Systembolagets hutlösa ockerpriser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Att kalla mig moralkärrning är bara onödigt och gör ingenting bättre. Men menar bara att folk som tycker att det är så pass dyra priser kanske ska dra ner på sina inköp och prioritera annorlunda. Det är därför man har dessa priser. För att många tänker först och köper sen då.

Fast din retorik håller bara om den är faktabackad, annars är det just proffstyckande, vilket gör dig till moralkärring.
Du tycker saker och argumenterar kring varför det är bäst för dig och för andra, även om de inte vill.

Jag tycker vi ska vara väldigt tydliga med vad vi pratar om.
En hög punktskatt hindrar låginkomsttagare från att ekonomiskt kunna supa ihjäl sig.

Sen kanske vi ska ansluta till verkligheten också, att sänka en flaska vodka om dagen från systemet kostar dig 6000kr i månaden.
Du behöver inte ha någon superhäftig lön för att fixa det, särskilt inte om du delar ditt boende.
Eftersom systemets priser är så höga finns smuggelsprit fritt att tillgå, du kan utan problem komma ner på kanske 4500kr i månaden och smuggelsäljaren kommer knappast ifrågasätta om du handlar för mycket eller tipsa dig om hjälp.

Ett högt pris hindrar inte missbruket, det hindrar normalbruk, folk skiter i att ta ett glas för att det är gott, det är ju dyrt.
Jag har aldrig stött på någon på krogen som slutat dricka och gått hem nästan nykter för att det skulle kosta 200kr till att bli dödsfull.
Kan du själv säga att det är alkoholpriset som styr över hur berusad du blir när du dricker hårt för att festa?
De flesta kan intyga att alkoholpriset styr vart man väljer att dricka någonstans och vilken dryck man väljer att inta.

Det närmsta jag ser till resultat från systembolagets priser, det är fattiga pensionärer som inte har råd med en fin flaska whisky eller vin, för att lägga 300-400kr på bolaget en gång i månaden är helt otänkbart.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

Jag har fruktansvärt dåligt förtroende för svensken och dennes alkoholvanor.
Är man glad så dricker man, är man ledsen så dricker man, är det dop så dricker man, är det julafton, begravning, påsk, solsken, snöstorm, midsommar, fredag, eller lördag så dricker man, och inte lite heller.
Den stora frågan är ju om systembolaget verkligen hindrar oss från att dricka ?
Visst har deras usla öppettider hindrat mig någon fredag från att köpa två öl, men dricker vi mindre i det stora hela ?
Jag tror faktiskt inte det.
De flesta Svenskar verkar tro att alkoholen inte är en drog och bär därför inte heller behandlas som en sådan, det är alltså fritt fram att hälla i sig tills man somnar och bakfyllan är bara en del av helgrutinen.
Har man druckit så att man inte kan stå på benen och endast minnesfragment är vad man har kvar av kvällen så var det "en bra kväll" andra droger däremot dör man av direkt bara man råkar tittar på dem.
Vad de höga priserna gör är att smugglingen ökar och kontrollen och skatteintäkterna minskar.
Samt att vi skadar miljön när vi kryssar fram och tillbaka mellan Tyskland och Sverige.

Vad vi behöver är bättre öppetider, bättre priser på främst öl, och information om alkohol och andra droger som är baserad på fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

Priserna har ju ett syfte.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket syfte då? Mera pengar till staten?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy:

Öppettiderna på lördag kan man säkert diskutera, men söndagsstängt är väl rätt sannolikt i syfte att förebygga att folk kör bakfulla till jobbet på måndag i större utsträckning.

Öppettiderna anser jag har en funktion hos systembolaget, även om jag också ibland kan bli störd på att jag glömde åka och köpa den där vinflaskan till middagen på lördag.

Förebygga att man är bakfull på jobbet en måndag?? det är PRECIS den sortens tänkande som fallerar stenhårt i dagens läge gällande tex narkotikapolitiken....
Folk är vuxna nog att kunna ta ansvar för sånt själva, eller?? Det ska inte behövas "förebyggas" av andra.
Det är dig själv det handlar om, kan du inte sköta ditt liv, utan sådana restriktioner, så ska du inte ens fundera på att utsätta dig för det.
Allt handlar om hur pass mycket eget ansvar du kan ta.
Varenda människa ska kunna ta eget ansvar utan att någon ska behöva säga till någon vad hen kan och inte kan göra.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Ja. Det tror jag ingen försöker hymla med heller.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodar:

Det är högst relevant, för att hälsofascisterna och moralisterna vinner allt mer mark här i världen. Folk går omkring så ypperligt självgoda och tror sig vara en kraft för gott - när allt man gör är att med statligt makt tvinga på andra människor sina egna, personliga preferenser.

Det vore passande om de varor som du älskar och brukar blev artificiellt mycket dyrare än deras egentliga marknadspris, enbart för att någon moralkärring tycker att du kanske borde dra ned på dina inköp och prioritera annorlunda. Människor är själviska, det är du ju ett fint bevis på, och förstår inte vad de faktiskt gör mot andra med sina handlingar förens det händer dem själva. Guess what, alla har inte samma preferenser som dig, och bara för att man är fler som sparkar på en mindre grupp människor så blir det inte rätt för det.

Ja, tänk vad konstigt att utvecklingen i ett i-land går mot en hälsosammare livsstil istället för det motsatta.
Det handlar inte om personliga preferenser, det handlar om allmännytta, folkhälsa och ekonomi. Jag anser det fullt rimligt att du som storkonsument av alkohol får ta del av kostnaden av vården som ges för missbruk och våld, samt reparationer av skadegörelse som görs på fyllan. Det är ett klassiskt fall av att det några gör drabbar alla i gruppen. Det är inget som är artificiellt dyrare eftersom det finns en direkt länk mellan alkohol och dumt beteende / missbruk, vilket gör att man lätt kan dra slutsatsen att varan måste kosta så pass att den täcker upp kostnaderna den skapar i samhället.

Att människor är själviska är du ju själv ett praktexempel på eftersom du verkar predika väldigt starkt för att DU ska få dricka så mycket sprit som DU vill. Men då tänker du återigen inte på alla som drabbas av de negativa effekterna som Sveriges alkoholkonsumtion faktiskt bidrar till. Som du själv säger, alla har inte samma preferenser som du, därför får du betala extra när du ska köpa sprit, för vi andra vill inte betala extra inkomstskatt för att folk vill supa (för) mycket.

Alkohol är en lyx och inte en rättighet på något sätt, och är en enorm samhällskostnad som inte på något sätt kan jämföras med t.ex. extremsport som du var inne på tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Personligen tycker jag systembolaget ska läggas ner, så vi kan göra som ALLA andra EU länder och sälja det i affärer, så länge man har åldern inne.
Sen måste jag bara moralisera lite grann och uppmana folk att bojkotta systembolaget helt o hållet.
Och sist men inte minst.... Lägg av med alkoholen, den bara förstör, för dig själv och alla runt omkring dig.. tack.

Du glömde att Finland också har statligt monopol på alkohol så "ALLA" stämmer inte. Dock har mellanölen upptill 4,7% i Finland och får säljas i butiker. Starköl är 4,8% och uppåt och säljs endast på Alko.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jag ser inte hur en öppnare alkoholpolitk och billigare sprit skulle minska problemet.

Jag pratar inte om midsommar/valborgs-supande eller liknande, utan vanligt helgsupande, och många av de personer som gör detta (och sen ranglar runt och beter sig som svin) har råd att skaffa sprit oavsett om det kostar 200:- flaskan eller 50:- flaskan.

Så vad är det du pratar om? Om vårt ölsinne inte skulle bero på alkoholpolitiken antar jag att du menar att det är genetiskt för svenskar?

Skrivet av Blazin87:

Förebygga att man är bakfull på jobbet en måndag?? det är PRECIS den sortens tänkande som fallerar stenhårt i dagens läge gällande tex narkotikapolitiken....
Folk är vuxna nog att kunna ta ansvar för sånt själva, eller?? Det ska inte behövas "förebyggas" av andra.
Det är dig själv det handlar om, kan du inte sköta ditt liv, utan sådana restriktioner, så ska du inte ens fundera på att utsätta dig för det.
Varenda människa ska kunna ta eget ansvar utan att någon ska behöva säga till någon vad hen kan och inte kan göra.

Om vi nu leker med tanken att stängt systembolag på söndagarna reducerade bakfyllekörning med 90%, hade du ändå tyckt det var en dålig idé? Problemet med att diskutera ansvar, är att jag inte kan ta ansvar för mitt eget liv när andra kör runt hårt berusade i trafiken.

Men problemet är ju som alltid att vi inte prövar och har tydlig forskning på det. Jag tycker det är trams att systembolaget har stängt på söndagar utan en god motivering.

Hade systembolaget kunnat stoltsera med "500 färre rattfyllerelaterade dödsfall per år sen vi stängde på söndagar", då hade vi kunnat ha en diskussion om huruvida vi tyckte det var rätt lösning på problemet eller inte.

Nu blir det en ickefråga, för du pratar om att du vill ha ansvar över dig själv, medan någon annan pratar om att han vill att "folk" ska hålla sig på sin kant, så han kan sköta sig själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Få ner konsumptionen.

Sverige tillhör vodkabältet, räcker bara att titta på de länder i bältet som har höga alkoholskatter och jämföra dessa med de som inte har för att fatta varför vi har dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sniglom:

Om vi nu leker med tanken att stängt systembolag på söndagarna reducerade bakfyllekörning med 90%, hade du ändå tyckt det var en dålig idé? Problemet med att diskutera ansvar, är att jag inte kan ta ansvar för mitt eget liv när andra kör runt hårt berusade i trafiken.

Men problemet är ju som alltid att vi inte prövar och har tydlig forskning på det. Jag tycker det är trams att systembolaget har stängt på söndagar utan en god motivering.

Hade systembolaget kunnat stoltsera med "500 färre rattfyllerelaterade dödsfall per år sen vi stängde på söndagar", då hade vi kunnat ha en diskussion om huruvida vi tyckte det var rätt lösning på problemet eller inte.

Nu blir det en ickefråga, för du pratar om att du vill ha ansvar över dig själv, medan någon annan pratar om att han vill att "folk" ska hålla sig på sin kant, så han kan sköta sig själv.

Sure, men i grund o botten handlar det trots allt endå om individen, och dess ansvar.
Speciellt för alla som fyllt 18år, borde ha tillräckligt med vett innanför pannbenet att man bör fatta att man helt enkelt inte ska göra så, eftersom det är fel, farligt, etc.
Om inte individen kan hålla sig från bilen när hen år bakfull eller liknande, så ska både bil och körkort tas ifrån denna individen IMO.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Nej, folk är inte vuxna nog att ta ansvar för det själva, det har jag sett flera gånger i första hand.
Man går ut på "lill-lördag" och råkar supa sig full så man är bakis på jobbet dagen efter. Detsamma händer på söndagar, fast hemma då oftast, kan ju även vara att man bara dricker för mycket till middagen och att man då inte är i körbart skick på måndagen efter.

Jag argumenterar samma punkter som du, fast från andra sidan - det handlar absolut om hur mycket ansvar man kan ta, men jag menar att Svensson inte tar nog med ansvar. Det finns t.ex. extremt många rattfyllerister i trafiken och bara man kör en timme på motorväg så möter man statistiskt sett mer än 5 berusade människor i mötande trafik, är det att ta ansvar också?

Eftersom staten anser att folket behöver lite hjälp med att ta ansvar tar man till åtgärder som att t.ex. begränsa tillgången till sprit på söndag. Tycker personligen att det är fruktansvärt naivt att tro att "folk kan ta sitt eget ansvar" när det bevisas gång på gång att så inte är fallet.

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Hade alla i Sverige slutat använda alkohol frivilligt så hade vi inte haft en enda bakfyllekörning.
Tyvärr så har inte alla valet att inte dricka, detta till stor del p.g.a en sjukdom som heter alkoholism. Pudels kärna. Hade inte alkoholismen funnits så hade detta varit en helt annan historia. Nu är det inte så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Sure, men i grund o botten handlar det trots allt endå om individen, och dess ansvar.
Speciellt för alla som fyllt 18år, borde ha tillräckligt med vett innanför pannbenet att man bör fatta att man helt enkelt inte ska göra så, eftersom det är fel, farligt, etc.
Om inte individen kan hålla sig från bilen när hen år bakfull eller liknande, så ska både bil och körkort tas ifrån denna individen IMO.

Men när någon nu rattfull kört över dig eller någon närstående, kommer det kännas tillräckligt att personen blev av med sitt körkort? Det fungerar liksom inte att jobba reaktivt kring skador och dödsfall, det är redan för sent när man börjar.

Ska man börja någonstans så är det i att undvika skadorna innan de sker. Exempelvis skulle ett krav på alkolås vara effektivare på att skydda mig mot bakistrafikanter samtidigt som det inte hindrar någons personliga frihet att köpa alkohol 24/7.

Skrivet av pilotkalle:

Hade alla i Sverige slutat använda alkohol frivilligt så hade vi inte haft en enda bakfyllekörning.
Tyvärr så har inte alla valet att inte dricka, detta till stor del p.g.a en sjukdom som heter alkoholism. Pudels kärna. Hade inte alkoholismen funnits så hade detta varit en helt annan historia. Nu är det inte så.

Hade alla i Sverige slutat köra bil frivilligt, hade ingen kört bil bakis heller, sjuk eller inte.

Om du anser alkoholism som pudelns kärna så kan man ju hantera det på ett liknande sätt som det du beskriver.
Förbjud alkoholister från att framföra fordon och köpa alkohol? Då löser man både alkoholismen och bakfylletrafiken i en smäll.

Oroar man sig för att ingen ska rapportera in sig sjäv som alkoholist kan vi lösa det med en hittelön för att rapportera in andra.

Givetvis en överdriven och bisarr tanke, men den visar en poäng.
Om vi nu har statliga systembolaget för skademinimering kan vi fråga oss varför alkoholister ska tillåtas handla.
Hade systembolaget handlat om skademinimering för missbrukare och drabbade, så hade vi kunnat göra krafttag här.
Istället står man slapphänt och säljer på som ingenting, vilket får mig att tro att tanken på monopol och skatteintäkter är bra mycket mer drivande än att det skulle vara en folknytta.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy:

Nej, folk är inte vuxna nog att ta ansvar för det själva, det har jag sett flera gånger i första hand.
Man går ut på "lill-lördag" och råkar supa sig full så man är bakis på jobbet dagen efter. Detsamma händer på söndagar, fast hemma då oftast, kan ju även vara att man bara dricker för mycket till middagen och att man då inte är i körbart skick på måndagen efter.

Jag argumenterar samma punkter som du, fast från andra sidan - det handlar absolut om hur mycket ansvar man kan ta, men jag menar att Svensson tar inte nog med ansvar. Det finns t.ex. extremt många rattfyllerister i trafiken och bara man kör en timme på motorväg så möter man statistiskt sett 4 berusade människor i mötande trafik, är det att ta ansvar också?

Eftersom staten anser att folket behöver lite hjälp med att ta ansvar så tar kan man t.ex. begränsa tillgången till sprit på söndag.
Tycker personligen att det är fruktansvärt naivt att tro att "folk kan ta sitt eget ansvar" när det bevisas gång på gång att så inte är fallet.

Jag förstår, jag vet precis vad du pratar om... har sett ett o annat jag också, och allt kommer ner hela vägen till vad individen i fråga anser sig vara "okej" .... och då kan man ju börja forska på vad den formen av ansvarslösttagande kommer ifrån, jag skulle nog säga Uppfostran och den svenska synen på alkohol....
Detta är något jag innerligt hoppas kommer att förändras i framtiden.
Det är sorgligt nog som det är gällande svenskar och dess alkoholvanor.
Därför är jag också för rejält mkt hårdare straff för just såna förtéelser, jag tycker att man även vid första gången, skall bli av med både körkort o bil, oavsett vad.
En gång är tillräckligt för att skapa olyckor och andra hemskheter, det är statistiskt bevisat.
Därför behövs hårdare straff för såna personer.
Alltså ingen särbehandling, utan en rent generell hårdare lag helt enkelt.
Men i vilket fall så kan man tycka att individen bör ha tillräcklig förståelse för att inte göra så, men folk verkar skita i det endå, troligtvis pga att lagarna är så låga gällande sånt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Man tycker ju att det borde vara så här.
Tyvärr så ska man bara bra naiv om man verkligen tror att det är på detta viset. Finns gott om vuxna människor som totalt saknar ansvarskänsla och som inte har mycket innanför pannbenet.

Håller i övrigt helt med dig om att det ska vara hårdare straff på alkoholrelaterade brott.
Om folk vill utsätta sig själva för fara är det en sak, men när dom utsätter andra för fara, då jävlar har jag ingen respekt för dom.

Att någon är överviktig och äter för mycket påverkar främst dom själva, och till viss del är det en kostnad för samhället, men dom är ingen fara för människor i sin omgivning. Alkoholrelaterade problem däremot är inte bara ett problem för personerna som dricker, eller är en kostnad för samhället; I många fall kan de även vara en fara för människor i sin omgivning.
Det är den avgörande skillnaden.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Hade vi förbjudit bilkörning hade ingen kört bil bakis heller.

Jag skrev inget om att förbjuda, jag skrev om frivillighet, lär dej skillnaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Få ner konsumptionen.

Sverige tillhör vodkabältet, räcker bara att titta på de länder i bältet som har höga alkoholskatter och jämföra dessa med de som inte har för att fatta varför vi har dem.

Finland, som också är en del av vodkabältet, fick för sig att sänka alkoholskatterna 2004 med i genomsnitt 30%. Effekten av den sänkningen är skäl nog för varför vi inte skall sänka våra. Mer drickande, mer alkoholskador, vilket också innebär högre kostnader för sjukvården, samtidigt som statens intäkter minskade. Inte så konstigt att Finland höjde skatterna igen.

Permalänk
Medlem

@Hattifnatten Clock var ju trevligt. De var däremot inte Sveriges enda hamburgerkedja någonsin. Både McD och Max hade redan börjat öppna restauranger innan. Det var bara under statligt ägande 76-91. Det gick neråt snabbt efter privatiseringen. Fast nu behövs ju knappast staten för att sprida eller begränsa hamburgerställen. Dessutom har då fått sänkt moms, och massor år av låga arbetsgivaravgifter de kunnat stoppa i fickorna.

Permalänk
Medlem

Priser, sortiment och öppettider i all ära, men när de jävlarna ska börja slå sig på bröstet och göra TV-reklam, finaniserade av våra skattepengar, om hur duktiga dom är, DÅ har det gått för långt!!

Rebecca Uvell skrev ett inlägg om det med en hel del källor som stöd, så de som vill kan läsa vidare där. Lite viklad artikel, men läsvärd!
http://www.uvell.se/2015/04/07/opinionsbildnings-bolaget-2638...

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 7 5700X3D | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | GeForce RTX 4070 Dual OC 12G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Jag förstår, jag vet precis vad du pratar om... har sett ett o annat jag också, och allt kommer ner hela vägen till vad individen i fråga anser sig vara "okej" .... och då kan man ju börja forska på vad den formen av ansvarslösttagande kommer ifrån, jag skulle nog säga Uppfostran och den svenska synen på alkohol....
Detta är något jag innerligt hoppas kommer att förändras i framtiden.
Det är sorgligt nog som det är gällande svenskar och dess alkoholvanor.
Därför är jag också för rejält mkt hårdare straff för just såna förtéelser, jag tycker att man även vid första gången, skall bli av med både körkort o bil, oavsett vad.
En gång är tillräckligt för att skapa olyckor och andra hemskheter, det är statistiskt bevisat.
Därför behövs hårdare straff för såna personer.
Alltså ingen särbehandling, utan en rent generell hårdare lag helt enkelt.
Men i vilket fall så kan man tycka att individen bör ha tillräcklig förståelse för att inte göra så, men folk verkar skita i det endå, troligtvis pga att lagarna är så låga gällande sånt.

Jag håller med dig till 99%.

Permalänk
Medlem

Alkoholskatter har ju för övrigt inte med monopol att göra, utan den betalas ju av krogar och restauranger också. Som dessutom är fria att köpa från vem de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Körkorten tas ifrån dem ifall de fastnar i en poliskontroll, kör i diket eller kör ihjäl någon i fyllan. De två sista är ju inte bra. Många har inget vett i skallen och det ser man ju då många trafikolyckor är orsakade av alkohol.
Bara för att just du har vett betyder det inte att alla har det.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pilotkalle:

Jag skrev inget om att förbjuda, jag skrev om frivillighet, lär dej skillnaderna.

Vad är troligast, att jag mindes fel på ordet när jag skrev svaret eller att jag som vuxen människa inte kan skilja på förbud och frivillighet? Antingen vill du haka upp dig på ordet eller så kan du inte förstå att innebörden är helt oförändrad.

Skulle alla svenskar frivilligt sluta köra bil skulle vi inte ha några problem med rattfylla vid bilkörning.
Skulle alla svenskar tvingas sluta köra bil skulle vi inte ha några problem med rattfylla vid bilkörning.

Resultatet är det samma och ett förbud är lika otänkbart som ett frivilligt avsteg.
Har du något vettigt att komma med?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köper drickan 1-2ggr/år på webshop från Tyskland

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Bruk och framförallt missbruk av alkohol är dyrt för samhället och beskattas därefter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moddelkaj:

Priser, sortiment och öppettider i all ära, men när de jävlarna ska börja slå sig på bröstet och göra TV-reklam, finaniserade av våra skattepengar, om hur duktiga dom är, DÅ har det gått för långt!!

Rebecca Uvell skrev ett inlägg om det med en hel del källor som stöd, så de som vill kan läsa vidare där. Lite viklad artikel, men läsvärd!
http://www.uvell.se/2015/04/07/opinionsbildnings-bolaget-2638...

Tack för länken.

Jag tycker TV-reklamen är väldigt intressant, vad är det egentligen systembolaget försöker uppnå?

Vi kommer knappast minska mängden inköp hos systembolaget för att de pratar gott om sig själva i TV-rutan. Så det handlar troligtvis inte om skademinimering.

Det visas på alla möjliga kanaler istället för SVT, så det verkar inte vara samhällsinformation i form av hur farligt det är att köpa ut till sina tonåringar och vilka problem det kommer att leda till.

Det bästa jag kan komma på är att skapa ett gillande för systembolaget hos folket, så att de ska ha det lättare rent politiskt. Men det känns också väldigt långsökt, jag vet inte om det lobbas särskilt hårt för en avmonopolisering eller folkomröstning i frågan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läskigt att så många här tydligen är så alkoholiserade att det enda som räddar dem från att sitta i rännstenen är våra höga alkoholskatter samt systembolagets öppettider. Konstigt nog finns det alkoholister ändå. Kanske lika bra att förbjuda alkohol rakt av?

Ohälsosamt feta människor och cigaretter kostar ju sjukvården miljardbelopp varje år, chips, cigg och pizza borde nog inte heller säljas i vanliga butiker och restauranger dygnet runt. Det är nog bäst att socialstyrelsen sätter ihop ett godkänt mat- och nöjespaket som distribuerades till hela befolkningen varje månad, mot en ordentlig skattehöjning såklart.

För det är ju hemskt med personligt ansvar.

Visa signatur

Asus X99-A, Intel i7 5820K, 16GB DDR4, GTX 980 SLI, Asus PG278QR + Asus VG274H

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Vad är troligast, att jag mindes fel på ordet när jag skrev svaret eller att jag som vuxen människa inte kan skilja på förbud och frivillighet?

Hade du inte varit upptagen med att haka upp dig på trivialiteter hade du sett att det i praktiken inte påverkar mitt svar, du kan byta ut förbud mot frivillighet och komma fram till precis samma slutsats, nämligen;

Skulle alla svenskar frivilligt sluta köra bil skulle vi inte ha några problem med rattfylla vid bilkörning.

Jag har nu redigerat mitt inlägg, så även personer som har svårt att förstå poängen med ett argument ska kunna förstå, utan att haka upp sig.

Om du anser att skillnaden mellan frivillighet o förbud är en trivialitet så får det stå för dej. Tråden handlar om att en person upplever systembolagets priser som hutlösa. Att systembolaget har höga priser jämfört med en del andra länder har sina förklaringar. Dels så ska de höga kostnaderna betala för den skada som alkoholen direkt eller indirekt har, dels så ska det "avskräcka " en ökande konsumtion.

Jag skriver detta igen:Hade alla i Sverige slutat använda alkohol FRIVILLIGT så hade vi inte haft en enda bakfyllekörning.
Tyvärr så har inte alla VALET att inte dricka, detta till stor del p.g.a en sjukdom som heter ALKOHOLISM. Pudels kärna. Läs:sjukdom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Skatt heter det. Ocker är när en bartender lägger ner 30 sek på att blanda läsk och rom till ett värde av 9:- inkl pant och tar 118:- för besväret.

Precis så jag känner. Jag har verkligen inget emot systemets priser, men går jag ut på en krog och dricker så blir det väldigt lite pga priserna.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8
Beyerdynamic DT1990 Pro | Topping E30 II & L30 II | Moondrop Blessing 3

Permalänk
Medlem

Dricker bara folköl från den lokala ICA-nasaren ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.