Roliga saker vi har hört från okunniga om teknik

Permalänk
Medlem

Jag var hemma hos en kompis på kaffe när hans svärföräldrar kom på besök. De hade just köpt sin första mobiltelefon och var mäkta stolta över den. Då ringer telefonen och svärfadern svarar. Det var nån som ville prata med hans fru och räcker över mobilen till henne, varpå hon säger: Hur kan dom veta att vi är här.

Permalänk
Skrivet av ukelele:

Jag var hemma hos en kompis på kaffe när hans svärföräldrar kom på besök. De hade just köpt sin första mobiltelefon och var mäkta stolta över den. Då ringer telefonen och svärfadern svarar. Det var nån som ville prata med hans fru och räcker över mobilen till henne, varpå hon säger: Hur kan dom veta att vi är här.

min morbror tyckte det var onödigt ta med sig mobiltelefonen när han åkte till jobbet för han skulle ju inte ringa någon,
att nån annan kanske ville ha tag på honom var inte så viktigt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Min syster skulle dra ur en HDMI kabel ur sin laptop och fick inte ur den då det var typen som klickar på plats.

Det hela slutade med att hon bröt av den och sedan skyllde på mig för att hon gjorde fel..

Har även en polare som satt i TS med mig när jag streamade till Twitch och han satt pratade massa skit, då sa jag att "dom som kollar på streamen kan ju höra dig".
Då svarar han: men, kan inte jag höra dom då?

Tackar hjärtligt för väldigt många skratt! Fler historier!

Visa signatur

Gamingrig: Corsair Carbide 540 Air Vit | MSI x79 GD65-8D | Intel i7 3930K | Asus GTX 1080 Strix Gaming | 32GB RAM | 120GB + 240GB +240GB + 240GB SSD | Corsair AX860 | Corsair H100i |

Server: Fractal Design R4 | EVGA x58 SLI | Intel i7 980X | GTX210 | 5x3TB WD Red + 120gb SSD | Corsair CX600M | Be Quiet Pure Rock |

Phone: Xiaomi Mi Max 2

Permalänk

Min systersons nätagg packade ihop för ett par år sen.
Tidiga symptom var att datorn gjorde omstarter vid boot.
Systersonens kompis som hävdade att han var datorexpert sa då att datorn startade snabbare och bättre om man tryckte på powerknappen snabbt flera gånger...

När nätaget väl dog vågade min systerson först inte berätta det för mig eftersom han trodde att det var "startmetoden" som dödat datorn.

Samma kompis kläckte ur sig många fler pärlor jag tyvärr glömt, men jag är rätt säker på att två av dom var att antivirus bara gjorde datorn seg, och att när den laggade i flashspelen dom spelade skulle man mata på tangentbordet och musen järnet för att få fart på datorn igen.

Efter incidenten med nätagget förklarade jag vänligt men bestämt att det inte var det som dödat datorn, men att systersonen skulle kolla med mig istället för att lyssna på polaren. Och om jag inte gick att nå vore det nog säkrare att göra motsatsen till vad han sa.

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Skrivet av Ortchi:

Min syster skulle dra ur en HDMI kabel ur sin laptop och fick inte ur den då det var typen som klickar på plats.

Det hela slutade med att hon bröt av den och sedan skyllde på mig för att hon gjorde fel..

idag finns väl nästan inget som heta tålamod. behöver vara instant göra si å så.

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk

Hänvisar till mitt inlägg strax ovan,
Jag smsade min brorson och undrade om han kom ihåg nån bra och blev påmind om följande:
Enligt kompisen ger 50% starkare powercore 70% snabbare dator!
med powercore menade han PSUt (som han även benämnde CPU)

Visa signatur

|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Skrivet av EverGrowingNoob:

Hänvisar till mitt inlägg strax ovan,
Jag smsade min brorson och undrade om han kom ihåg nån bra och blev påmind om följande:
Enligt kompisen ger 50% starkare powercore 70% snabbare dator!
med powercore menade han PSUt (som han även benämnde CPU)

ìnte som ägaren till ett internetcafé ja tror i Lidköping som sålde begagnande datorer man fick 1CUP & 4kärnor.

Visa signatur

Permalänk

@Grönahunden:
Mmm... förteoendegivande... en bra u.s.p. dock kanske med en kopp kaffe till varje begdator.
Kärnorna vet jag dock inte hur dom skulle locka, inte ens om det var Apple...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

(Och nej, bilden är inte "ändrad"... den kom upp precis så efter en omstart, tog bara "printscreen" och spara samt klippte ner onödigt runt om)

Alt Gr + Print Screen

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Alt Gr + Print Screen

Och hur hade den skiljt sig, när jag ändå var tvungen pga sekretess att klippa den?

Bra tips till de som inte vet dock

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

min morbror tyckte det var onödigt ta med sig mobiltelefonen när han åkte till jobbet för han skulle ju inte ringa någon,
att nån annan kanske ville ha tag på honom var inte så viktigt.

Äh, har en polare som är precis likadan i dagens läge. Hän är 20 år och har en smartphone. Mäktigt irriterande ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och hur hade den skiljt sig, när jag ändå var tvungen pga sekretess att klippa den?

Hade inte funnits något att klippa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Hade inte funnits något att klippa...

Ahh du tänker så.
Hmm, det var nog vettigt tänk.

Den tar bara aktiva fönstret minns jag nu när du säger det.
Aja, mer jobb nu, tar det till nästa gång

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elakekocken:

Min morsa och hennes gubbe skulle få ADSL via bredbandsbolaget.

De får hem grejerna och en installations-cd som gör det busenkelt att installera.

Mor ringer upp min bror och ber om hjälp med inkopplingen för gubben påstod att skivan inte fungerade. Brorsan kommer dit och gubben börjar gorma hur dåligt det är med ny teknik och förbannar allt som har med det att göra.

Brorsan går upp på övervåningen med gubben hack i häl.

Bror frågar vart installations-cd:n är varpå gubbfan plockar ut den ur cd-spelaren... Alltså... Stereon...

Hahahahaha!

Det påminner mig om nästa historia:

Sitter med telefonsupport med av mors väninnor (mv): Det rör sig om en stationär dator.

Hela historian:

mv: -"...så då har datan slutat fungera. Det händer ingeting när jag rör på musen"
jag: -"Har ni provat att starta om datorn?"
mv: -"Hur gör man det?"
jag: -"Håll inne avstängningsknappen tills datorn stängs av. "
mv: Jaha... ja... <liten paus> ... Då är datorn avstängd. Nu då?"
jag: -"Slå på datorn igen".
mv: -"Va??? ska jag slå på den? Går inte den sönder då."
jag -"Va.. nej.. öh... <lol> ... nej. Sätta på datorn."
mv: -"Men herregud! VAD SÄGER NI? <gapskratt>"
jag: <facepalm> ... Tänker: Skall man skratta eller gråta? -"Neeej... tryck på knappen igen, så att datorn startar."
mv: -"Jahaaaa! Ni menar SÅÅÅ!! <mer gapskratt>".
*paus*
mv: -"... nej. datorn fungerar fortfarande inte. Allt sitter fast." (Datorn har alltså hängt sig)
Jag blir lite förvånad över hur snabbt hennes dator startade om. tog bara ett par sekunder.. .om ens det. Mysko. (Ha detta i minnet. Lite längre fram i historien framgår det varför )
jag: -"Då får vi prova på en reparationsinstallation. Har ni DVD-skivorna ni fick med datorn."

Här hoppar vi över hela samtalet på hur jag får beskriva hur skivorna borde se ut. Att det är DVD-skivor, och vad de är till för. Det tar nästan en timme.
Efter mycket om och men, så hittas skivorna till slut. Så kallade Recovery-skivor.

mv: -"Jag kan inte hitta någon DVD-spelare på datorn. Kan jag använda den vid TVn istället?"
jag: <facedesk> ...
...
...
jag: -"Nej. Det är bara till för filmer. Den har inget med datorn att göra."
jag: -"Så er dator har ingen DVD-läsare... jaha... Är ni säker?"
<Försöker beskriva hur en typisk DVD-läsare i en dator ser ut>
mv: -"Nej... finns inge sånt i datorn."
jag: -"Vad är det för modellnummer och märke på datorn?"
mv: -"Hur ser man det?"
jag: -"Det borde stå på ett litet emblem på datorns framsida."
<lång paus och mycket letande>
mv: -"Jag titta. Där sitter en liten grej med nått på. Syncmaster .... 206... b w ...".
jag: <Känner igen beteckningen direkt> -"Det där är er bildskärm. Jag ville ha modellnumret på datorn."
mv: -"Ja...men det är ju datorn... Det har det allti varit...".
jag: *suck* -"Nej... det är bara en bildskärm. Datorn borde stå i närheten. Det är en rektangulär låda ungefär en 30-40 centimeter hög."
mv: -"Nej... det finns inget sådant. Det är bara datorn som står på skrivbordet. Ja bildskärmen alltså!... är det grejjen med knapparna på ni menar?"
jag -"knapparna?.. va? ... vad då?"
mv: "Jaaa.. den man skriver med."
jag: -"jaha... nej... det är tangentbordet... men förresten... kolla vart sladden från tangentbordet går. Den är ansluten till datorn."
mv: -"Jaha??? ... vänta... "
*paus*... *rassel och skrap*... *mer rassel och ras*.
mv: -"Den går till en liten dosa under skrivbordet. Där är också skrivaren ansluten... och musen... är det datorn?...den är ju väldigt liten. "
jag: <inser att det troligen är en USB-hubb> -"Vet du... är det inte bättre att jag kommer över till er. Det blir lättare så."
mv: -"Javisst. Ni är så välkommen så! När tänkte ni komma?"

Resten av samtalet går ut på att komma överens om en bra tid att träffas. Mycket pladder och väder mellan meningarna. Tar nästan en timme till.
Dagen efter, väl på plats inser jag att hon gett sig på bildskärmen i alla de försök vi haft över telefonen.
Det förklarar varför datorn "startade om" så snabbt. Hon hade ju bara stängt av och slagit på bildskärmen.
Det förklarar också varför ingen DVD-läsare kunde hittas. Den finns ju ingen i bildskärmen.... Gaaah!
Jag lokaliserar snabbt datorn under skrivbordet på golvet, och forcerar en omstart. Den startar felfritt först, men datorn blir snabbt överhettad.
Jag städar ur datorn på *ENORMA* mängder damm och katthår.
Efter urstädningen fungerar datorn felfritt igen. Rensar ur lite bloatwares, spamwares, adwares och annat junk som är typiskt för en datorn hos en tekniskt okunnig. flera hundra megabyte, om inte gigabyte-vis med det.
Mv kommer in och ser att jag håller på att ställa datorn tillbaks på plats under skrivbordet.

mv: -"Men vad gör ni med den? Den har väl inget med datan att göra. Min man har sagt åt mig att aldrig röra den.".
jag: -"Det är den som är datorn."
mv: -"Nääää!... menar ni det? " =O
mv: -"Så DET är en dator??? ... är ni säker?"
jag: -"Jo. Jag är relativt säker på det. Problemet är fixat. Datorn fungerar igen."
jag: -"Här har ni DVD-läsaren förresten." <trycker på eject-knappen> *Bzzzzz* ... <släden glider ut>
mv: -"NÄMEN... JAHA!... men GUUUUD... JAG SOM... SÅ DET DÄR ÄR BARA EN TV?" <pekar på bildskärmen>
jag: -"Njae.. nästan rätt. Det är en bildskärm. Den visar bilden som datorn generarar.", <varav jag pekar på datorn igen.>
mv: -"MEN HERREGUUUUD... " <blir extremt generad> -"Jag känner mig så dum... men guuuud asså..."

Dold text

TL;DR-versionen:

Vänninnan tror att bildskärmen är en dator, och känner inte till vad burken under skrivbordet är till för.
Tror att man startar om datorn när man släcker ner och tänder upp bildskärmen.
Försöker stoppa i DVD-skivan för recovery-programmet i bildskärmen. Misslyckas givetvis.
Läs gärna hela historian ovan.

Dold text
Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

@SysGhost: frustrerande så in i norden. det som irriterar mig mest är när kund/granne/släkting frågar vilken skrivare/dator/produkt dom ska köpa man letar upp nånting som är ok sen åker dom iväg till Webhallen, siba,elgiganten och blir övertalade att ta Windows 8 istället för 7, pacard bell skit dator istället för lenovo/asus. grannen kunde inte ett skit om 8:an och jag blir bara förbannad. en annan kund fick tipset åka å köpa dator X och kom tillbaka med en Pacard bell för samma pris men rejält mycket sämre.

nu brukar ja säja är det nån som tycker du ska ta Y istället ring då mig för den säljaren vet inte vad dina förutsättningar är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det påminner mig om nästa historia:

Sitter med telefonsupport med av mors väninnor (mv): Det rör sig om en stationär dator.

Hela historian:

mv: -"...så då har datan slutat fungera. Det händer ingeting när jag rör på musen"
jag: -"Har ni provat att starta om datorn?"
mv: -"Hur gör man det?"
jag: -"Håll inne avstängningsknappen tills datorn stängs av. "
mv: Jaha... ja... <liten paus> ... Då är datorn avstängd. Nu då?"
jag: -"Slå på datorn igen".
mv: -"Va??? ska jag slå på den? Går inte den sönder då."
jag -"Va.. nej.. öh... <lol> ... nej. Sätta på datorn."
mv: -"Men herregud! VAD SÄGER NI? <gapskratt>"
jag: <facepalm> ... Tänker: Skall man skratta eller gråta? -"Neeej... tryck på knappen igen, så att datorn startar."
mv: -"Jahaaaa! Ni menar SÅÅÅ!! <mer gapskratt>".
*paus*
mv: -"... nej. datorn fungerar fortfarande inte. Allt sitter fast." (Datorn har alltså hängt sig)
Jag blir lite förvånad över hur snabbt hennes dator startade om. tog bara ett par sekunder.. .om ens det. Mysko. (Ha detta i minnet. Lite längre fram i historien framgår det varför )
jag: -"Då får vi prova på en reparationsinstallation. Har ni DVD-skivorna ni fick med datorn."

Här hoppar vi över hela samtalet på hur jag får beskriva hur skivorna borde se ut. Att det är DVD-skivor, och vad de är till för. Det tar nästan en timme.
Efter mycket om och men, så hittas skivorna till slut. Så kallade Recovery-skivor.

mv: -"Jag kan inte hitta någon DVD-spelare på datorn. Kan jag använda den vid TVn istället?"
jag: <facedesk> ...
...
...
jag: -"Nej. Det är bara till för filmer. Den har inget med datorn att göra."
jag: -"Så er dator har ingen DVD-läsare... jaha... Är ni säker?"
<Försöker beskriva hur en typisk DVD-läsare i en dator ser ut>
mv: -"Nej... finns inge sånt i datorn."
jag: -"Vad är det för modellnummer och märke på datorn?"
mv: -"Hur ser man det?"
jag: -"Det borde stå på ett litet emblem på datorns framsida."
<lång paus och mycket letande>
mv: -"Jag titta. Där sitter en liten grej med nått på. Syncmaster .... 206... b w ...".
jag: <Känner igen beteckningen direkt> -"Det där är er bildskärm. Jag ville ha modellnumret på datorn."
mv: -"Ja...men det är ju datorn... Det har det allti varit...".
jag: *suck* -"Nej... det är bara en bildskärm. Datorn borde stå i närheten. Det är en rektangulär låda ungefär en 30-40 centimeter hög."
mv: -"Nej... det finns inget sådant. Det är bara datorn som står på skrivbordet. Ja bildskärmen alltså!... är det grejjen med knapparna på ni menar?"
jag -"knapparna?.. va? ... vad då?"
mv: "Jaaa.. den man skriver med."
jag: -"jaha... nej... det är tangentbordet... men förresten... kolla vart sladden från tangentbordet går. Den är ansluten till datorn."
mv: -"Jaha??? ... vänta... "
*paus*... *rassel och skrap*... *mer rassel och ras*.
mv: -"Den går till en liten dosa under skrivbordet. Där är också skrivaren ansluten... och musen... är det datorn?...den är ju väldigt liten. "
jag: <inser att det troligen är en USB-hubb> -"Vet du... är det inte bättre att jag kommer över till er. Det blir lättare så."
mv: -"Javisst. Ni är så välkommen så! När tänkte ni komma?"

Resten av samtalet går ut på att komma överens om en bra tid att träffas. Mycket pladder och väder mellan meningarna. Tar nästan en timme till.
Dagen efter, väl på plats inser jag att hon gett sig på bildskärmen i alla de försök vi haft över telefonen.
Det förklarar varför datorn "startade om" så snabbt. Hon hade ju bara stängt av och slagit på bildskärmen.
Det förklarar också varför ingen DVD-läsare kunde hittas. Den finns ju ingen i bildskärmen.... Gaaah!
Jag lokaliserar snabbt datorn under skrivbordet på golvet, och forcerar en omstart. Den startar felfritt först, men datorn blir snabbt överhettad.
Jag städar ur datorn på *ENORMA* mängder damm och katthår.
Efter urstädningen fungerar datorn felfritt igen. Rensar ur lite bloatwares, spamwares, adwares och annat junk som är typiskt för en datorn hos en tekniskt okunnig. flera hundra megabyte, om inte gigabyte-vis med det.
Mv kommer in och ser att jag håller på att ställa datorn tillbaks på plats under skrivbordet.

mv: -"Men vad gör ni med den? Den har väl inget med datan att göra. Min man har sagt åt mig att aldrig röra den.".
jag: -"Det är den som är datorn."
mv: -"Nääää!... menar ni det? " =O
mv: -"Så DET är en dator??? ... är ni säker?"
jag: -"Jo. Jag är relativt säker på det. Problemet är fixat. Datorn fungerar igen."
jag: -"Här har ni DVD-läsaren förresten." <trycker på eject-knappen> *Bzzzzz* ... <släden glider ut>
mv: -"NÄMEN... JAHA!... men GUUUUD... JAG SOM... SÅ DET DÄR ÄR BARA EN TV?" <pekar på bildskärmen>
jag: -"Njae.. nästan rätt. Det är en bildskärm. Den visar bilden som datorn generarar.", <varav jag pekar på datorn igen.>
mv: -"MEN HERREGUUUUD... " <blir extremt generad> -"Jag känner mig så dum... men guuuud asså..."

Dold text

TL;DR-versionen:

Vänninnan tror att bildskärmen är en dator, och känner inte till vad burken under skrivbordet är till för.
Tror att man startar om datorn när man släcker ner och tänder upp bildskärmen.
Försöker stoppa i DVD-skivan för recovery-programmet i bildskärmen. Misslyckas givetvis.
Läs gärna hela historian ovan.

Dold text

Hahahahaha!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ahh du tänker så.
Hmm, det var nog vettigt tänk.

Den tar bara aktiva fönstret minns jag nu när du säger det.
Aja, mer jobb nu, tar det till nästa gång

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grönahunden:

@SysGhost: frustrerande så in i norden. det som irriterar mig mest är när kund/granne/släkting frågar vilken skrivare/dator/produkt dom ska köpa man letar upp nånting som är ok sen åker dom iväg till Webhallen, siba,elgiganten och blir övertalade att ta Windows 8 istället för 7, pacard bell skit dator istället för lenovo/asus. grannen kunde inte ett skit om 8:an och jag blir bara förbannad. en annan kund fick tipset åka å köpa dator X och kom tillbaka med en Pacard bell för samma pris men rejält mycket sämre.

nu brukar ja säja är det nån som tycker du ska ta Y istället ring då mig för den säljaren vet inte vad dina förutsättningar är.

Hatar sånt!
Blev lika jävla förbannad när pappa åkte till media markt o köpte en surfdator, stationär för 10k med skärm.
Den hade en i7 3770 med 16gb ram, samt ett GT 620.
Jag menar, va i helvete?
Hade fan kunnat bygga en dator med en i7a som presterar bättre än den datorn för samma pris!

Permalänk
Medlem

Mina klasskamrater på gymnasiet var "datanördar" som kunde lira WoW och andra spel.
Jag som använde GNU/Linux dagligen...

En sa något i stil med "Det finns inget annat än Windows... eller jo mac men det är dåligt..."

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk

Blev åhörare till min kusins supportsamtal för video med sin mamma en gång, det verkade som om den inte spelat in programmen.
Min kusin förklarar hur hon kan använda koden i tv-tidningen för snabb programmering, börjar sedan förklara hur man gör det manuellt. Kommer sedan fram till att det inte var det hon behövde hjälp med och säger åt henne att använda AV knappen (nej inte powerknappen mamma... Kolla längre ner... Ja knappen där det står AV... Naha du kanske har den kopplad via coax...)
Vidare till en långrandig förklaring om kanalsökning.... Nähä....
Nu klockar vi in på cirkus 15 minuter och allt mer febrilt sökande av felkällor (kolla kablar o.s.v o.s.v.)
Efter 27 kommer så kommentaren:
Mamma... Har du slagit på videon?.. DET FINNS EN RÖD KNAPP PÅ VIDEON... (Han, Djup suck, jag måste stanna bilen p.g.a. skrattparoxysmer)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ofta! va dum jag känner mig man kan ladda ner mer ram! good one

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Såg en rolig rubrik här på forumet idag:
"LCD eller LED? Köpråd för gamingskärm MAX 2K. 24 till max 27 tum"

Ni som vet lite om hur skärmar fungerar förstår direkt vad jag syftar på.

LED skärmar tenderar väl att vara över 27".

Ganska mycket över 27"....

Annat är det med LED-belyst LCD.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

Hatar sånt!
Blev lika jävla förbannad när pappa åkte till media markt o köpte en surfdator, stationär för 10k med skärm.
Den hade en i7 3770 med 16gb ram, samt ett GT 620.
Jag menar, va i helvete?
Hade fan kunnat bygga en dator med en i7a som presterar bättre än den datorn för samma pris!

Känner igen denna, Acer va?

Jag har byggt om en sådan åt en vän. Är standard ATX saker bakom iaf. Satte allt i ett vanligt 300kr ATX chassi, 550W PSU och tryckte in ett 7970. Helt sanslöst dock är dock att den ens får säljas som "gaming" PC

Det jävliga är dock att Nvidia verkar tom anse att detta kort är gaming kort när man ser vad för klisterlappar de satt på, vilket bara visar vilket skit som säljs av dem.

Permalänk

Kund ringer och frågar hur mycket kostar det byta glas på Ipad ?

Vilken modell ? 2/3/4 ipad Air, iPad mini, iPad mini Retina
är det bara glaset och inte skärmen ?

ipad 2 tror jag, bara glaset.

Ok det kostar XXX kr och kan bli klart på runt en timme har du vit eller svart så kan ja kolla om det finns inne.

å vad bra! det är svart ja heter Anders.

nån timme senare kommer Anders in verkar vara jätte glad att den ska kunna fixas, öppnar ryggsäcken och drar fram en
Microsoft surfplatta..

Det där är ingen Ipad och dom Touch-glasen har har vi inte inne, det kommer ta betydligt längre tid än 1timme.

nu plötsligt blir glada kunden inte så glad för jag har ju lovat att fixa hans "ipad 2"
det tar ett bra tag för oss att förklara & visa så här ser en ipad ut & du har ingen ipad.
ska man behöva be dom vara 100% säkra på vad dom har innan dom frågar ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En polare trodde att molntjänster bestod av datorer placerade i omloppsbana runt jorden

Permalänk

Måste berätta en rolig sak här.
Min granne för 8år sedan påstod på fullt allvar att Windows ME var det bästa operativsystemet som fanns och att han bara behövde göra en nyinstallation varannan månad... XP var ett jäkla skit där Microsoft övervakade alla(känns igen va?). Iaf så var hans dator seg så han köpte 2gb ramminne som han monterade i o skulle installera ME igen, men varje gång det var installerat och han startade om datorn så fanns inget.
Han bad mig komma över och titta på den, men det visade sig efter en snabb koll att ME endast stödde 1.5 gb ramminne och när man installerade ME så lades allt på ramminnet eftersom systemet trodde det var en hårddisk....
Iaf så slutade det med att han tog ut en 500MB sticka o installerade ME igen och sen fick han sätta i den sista stickan efter installationen.
Så vitt jag vet håller han säkert på med det OS:et fortfarande.

Sen berättade en på dataavdelningen om en som höll en blankett framför skärmen o tryckte på print screen men inget kopierades.....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Känner igen denna, Acer va?

Jag har byggt om en sådan åt en vän. Är standard ATX saker bakom iaf. Satte allt i ett vanligt 300kr ATX chassi, 550W PSU och tryckte in ett 7970. Helt sanslöst dock är dock att den ens får säljas som "gaming" PC

Det jävliga är dock att Nvidia verkar tom anse att detta kort är gaming kort när man ser vad för klisterlappar de satt på, vilket bara visar vilket skit som säljs av dem.

Det var en acer!
Fast inget "gaming", helt värdelöst moderkort!

Permalänk
Skrivet av gummybearkiller:

Måste berätta en rolig sak här.
Min granne för 8år sedan påstod på fullt allvar att Windows ME var det bästa operativsystemet som fanns och att han bara behövde göra en nyinstallation varannan månad... XP var ett jäkla skit där Microsoft övervakade alla(känns igen va?). Iaf så var hans dator seg så han köpte 2gb ramminne som han monterade i o skulle installera ME igen, men varje gång det var installerat och han startade om datorn så fanns inget.
Han bad mig komma över och titta på den, men det visade sig efter en snabb koll att ME endast stödde 1.5 gb ramminne och när man installerade ME så lades allt på ramminnet eftersom systemet trodde det var en hårddisk....
Iaf så slutade det med att han tog ut en 500MB sticka o installerade ME igen och sen fick han sätta i den sista stickan efter installationen.
Så vitt jag vet håller han säkert på med det OS:et fortfarande.

Sen berättade en på dataavdelningen om en som höll en blankett framför skärmen o tryckte på print screen men inget kopierades.....

för några år sedan satt ja på ett internetcafé "Nexus" dom hade 2st boknings datorer vid dörren och man hade ett plastkort & användarnamn & lösenord, sen laddade man pengarna direkt i automaten. när ja sitter vid en dator kommer det fram en man runt 45år sätter sig bredvid mig och försöker knöla in en hundralapp i diskettuttaget, xD efter att ha stirrat på honom ett tag så lämnar han datorn kommer tillbaka efter ett tag med plastkortet och försöker peta in plastkortet i diskettuttaget..

enligt en som jobbade där så hände det rätt ofta

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Fläkt till CPU'n." eller liknande hör man ofta, när det egentligen handlar om en CPU-kylare.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Inte riktigt teknik, men nästan kanske?

Min kusin som då var 15 år hade fått sin första moped o vart ute o kört med den ett par timmar, när han kom hem så var bakdäcket helt trasigt och fälgen bucklig, min farsa (som var den som fick lov att meka med moppen) frågade varför han körde runt med utan luft i däcket, varpå kusinen började grina och skrek till sin farsa "DU SA JU INTE ATT DET MÅSTE VARA LUFT I DÄCKET"