Ska uppgradera från ett HD 7970, tips och råd uppskattas!

Permalänk
Medlem

Ska uppgradera från ett HD 7970, tips och råd uppskattas!

Tjena.
Kom hem efter jobbet , va ett tag sen jag lirat.
Körde igång BF4 och då la tangentbordet av!!! Fick inte liv i det igen
Koppla in dotterns t-bord och startade spelet.
Efter 5 min starta datorn om och det va bara grafiska artefakter över hela skärmen.
Tur i oturen så har jag kört med CF , så jag tog ut det dåliga kortet och körde vidare på det andra.
Kan säga att jag blev rätt sugen på ett nytt grafikkort.
Har alltid kört med ATI/AMD men kan nu tänka mig att testa den gröna sidan.

Fundera på ett sånt här.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/msi...

eller ett sånt här.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Finns ju olika märken så länkarna är bara för att visa korten.
Hjälp mig gärna med att skriva vilket ni skulle valt " Märke" och om det blir nån ökning av prestandan. Annars kör jag vidare med ett 7970.

Mvh / Mange

§3.1
Permalänk
Medlem

Baka kortet i ugnen innan du slänger det! http://www.sweclockers.com/forum/trad/872659-baka-grafikkort?...

Är på 3e baket med mitt 780ti.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Baka kortet i ugnen innan du slänger det! http://www.sweclockers.com/forum/trad/872659-baka-grafikkort?...

Är på 3e baket med mitt 780ti.

Tjena.
Ska testa att baka det , min ugn går till 250grader. Hur länge och på vilken värme har du?
Mvh / Mange

Permalänk
Medlem

200 grader i 10 min hade jag kört till att börja med. Se till att plocka bort all plast och annat som går att ta av. Ha god ventilation och vänd kortet så att inte komponenterna trillar av. Men läs lite i tråden så se du hur andra gör.

Senaste bakningen jag gjorde körde jag typ 225 grader i 15 min, kortet såg inte fint ut, väldigt bränt, kondningarna såg ut som om de skulle explodera (svällde) men det har funkat fint sen dess, förutom hdmi-kontakten, den ramlade av lite så går inte att använda...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Tjena.
Ska testa att baka det , min ugn går till 250grader. Hur länge och på vilken värme har du?
Mvh / Mange

Försök att få grafikkortet att ligga i nivå, men I/O plåten nedåt. Sen kan du göra folie bollar som håller upp bakdelen.
Bakade på 200 grader i ca 10 minuter. Det kortet har fungerat utan problem enda sen dess!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

temp mätaren i ugnen ska du inte lita på så du vet

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

200 grader i 10 min hade jag kört till att börja med. Se till att plocka bort all plast och annat som går att ta av. Ha god ventilation och vänd kortet så att inte komponenterna trillar av. Men läs lite i tråden så se du hur andra gör.

Senaste bakningen jag gjorde körde jag typ 225 grader i 15 min, kortet såg inte fint ut, väldigt bränt, kondningarna såg ut som om de skulle explodera (svällde) men det har funkat fint sen dess, förutom hdmi-kontakten, den ramlade av lite så går inte att använda...

Skrivet av KeVVa:

Försök att få grafikkortet att ligga i nivå, men I/O plåten nedåt. Sen kan du göra folie bollar som håller upp bakdelen.
Bakade på 200 grader i ca 10 minuter. Det kortet har fungerat utan problem enda sen dess!

Okej , ska testa detta imorgon.
Tackar / Mange

Permalänk

Jag skulle inte rekommendera ett 970 från Nvidia eftersom det är den "buggen/designen" med minnet så du kan få stuttering, jag själv kör på ett 390X men kolla annars på marknaden och se om du kan få tag på ett annat 7970 billigt, annars är jag helnöjd med mitt 390X (vilket är i grunden ett 290X med 8GB i minne) du kanske ska kolla på fury/X?

Edit såg att det kostar ganska mycket mer, tänkte mest på om du ville ha något lite mer "udda" med bra prestanda..
Men kan rekommendera 390X i alla fall

Permalänk
Medlem

En kompis ringde precis och ville sälja sitt R9 380 för en billig peng.
Går det att köra 7970 och R9 380 i CF?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mange75:

En kompis ringde precis och ville sälja sitt R9 380 för en billig peng.
Går det att köra 7970 och R9 380 i CF?

R9 380 är tyvärr en Tonga GPU, medans 7970/7950/R9 280/280X är GCN, så det går inte.
Rätta mig gärna om jag har fel här.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Bakade min PS3:a när den la av. Gick fin fint! Prova med det först innan du slänger dig på ett nytt kort då du redan har ett!

Visa signatur

CPU: I9 14900K x - EK-Nucleus AIO 360 Dark GPU:ASUS 4080 Super TUF
RAM: Corsair 96GB DDR5 6600 MHZ DOMINATOR TITANIUM
MB: ASRock Z790 Nova Screen:42" LG OLED C3 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: NZXT H9 Flow Black
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Hedersmedlem

@Mange75

*Tråd flyttad, rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum (du får gärna uppdatera rubrik/trådstart med budget o.a. info).
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

Bakade min PS3:a när den la av. Gick fin fint! Prova med det först innan du slänger dig på ett nytt kort då du redan har ett!

Tjena.
Har nu bakat mitt kort men det hjälpte tyvärr inte
Så det får bli ett nytt R9 390X , något speciellt märke eller det är bara till att köpa vilket som?
Tack för alla förslag och tips.
Mvh / Mange

Tack för alla tips i föregående inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

R9 380 är tyvärr en Tonga GPU, medans 7970/7950/R9 280/280X är GCN, så det går inte.
Rätta mig gärna om jag har fel här.

HD 7970/R9 280X och HD 7950/R9 280 är Tahiti.
R9 285/R9 380 är Tonga.
Båda är GCN. Tahiti är GCN 1.0 och Tonga är GCN 1.2.
Alla Tahiti går att köra i CF med varandra.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av Mange75:

Tjena.
Har nu bakat mitt kort men det hjälpte tyvärr inte
Så det får bli ett nytt R9 390X , något speciellt märke eller det är bara till att köpa vilket som?
Tack för alla förslag och tips.
Mvh / Mange

Tack för alla tips i föregående inlägg

Ajdå... det var synd att det inte gick något vidare!
Angående märken så funkar det mesta, ASUS, MSI, Gigabyte. Jag själv gillar inte XFX. Det som brukar skilja (Superclocked editions åsido) brukar oftast vara supporten från tillverkaren.
Jag hade sagt att du skulle välja EVGA om de nu gjorde AMD kort. Annars så skulle mitt andrahandsval vara ASUS. Jag har bara hört bra om de, men inte själv haft erfarenhet av de. När det gäller Gigabyte/MSI så tyckte jag de var lite sega eller tysta i svaren vad gällde Nvidias 970Gate.

Visa signatur

CPU: I9 14900K x - EK-Nucleus AIO 360 Dark GPU:ASUS 4080 Super TUF
RAM: Corsair 96GB DDR5 6600 MHZ DOMINATOR TITANIUM
MB: ASRock Z790 Nova Screen:42" LG OLED C3 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: NZXT H9 Flow Black
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

HD 7970/R9 280X och HD 7950/R9 280 är Tahiti.
R9 285/R9 380 är Tonga.
Båda är GCN. Tahiti är GCN 1.0 och Tonga är GCN 1.2.
Alla Tahiti går att köra i CF med varandra.

Då vet jag , tack.

Skrivet av Helionart:

Ajdå... det var synd att det inte gick något vidare!
Angående märken så funkar det mesta, ASUS, MSI, Gigabyte. Jag själv gillar inte XFX. Det som brukar skilja (Superclocked editions åsido) brukar oftast vara supporten från tillverkaren.
Jag hade sagt att du skulle välja EVGA om de nu gjorde AMD kort. Annars så skulle mitt andrahandsval vara ASUS. Jag har bara hört bra om de, men inte själv haft erfarenhet av de. När det gäller Gigabyte/MSI så tyckte jag de var lite sega eller tysta i svaren vad gällde Nvidias 970Gate.

Okej , ska kolla upp ett ASUS kort.
Tack för all hjälp.
Mvh / Mange

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Tjena.
Jag läste precis om kortet som du länka till " Sapphire Radeon R9 390X Tri-X OC "
Det ska tydligen va rätt bra och ha en bra fläkt.
Nu har jag kört med 2st 7970 med original fläktarna så dom har ju varit rätt högljudda.
Kör in till Netonnet efter jobb och inhandlar mig ett Sapphire imorgon.
Trycker in mitt 7970 i dotterns dator , hon kör på ett 5850 just nu.
Tack för svaret.
Mvh / Mange

Permalänk
Medlem

Hej igen. Va och handla ett R9 390 efter jobbet.
Avinstallera drivrutinerna och installera nya sen satte jag in det nya kortet.
Men jag får ingen bild , inget pip innan datorn går igång. Fläktarna snurrar på grafikkortet.
Sätter jag in mitt gamla igen startar datorn direkt.
Kör med samma sladd som till mitt 7970 , DVI-D
Defekt kort?Ska man göra nått i bios?
Snälla hjälp
Mvh / Mange

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mange75:

Hej igen. Va och handla ett R9 390 efter jobbet.
Avinstallera drivrutinerna och installera nya sen satte jag in det nya kortet.
Men jag får ingen bild , inget pip innan datorn går igång. Fläktarna snurrar på grafikkortet.
Sätter jag in mitt gamla igen startar datorn direkt.
Kör med samma sladd som till mitt 7970 , DVI-D
Defekt kort?Ska man göra nått i bios?
Snälla hjälp
Mvh / Mange

Senaste bios på moderkortet? Det kan nämligen behövas iom de nya grafikkorten.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Okej. Ska uppdatera biosen nu.
Tack

Permalänk
Medlem

Var det här med att "baka" sina komponenter allvarligt menat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Var det här med att "baka" sina komponenter allvarligt menat?

Ja, man kan "löda om" komponenter i ugn om man tror att det är kallödning/släppta lödningar som orsakat fel. Det är dock inte helt riskfritt, men om kortet ändå är trasigt utan garanti så kan man ju prova

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Ja, man kan "löda om" komponenter i ugn om man tror att det är kallödning/släppta lödningar som orsakat fel. Det är dock inte helt riskfritt, men om kortet ändå är trasigt utan garanti så kan man ju prova

Och det har fungerat? Det låter som en urban-legend.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jalle 64 , du är en GUD
Efter uppdatering av biosen starta det direkt.
Bor du i Malmö trakten så ska jag bjuda dig på en rökig whiskey och en kall öl.
Välj plats och tid
Mvh / Mange

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Och det har fungerat? Det låter som en urban-legend.

Nä, är det kallödning så kan det fungera.

Jag har jobbat med att fixa mobiler t.ex. genom varmluftslödning, men då var det mikroskop och mer kontrollerad värme som man använde, men principen är ju den samma, tillräckligt varmt för att tennet ska mjukna och sen stelna igen med bättre kontakt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Nytt problem!!!
Efter uppdateringen av biosen , hittar inte datorn min andra SSD disk.
Något man ska ändra i biosen?
Hittar bara C: i diskhanteringen
Tänk om man hade varit mer data/dator kunnig.
Mvh / Mange

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mange75:

Nytt problem!!!
Efter uppdateringen av biosen , hittar inte datorn min andra SSD disk.
Något man ska ändra i biosen?
Hittar bara C: i diskhanteringen
Tänk om man hade varit mer data/dator kunnig.
Mvh / Mange

Kollat kablarna?

Du bör ställa in att den ska starta med just den HDD/SSD du har som startdisk. Kolla också om disken körs i AHCI eller IDE vilket du nu valde att installera windows under.

När du installerade hade du enbart systemdisken i då? Har du otur kan startfilerna ha lagt sig på en annan disk. Försök att göra en startreparation om det andra inte funkar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Kollat kablarna?

Du bör ställa in att den ska starta med just den HDD/SSD du har som startdisk. Kolla också om disken körs i AHCI eller IDE vilket du nu valde att installera windows under.

När du installerade hade du enbart systemdisken i då? Har du otur kan startfilerna ha lagt sig på en annan disk. Försök att göra en startreparation om det andra inte funkar.

Tack för all hjälp , jag körde med MSI live update 6 och där kom upp nått som jag ladda hem och installera. Sen hitta den alla ssd diskarna.
Tusen tack för all hjälp till alla som har kommit med idéer och tips.
Mvh / Mange