Permalänk

Nytt moderkort - Känner inte av HDD

Uppgraderade just burken med ett asus z97-A och en ny CPU och nu vägrar den känna av min lagringsdisk.
Mina två SSD samt den optiska enheten känner den igen utan problem.

Hårddisken är en 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ

Hur göra?

Permalänk

Menar du att disken inte dyker upp i BIOS eller i windows?

Permalänk

@Hittebarnet: Både och.
Den syns inte i Windows och jag kan inte hitta den i bios heller, men så är jag inte helt bekant med asus bios då jag bara haft det installerat i några timmar.

Permalänk

Hur är dom kopplade?

Permalänk
Medlem

@Machinepriest: Jag hade samma problem med en av mina Samsungdiskar när jag uppgraderade till Z87. Kommer inte ihåg om det var min HD103SJ eller min HD204UI. En firmwareuppdatering till disken löste problemet.

Vad hade du för moderkort innan?

Visa signatur

Burk: 6650 XT, 5700X, 32GB, Dell G2724D
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk

Gå in och kolla under fliken Advanced och sedan PHC Storage Configuration i BIOS. Syns den inte där hade jag nog dubbelkollat ström- och datakabeln sitter i ordentligt och/eller bytt till en annan sata-port på moderkortet. Finns disken där behöver du nog bara tilldela den en enhetsbokstav i windows.

Permalänk

@Sunshine914:
Alla tre diskarna, mina två SSD och HDD'n är kopplade till nätagget via samma strömkabel.
Jag har provat byta SATA port till HDD'n utan framgång.

@poppu-chan: Kan vara en lösning. Det verkar dock extremt krångligt för någon som inte är vidare insatt.
Några tips på hur jag går till väga?
Tidigare körde jag med ett Gigabyte GA-P55A-UD4 som jag blev tvungen att byta ut då det gav mig en massa BSOD.

@Hittebarnet: Kikade i PCH Storage Configuration men kunde inte hitta andra enheter än de två SSD och DVD'n.
Det står att SATA porten där hårddisken sitter är tom.
Den är som sagt kopplad till nätagget via samma strömkabel som de andra diskarna och byte av port gav inget resultat.

Permalänk
Skrivet av Machinepriest:

@poppu-chan: Kan vara en lösning. Det verkar dock extremt krångligt för någon som inte är vidare insatt.
Några tips på hur jag går till väga?
Tidigare körde jag med ett Gigabyte GA-P55A-UD4 som jag blev tvungen att byta ut då det gav mig en massa BSOD.

Det skulle ju kunna vara så att det egentligen var hårddisken som orsakade blåskärmarna och att disken numera är kaputt helt enkelt. Däremot verkar andra ha samma problem. Kan kanske vara värt att testa uppdatera bios om det nu är chipset-relaterat. ASUS har ju släppt en hel drös stabilitetsfixar, ser det ut som.

Permalänk
Medlem

@Machinepriest: Jag brukar använda programmet Rufus http://rufus.akeo.ie/ för att skapa bootbara FreeDOS USB-stickor. Lägg in F3.exe http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/223631en på den stickan och boota från den och kör uppdateringen. Den flashade in firmware 1AJ100E5 för mig.

Visa signatur

Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk

@Hittebarnet: Provade köra utan hårddisken inkopplad och fick blåskärmar även då, så jag tror det berodde på krångel i SATA portarna.
Ska se om jag kan hitta senaste bios, om det inte redan är installerat.

@Poppu-chan: Rufus är väl för ISO filer? I detta fall verkar det röra sig om en .exe fil, så behöver jag då det programmet?
"1. Please download the file.
2. Save the .exe file to a bootable media, like a CD/DVD, a USB drive, or a floppy diskette.
Do not remove the bootable media once the file is copied to it."

Finns det någon risk att all data ryker från hårddisken? Har en jäkla massa foton, filmer och hela mitt musikbibliotek på den, så jag är lite orolig.

Permalänk
Medlem

@Hittebarnet: Om det är samma historia med Z97 som det var med Z87 för mig så har det som jag förstått att göra med att vissa gamla diskar inte fullt följer SATA-standarden, och Z87 vill inte veta av dessa diskar eller får dem att de bete sig udda. HardOCP pratar lite om det i sin Z87-A review. http://www.hardocp.com/article/2013/06/03/asus_z87a_lga_1150_motherboard_review/7

Men ja, är oturen framme kanske disken gjort sitt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machinepriest:

@Hittebarnet: Provade köra utan hårddisken inkopplad och fick blåskärmar även då, så jag tror det berodde på krångel i SATA portarna.
Ska se om jag kan hitta senaste bios, om det inte redan är installerat.

@Poppu-chan: Rufus är väl för ISO filer? I detta fall verkar det röra sig om en .exe fil, så behöver jag då det programmet?
"1. Please download the file.
2. Save the .exe file to a bootable media, like a CD/DVD, a USB drive, or a floppy diskette.
Do not remove the bootable media once the file is copied to it."

Finns det någon risk att all data ryker från hårddisken? Har en jäkla massa foton, filmer och hela mitt musikbibliotek på den, så jag är lite orolig.

Rufus kan även skapa bootbara DOS/FreeDOS-stickor just för dessa ändamål. Väldigt smidigt litet program Men ja om du har viktiga grejer på disken vore det nog en bra ide att koppla in den i en annan burk och säkerhetskopiera. Jag har aldrig varit med om en flash som gått åt helvete, men man vet ju aldrig.

Eller så kan du testa uppdatera ditt BIOS först. Har läst om folk som fått igång sina diskar på det sättet också.

Visa signatur

Permalänk

@Poppu-chan:
Åh fan. Intressant! Däremot kommer väl Machinepriest behöva flytta över disken till en dator som hittar den innan den går att flasha?

Permalänk
Skrivet av Poppu-chan:

Rufus kan även skapa bootbara DOS/FreeDOS-stickor just för dessa ändamål. Väldigt smidigt litet program Men ja om du har viktiga grejer på disken vore det nog en bra ide att koppla in den i en annan burk och säkerhetskopiera. Jag har aldrig varit med om en flash som gått åt helvete, men man vet ju aldrig.

Eller så kan du testa uppdatera ditt BIOS först. Har läst om folk som fått igång sina diskar på det sättet också.

Tänkte prova uppgradera BIOS nu. Ska bara luska ut hur Tror jag fått tag på senaste versionen.
2401 här: https://www.asus.com/au/Motherboards/Z97A/HelpDesk_Download/

Permalänk

BIOS uppdaterat nu men den känner fortfarande inte av disken.

Permalänk

@Machinepriest:
Synd!
Då återstår det att köra på Poppu-chans förslag.

Permalänk

Jag har inte vågat uppdatera firmware på HDD'n än då jag är rädd att jag ska förlora innehållet.

Däremot har jag satt tillbaka det gamla Gigabyte kortet för att se om jag kan komma år hårddisken via det.
När jag startar datorn så hör jag hur disken börjar jobba, så den får ström i alla fall. Med Asus kortet gjorde den inte ett ljud ifrån sig. Däremot så kommer jag inte speciellt långt då skärmen vägrar starta. Jag måste ha missat att koppla något. Ingen aning om vad dock. Grafikkortet snurrar på som vanligt men skärmen lyser standby-orange.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Lyckades få igång systemet med mitt gamla moderkort och kunde då bekräfta att HDD'n fungerar felfritt.
Då måste det alltså vara i det nya moderkortet felet ligger.
It's something!

Permalänk

Vad händer om du endast har HDD:n inkopplad på ditt nya moderkort?
Jag hade problem när jag kopplade in en ny ssd via m2 uttaget att moderkortet kopplade bort två portar.

Permalänk

Det gamla nätagget dog så jag var tvungen att vänta på ett nytt från Inet.

@Sunshine914: Om jag bara har HDD:n ikopplad så gör det ingen skillnad. Den känner ändå inte av den :/
m2 uttaget?

När jag hade installerat det nya nätagget så glömde jag koppla in strömkabeln till processorn vilket resulterade i att jag inte fick någon bild eller fläktaktivitet, däremot startade hårddisken! Den snurrade på för fullt så fort jag startade datorn.
När jag sedan kopplade allting rätt så gav den däremot inget liv ifrån sig.

Så jag har fortfarande problem med detta

Permalänk

Nu när jag startade datorn hördes ett högt klickande ljud. Jag kände på hårddisken och det kändes som att det var den ljudet kom ifrån.
När jag kom in i Windows känner den helt plötsligt inte av DVD-enheten.

Vad fan händer? -_-

Edit: Efter en omstart känner den av den optiska enheten igen.

En dum fråga... Kan jag ens uppdatera firmware på en HDD som datorn inte känner av?

Permalänk
Medlem

@Machinepriest: Hmm.. Jag kommer inte ihåg om jag lyckades flasha på datorn där disken strulade för mig. Jag minns iaf att jag satt vid andra datorn vid ett tillfälle, men kommer inte ihåg om jag gjorde själva flashningen där eller bara förberedde själva USB-stickan.

Visa signatur