Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Hade detta varit min situation och jag märkt att min partner inte bidrog med någonting över huvud taget hade det förhållandet inte hållit i några tio år, snarare tio månader.

Fast nu var ju inte detta ditt förhållande, utan TS. Känner du TS så väl att du vet på vilka premisser TS väljer att ha ett förhållande?

Skrivet av Elakekocken:

Jag orkar inte heller förklara vad samspel är, men för dig är den ekonomiska biten helt klart viktigast, inte att du hade haft ett tio år långt förhållande av kärlek, upplevelser, stunder.

Jag förstår ditt resonemang men du ser inte helheten.

Åter igen, känner du TS? Hur vet du att förhållandet varit tio år av "kärlek, upplevelser, stunder"? Det vet du antagligen inte. Det finns en hel del människor som inte drar sig för att manipulera och utnyttja andra utan att känna minsta dåligt samvete, och det är inte alls omöjligt att TS f.d. sambo är en av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GVR4:

@Bulan75:

Säker på det? Jag tolkar det inte så.

Så gjorde jag ... Vi och idag bor jag i huset och inte hon

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 5800X
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

These hoes aint loyal.

When will you learn?

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GVR4:

Lång historia kort. Blev sambo 2005. Flyttade till hus med tjejen i slutet av 2006. Huset har stått på mig hela tiden och är utan lån. Nu tyckte tjejen att det var roligare med nån ny så jag sparka ut henne. Hon har påpekat att hon har rätt till hälften om hon vill. Bryr mig inte om sakerna, möbler och skit. Bara huset. Vet att sambolagen säger att man delar 50/50. Men finns det inte nån form av undantag? Vi har inga barn eller något. Och så länge vi har varit tillsammans har jag försörjt henne till 100%. Hon har inte haft 1 enda krona i inkomst. från varken jobb, a-kassa försäkring eller något överhuvudtaget.

Är det verkligen skäligt att man delar lika då? Har inget samboavtal eller nått.

Och jag vet att jag är alldeles för snäll/dum/godtrogen

Ursäkta mig, men vilken jävla fit.a man är om man i denna situation gör anspråk på huset. Oavsett vad lagar osv säger!

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Sälj huset till en pålitlig familjemedlem/vän för 1000kr.

Tryck en 500 lapp i näven på henne följt av en spark ut ur huset.

Köp tillbaka huset.

Edit:

Och medans vännen äger huset hyr ju du/ni såklart detta, så då kan du ju begära halva hyreskostnaden också.

glömsk
Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Ursäkta mig, men vilken jävla fit.a man är om man i denna situation gör anspråk på huset. Oavsett vad lagar osv säger!

Tja, hon var ju otrogen till att börja med så att göra anspråk på huset efter det är nog inga problem för henne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Känns ju som att om hon inte har någon inkomst samtidigt som du verkar vara rätt tät så borde du ju kunna dra det betydligt längre än vad hon kan? Hon borde inte ha råd med någon vettig advokat.

Skaffa inte tjej

Har man ingen inkomst har man ändå alltid rätt till advokat. Rättshjälp heter det.

Skrivet av emKa:

Sälj huset till en pålitlig familjemedlem/vän för 1000kr.

Tryck en 500 lapp i näven på henne följt av en spark ut ur huset.

Köp tillbaka huset.

Edit:

Och medans vännen äger huset hyr ju du/ni såklart detta, så då kan du ju begära halva hyreskostnaden också.

Det skulle bara förvärra det hela vid eventuell tvist, men antar att du var humoristisk

Visa signatur

i5 4670K, 16GB ram, 1070GTX

Permalänk

Som tidigare nämnt, blir det tingsrätt eller vad det heter så kommer de vilja se sms, mail osv.
Själv blev jag av med mina datorer och telefoner i somras.

Jag hoppas att allt går bra för dig ts!

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Jag fattar inte varför folk tycker det är surt?

Man kan använda sig av samboavtal för att kringå 50/50, det är ju inte så att möjligheten inte finns att allt mitt är mitt och allt ditt är ditt.

Ett förhållande går ju inte ut på att: idag äter jag oxfilé men du får bara äta mamma scans köttbullar och pulvermos.
Jag har köpt den här TV:n så jag väljer program, jag väljer film, jag väljer när jag ska spela. Du ska bara vara glad att det finns en, vill du se på tv får du köpa en egen.
Du får inte sitta i den här soffan för den har jag köpt.

Vad är det för ett förhållande?

Men jag förstår inte. Det här handlar ju om efter förhållandet. Självklart delar varje vettig människa med sig i ett normalt förhållande, men det är ju slut nu. Vari ligger logiken att din före detta ska ha anspråk på t ex din bil, bara för att ni en gång har haft ett bra förhållande?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

Men jag förstår inte. Det här handlar ju om efter förhållandet. Självklart delar varje vettig människa med sig i ett normalt förhållande, men det är ju slut nu. Vari ligger logiken att din före detta ska ha anspråk på t ex din bil, bara för att ni en gång har haft ett bra förhållande?

Lagen finns för att skydda i ett läge där jag t.ex. betalar mat, el, telefon och andra saker det inte blir något varaktigt kvar av och du betalar hus, bil, konsumtion och liknande. Då ska jag även enligt lagen ha en chans att få del av det vi skaffat för vår gemensamma levnad och inte stå där och ha betalt allt tråkigt och därför inte ha rätt till något. Här känns som en situation där lagen bara utnyttjas men likväl finns den där av en anledning.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

@GVR4:
När samboförhållandet upphör delar man på egendom som är inköpt för gemensamt bruk, så kallad samboegendom (3 § Sambolag 2003:376). Sambors gemensamma bostad utgör samboegendom om den förvärvats för gemensam användning, även om en av samborna stod för hela kostnaden och kanske egentligen köpte det till sig själv och även om den köptes av en person innan man flyttade ihop - om det var i nära tid innan samboendet. Nu var fallet sådant att du köpte huset nästan 2 år innan ni träffades (om jag tolkade dig rätt?) och det kan då svårligen räknas som samboegendom. Hon har alltså inte alls rätt att kräva hälften av huset. Hon har förmodligen rätt till hälften av en del annat som ni köpt tillsammans (möbler etc) men inte huset. Rätt åt henne, eller hur?

Ingå avtal om att bostaden (eller vad du nu vill behålla) ska vara undantagen bodelning så är problemet löst. Ni kan även ingå avtal om att helt vara undantagna bodelning.

Precis så. Skaffade TS huset för att gemensamt bo där med sambon från början så delar man lika. Skaffade TS huset innan han kanske ens kände sambon så är det TS egendom och sambon kan inte göra anspråk på huset över huvud taget. Det finns således inget att oroa dig för.
Huset är ditt, inte erat. Inte ens om ni bott 50 år tillsammans där. Förvärvade ni huset med syftet gemensamt bodende, då är det dela lika som gäller. Du kan vara lugn.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Precis så. Skaffade TS huset för att gemensamt bo där med sambon från början så delar man lika. Skaffade TS huset innan han kanske ens kände sambon så är det TS egendom och sambon kan inte göra anspråk på huset över huvud taget. Det finns således inget att oroa dig för.
Huset är ditt, inte erat. Inte ens om ni bott 50 år tillsammans där. Förvärvade ni huset med syftet gemensamt bodende, då är det dela lika som gäller. Du kan vara lugn.

Läst hela tråden? TS sa att de flyttade dit gemensamt för att bo ihop. Han kan nog inte vara så lugn :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av casuaL:

Läst hela tråden? TS sa att de flyttade dit gemensamt för att bo ihop. Han kan nog inte vara så lugn :/

Jag läste det nu. Tack för påpekandet. Då har sambon rätt till 50% utan snack. Såvida de inte skrivit något avtal om annat. Men per automatik delar ni då lika. Det finns inget att göra. Gör sambon anspråk på hälften, så kommer hon få hälften. Ingen jurist i världen kan ändra på det.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag läste det nu. Tack för påpekandet. Då har sambon rätt till 50% utan snack. Såvida de inte skrivit något avtal om annat. Men per automatik delar ni då lika. Det finns inget att göra. Gör sambon anspråk på hälften, så kommer hon få hälften. Ingen jurist i världen kan ändra på det.

Jasså minsann, fler än jag som läste slarvigt?

Fast jag vill klargöra en grej en gång för alla. Det handlar inte om att man delar 50/50. En bodelning handlar om att göra det så rättvist som möjligt och man tar hänsyn till en hel massa saker. Det är en komplicerad process som jag givetvis inte tänker föreläsa om här, så googla om ni vill veta mer.

Vidare har sambon, som framgår i första inlägget, inte begärt ett dugg. Hon har bara upplyst om att hon har rätt att kräva hälften (vilken som sagt är fel - hon har rätt att kräva en bodelning).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Man måste se till att dela lån osv när man flyttar ihop så slipper man sånt här strul senare.

Permalänk
Medlem

Och eftersom halva Sweclockers nu är nojiga och börjar googla "Samboavtal" så bjuder jag på en enkel variant här. Ändra så den passar och underteckna sedan. Avtalet behöver inte bevittnas. Varsågoda

SAMBOAVTAL

Härmed avtalar vi, Otro Gen 123456-7890 och Kalle Karlsson 098765-4321, med gemensam adress Bodelningsgatan 25C 12345 Arvsköping, att Kalle Karlssons bostadsrätt på Bodelningsgatan 25C med fastighetsbeteckning Kvarteret Skatan 1079 skall vara undantaget Sambolagens (2003:376) regler om bodelning.

Detta innebär att Kalle Karlsson vid en separation behåller sin bostadsrätt. Vad avser bohaget ska bodelningsreglerna i Sambolagen gälla.

Arvsköping 2015-01-01

Arvsköping 2015-01-01

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Och eftersom halva Sweclockers nu är nojiga och börjar googla "Samboavtal" så bjuder jag på en enkel variant här. Ändra så den passar och underteckna sedan. Avtalet behöver inte bevittnas. Varsågoda

SAMBOAVTAL

Härmed avtalar vi, Otro Gen 123456-7890 och Kalle Karlsson 098765-4321, med gemensam adress Bodelningsgatan 25C 12345 Arvsköping, att Kalle Karlssons bostadsrätt på Bodelningsgatan 25C med fastighetsbeteckning Kvarteret Skatan 1079 skall vara undantaget Sambolagens (2003:376) regler om bodelning.

Detta innebär att Kalle Karlsson vid en separation behåller sin bostadsrätt. Vad avser bohaget ska bodelningsreglerna i Sambolagen gälla.

Arvsköping 2015-01-01

Arvsköping 2015-01-01

Skitbra. Kan eventuellt behövas ganska snart haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinjaMartin:

kan man inte säga man haft ett muntligt avtal?

Vanligtvis är muntliga avtal precis lika giltiga som skriftliga sådana, men i detta fallet är det särskilt reglerat i lag att avtalet ska vara skriftligt och undertecknat av båda parterna (9 § Sambolagen vill jag minnas).

Permalänk
Medlem

Det finns ett par olika telefonnummer man kan ringa för att få lite snabb, gratis, juridisk vägledning.

T.ex.
http://www.juristjouren.se/
http://lawline.se/

Testa att ringa någon av dem, ja, de är partiska och vill att du ska kontakta en jurist som debiterar, men de kommer ganska snabbt kunna ge dig ett svar om det är helt hopplöst eller om det finns några möjligheter som är värda att undersöka.

Och jag håller med merparten här, jag tycker att lagen slår lite fel som den är skriven nu. Problemet med otrohet är att det nästan aldrig går att bevisa, annars tycker jag det skulle vara något som juridiskt räcker för att upphäva en bodelning om den är till fördel för parten som varit otrogen.

Permalänk
Medlem

Jag skräms lite av folk som vågar svara i trådar som den här utan att ha den minsta jävla aning om vad man pratar om. Vad får ni ut av det? I ett sånt här läge kan det verkligen komma någon till onytta att ni sitter och gissar för att ni vill känna er duktiga.

Till TS: Tråkigt läge, hoppas inte att tjejen driver det här vidare. Om hon gör det hoppas vi att det är ett hus i Norrbottniska urskogen för 25k!

Permalänk
Hjälpsam

En annan sak som man skall passa på att reglera när man skriver samboavtal är testamente.

Om man är gift ärver barnen i första hand (med partner som förvaltare), partner i andra hand.
Som sambo ärver barnen i första hand (med den avlidnas föräldrar som förvaltare), avlidnes föräldrar i andra hand.

Det innebär att om en parten går bort har svärföräldrarna rätt till halva bostaden och kan i praktiken kasta ut dig ur ditt eget hem om du inte har råd att köpa ut dem eller komma till en bra lösning. Sörjande föräldrar är inte alltid rationella.

Så ett testamente som reglerar bostad/bohag på ett bra sätt är också en bra plan.

Träffa en jurist och skriv ordentliga samboavtal och testamente så att det blir i juristspråk (hel vetenskap). Kostar några tusenlappar men så värt det.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Det har hon inte, hon har rätt till det som införskaffat gemensamt för ett sambo förhållande. T.ex. lösöre eller bostad som i detta fall.
Bilar, företag och egendom införskaffad innan förhållandet är aldrig berörd av sambolagen. (Såvida det inte är gemensam egendom).

Permalänk
Medlem

Från Swedbanks hemsida om att flytta isär:

"Sambor
Även sambor kan begära bodelning vid samboförhållandets upplösning. I bodelningen ingår då bostad och bohag som ni har skaffat för det gemensamma boendet. Med sådan gemensam bostad menas då alltid permanentbostad. Fritidshus faller alltså utanför bodelningen. Det spelar inte någon roll om den permanenta bostaden är en villa eller en bostadsrätt, den ingår alltid i bodelningen om den har skaffats för det gemensamma boendet och oavsett vem som har betalat.

All annan egendom som var och en av samborna äger faller utanför bodelningen oavsett om den har förvärvats före eller under sambotiden. Var och en behåller alltså sin egen egendom.

Du måste begära bodelning senast inom ett år efter att samboförhållandet har upphört genom separation. Om samboförhållandet upphör genom att en sambo avlider måste begäran om bodelning framställas senast vid bouppteckningsförrättningen."

https://www.swedbank.se/privat/mer-om-privatekonomi/familjeju...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Jag skräms lite av folk som vågar svara i trådar som den här utan att ha den minsta jävla aning om vad man pratar om. Vad får ni ut av det? I ett sånt här läge kan det verkligen komma någon till onytta att ni sitter och gissar för att ni vill känna er duktiga.

Till TS: Tråkigt läge, hoppas inte att tjejen driver det här vidare. Om hon gör det hoppas vi att det är ett hus i Norrbottniska urskogen för 25k!

Jo du har en poäng, men å andra sidan kanske man inte ska vända sig till ett forum för datornördar om man vill ha juridisk hjälp? Tror nog att TS var medveten om att juristexamen inte är ett krav för medlemskap på Sweclockers

Skrivet av Fluf:

En annan sak som man skall passa på att reglera när man skriver samboavtal är testamente.

Om man är gift ärver barnen i första hand (med partner som förvaltare), partner i andra hand.
Som sambo ärver barnen i första hand (med den avlidnas föräldrar som förvaltare), avlidnes föräldrar i andra hand.

Det innebär att om en parten går bort har svärföräldrarna rätt till halva bostaden och kan i praktiken kasta ut dig ur ditt eget hem om du inte har råd att köpa ut dem eller komma till en bra lösning. Sörjande föräldrar är inte alltid rationella.

Så ett testamente som reglerar bostad/bohag på ett bra sätt är också en bra plan.

Träffa en jurist och skriv ordentliga samboavtal och testamente så att det blir i juristspråk (hel vetenskap). Kostar några tusenlappar men så värt det.

Ett mycket bra tips! Man kan skriva både samboavtal och testamente själv men det är givetvis alltid bra att anlita en jurist som vet vilka fällor man ska undvika. Alternativt går man och gifter sig så slipper man den biten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Alternativt går man och gifter sig så slipper man den biten

Nu är det ju inte så att det hade hjälpt i TS fall, utan snarare krånglat till det mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Jag fattar inte varför folk tycker det är surt?

Man kan använda sig av samboavtal för att kringå 50/50, det är ju inte så att möjligheten inte finns att allt mitt är mitt och allt ditt är ditt.

Ett förhållande går ju inte ut på att: idag äter jag oxfilé men du får bara äta mamma scans köttbullar och pulvermos.
Jag har köpt den här TV:n så jag väljer program, jag väljer film, jag väljer när jag ska spela. Du ska bara vara glad att det finns en, vill du se på tv får du köpa en egen.
Du får inte sitta i den här soffan för den har jag köpt.

Vad är det för ett förhållande?

Nej men nog fan ¨är det sjukt om han köpt allt och hon ska ha rätt till 50% av det. det som du drog upp är ju nått helt annat

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Jo du har en poäng, men å andra sidan kanske man inte ska vända sig till ett forum för datornördar om man vill ha juridisk hjälp? Tror nog att TS var medveten om att juristexamen inte är ett krav för medlemskap på Sweclockers

Nej, det förstår han säkert. Men jag förstår verkligen inte folk som bara slänger ur sig saker utan att ha någon som helst aning om vad man pratar om. Samma sak gäller även andra forumdelar (typ köpråd) men där kan det inte få samma konsekvenser. Jag har läst 45 HP juridik men t.o.m. jag håller mig undan från trådar som den här.

Jag kan tycka att mäklaren/banken borde ha upplyst TS om sambolagen vid köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Fast i detta fall tror jag paragraf 12 kan vara relevant. Självklart om man köper något tillsamman och betalar hälften var under 10 år tid så bör man dela... men är de inte så... då får man gifta sig om man vill ha hälften.

12 § Vid bodelningen skall först sambornas andelar i samboegendomen beräknas.

Fast jag vet faktiskt inte vad som gäller här... känns konstigt att dela om man inte betalat för egendomen gemensamt... eller man på annat sätt gemensamt skapat något värde... tex om en part jobbar och den andra sköter gemensamma barn eller så. Då kan jag hålla med om vem som tjänat pengarna spelar roll.

Jag hade inte delat utan prövat de i rätten om din före detta sambo önskar detta.

Bodelning är väl ändå för äktenskap och inte sambos: http://www.domstol.se/familj/bodelning/

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Hur har huset blivit betalt? Vad jag förstår finns det inga lån?
Har ts sålt sin lägenhet och köppt huset?

Den summan av pengar har väll inte exet rätt att ta del av för det fanns innan förhålandet ?

Alla tillgångar som man har före ett förhålande ska väll räknas bort i en bo delning?
Eller har jag fel?

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.