Permalänk
Medlem

Felsökning av Nybygge. Hårdvarufel?

Tjenare alla människor på Sweclockers forum! Jag skulle vara extremt tacksam ifall någon kunde kanske svara på varför min dator fryser fast ibland. Jättenöjd med bygget men tyvärr så blir det så att datorn fryser fast helt enkelt. Detta kan hända 1-2 ggr per dag.

Hårdvara:
Intel Core i7 6700K 4 GHZ 8mb skylake.

Samsung SSD Evo 850 500gb

Asus maximus VIII z170 mATX

Corsair 16 GB (2x8) DDR4 2133mhz vengeance lpx röda

Corsair RMi 750W 80+ Goldmodulär.

Sapphire Radeon R9 380 nitro 4 GB

Acer 27 tum XG270HU

Allting på skärmen står stilla medans själva datorn låter som den kör vidare. I 90% av fallen har det varit när jag spelat World of Warcraft. Ej hunnit testa andra spel. Det verkar som att det händer efter att datorn ha varit igång ett tag och gjort grejer som kräver lite prestanda i allafall. En dag hade jag den igång utan att spela då var den igång hela kvällen.

Men efter att ha spelat länge så kan den frysa och då måste den startas om manuellt. Har hänt t.ex efter att jag stängt spelet och ville göra annat. En annan gång när jag var helt AFK i spelet, kom tillbaka och allting var fryst.

Det som kan uteslutas:
Att det är OS som krånglar. Haft samma problem i uppdaterade Win10&Win8.1.
Gör det någon skillnad om man går ner till 7?

Kanske kan uteslutas:
Grafikkortet. Det är för "bra" för World of Warcraft och ligger på bra temperatur. Senaste drivrutiner installerade.

Min polare som är mer kunnig säger att jag ska testa RAM-minnen. Ta ut en sticka och den processen.
Memtest gick bra men det testar nog inte allt?

Jättenöjd med bygget men man vill gärna den ska funka felfritt när man lägger ner den sortens pengar.
Så jag är extremt tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

Jag hade precis samma problem med ett gammalt radeon 5870. Problemet försvann när jag bytte GPU. Det brukade också hända efter längre spelsessioner (Ibland inte alls).

Fråga någon vänlig själ om du kan låna deras GPU (Gärna något från AMD i detta fall så du slipper byta drivrutiner osv) och testa om du upplever samma problem efter en session!

Det är tyvärr det enda jag kan bidra med! Lycka till!

Visa signatur

Ein Haswell mit ein gtx 970, jawohl!

Permalänk
Medlem

Testa uppdatera till senaste firmware på disken, hittade följande tråd där dom beskriver ett liknande problem med samma SSD som du har. Kan det vara något?

http://hardforum.com/showthread.php?p=1041862315

Annars går mina första tankar till minnet men det verkar du redan ha testat.

Permalänk
Medlem

Ibland måste man köra memtest väldigt länge innan man hittar några fel, har själv haft minnesfel som tagit 24h+ att hitta, då kraschade min dator kanske en gång i veckan högst.

Du kan även kolla Event viewer (loggboken) i Windows och se om du får något specifikt fel relaterat till kraschen, tyvärr är det ovanligt att man får något annat än "kernel-power"-relaterade loggar när datorn fryser på det sätt du beskriver.

Som andra redan sagt kan det vara ditt grafikkort som strular, om du misstänker att felet inträffar oftare när kortet belastas kan du prova att köra t.ex Unigine Heaven eller Valley benchmarks, de är gratis att ladda ner och går att loopa hur länge som helst för att testa stabilitet.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

@droodle: Tack så mycket för svar, min granne har ett något bra GeForce jag ska testa. Inte så jobbigt att avinstallera drivrutiner.

Permalänk
Medlem

@Matenrou: Ska jag absolut kolla! Ja kollat RAM minnen men endast en timmes memtest. Ska testa spela med endast en av stickorna osv.

Permalänk
Medlem

@Nikolajban: Du menar det alltså? Jag har dåligt koll på memtest, men jag körde på i 1 timme ungefär tills den sa att man kunde avsluta. Men testar gärna i 24h timmar ifall du faktiskt hittade fel efter så lång tid.

Permalänk
Inaktiv

Hade liknande fel, datorn frös med ojämna mellanrum. Tog ett par månader att felsöka. När dammet lagt sig visade det sig vara hårdvarufel på både grafikkort och moderkort. Samtidigt. Med samma symptom. Att bara byta det ena hjälpte inte, man måste byta bägge samtidigt (mot felfria enheter).

Min teori att dagens kort är så komplexa och kostnadspressade att man inte har råd att leveranstesta produkten längre, man låter helt enkelt kunden testa.

Man får bara byta hårdvara tills det fungerar (och hoppas att det inte är två fel samtidigt...).

Permalänk
Medlem

@hamzawi: Om man bara ska testa att minnet är rätt konfigurerat räcker det oftast bra med ett pass, annars är 24h rätt standard.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.