Hjälp med ominstallation!

Permalänk
Medlem

Hjälp med ominstallation!

Försökte nyss ominstallera min dator (en stationär asus) för att den har betett sig lite konstigt på senaste tiden och jag ville ha en fräsh ominstallation.

Eftersom att jag inte riktigt mindes hur jag gjorde sist så googlade jag och kom fram till att det bara var att spamma F9.

Gjorde sedan ominstallationen och får vänta ett tag, men får tillslut upp det hemska meddelandet "The system disk is not enough free space".
Försökte starta om datorn, men får samma meddelande!

Vad ska jag göra nu???

Rubrik justerad. // MOD
Permalänk
Medlem

Hej vad för Windows har du ? du kan antingen installera/formatera datorn via dvd skiva eller ha windows på en usb sticka, som du kan boota upp med. boota via dvd skiva får man gå in i bios och ändra boot anordningen och starta om datorn sedan står det tryck på "Space" för starta med skivan. det finns program för att fixa över windows 7 som heter Win32DiskImager-0.9.5-install eller för windows 8 mm.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Bra om du har uppgifter om datorn också. Har du valt komponenter själv eller är den helt "färdig" av ASUS?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag har windows 7, men jag är inte helt säker på vart skivan är... Läste nyss om någon med ett liknande problem(?), han skrev att lösningen var F8, att spamma F8 istället för F9 när datorn startas.

Vad tror ni, kan detta vara något?

http://www.computing.net/answers/windows-7/win-7-partiton-is-...

Permalänk
Medlem

Eftersom du säger att du "spamma F9" så utgår jag ifrån att du har en ASUS märkesdator ej hemmabygge och återställde datorn via recoverypartitionen.

Vad valde du sen för alternativ ? att spara användardata och återställa windows ?(eller hur dom nu uttrycker det i menyerna^^) kan det vara så att disken var full redan innan och återställningen kräver visst utrymme för att det ska fungera.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Det är en ASUS märkesdator. Efter att ha spammat F9 valde jag EMS nånting, enligt den videon jag kollade på. Disken var full redan innan, en av anledningarna till att jag ville ominstallera datorn(fanns inget kvar att ta bort men ändå var den full).

Tänkte inte på att man kanske skulle behöva plats på hårddisken när man ominstallerar :/

Permalänk
Medlem

Verka som om du valde fel alternativ efter att du valde EMS. Gör om det och se om ett av de andra tar bort allt.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur mycket ledigt utrymme har du på disken du försöker installera på ?
Du måste ha minst 20 Gbyte ledigt för att installera win 7 x64

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har typ inget ledigt minne på disken 1-2 gig kanske. Kan jag tömma disken externt? Det är en ssd disk och jag vet att det finns en mini usb port på den.

Är det bara att koppla in disken till min laptop och tömma eller?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xaxiz:

Har typ inget ledigt minne på disken 1-2 gig kanske. Kan jag tömma disken externt? Det är en ssd disk och jag vet att det finns en mini usb port på den.

Är det bara att koppla in disken till min laptop och tömma eller?

Du måste iallafall ordna så win ryms på disken, exakt var du sparar gammal data du vill ha kvar får du välja själv, ska du koppla in disken i en laptop lär du behöva en dockningsstation av nån sort men du kan troligen koppla in den utan extra prylar i en stationär dator.
Alternativet är att du raderar saker, du behöver troligen inte spara mer än din personliga data, det är dina bilder och dokument som brukar vara det viktiga att ha kvar, men vad du bör spara det vet bara du.

Har du inga lämpliga delar så kanske du kan låna en usbdisk eller liknade för temporär lagring under tiden du installerar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du måste iallafall ordna så win ryms på disken, exakt var du sparar gammal data du vill ha kvar får du välja själv, ska du koppla in disken i en laptop lär du behöva en dockningsstation av nån sort men du kan troligen koppla in den utan extra prylar i en stationär dator.
Alternativet är att du raderar saker, du behöver troligen inte spara mer än din personliga data, det är dina bilder och dokument som brukar vara det viktiga att ha kvar, men vad du bör spara det vet bara du.

Har du inga lämpliga delar så kanske du kan låna en usbdisk eller liknade för temporär lagring under tiden du installerar ?

Har inget värt att spara på disken. Kan jag ta bort allt eller borde jag spara tex windows eller user mapparna?

Hur menar du att jag skall koppla in den i en annan dator, med sata eller med usb? Behöver disken en strömkälla för att fungera eller räcker det med usb/sata?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xaxiz:

Har inget värt att spara på disken. Kan jag ta bort allt eller borde jag spara tex windows eller user mapparna?

Hur menar du att jag skall koppla in den i en annan dator, med sata eller med usb? Behöver disken en strömkälla för att fungera eller räcker det med usb/sata?

En intern disk ansluts med 2 kontakter, satadata och sataström, de kan ibland sitta ihop i en kontakt på laptopdiskar.
Men om du inte har något viktigt att spara så bara töm disken från installationsprogrammet, det är enklast och snabbast på alla vis.

Koppla bort alla diskar utom den du vill installera på.
Boota från usb eller återställningaspartitionen och när win frågar om var du vill installera så väljer du avancerat och väljer att radera partitionen/partitionerna eller bara formatera den och efter det fortsätter du installationen, då installerar du på en tom disk.
Det finns mängder med guider om du söker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.