Asus ROG Swift PG279Q först till 165 Hz

Permalänk
Skrivet av bandless:

Köpte Acers motsvarighet för 8 KSEK i fredags.

Känns lite surt när en "uppgradering" är en månad bort.

Men undra vad skillnaden är i upplevelse med en relativt liten skillnad i HZ?

Sedan: Varför sätter man knapparna på sidan nu för tiden, framförallt på en spelskärm? Samtliga spelare har väl oftast en uppsättning utav flertalet skärmar?

Tror inte det är någon större skillnad mellan skärmarna.

Jag kommer nog köpa skärmen när nvidia pascal är ute, då blir det denna skärm, windows 10, pascal, tror det lär bli grymt. Kanske äntligen kan maxa planetside 2.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Hur kommer siffran 165 fram?

Har inte 144hz med 1440px i höjd att göra?

Borde väl vara max det som går i dp 1.2

Ne, det har inget med det att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Hmmm, vad är det för konstig bild du har tagit fram?

OLED-skärmar har en Organisk Lysdiod för varje pixel. Det Finns ingen LCD-panel överhuvudtaget i en OLED-skärm.

LGs oled tvs kör med vit bakgrundsbelysning och ett färgfilter ovanför.

Edit: kanske borde säga det att Samsungs nyaste oled paneler som är i tex Note 5 verkar vara väldigt bra så att säga att OLED har kassa färger stämmer inte längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Borde komma om 3 år typ

Tvekar inte att det kommer finnas ~144 Hz 4K skärmar om 3 år, men >200 Hz 4K har jag lite svårt att tro på då det verkar vara ganska mycket problem redan nu att få 1440p över 144 Hz. Men jag återkommer om 3 år så får vi se om du har rätt (jag hoppas det isf!)

Skrivet av rektor:

Är 165 Hz bättre än 144 Hz?
Och är 144 Hz bättre än 120 Hz?

Vart går gränsen där det inte längre blir bättre?
Hur mycket kan människan uppfatta?

Tror det varierar från person till person. Jag var ganska svårt att SD skillnaden mellan t.ex. 90 Hz och 144 Hz medan 60 Hz och 90 Hz är som dag och natt för mig just i spel. I Windows ser jag faktiskt skillnaden mellan 144 Hz och 90 Hz, varför det är så vet jag ej. Kan bero på hur fokuserad man är.

Var det inte så att människan kan se maximalt runt 300-400 Hz eller så? Tror IAF att frekvenser över ~200 Hz blir nischad till t.ex. professionella gamers eller entusiaster

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Misstänkte det. Bra kvalité på den? Känner inte till märket.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant om den kostat 7000 o haft Freesync istället...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Xelithium:

Misstänkte det. Bra kvalité på den? Känner inte till märket.

Dom blev uppköpta.

Men är samma pryl ingen skillnad.

Det är grym kvalité för priset, skall du ha liknande från USA där dom bästa är kostar dom 6-7k + moms / tull frakt etc.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Länk till Asus IFA konferens: https://www.youtube.com/watch?v=LOprIWTPoHE

Asus nämner inte ens PG279Q.....................

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

166Hz en liten hz mera?

Trodde nästa steg skulle vara 168Hz, 144+24=168

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Fasen så nice!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Hur kommer siffran 165 fram?

Har inte 144hz med 1440px i höjd att göra?

Jag har gissat att det är för att 72*2=144, minns att många äldre skärmar jag använt i ungdomen kunnat ställas in till just 72Hz max av nån anledning.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rajat:

Det har ingenting med PenTile att göra, har du sett på en OLD TV? Det ser bara onaturligt ut, färgerna är så skarpa att det får allt att se onaturligt och animerat ut.

Om du har sett på en OLED i butik så är det inte representativt för tekniken per se. Alla TV-apparater, inklusive LCD, har helt förvridna inställningar i butik för att Svenne Kokosnöt ska tro att de är bra.

De enda OLED jag har provat är Samsung-mobiler, som är helt förstörda av PenTile, förutom S6, som har så hög upplösning att PenTile inte märks, och S2 som inte har PenTile.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Lite som SSD, när du väl testat går du aldrig tillbaka

Har testat SSD. Aldrig mer.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk

Var har ni fått alla specs ifrån?
Hittar ingen annan källa som snackar HDMI och grejer.
Skärmen finns inte ens med här:
http://rog.asus.com/439362015/labels/event/ifa-2015-all-new-r...

Permalänk
Skrivet av M3ntalist:

Länk till Asus IFA konferens: https://www.youtube.com/watch?v=LOprIWTPoHE

Asus nämner inte ens PG279Q.....................

dom nämnde iaf Swift PG348q som likt acers x34 kommer har 100hz(medgsync)troligen för oss som letar efter 21:9 skärmar!

Vid 36:47 för er som är intresserade!

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

onaturligt

Eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av livetsgoda:

Var har ni fått alla specs ifrån?
Hittar ingen annan källa som snackar HDMI och grejer.
Skärmen finns inte ens med här:
http://rog.asus.com/439362015/labels/event/ifa-2015-all-new-r...

Alla å alla..

http://press.asus.com/PressReleases/p/ASUS-Showcases-Complete...

"The ROG Swift PG279Q, the world’s first gaming monitor with a 165Hz refresh rate, was also showcased."
"the exciting new 165Hz ROG PG279Q with built-in NVIDIA G-SYNC technology was shown in the product demonstration area."

Resten har de ju visat tidigare..

EDIT: den är ju på bild i länken du postade, längst ner har du 3 bilder, i mitten bilden så står 3st skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Ta mina pengar men 4 ms WTF?

Jag är van vid 1 ms nu, hur ska jag kunna spela på 4 ms delay? Eller märker man någon skillnad?

tidsangivelsen på skärmar är hur snabbt dom ändrar från gtg(grey to grey), vilket är en värdelös siffra eftersom dom inte specificerar vilken gråintensitet dom börjar på och vilken dom slutar på, 1ms i et steg är inte riktigt bra om en annan skärm har 5ms över 256 nyanser.
Har inget med input lagg att göra.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Borde komma om 3 år typ

En person som säger så har uppenbarligen ingen koll alls på var problemet är, utan bara drömmer.
Vi ska vara glada om det sker inom 10 år, eller 30...

Det handlar om korten, kablarna och lite problem med fysikens lagar vi pratar om.
Finns inga standarder, kablar eller något sätt, alls, att kunna föra över detta från dator till skärm, än mindre en skärm eller kort som har en chans att klara det. Först måste vi ha en standard som klarar det, vilket inte ens finns för så hög bandbredd.

Utbilda dig:
http://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-del...

"Till exempel verkar många kretsuppsättningar hos skärmar ha en övre gräns kring 600 MHz pixelklocka och få eller inga kretstillverkare har ännu modeller som når upp till den fulla kapaciteten hos Display Port 1.2."
Så bara denna 1440p 165Hz är en verkligen sällsynt scaler, då den behöver runt 700Mhz.

Teoretiskt gräns för 3 840 × 2 160 pixlar, Ultra HD, UHD, 4Kx2K ligger runt 80Hz när den maxar ut DP 1.2. Så vi har inte ens tekniken idag, ute, för att driva dem i 80Hz, utom först ev i denna skärm. 120Hz går redan över DP 1.3 standarden och den är inte ens fullt användbar än...
Utöver det finns inga standarder.... (än)

Skrivet av rektor:

Är 165 Hz bättre än 144 Hz?
Och är 144 Hz bättre än 120 Hz?

Vart går gränsen där det inte längre blir bättre?
Hur mycket kan människan uppfatta?

Det är väldigt individuellt, men 200+ ska de flesta kunna märka av, dock blir "vinsten" mindre och mindre.
Så länge som inte du får andra "problem" så är högre Hz alltid att föredra.

Skrivet av Cocosoft:

Hur kommer siffran 165 fram?

Har inte 144hz med 1440px i höjd att göra?

Nope, har inget med 1440 att göra.

Just nu blev det runt 165Hz 1440p troligen pga det är max nuvarande kablar kan klara av. Ska vi gå högre behöver vi nya kabelstandarder, nya grafikkort som stöder dessa och nya skärmar som gör det samma.
Allt detta är lite bråkigt och svårt, då vi hela tiden pressar denna teknologi fortare än den egentligen klarar.

Skrivet av RaZman:

Har testat SSD. Aldrig mer.

Ironiskt då att du har SSD i sign

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Tror det varierar från person till person. Jag var ganska svårt att SD skillnaden mellan t.ex. 90 Hz och 144 Hz medan 60 Hz och 90 Hz är som dag och natt för mig just i spel. I Windows ser jag faktiskt skillnaden mellan 144 Hz och 90 Hz, varför det är så vet jag ej. Kan bero på hur fokuserad man är.

Var det inte så att människan kan se maximalt runt 300-400 Hz eller så? Tror IAF att frekvenser över ~200 Hz blir nischad till t.ex. professionella gamers eller entusiaster

Den största fördelen som jag märkt i 90-120 regionen, är att ögat lättare uppfattar rörelser.
Jag spelar mycket flipper som kanske den typ av spel där detta är som viktigast.
Skillnaden mellan att spela Pinball arcade som är nerfad till 60fps, och att spela Pinball FX2 i glorious 120fps är att i 120fps så ser man en boll som rör sig över skärmen. I 60 fps så ser man en serie stillbilder av bollar. Detta gör att man tar lite extra tid på sig att tolka "frames" till "rörelse". Något som är ganska kritiskt när man ser en boll snabbt studsa på en bumper och ner i drain. I 60fps så hinner man ibland inte ens reagera förens bollen drainar.
Ju snabbare rörelser, desto högre fps behöver man för att ögat ska uppfatta det som ett objekt som rör sig, inte en serie frames som beskriver en rörelse.

Ögat har ju nervceller vars uppgift det är att göra en bristfällig bild till en enhetlig bild. Det är ju just därför som optiska illusioner fungerar, trots att hjärnan vet hur det ligger till. Att se en serie stillbilder som rörelser är en viktig funktion.
Men om ögat bara ser en serie stillbilder, så måste hjärnan hoppa in och tolka detta som rörelse. Detta tar lite mer tid att göra, och då blir även reaktionen sen.

En annan del i detta är ju input lag.
I 60 hz går det 16,667ms mellan varje frame.
I 120 hz går det 8,333ms
I 144 hz går det 6,944ms
I 165 hz går det 6,060ms
Detta innebär att när man ser en frame på skärmen, så dröjer det minst detta intervall innan det man gör registreras på nästa frame. (förutsatt att man reagerar snabbt nog då, och att inget annat slöar ner ännu mera.)
Säg att man lägger ner pengar på gaming mus och tangetbord med 1ms inputlag,,, tja det spelar ju ingen roll om man kör i 60fps och har 16,7ms mellan varje frame. Att försöka sikta med en crosshair kommer ju ta minst 16,7ms innan du ser om din lilla musrörelse hamnade rätt.

Så hur som helst, vad jag försöker säga är att det är inte bara en fråga om att kunna se skillnad på olika refresh rates, utan även en hel del andra faktorer som ger fördel med högre refresh rates.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Tror inte det är någon större skillnad mellan skärmarna.

Jag kommer nog köpa skärmen när nvidia pascal är ute, då blir det denna skärm, windows 10, pascal, tror det lär bli grymt. Kanske äntligen kan maxa planetside 2.

Jag lever fortfarande i tron att om jag kommer få spela Arma 3 MP i 144Hz+ en vacker dag.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Litar inte på VESA fäste say what? jag kör skärmställ med 6 skärmar ;_; som står på bordet.

http://i.imgur.com/5yoY7to.jpg

Måste fråga, vad behöver man all skärmyta till? För mig känns det i princip onödigt om man inte möjligtvis jobbar med något som man vill ha det till, för det går väl inte (bra) att spela på alla samtidigt?
Två och tre skärmar kan jag se nytta av och skulle vilja ha själv, men inte mycket mer än så..

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Hur kommer siffran 165 fram?

Har inte 144hz med 1440px i höjd att göra?

Hz är hur många gånger per sekund bilden uppdateras, det har inget med antalet bildpunkter att göra.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av hag.com:

Måste fråga, vad behöver man all skärmyta till? För mig känns det i princip onödigt om man inte möjligtvis jobbar med något som man vill ha det till, för det går väl inte (bra) att spela på alla samtidigt?
Två och tre skärmar kan jag se nytta av och skulle vilja ha själv, men inte mycket mer än så..

Spela på 3 eller spela på en i mitten.
eller spela på 4a typ BF4 så får man mappen där uppe as nice.

Eller spela på 3 och ha Twtich / Fejan / swec / feber har jag där uppe annars eller Teamspeak.

Och spelar jag bara på 1 skärm har jag alla dessa uppe på skärmarna

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Bara till att skicka tillbaka min XB270HU då som man haft i ett par dagar! Har dock ett näst intill perfekt exemplar så undrar om man vågar chansa på att få ett lika bra ex från Asus. :/ What to do... What to do....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det har ingenting med PenTile att göra, har du sett på en OLD TV? Det ser bara onaturligt ut, färgerna är så skarpa att det får allt att se onaturligt och animerat ut.

Det ger absolut ingen "äkta bild" som den ska vara, den som påstått det ljuger eller är blind.

Inget fel på Oled-tekniken i sig själv, bland de bättre grading-skärmarna du kan hitta är baserade på Oled teknik. Duger det för proffsen som "gradear" de fetaste filmerna och kör Oled-skärmar som referens, så duger det för mig och hade kunnat tänka mig ha en jämte min 27" Eizo ColorEdge skärm som absolut referens, om de inte varit så rackarns dyra.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ironiskt då att du har SSD i sign

Som sagt: Aldrig mer.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av RaZman:

Som sagt: Aldrig mer.

Är du seriös nu eller?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Känns det inte som om någon ketschup-effekt vad gäller skärmar just nu? För ett par år sen då jag köpte skärm fanns det i princip bara IPS i 60hz med en massa ghosting och några TN i 144hz och så var det fram till nu i år.

Nu kommer innovationer som sync och allt snabbare skärmar, och med bättre teknik än TN. Man får hänga med i svängarna!

Vad är det som har hänt, teknikmässigt? Varför händer det så mycket kul nu egentligen? Har tillverkarna bara fått tummen ur? Bra är det iaf!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Den största fördelen som jag märkt i 90-120 regionen, är att ögat lättare uppfattar rörelser.
Jag spelar mycket flipper som kanske den typ av spel där detta är som viktigast.
Skillnaden mellan att spela Pinball arcade som är nerfad till 60fps, och att spela Pinball FX2 i glorious 120fps är att i 120fps så ser man en boll som rör sig över skärmen. I 60 fps så ser man en serie stillbilder av bollar. Detta gör att man tar lite extra tid på sig att tolka "frames" till "rörelse". Något som är ganska kritiskt när man ser en boll snabbt studsa på en bumper och ner i drain. I 60fps så hinner man ibland inte ens reagera förens bollen drainar.
Ju snabbare rörelser, desto högre fps behöver man för att ögat ska uppfatta det som ett objekt som rör sig, inte en serie frames som beskriver en rörelse.

Ögat har ju nervceller vars uppgift det är att göra en bristfällig bild till en enhetlig bild. Det är ju just därför som optiska illusioner fungerar, trots att hjärnan vet hur det ligger till. Att se en serie stillbilder som rörelser är en viktig funktion.
Men om ögat bara ser en serie stillbilder, så måste hjärnan hoppa in och tolka detta som rörelse. Detta tar lite mer tid att göra, och då blir även reaktionen sen.

En annan del i detta är ju input lag.
I 60 hz går det 16,667ms mellan varje frame.
I 120 hz går det 8,333ms
I 144 hz går det 6,944ms
I 165 hz går det 6,060ms
Detta innebär att när man ser en frame på skärmen, så dröjer det minst detta intervall innan det man gör registreras på nästa frame. (förutsatt att man reagerar snabbt nog då, och att inget annat slöar ner ännu mera.)
Säg att man lägger ner pengar på gaming mus och tangetbord med 1ms inputlag,,, tja det spelar ju ingen roll om man kör i 60fps och har 16,7ms mellan varje frame. Att försöka sikta med en crosshair kommer ju ta minst 16,7ms innan du ser om din lilla musrörelse hamnade rätt.

Så hur som helst, vad jag försöker säga är att det är inte bara en fråga om att kunna se skillnad på olika refresh rates, utan även en hel del andra faktorer som ger fördel med högre refresh rates.

Mycket intressant inlägg. Jag är bekant och relativt påläst om det du skriver och kan i stort instämma i personliga upplevelser med det du förmedlar (som många av oss), men tyckte det du skrev om flipper var väldigt insiktsfullt och intressant samt att det nådde kärnan i det hela väldigt tydligt.

Visa signatur

Ride more, Work less!