Systembolagets hutlösa ockerpriser

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zodar:

*BORT*
Skall man se till skador och vårdkostnader så borde man börja punktbeskatta en *bort* massa andra saker människor tycker är roligt - allt ifrån extremsport till fet mat. Det blir en oändlig cirkel om man skall vara konsekvent - men det är ju aldrig alkoholmotståndarna. Det hela handlar i slutändan enbart om att de själva har en viss livsstil, och den skall tvingas på alla andra vare sig de vill eller icke.

Finns det inte en skatt på "skräpmat" redan?

Redigerat citatet. /DavidtheDoom, - Moderator
Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

En platta starköl i Tyskland kan man lätt hitta för 7 euro c.a 70kronor, här i Sverige kostar det minst 250 på systemet, helt åt h'lvete. Det är rån staten håller på med. Inte underligt att många köper sin öl och sprit från Tyskland. Tar bara ett par starköl ibland, men skulle inte falla mig in att handla på systemet till ockerpriserna dom har. Hur är det med er som har en normal lön och får det precis att gå ihop, ställer ni upp på Systembolagets ockerpriser eller tar ni en runda till Tyskland och köper er öl och sprit där så det räcker ett tag?

Personligen tycker jag att Systemets sortiment, ordinarie och beställning, är fantastiskt och betalar gärna för det, men jag tillhör de som hellre betalar en hundring för en riktigt god öl än en tia för Sofiero.

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen att systembolaget är skit. Det är inte billigt (skatter..) och sortimentet är inte alls bra om man öppnar ögonen och jämför med övriga Europa.

Men det jag stör mig mest på är öppettiderna. Om vi nu ska ha hög beskattad alkohol och monopol, varför kan inte jag köpa en flaska vin efter 14.00 på en Lördag eller på en Söndag för den sakens skull? Är det för mycket begärt? Alla har inte fredagsmys på en Fredag och tar systemet på Torsdagen.

Sen tror jag ärligt (och studier backar detta) att Sverige inte skulle gå under om starköl började säljas öppet på ICA. Men det är väl bara jag.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Avstängd

Personligen tycker jag systembolaget ska läggas ner, så vi kan göra som ALLA andra EU länder och sälja det i affärer, så länge man har åldern inne.
Sen måste jag bara moralisera lite grann och uppmana folk att bojkotta systembolaget helt o hållet.
Och sist men inte minst.... Lägg av med alkoholen, den bara förstör, för dig själv och alla runt omkring dig.. tack.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

När det kommer till öl så kan jag kanske hålla med om att priserna är lite väl höga, och ölen skulle jag gärna se en prissänkning på.

När det gäller sprit så tycker jag att priserna är okej, med tanke på att det förhoppningsvis sänker alkoholkonsumtionen något.

När det gäller vin så tycker jag Systembolaget är väldigt bra, med tanke på utbud och service, de gånger jag har varit utomlands så är utbudet av bättre viner inte på samma nivå som Systembolaget, samt att man på Systembolaget väldigt lätt kan specialbeställa mångt och mycket.

Det stora förändringen jag skulle vilja se när det gäller bolaget är deras öppettider som ibland kan ställa till det om man förvånat finner kylskåpet tomt en lördagseftermiddag eller en söndag.

Visa signatur

Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodar:

Testa att resa lite i världen, samt att sluta vara en moraliserande kärring så skall du se att det blir mycket bättre. Skall man se till skador och vårdkostnader så borde man börja punktbeskatta en jävla massa andra saker människor tycker är roligt - allt ifrån extremsport till fet mat. Det blir en oändlig cirkel om man skall vara konsekvent - men det är ju aldrig alkoholmotståndarna. Det hela handlar i slutändan enbart om att de själva har en viss livsstil, och den skall tvingas på alla andra vare sig de vill eller icke.

Vet inte om man direkt blir berusad utav att äta för mycket fet mat.

Och alla har ju en egen livsstil. Och vissa kan inte heller kontrollera alkoholen. Men då får man som ett "lås" att man inte har råd att köpa så mycket som man kanske vill och det är ett väldigt mycket bättre säkerhet just nu än vad det skulle vara om man kunde köpa alkohol i varje liten kiosk.

Och tycker inte att man ska slänga ut sig ord moralkärring bara för att jag inte tycker som du.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Du kokar inte såsen eller?

Jodå, vilket leder att man ej blir full. Nu äter jag inte mat för att inta alkohol utan för den goda smakens skull:
http://www.vinochgastronomi.se/i-koket/ol-i-maten/ Bara att googla vidare och se att öl piffar upp de flesta såser.

Jag dricker som sagt aldrig sprit/öl annars.

*edit*
Enligt wikipedia är ca 40% av alkoholen kvar efter 25minuter och så länge kokar jag ej sås. Nu häver jag dock i några burkar heller så..
https://en.wikipedia.org/wiki/Cooking_with_alcohol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Men det jag stör mig mest på är öppettiderna. Om vi nu ska ha hög beskattad alkohol och monopol, varför kan inte jag köpa en flaska vin efter 14.00 på en Lördag eller på en Söndag för den sakens skull? Är det för mycket begärt? Alla har inte fredagsmys på en Fredag och tar systemet på Torsdagen.

Öppettiderna på lördag kan man säkert diskutera, men söndagsstängt är väl rätt sannolikt i syfte att förebygga att folk kör bakfulla till jobbet på måndag i större utsträckning.

Öppettiderna anser jag har en funktion hos systembolaget, även om jag också ibland kan bli störd på att jag glömde åka och köpa den där vinflaskan till middagen på lördag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Jag tycker personligen att systembolaget är skit. Det är inte billigt (skatter..) och sortimentet är inte alls bra om man öppnar ögonen och jämför med övriga Europa.

Men det jag stör mig mest på är öppettiderna. Om vi nu ska ha hög beskattad alkohol och monopol, varför kan inte jag köpa en flaska vin efter 14.00 på en Lördag eller på en Söndag för den sakens skull? Är det för mycket begärt? Alla har inte fredagsmys på en Fredag och tar systemet på Torsdagen.

Sen tror jag ärligt (och studier backar detta) att Sverige inte skulle gå under om starköl började säljas öppet på ICA. Men det är väl bara jag.

Trams! Systembolaget är prisat världen över (i synnerhet i Frankrike) för deras fantastiska sortiment av viner och än mer, deras kvalitetskontroll. Detta tack vare monopolet och deras enorma köpkraft utomlands. Systembolaget är en av världens största aktörer på vinmarknaden.
En stor anledning till denna möjlighet är att man håller allt samlat i lilla Sverige och inte låter starkölen till exempel flöda på ICA MAXI.

Däremot kan man alltid diskutera öppettider.

MVH

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Håller med om att framförallt narkotikapolitiken är skräp. Mest på grund av att den är baserad på väldigt lite fakta och forskning och mer sociala stigman och hux flux idéer som folk fått för sig. Men anser du inte att ett avskaffande av systembolaget och skyhöga alkoholskatter skulle leda till högre kostnader relaterade till alkoholmissbruk, samt leda till mer missbruk?

Jag vill inte anse saker som går att mäta på. Gör jag det så är jag inte bättre än våra politiker

Men självklart kan jag gissa och prata om det jag tycker är problematiskt:
Systembolaget vill föra fram tanken att ett högt pris och minskad tillgänglighet reducerar vårt intag och där med även skador och dödsfall. Det höga priset ger skattepengar som går tillbaka till staten.

I mitt huvud går det inte ihop, det låter mer som något man vill ska ske än något som sker i praktiken.
Det intressanta är inte om vårt bruk ökar eller minskar i genomsnitt, utan hur många problematiska brukare vi får.

Snittintaget säger inte ett dyft om huruvida vi pratar stenhård karatefylla med tillhörande alkoholförgiftning eller något glas dagligen.
Det ena är dödligt det andra inte.

Vi svenskar är kända för att supa hårt, i min mening är bara det ett tecken på att hela systembolagsprojektet är ett misslyckande.

Fungerar ens den minskade tillgången? Vad jag kan se så handlar folk gärna lite extra när de går till systemet, för du kan inte springa iväg och handla en flaska extra om det blev för lite.

De höga alkoholpriserna leder till ett par saker, till att börja med vårt dysfunktionella beteende som kallas förfest, där vi super hårt på billig sprit eftersom alkoholen är dyr på krogen. Personligen skulle jag föredra att berusat folk höll sig på krogen både för min skull men även för dem själva. Det finns bättre kontroll av försäljningen och det finns vakter i det fall någon får en rejäl snedfylla.

De höga alkoholpriserna leder också till en mycket större import, smuggelindustri och hembränning.
För att självimport ska bli lönsamt måste vi handla på oss väldigt mycket, alltså handlar man extrema mängder alkohol på en gång. Frågan är om man hade handlat lika mycket om man kunde gå till närmsta närlivs och köpa det mesta där. Det tror inte jag.

Smuggelindustrin slår helt omkull all ålderskontroll. Det är inga problem att köpa stora kvantiteter starksprit som ung tonåring, det ligger ett par mobilsamtal bort. Jag har svårt att tro att vi hade haft samma smuggelmarknad till minderåriga om det knappt var lönsamt att köra hit alkohol.

Sedan har vi också hembränd fulsprit, som smuggelindustrin tacksamt har minskat nivån på. Det här är givetvis också ett resultat av dyra alkoholpriser. Kass hembränd sprit kan man i värsta fall bli blind av eller av andra anledningar behöva besöka sjukhus för.

Vad gäller öppettiderna så tror inte jag att konceptet öltaxi hade existerat om det hade gått att köpa alkohol över rimligare öppettider.
Folk som gillar att supa har däremot stenkoll på öppettiderna. De som inte handlar mycket eller ofta har sämre koll. Vad leder detta till? Minskat genomsnittsintag men lika stora problem.

I mitt huvud är allt detta för komplicerat för att beskrivas som "högt pris och korta öppettider ger en bra statsinkomst med lägre kostnader och missbruk". Den dag systembolaget visar upp tydlig skadereducering, våldsreducering och färre dödsfall kommer jag stolt gå dit och handla. Så länge fokus ligger på "köp inte ut till din 19-åring" och "minskat genomsnittsintag" så får det vara.

verklighet > politik

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pilotkalle:

Varifrån har du fått "att alla andra fixar det"?

Vi vänder på det då... varför kan inte vi fixa det? det handlar inte om fylla eller bara för att man tar sig ett glas vin till maten att det måste sluta med en fylla.

ut och res lite så ska ni se att det är en annan mentalitet "där borta"

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Tycker Systembolaget är hur bra som helst. Stort sortiment och inte så fasligt dyrt ändå men så dricker jag troligen mindre än genomsnittet men mer än vad som är nyttigt...
Är priset i fokus kan man fråga sig vad som är viktigt; kvalité eller kvantitet? Det är kanske inte så dumt med Systembolaget ändå

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Jodå, vilket leder att man ej blir full. Nu äter jag inte mat för att inta alkohol utan för den goda smakens skull:
http://www.vinochgastronomi.se/i-koket/ol-i-maten/ Bara att googla vidare och se att öl piffar upp de flesta såser.

Jag dricker som sagt aldrig sprit/öl annars.

Tänkte mest på att det inte blir mycket alkohol var när man kokar såsen Tyckte du formulerade det lite roligt i förra inlägget (kunde misstolkas).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Saodie:

Jag tycker personligen att systembolaget är skit. Det är inte billigt (skatter..) och sortimentet är inte alls bra om man öppnar ögonen och jämför med övriga Europa.

Men det jag stör mig mest på är öppettiderna. Om vi nu ska ha hög beskattad alkohol och monopol, varför kan inte jag köpa en flaska vin efter 14.00 på en Lördag eller på en Söndag för den sakens skull? Är det för mycket begärt? Alla har inte fredagsmys på en Fredag och tar systemet på Torsdagen.

Sen tror jag ärligt (och studier backar detta) att Sverige inte skulle gå under om starköl började säljas öppet på ICA. Men det är väl bara jag.

Kan du hänvisa till dessa studier eller är det s.k skrönastudier?

Permalänk

Som hängiven ölkonnässör så planerar jag att bosätta mig på gatan dagen då jag flyttar till norge. Om två månader. Ger upp på livet.. :,(

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Jag är ganska glad att vilken idiot som helst inte kan gå in på Ica Maxi som har öppet 7-22 sju dagar i veckan och köpa några sexpack starköl närhelst han (för det är till 99% en "han") känner för det.

Enligt min erfarenhet har "svenskar" ett fruktansvärt dåligt ölsinne. Många beter sig som idioter när dom har fått i sig för mycket, och än fler vet inte sin egen gräns.

Systemes priser stör jag mig inte på. Inhandlar sprit där kanske 4-5 gånger om året, och det är inget som spräcker plånboken direkt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pilotkalle:

Kan du hänvisa till dessa studier eller är det s.k skrönastudier?

Kan du hänvisa till studier på att vår svenska modell är mer lyckad?
Att starksprit går att köpa lite varstans är trots allt vanligare i resten av världen än vad vår modell är.

Skrivet av MinscS2:

Jag är ganska glad att vilken idiot som helst inte kan gå in på Ica Maxi som har öppet 7-22 sju dagar i veckan och köpa några sexpack starköl närhelst han (för det är till 99% en "han") känner för det.

Enligt min erfarenhet har "svenskar" ett fruktansvärt dåligt ölsinne, och många beter sig som idioter när dom har fått i sig för mycket, och än fler vet inte sin egen gräns.

Sen kan man ju fråga sig om vårt dåliga ölsinne är ett resultat av vår restriktiva alkoholpolitik.
Om alkoholen är dyr och ska hållas undan, då är det en riktig fest- och lyxvara. Självklart ska vi ha massor av det vid alla tillfällen vi vill unna oss något.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Bolagets priser är okey. Skatterna på alkohol, bensin och andra varor betalar vårt välfärdssamhälle. Tänk på det när du ligger på sjukhus, kör bil på motorvägen eller utnyttjar andra i vårt tycke självklara samhällstjänster. Jag mår illa vid tanken att Sverige tycks vara på väg mot ett allt större "tänk på dig själv och skit i alla andra" samhälle. Skatter behövs, sänks de på alkohol måste det tas från nåt annat.

Tycker du bolagets priser höga har du antagligen heller aldrig gått på krogen och beställt en öl eller ett glas vin för 70 - 80 spänn. Sänkt restaurangmoms skulle gynna oss konsumenter, men allt har gått rätt ner i giriga restaurangägares fickor.

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Medlem

Som redan påpekats är priserna mest skatt, det är lika lite systembolagets "fel" att priserna är som de är än det är Icas fel vad 3,5 kostar. Personligen drar jag till tyskland då och då med min far, vi sparar kanske lite pengar efter reskostnaden, men det är mer en trevlig roadtrip med bonusen att våra respektive lager fylls på.

Det finns däremot mycket annat fel med systemet.

Deras reklamkampanj förstår jag bara inte, ett företag slänger pengar på att ta in en konsult för att sälja mer, men vill inte ta råden för företaget ska ju inte ha mer försäljning? Och på ett större plan lägger Systemet pengar på denna kampanj för att vända opinionen som växer mot monopolet, istället för att pengarna går till statskassan? Hittar inte att de ska hålla på med opinionsbildning i bolagsordningen (men jag har inte läst den på ett tag).

Sedan undrar jag hur de uppfyller sitt uppdrag med att begränsa konsumtionen, pga. deras öppettider har alla jag känner ett mindre eller större lager av vin, öl och sprit hemma, för man vet inte om man vill ha något när systemet inte är öppet, och då blir det alltid tillgängligt istället.

Att andra butiker skulle sälja till minderåriga är enkelt löst med att sätta samma utskänkningstillstånd som krogar har. Det innebär utbildningar för personalen, tillståndskostnader för butiken och upp till fängelse för den som står på det personliga ansvaret för försäljningen. "Men det finns ju krogar som säljer till minderåriga!". Ja, och det finns butiker som säljer sprit bakom disken, utan en skattekrona som polisen inte hittar/ inte kan bevisa.
Det skulle vara samma skattintäkt, enklare för kunderna, och kan göra i etapper för att kunna utvärdera effekten.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Sen kan man ju fråga sig om vårt dåliga ölsinne är ett resultat av vår restriktiva alkoholpolitik.
Om alkoholen är dyr och ska hållas undan, då är det en riktig fest- och lyxvara. Självklart ska vi ha massor av det vid alla tillfällen vi vill unna oss något.

Jag ser inte hur en öppnare alkoholpolitk och billigare sprit skulle minska problemet.

Jag pratar inte om midsommar/valborgs-supande eller liknande, utan vanligt helgsupande, och många av de personer som gör detta (och sen ranglar runt och beter sig som svin) har råd att skaffa sprit oavsett om det kostar 200:- flaskan eller 50:- flaskan.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av christeribaren:

Tycker du bolagets priser höga har du antagligen heller aldrig gått på krogen och beställt en öl eller ett glas vin för 70 - 80 spänn. Sänkt restaurangmoms skulle gynna oss konsumenter, men allt har gått rätt ner i giriga restaurangägares fickor.

Det här är bara felaktigt. Om du läser alkohollagen kommer du se att krogen har krav på hur låg vinstmarginal de tillåts att ha på alkoholen. Förutom de så betalar restaurangerna även alkoholskatt precis som vanligt folk.
Någonstans missar du att det är massa kostnader med att ha en krog med lokal på ett attraktivt ställe, personal som ska jobba på obekväm arbetstid, väktare för att skydda mot alkoholrelaterade problem osv.

Har du ifrågasätt din kunskap om huruvida krogpriserna på alkohol faktiskt är extremt dyra eller inte?
Du jämför krogen mot systembolagets priser. Men jämför du krogens pris på ett glas cola eller red bull mot willys priser?
Jämför du pizzerians pris på nattpizza mot vad ingredienserna kostar i inköp? Har du koll på vad en restaurangmiddag kostar att tillaga?
När du börjar titta på det kommer du se att krogpriserna på alkohol inte är några som helst konstigheter.

Vad som hände senast när restaurangmomsen sänktes var att pengarna gick rakt ner i restaurangägarnas fickor istället för att priserna sjönk. Vad får dig att tro att det skulle bli annorlunda denna gång?

Skrivet av christeribaren:

Jag mår illa vid tanken att Sverige tycks vara på väg mot ett allt större "tänk på dig själv och skit i alla andra" samhälle.

Det verkar som att du missförstått något på grundläggande nivå här.

Med punktskatter, som för alkohol och bensin, blir idén att man ska vara självförsörjande, alltså bara tänka på sig själv och skita i andra. Ska du dricka så kostar det extra, för du ska finansiera din framtida sjukhusvistelse. Ska du köra bil, ja då får du glatt betala extra för bensinen om du vill ha en väg att köra på.
Jag säger inte att detta är fel, men det här är precis det samhället du inte vill ha.

Jämför mot att ha en inkomstskatt som dras från din lön. Denna inkomstskatt kan vi sedan fördela på ett sätt som känns bra, rika betalar mer, fattiga betalar mindre och även de som inte deltar tvingas att betala för allmännyttan.
Om vi istället för punktskatt hade ett högre generellt skattetryck, skulle fattiga ha större möjlighet att köra bil och dricka alkohol i samma utsträckning som de rikare i vårt land. I mitt huvud är det ett land där vi bryr oss om (eller tvingas bry oss om) varandra, inte tvärtom.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Alkoholskatten på en platta öl är högre än vad plattan kostar i Tyskland. Det är inget konstigt med punktskatter.

Jämför istället med vad det kostar på krogen så är systembolaget fortfarande billigt dessutom.

Permalänk
Medlem

Var väldigt länge sedan jag handlade på Systemet, köper allt i Tyskland. Tycker det är tråkigt att det ska vara så dyrt på systemet, hade det varit 150kr för ett flak hade jag köpt det där istället för i Tyskland för 75kr och staten hade ändå fått lite skatt, nu får de ingen alls istället och det gör det ju ännu dyrare.

Sprit priserna är okej tycker jag, dricker såpass sällan ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Vet inte om man direkt blir berusad utav att äta för mycket fet mat.

Och alla har ju en egen livsstil. Och vissa kan inte heller kontrollera alkoholen. Men då får man som ett "lås" att man inte har råd att köpa så mycket som man kanske vill och det är ett väldigt mycket bättre säkerhet just nu än vad det skulle vara om man kunde köpa alkohol i varje liten kiosk.

Och tycker inte att man ska slänga ut sig ord moralkärring bara för att jag inte tycker som du.

Du tycker att folk som har en annan livsstil än du inte kan "kontrollera alkoholen", och bara för att du inte tycker om deras konsumtion så anser det att det ger dig rätten till att försöka kontrollera den. Det gör dig till en moralkärring. Det är som att jag tycker att du spelar för mycket spel, eller vad som helst som du gillar, och därmed vill lägga en straffskatt på spel för att få till ett "lås" som gör att du inte har råd att köpa lika många.

Permalänk
Medlem

"Tänk om vi kunde förbjuda allt, då skulle vi spara massor med pengar!"

"Systembolaget sortiment är störst och bäst och det beror inte på att de har monopol"

"Tänk vad skönt det var när staten drev Sveriges enda hamburgerkedja, så ska det åter förbli! Fett och socker är ju ohälsosamt precis som alkohol".

-Suck...

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodar:

Du tycker att folk som har en annan livsstil än du inte kan "kontrollera alkoholen", och bara för att du inte tycker om deras konsumtion så anser det att det ger dig rätten till att försöka kontrollera den. Det gör dig till en moralkärring. Det är som att jag tycker att du spelar för mycket spel, eller vad som helst som du gillar, och därmed vill lägga en straffskatt på spel för att få till ett "lås" som gör att du inte har råd att köpa lika många.

Att kalla mig moralkärrning är bara onödigt och gör ingenting bättre. Men menar bara att folk som tycker att det är så pass dyra priser kanske ska dra ner på sina inköp och prioritera annorlunda. Det är därför man har dessa priser. För att många tänker först och köper sen då.

Permalänk
Skrivet av Juicis:

Vi vänder på det då... varför kan inte vi fixa det? det handlar inte om fylla eller bara för att man tar sig ett glas vin till maten att det måste sluta med en fylla.

ut och res lite så ska ni se att det är en annan mentalitet "där borta"

Det var du som skrev "alla andra fixar det", förklara gärna vad du menar.

När det gäller "ut o res" så bor jag bara 15 minuters tågresa från "där borta", Danmark. Många vill ju gärna jämföra dansk o svensk alkoholpolitik, så ni som är för en lite slappare o mindre restriktiv svensk alkoholpolitik kan ju ta en resa till Danmark o undersöka vad deras "hygge" kostar samhället om året räknat både i rena ekonomiska kostnader samt det mänskliga lidandet. Och ni som gnäller på systembolagets utbud, åk till en vanlig dansk mataffär o försök köpa en öl som inte är dansk.

Det är rent självbedrägeri o tro att alla fransmän, italienare o danskar sitter på krogen o dricker "ett" glas vin eller "en" öl i goda vänners lag o att ingen har "alkoholproblem" för att alkoholen är "fri". Att romantisera alkoholen genom att generalisera en massa om att utlänningar minsann kan är att bita sej själv i tummen. Nästa gång ni är utomlands i ett land där alkoholen är fri så res till städernas utkanter o slumområden o se hur det ser ut där. Ni kan ju börja med Köpenhamns förorter o se om alla som bor där sitter på fina uteserveringar o dricker årgångsviner o skrattar åt oss dumma svenskar som inte vill släppa spriten "fri".

Permalänk
Medlem

De som hävdar att man kan få samma sortiment i tex Tyskland, Frankrike, eller Storbrittanien som på Systembolaget, undrar jag bara var? Eller inkluderar det att flänga runt till mängder av butiker? För Tesco har inte samma utbud som Systembolaget... Sen kan man också undra vad prislappen blir när det man vill ha inte finns i sortimentet i butiken och det måste specialbeställas.

För de som verkar tro att Systembolagets reklamfilmer är till för att få folk att köpa mer. Hur lättpåverkade är ni om de får er att vilja köpa mer? De är till för att få folk att köpa mindre.
Vill man se staten kränga ett monopol så är det bara titta på Svenska Spel, vilket är varför jag är för att spelmonopolet skall avskaffas men inte alkoholmonopolet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pilotkalle:

Det var du som skrev "alla andra fixar det", förklara gärna vad du menar.

När det gäller "ut o res" så bor jag bara 15 minuters tågresa från "där borta", Danmark. Många vill ju gärna jämföra dansk o svensk alkoholpolitik, så ni som är för en lite slappare o mindre restriktiv svensk alkoholpolitik kan ju ta en resa till Danmark o undersöka vad deras "hygge" kostar samhället om året räknat både i rena ekonomiska kostnader samt det mänskliga lidandet. Och ni som gnäller på systembolagets utbud, åk till en vanlig dansk mataffär o försök köpa en öl som inte är dansk.

Det är rent självbedrägeri o tro att alla fransmän, italienare o danskar sitter på krogen o dricker "ett" glas vin eller "en" öl i goda vänners lag o att ingen har "alkoholproblem" för att alkoholen är "fri". Att romantisera alkoholen genom att generalisera en massa om att utlänningar minsann kan är att bita sej själv i tummen. Nästa gång ni är utomlands i ett land där alkoholen är fri så res till städernas utkanter o slumområden o se hur det ser ut där. Ni kan ju börja med Köpenhamns förorter o se om alla som bor där sitter på fina uteserveringar o dricker årgångsviner o skrattar åt oss dumma svenskar som inte vill släppa spriten "fri".

Om du vill kasta klåpord på så ok om då vill det...... Men systemet vill är att minska alkoholkonsumtionen och det lyckas dom med.
Och som jag har förstått det så håller dom välldigt hög standard vilket inte skulle kunna regleras om man släppte den fri. Är du för att beställa hem alkohol till dörren också kanske?

Är det mängden eller kvalitén du vill åt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodar:

Du tycker att folk som har en annan livsstil än du inte kan "kontrollera alkoholen", och bara för att du inte tycker om deras konsumtion så anser det att det ger dig rätten till att försöka kontrollera den. Det gör dig till en moralkärring. Det är som att jag tycker att du spelar för mycket spel, eller vad som helst som du gillar, och därmed vill lägga en straffskatt på spel för att få till ett "lås" som gör att du inte har råd att köpa lika många.

Du ser inte skillnaden mellan en person som smäller i sig tio starköl och går bärsärkargång på närmsta krog eller någon som "spelar för mycket spel"? Du kan ju göra en snabb kalkyl över de relaterade samhällskostnaderna så skall du nog se att, det trots allt, är en rätt bra idé med en hyggligt restriktiv alkoholpolitik. Har inget att göra med huruvida man tycker om någons livsstil eller inte.