Behöver hjälp/råd/väckas till verkligheten

Permalänk

Behöver hjälp/råd/väckas till verkligheten

Hej, jag har kollat runt på flera forum i dagar och försökt bygga ihop en ny speldator åt mig själv i desperation. Jag har absolut NOLL koll på allting som har med datorer att göra och vad som behövs/fungerar/passar ihop med vad etc.
Vad jag har läst mig till i alla fall så har jag fattat att en SSD är bra, och tror att runt 120gb passar mig då jag antagligen inte kommer använda den för mycket mer än World of Warcraft men skulle gärna ha möjlighet att ha andra spel på också som tar mer, och så klart OS och Spotify och sånt allmänt som behövs för att göra dator-livet bra hehe.. Och jag kör mycket PvP så blir galen på all typ av lagg. Har också förstått att grafikkortet är nummer ett av dom tre viktigaste sakerna (???) och sen processorn och internminnet (????????) och har haft oändliga problem med internminnet på min gamla dator (så jag freakar väl ut lite när jag ska välja ett nytt för får spel på BSoD's), sen har jag noll koll på om man behöver extra ljudkort, kylare etcetc. vill såklart utnyttja mina högtalare och spränga huvudet med bra ljudkvalitet, sen vet jag att jag alltid överdriver allting vilket känns ganska obvious när min budget ligger på ca 8.5-10k och det jag byggt ihop (som jag inte vet om det ens funkar ihop) ligger lite för mycket över..

Så om det inte framgått ordentligt så det jag vill kunna använda min PC mest för är att ha massa saker uppe samtidigt, spela på ultra (spelar som sagt mest bara World of Warcraft men vill kunna ha möjligheten att testa andra spel också men behöver alltså inte direkt mycket plats för mer än 2-3 spel) och spela musik non-stop och vara glad och kär i datorn i ca 5 år+, bilder, videor, streaming av filmer etc gör jag från min laptop.

Detta är det jag satt ihop (kommer behöva att inet bygger ihop den men det är utöver vad budgeten för datorn är) och det är ju lite.. för dyrt för mig, så det skulle vara underbart om någon snäll själ med lite tid över skulle kunna hjälpa mig att dra ner på kostnaden lite för det jag behöver här och som passar det jag behöver, vet att chassit är kanske lite over-the-top..but..i need this, men antar att om det inte går att få ihop komponenter som är bra nog utan att få ner priset till runt 8.5-10k utan att byta chassit så får jag fortsätta drömma om denna fina låda och hitta en annan

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8423761/hjalp-en-vilsen-tjej

Permalänk
Moderator
Moderator

Någon fyller säkert på med förslag på faktiska komponenter men några snabba iaktagelser hinner jag med: Till att börja med är moderkortet du valt för en AMD-plattform och inte Intels s1150 (vilket processorn är) så det måste bytas ut till ett som stöder Haswell (processorn). Minneskylaren kommer du inte behöva. För omkring en hundring till får du en dubbelt så stor hårddisk.

Vad har du för högtalare i nuläget? Inte säkert att ett ljudkort utöver det inbyggda på moderkortet gör någon vidare nytta, beror mycket på din övriga utrustning.

Någon hundring kan sparas på minnet om du byter till t.ex. http://www.inet.se/produkt/5308829/crucial-16gb-2x8gb-cl9-160... som dessutom har bättre latenser.

Finns inga planer på dubbla grafikkort så kan du även gå ned en del på nätagget.
120GB är jäkligt tight på SSD-biten, vet inte hur mycket WOW tar idag men förmodar att det är en rejäl bit, blir nog inte mycket kvar efter WOW + OS.

Är det specifikt den gröna razer-versionen av chassit du är ute efter? Tänker på att chassit finns i flera färger vilka samtliga är billigare och finns inne eller kommer in tidigare än 20okt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Har bytt moderkortet, tagit bort minneskylaren, bytt nätaggregatet eftersom jag inte ens visste att man kan ha dubbla grafikkort haha och bytt internminnet

Mina högtalare är Argon 7340A (länk - finns inte kvar på HiFi-klubbens sida, va några år sedan jag köpte dom, men står i alla fall vad det är för grejer den har (mer saker jag inte fattar..))

Enligt sidan här tar det 35gb, så räcker det med 120gb SSD och 500gb hårddisk? Och om inte ska jag ha mer SSD eller mer hårddisk?

Ja, det är Razer-versionen jag dras till.. (och att det känns nice att få både ett tyst chassi + 4 fläktar i det redan) att det inte kommer in fören oktober är ingen fara för att jag har rätt bra med tid på mig att beställa, hade planerat att köpa i början på nästa år (jan-mars) men är så osäker på allt sånt här så tänkte att jag börjar kolla på det och bekanta mig lite med alltihop nu och få en översikt på vad det kommer landa på.

Uppdaterad kundvagn: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8424215/hjalp-en-vilsen-tjej...

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog rekommendera 256gb ssd och ca 1-2gb hårddisk, jag har grova problem med för liten ssd när jag bara har en 120gb.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Don't worry about what people think. They don't do it very often.

Permalänk
Moderator
Moderator

@MÀNIalfr - glöm inte vår SweC fördel med Inet, lägg till denna i korgen. Fraktfritt

Ska kika lite på möjliga besparingar men det är tight med dina önskemål och en budget på helst 8-9k.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av Wheezymoon:

Man klarar sig lätt med en 120 GB SSD, det handlar bara om att byta installations plats när man installerar program så har man all plats i värden. Operativsystem?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

En 120GB SSD fungerar fint för OS + WoW. Får till och med en hel del till övers. Vet inte riktigt varför alla alltid säger att det inte kommer gå nå vidare när det egentligen fungerar hur bra som helst. Vet inte riktigt vad det är folk tror att man lagrar på datorn egentligen. Mamma har en 1TB hårddisk varav hon använder 60GB på den, efter att ha haft datorn i 3 år. Användaren själv får lista ut hur mycket utrymme dom själva behöver.

Ska du inte lagra mer än några program, OS och favorit spelet så blir 120GB bra om det nu är WoW I detta fall. Annars går det bara slänga över WoW till den mekaniska disken istället. Då det är bara att kopiera och klistra in installationen av WoW. Vilket är smidigt.

Så på en 128GB ssd får man ut ca 119GB eller så, windows 10 tar ca 20GB för 64 bitars och WoW, vi säger 40GB.
Det är ändå nästan 60GB kvar, halva disken med andra ord.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

4690K istället för 4670K.
Lite bättre och lite billigare.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MÀNIalfr:

Hej, jag har kollat runt på flera forum i dagar och försökt bygga ihop en ny speldator åt mig själv i desperation. Jag har absolut NOLL koll på allting som har med datorer att göra och vad som behövs/fungerar/passar ihop med vad etc.
Vad jag har läst mig till i alla fall så har jag fattat att en SSD är bra, och tror att runt 120gb passar mig då jag antagligen inte kommer använda den för mycket mer än World of Warcraft men skulle gärna ha möjlighet att ha andra spel på också som tar mer, och så klart OS och Spotify och sånt allmänt som behövs för att göra dator-livet bra hehe.. Och jag kör mycket PvP så blir galen på all typ av lagg. Har också förstått att grafikkortet är nummer ett av dom tre viktigaste sakerna (???) och sen processorn och internminnet (????????) och har haft oändliga problem med internminnet på min gamla dator (så jag freakar väl ut lite när jag ska välja ett nytt för får spel på BSoD's), sen har jag noll koll på om man behöver extra ljudkort, kylare etcetc. vill såklart utnyttja mina högtalare och spränga huvudet med bra ljudkvalitet, sen vet jag att jag alltid överdriver allting vilket känns ganska obvious när min budget ligger på ca 8.5-10k och det jag byggt ihop (som jag inte vet om det ens funkar ihop) ligger lite för mycket över..

Så om det inte framgått ordentligt så det jag vill kunna använda min PC mest för är att ha massa saker uppe samtidigt, spela på ultra (spelar som sagt mest bara World of Warcraft men vill kunna ha möjligheten att testa andra spel också men behöver alltså inte direkt mycket plats för mer än 2-3 spel) och spela musik non-stop och vara glad och kär i datorn i ca 5 år+, bilder, videor, streaming av filmer etc gör jag från min laptop.

Detta är det jag satt ihop (kommer behöva att inet bygger ihop den men det är utöver vad budgeten för datorn är) och det är ju lite.. för dyrt för mig, så det skulle vara underbart om någon snäll själ med lite tid över skulle kunna hjälpa mig att dra ner på kostnaden lite för det jag behöver här och som passar det jag behöver, vet att chassit är kanske lite over-the-top..but..i need this, men antar att om det inte går att få ihop komponenter som är bra nog utan att få ner priset till runt 8.5-10k utan att byta chassit så får jag fortsätta drömma om denna fina låda och hitta en annan

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8423761/hjalp-en-vilsen-tjej

Flera saker behöver fixas förutom det som sagts, moderkortet är till AMD, så byta det till ett Z97 moderkort.

Be quiet aggen ska vara dåliga enl nätaggsexperterna på forumet, byt till fractal design integra 550w.

AMD 380 4gb Sapphire kostar typ lika mycket som 960 kortet men är snabbare.

Finns mer att fixa. Får återkomma eller andra tar det.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Elghinnarisa:

En 120GB SSD fungerar fint för OS + WoW. Får till och med en hel del till övers. Vet inte riktigt varför alla alltid säger att det inte kommer gå nå vidare när det egentligen fungerar hur bra som helst. Vet inte riktigt vad det är folk tror att man lagrar på datorn egentligen...

TS är inte helt tydlig med kraven;

...jag antagligen inte kommer använda den för mycket mer än World of Warcraft men skulle gärna ha möjlighet att ha andra spel på också som tar mer, och så klart OS och Spotify och sånt allmänt som behövs för att göra dator-livet bra...

Andra spel som tar mer? Det drar iväg fort beroende på vilka spel och andra program hon ska ha. Kostnadsbesparingar i all ära men så mycket mer kostar det inte numera med dubbla den storleken.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

TS är inte helt tydlig med kraven;

...jag antagligen inte kommer använda den för mycket mer än World of Warcraft men skulle gärna ha möjlighet att ha andra spel på också som tar mer, och så klart OS och Spotify och sånt allmänt som behövs för att göra dator-livet bra...

Andra spel som tar mer? Det drar iväg fort beroende på vilka spel och andra program hon ska ha. Kostnadsbesparingar i all ära men så mycket mer kostar det inte numera med dubbla den storleken.

Hah, missade den delen helt.. Kanske skulle ta sig några koppar kaffe så man vaknar lite.

Ja, helt rätt! Bättre att satsa på en 250GB SSD om man vill få plats med flera spel som tar ännu mer utrymme än WoW.

Kollar man som ett exempel på samsung 850 serie så skiljer det drygt 300kr mellan 850 EVO 120GB och 850 EVO 250GB. Dvs. 739kr emot 1079kr (inet). Känns inte helt värt att köra på en 120GB disk då.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Hade bytt chassi till ett billigare, hade dumpat ljudkortet, portarna på moderkortet kommer fungera fint för ditt högtalarsystem.

Hade tagit ett 650 PSU, kanske gått upp till en 970.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8424927/2015-09-03-10700

Du använder SSDn till OS sen kör du den andra HDDn till spel, en SSD är en lyxvara som mestadels påverkar laddtider i spel.

Sen eftersom du nämner andra spel tror jag du har mer nytta av en 970 än en 960, sen personligen hade jag nog slängt mer vikt vid moderkortet, för mig är moderkortet grunden till allt så jag köper aldrig något billigt direkt (har iof inte med priset att göra)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MÀNIalfr:

Hej, jag har kollat runt på flera forum i dagar och försökt bygga ihop en ny speldator åt mig själv i desperation. Jag har absolut NOLL koll på allting som har med datorer att göra och vad som behövs/fungerar/passar ihop med vad etc.
Vad jag har läst mig till i alla fall så har jag fattat att en SSD är bra, och tror att runt 120gb passar mig då jag antagligen inte kommer använda den för mycket mer än World of Warcraft men skulle gärna ha möjlighet att ha andra spel på också som tar mer, och så klart OS och Spotify och sånt allmänt som behövs för att göra dator-livet bra hehe.. Och jag kör mycket PvP så blir galen på all typ av lagg. Har också förstått att grafikkortet är nummer ett av dom tre viktigaste sakerna (???) och sen processorn och internminnet (????????) och har haft oändliga problem med internminnet på min gamla dator (så jag freakar väl ut lite när jag ska välja ett nytt för får spel på BSoD's), sen har jag noll koll på om man behöver extra ljudkort, kylare etcetc. vill såklart utnyttja mina högtalare och spränga huvudet med bra ljudkvalitet, sen vet jag att jag alltid överdriver allting vilket känns ganska obvious när min budget ligger på ca 8.5-10k och det jag byggt ihop (som jag inte vet om det ens funkar ihop) ligger lite för mycket över..

Så om det inte framgått ordentligt så det jag vill kunna använda min PC mest för är att ha massa saker uppe samtidigt, spela på ultra (spelar som sagt mest bara World of Warcraft men vill kunna ha möjligheten att testa andra spel också men behöver alltså inte direkt mycket plats för mer än 2-3 spel) och spela musik non-stop och vara glad och kär i datorn i ca 5 år+, bilder, videor, streaming av filmer etc gör jag från min laptop.

Detta är det jag satt ihop (kommer behöva att inet bygger ihop den men det är utöver vad budgeten för datorn är) och det är ju lite.. för dyrt för mig, så det skulle vara underbart om någon snäll själ med lite tid över skulle kunna hjälpa mig att dra ner på kostnaden lite för det jag behöver här och som passar det jag behöver, vet att chassit är kanske lite over-the-top..but..i need this, men antar att om det inte går att få ihop komponenter som är bra nog utan att få ner priset till runt 8.5-10k utan att byta chassit så får jag fortsätta drömma om denna fina låda och hitta en annan

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8423761/hjalp-en-vilsen-tjej

Vad jag förstår så är din budget max 10k?

Här är mitt förslag:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8425489/2015-09-02

Moderkort med bra ljud på, hade testat köra det innan jag köpte extra ljudkort.

240gb ssd, min åsikt är att 120gb är aningen lite, med en 240gb får du plats med OS och 4-5 stora titlar samt program etc.

Bra fractal design r4 chassi vilket det är bra pris på just nu.

Tyvärr inget 390 grafikkort men med 16gb minne så får man dra ner rätt mycket i kvalité på resten av delarna. Men förstår det som att du är en casual gamer och ett 380 är i sweet spot mycket prestanda för ett vettigt pris.

Fractal design nätagg vilket anses vara bra. Nätaggsexperterna på forumet brukar avråda från be quiets agg.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Oj! Tack så mycket för alla svar och all hjälp! Hade inte förväntat mig så mycket hjälp på sån kort tid
Jag har kollat på alla länkar och ändrat om lite igen, har bland annat bytt till 250gb SSD men har kvar 500gb hårddisken eftersom jag tror inte jag behöver mycket mer minne än 750gb totalt, har ca 500gb på min nuvarande och har inte använt mer än 60% över alla år jag haft den.. tog bort ljudkortet, ändrade nätaggregatet till det ni rekommenderade, och moderkortet som kom tillsammans med den processorn som va bättre.
Så just nu ser det ut så här: https://www.inet.se/kundvagn/visa/8429268/hjalp-en-vilsen-tjej-3
Funkar det ihop? Är det något som bör ändras?

Har ju gått ner över 1000kr hittills i alla fall och känns helt okej, får spara lite extra kanske men det kommer det väl vara värt blir jag för desperat om min nuvarande går sönder totalt så får jag helt enkelt bara slå mig själv i ansiktet och byta chassit haha! När det kommer till operativsystem har jag licens på w7 som jag antar fortfarande kommer att fungera, eller måste man köpa ny licens när man skaffar ny dator? Vet inte när w10 blev utsläppt så vet inte om jag kommer hinna med gratis uppdatering i fall jag kan behålla licensen jag har, annars får jag lägga till det också helt enkelt.

Tack igen för underbar hjälp, känns som jag va på hal is och fick ca 50 par skridskor, uppskattas verkligen!