Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

DNS server byter sig själv oavsett - Windows 7

Permalänk
Medlem

DNS server byter sig själv oavsett - Windows 7

Hej!

Jag har ett mycket märkligt problem på minst två datorer i min ägo.

Båda kör Windows 7 x64, och som trådtiteln säger så byter den DNS server helt av sig självt hela tiden och det varierar mellan två olika DNS servrar.

Den ena är Googles DNS som lägger in sig själv hela tiden, det vill säga 8.8.8.8 och 8.8.4.4

Sedan lägger den även till 172.18.11.1 och en liknande till (Har den inte uppskriven) som jag inte vet vad den går till.

Det spelar ingen roll om jag skriver in en egen DNS server eller använder den automatiska funktionen (Dvs min ISPs DNS).

Jag har skannat datorn med både AVG Free samt Malwarebytes Anti-Malware utan att hitta något.

Vad sjutton är det som föregår och hur får jag den att sluta byta av eget tycke?!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Vila i frid

Hur är du kopplad till din ISP. Vem är ISP? Direkt via kabelmodem, fiber, ethernet. Router?

Permalänk
Medlem

Hade samma problem på jobbet. Windows update löste problemet
Där gick den alltid tillbaka till en dns som var satt med en annan användare. Mycket oklart. Men alltid tillbaka till samma, inte mellan olika.

Permalänk
Medlem

Känns konstigt att en ISP skulle ge dig de DNS adresserna, om du nu har att få det tilldelat automatiskt på dina klienter. Det kan tyda på att en granne kör DHCP/DNS som tilldelas till dig ist för din ISP. Och det är ej säkert för all din trafik kommer gå genom din granne och kan då ganska så enkelt sniffa din trafik och stjäla okrypterade lösenord osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Hur är du kopplad till din ISP. Vem är ISP? Direkt via kabelmodem, fiber, ethernet. Router?

ADSL, Telia. Bryggat deras modem och har en Asus RT-N66U router med Merlin WRT som just router och WiFi AP.

Skrivet av gn1p:

Hade samma problem på jobbet. Windows update löste problemet
Där gick den alltid tillbaka till en dns som var satt med en annan användare. Mycket oklart. Men alltid tillbaka till samma, inte mellan olika.

Har dock alla de senaste uppdateringarna.

Skrivet av VexedRelic:

Känns konstigt att en ISP skulle ge dig de DNS adresserna, om du nu har att få det tilldelat automatiskt på dina klienter. Det kan tyda på att en granne kör DHCP/DNS som tilldelas till dig ist för din ISP. Och det är ej säkert för all din trafik kommer gå genom din granne och kan då ganska så enkelt sniffa din trafik och stjäla okrypterade lösenord osv.

Det spelar dock ingen roll om jag har laptoppen med mig hemifrån eller sitter hemma, den byter DNS i alla fall. En annan dator i hushållet gör inte detta dock. Jag bor i villa med närmaste granne säkert 100 meter bort, så jag tvivlar då på att en granne skulle komma åt mitt lokala nät på så vis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En del reklamprogram ändrar DNS-server för att styra att man får upp mer reklam. Kolla med AdwCleaner
https://toolslib.net/downloads/viewdownload/1-adwcleaner/

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av NodCommander:

ADSL, Telia. Bryggat deras modem och har en Asus RT-N66U router med Merlin WRT som just router och WiFi AP.

Prova att välja 8.8.8.8 och 8.8.4.4 som fast DNS i routern (strunta i Telias DNS) som sen levereras av routerns DHCP till dina datorer - efter att du kört AdwCleaner på din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

En del reklamprogram ändrar DNS-server för att styra att man får upp mer reklam. Kolla med AdwCleaner
https://toolslib.net/downloads/viewdownload/1-adwcleaner/

Testade men gav inget utslag.

Skrivet av hasenfrasen:

Prova att välja 8.8.8.8 och 8.8.4.4 som fast DNS i routern (strunta i Telias DNS) som sen levereras av routerns DHCP till dina datorer - efter att du kört AdwCleaner på din dator.

Jag vill dock inte ha Googles DNS utan jag kör med FreeDNS. Har den redan inställd i routern sedan förut, hjälper dock inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det något som svarar på ping mot 172.18.11.1?
Har du IP-adresser lokalt som börjar med 172.18?

Permalänk
Rekordmedlem

Vad byter dns, routern eller datorn ?
Det finns ju dns virus som angriper routrar, sök på DNSChanger så får du mer info.
https://business.kaspersky.com/routers-on-fire-hackers-rush-c...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator?

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Är det något som svarar på ping mot 172.18.11.1?
Har du IP-adresser lokalt som börjar med 172.18?

Japp, får svar. Men ingen IP lokalt med det, alla är standard 192.osv

Skrivet av mrqaffe:

Vad byter dns, routern eller datorn ?
Det finns ju dns virus som angriper routrar, sök på DNSChanger så får du mer info.
https://business.kaspersky.com/routers-on-fire-hackers-rush-c...

Två datorer, inte routern. Dock spelar det ingen roll om jag är hemma med laptoppen, den byter i alla fall DNS. Och andra datorer i huset gör det inte på mitt LAN.

Skrivet av IuZ:

Vad är det för dator?

En MSI-GE60 laptop och min egenbyggda stationära dator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Eftersom det är en privat IP-adress. så är det något i bostaden som skapar den.
Förutom datorer och router vad har du mer i nätverket?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Två datorer, inte routern. Dock spelar det ingen roll om jag är hemma med laptoppen, den byter i alla fall DNS. Och andra datorer i huset gör det inte på mitt LAN.

En MSI-GE60 laptop och min egenbyggda stationära dator.

Så du får 172.18.11.1 som DNS på din bärbara enbart när du är uppkopplad mot ditt eget WLAN?

Har du någon form av VPN på dator eller i router?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Så du får 172.18.11.1 som DNS på din bärbara enbart när du är uppkopplad mot ditt eget WLAN?

Har du någon form av VPN på dator eller i router?

Ja, jag har en VPN av och till på laptoppen, dock nästan aldrig på stationära. Inget i routern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Känns som det är något på din dator som gör det i sådant fall, du får helt enkelt kolla upp vad det kan vara. Annars så gör det väl inte så mycket om du använder google's DNS servrar, om du vill använda någon annan så får du väl knappa in det statiskt på din dator.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går ju att köra datorn via en livelinux för att se hur den reagerar, då utesluter man ju allt som har med win installationen att göra, det är en mycket bra metod för att felsöka om man misstänker mjukvaruproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

172 är ju en svart IP. Dvs ingen IP som finns ute på internet.

Prova starta om bärbara i felsäkert läge med nätverk. Får du då samma DHCP-server som de andra stationära datorerna så skulle jag gissa på fulkod i bärbara. Alltså nån dold DHCP-server som försöker att locka till sig alla datorer i lokala nätverket. Och om det skulle stämma så är nog fulkoden inte bra skrivet då de konfliktar med den äkta DHCP-servern.

TS, har du kollat så att du inte har nåt virtuellt närverk som ligger och stör? Eller nån NAS eller liknande som du glömt stänga av DHCP ?

Vet ej om jag missade det men har du tvingat bärbara datorn att använda statisk IP ?

Har du dynamisk IP så brukar en DHCP-server använda din MAC-adress som prio. Alltså den kollar din MAC-adress vilken IP du hade förra gången och är den ledig så får du den igen.

Ja, nåt av ovanstående tror jag stenhårt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Känns som det är något på din dator som gör det i sådant fall, du får helt enkelt kolla upp vad det kan vara. Annars så gör det väl inte så mycket om du använder google's DNS servrar, om du vill använda någon annan så får du väl knappa in det statiskt på din dator.

Är väldigt integritetsmedveten, så jag skulle absolut inte använda Googles tjänster för något sådant. Dock är det just grejen, att det spelar ingen roll om jag lämnar Windows på standard, eller kör med den egna DNS jag vill ha, vilket är http://freedns.zone/en/

Skrivet av mrqaffe:

Det går ju att köra datorn via en livelinux för att se hur den reagerar, då utesluter man ju allt som har med win installationen att göra, det är en mycket bra metod för att felsöka om man misstänker mjukvaruproblem.

Problemet är bara att felet uppträder sporadiskt. Inte varje gång datorn startas och används, men lite då och då.

Visa signatur