i många fall fungerar knackigt. Hur illa det är är svårt att säga, men det här är mer bara en heads up om att du kan behöva tänka dig för och inte utgå från att båda vägarna fungerar lika bra

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Sebbepojken:

Officiellt så stödjer G-sync SLI, men det jag har läst när jag själv gjort efterforskningar i ämnet är att det i många fall fungerar knackigt. Hur illa det är är svårt att säga, men det här är mer bara en heads up om att du kan behöva tänka dig för och inte utgå från att båda vägarna fungerar lika bra

Tackar för inputen!

Har inte läst på så väldans mycket om just G-Sync, kanske för att jag extremt sällan upplever scenarion där jag faktiskt ens behöver/vill spela med V-Sync ens

Men när är det G-Sync faktiskt är effektivt? Är det när man dippar under 60, ner mot 45 (som är min smärtgräns även för singleplayer spel), eller märker man något i huvudtaget i 60+ FPS spectrumet även om man i normala fall inte har Screen-Tearing?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Jag äger original-Swiften. Den började strula med vita flimrande linjer och maskätna fonter och liknande för några månader sen, ringde ASUS och skickade in formuläret till dem för RMA. De sa att jag skulle få en ny skärm inom en vecka.

Nu har det gått 3 veckor och jag har inte hört ett ord från dem. Inte nog med det vet jag att eftersom alla Swift-skärmar har haft det problemet så kommer det förmodligen inte bli bättre heller.

...jag vet inte, är väl bara lite bitter på ASUS eller nåt.

Permalänk

Ge mig denna please x2:D kommer bli en rolig höst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

"Inte ens 4k" - umm, vad ska du med 4k till när ingenting i världen orkar driva 4k i 144 Hz?
2560x1440 IPS med 144 Hz, ULMB och G-Sync - världens bästa gamingmonitor.

4k@144 är många år bort.

Rättelse:
Du menar minst 6 månader bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Dem8n:

Rättelse:
Du menar minst 6 månader bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte ens Pascal.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Rättelse:
Du menar minst 6 månader bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Är längre än så, om nvida ska köra HBM minnen (om inte dessa rykten är falska då). AMD ska få förtur vad som sägs hittills.

Synd dom inte släpper en rog med adaptive-sync eller hade den konkurrerat ut G-sync skärmen i pris?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är längre än så, om nvida ska köra HBM minnen (om inte dessa rykten är falska då). AMD ska få förtur vad som sägs hittills.

Synd dom inte släpper en rog med adaptive-sync eller hade den konkurrerat ut G-sync skärmen i pris?

AMD har redan fått förtur på HBM, nu är det HBM2 som kommer gälla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Inte ens Pascal.

Jodå, 4-way Titan X klarar nästan av det så 4-way Pascal kommer käka det till frukost, lunch och middag.

Pascal skall bli 2x mer kraftfull tack vare den enorma krympningen av transistorerna. Dessutom blir minnet som tidigare var en flaskhals plötsligt ingen flaskhals längre, och så får vi DX12-spel.

Jag har alltid sagt att 2016 är året då 4K inom spelande blir möjligt på riktigt, vänta bara så får du se själv med dina egna ögon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

AMD har redan fått förtur på HBM, nu är det HBM2 som kommer gälla.

Skickades från m.sweclockers.com

Sägs även vara på HBM 2 med. Men vi får se om ryktena stämmer.

AMD kan ju bli rätt intresant nästa gen (tidigare levererat mer prestanda för pengarna).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sägs även vara på HBM 2 med. Men vi får se om ryktena stämmer.

AMD kan ju bli rätt intresant nästa gen (tidigare levererat mer prestanda för pengarna).

Vi får väl se, mitt intresse gick tyvärr från ljummet till iskallt med Fury. Att man kör på samma design 3 generationer i rad ser jag som ett misslyckande, AMD har väldigt mycket att bevisa innan jag får upp något intresse igen. Hur det är blir med HBM2 så kommer jag invänta Pascal innan jag väljer, magkänslan säger dock att Nvidia spikar igen kistan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Dem8n:

Jodå, 4-way Titan X klarar nästan av det så 4-way Pascal kommer käka det till frukost, lunch och middag.

Pascal skall bli 2x mer kraftfull tack vare den enorma krympningen av transistorerna. Dessutom blir minnet som tidigare var en flaskhals plötsligt ingen flaskhals längre, och så får vi DX12-spel.

Jag har alltid sagt att 2016 är året då 4K inom spelande blir möjligt på riktigt, vänta bara så får du se själv med dina egna ögon.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, vi har helt olika referenser.

Jag kallar inte en lösning som kostar 30k+ bara i grafikkort (räknat 4x980Ti) som praktisk, särskilt då varken spel eller hårdvara optimeras för sådana lösningar. När du kan se den prestandan inom entusiastnivån (dvs grafikkort för <10k) kan jag börja acceptera att det är "möjligt på riktigt".

För att nå den nivån behöver vi grovt räknat en femdubbling av den råa beräkningsprestandan på ett 980 Ti. Det är en historiskt statistisk sanning att varje ny generation grafikkort ökar prestandan med 35-45% vilket betyder att vi ser en fördubbling av prestandan varannan generation.

Det betyder att vi antagligen når den nivån om fyra till fem generationer. Pascal kommer 2016, Volta 2018, så antingen ser vi den här nivån med Voltas refresh eller med vad som nu kommer efter Volta. Bardeen kanske, eller Ampere, eller varför inte Gauss?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Okej, vi har helt olika referenser.

Jag kallar inte en lösning som kostar 30k+ bara i grafikkort (räknat 4x980Ti) som praktisk, särskilt då varken spel eller hårdvara optimeras för sådana lösningar. När du kan se den prestandan inom entusiastnivån (dvs grafikkort för <10k) kan jag börja acceptera att det är "möjligt på riktigt".

För att nå den nivån behöver vi grovt räknat en femdubbling av den råa beräkningsprestandan på ett 980 Ti. Det är en historiskt statistisk sanning att varje ny generation grafikkort ökar prestandan med 35-45% vilket betyder att vi ser en fördubbling av prestandan varannan generation.

Det betyder att vi antagligen når den nivån om fyra till fem generationer. Pascal kommer 2016, Volta 2018, så antingen ser vi den här nivån med Voltas refresh eller med vad som nu kommer efter Volta. Bardeen kanske, eller Ampere, eller varför inte Gauss?

Ok du tänkte på singelkort, det framgick inte riktigt men med singelkort borde man iaf klara sig en bit över 60hz, däremot för att nå 144hz i 4K på ett enda kort med en GPU så får vi någ vänta några år till ja.

Permalänk
Medlem

Någon som är påläst vad skillnaden mellan denna och Acer XB270HU är?

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Mmm titta inte ens åt en 144Hz'are då, för då lär du väl bli nyförälskad.

Faktiskt aldrig sett en! Så nej, håll skiten långt borta från mig. Vill inte bli kär.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Kommer inte BENQ med något liknande snart? Älskar benq, men är bra sugen på en Acer Predator nu.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vi får väl se, mitt intresse gick tyvärr från ljummet till iskallt med Fury. Att man kör på samma design 3 generationer i rad ser jag som ett misslyckande, AMD har väldigt mycket att bevisa innan jag får upp något intresse igen. Hur det är blir med HBM2 så kommer jag invänta Pascal innan jag väljer, magkänslan säger dock att Nvidia spikar igen kistan.

Skickades från m.sweclockers.com

Tja AMD har lyckats rätt bra ändå. Lyckas ju möta 980 i alla fall. Vist drar lite mer ström, men beror på valet dom gjorde för flera år sen. Nvidia spottar inte bara ut nytt, gpuer till loptops i lägre segmentet är omdöpta.

Sen klara 900 serien högre upplösning sämre.

Fury lyckas dom få ner strömförbrukningen, men inte övertygat när det gäller prestanda.

Tycker både 300 och 900 inte är värt att uppgradera till. För lite fördelar och mycket koprimmiser.

Få se nästa år om 16nm ger en fin boost. AMD ligger verkligen pyrt till och det beror även på hos köpare. För mycket fanboys som snarare skadar.

Se bara på g-sync, dyr teknik som visat sig inte behövas.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Se bara på g-sync, dyr teknik som visat sig inte behövas.

Inte behövas? Hur tänker du nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av balloo84:

Inte behövas? Hur tänker du nu?

Titta på skillnaderna mot adaptive-sync eller snarare brister på skillnadare emot g-sync.

Ms på dessa två är lika och adaptive-sync är lite bättre vid högre fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Titta på skillnaderna mot adaptive-sync eller snarare brister på skillnadare emot g-sync.

Ms på dessa två är lika och adaptive-sync är lite bättre vid högre fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det är ju vid lägre frekvenser man har nytta av det så freesync är motsägelsefull isåfall, därför är G-Sync bättre. Dessutom krävs det trots allt prat nya snabbare chip i skärmar om dessa ska klara av freesync så dessa får ändå en prishöjning på grund av det.

Men det är som sagt personliga preferenser som avgör, man är inte automatiskt fanboy för att man kontinuerligt köper Nvidia-kort. Jag gör det för jag vet att det funkar bra för mig inte för att några finniga småpojkar tycker att det är guds gåva till människan. Jag tror inte någon är ute efter att köpa av Nvidia för att skada AMD, det tar de ingen skada av eftersom personen ändå inte tänkt köpa av AMD.

Har AMD bäst kort i prestanda nästa år så kommer AMD få ett rejält lyft, folk bryr sig föga om prestanda per krona när kompisen eller grannen har ett fetare kort, så lär det alltid vara tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Fast det är ju vid lägre frekvenser man har nytta av det så freesync är motsägelsefull isåfall, därför är G-Sync bättre. Dessutom krävs det trots allt prat nya snabbare chip i skärmar om dessa ska klara av freesync så dessa får ändå en prishöjning på grund av det.

Men det är som sagt personliga preferenser som avgör, man är inte automatiskt fanboy för att man kontinuerligt köper Nvidia-kort. Jag gör det för jag vet att det funkar bra för mig inte för att några finniga småpojkar tycker att det är guds gåva till människan. Jag tror inte någon är ute efter att köpa av Nvidia för att skada AMD, det tar de ingen skada av eftersom personen ändå inte tänkt köpa av AMD.

Har AMD bäst kort i prestanda nästa år så kommer AMD få ett rejält lyft, folk bryr sig föga om prestanda per krona när kompisen eller grannen har ett fetare kort, så lär det alltid vara tyvärr.

Vist, men tog bara upp tydligaste skillnaden mellan teknikerna, sen under 100FPS är det mer 50/50.

Ja men inte lika stor prisökning som g-sync dessutom blir du låst till en gpu tillverkare (hade varit bättre om dom enats under en).

Jo men menade inte toppkorten (även om folk tittar på dessa för att bedöma mellansegmentet), T.ex finns det något prisvärt grafikkort runt 2000/2500kr idag?

Enligt mig nej, bara mer eller mindre prisvärt. 960 t.ex är för dyr idag (måste ner runt 1700kr), 380 ska ner till 2000kr strecket för 4GB. Men 380 är oftast bättre köp (speciellt när du kan få 4Gb under 2500kr), men inte prestanda/kr tyvärr.

Mellan 970 och 390 enligt mig är mer jämt och rätt pris.

Genom att bara köpa Nvidia kort, utan se på andra sidan häcken är inte någon bra strategi. Som i längden missunnar konkurrensen. Strular gör det för båda tillverkarna.

Enda intressanta kortet som har släppts förra och detta året är 980TI, Fury och 380/285. Resten är antingen rebrands eller fått göra kompromisser.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar