SweClockers drop!
Permalänk

Komma åt filer utanför nätverket

Jag har alltid kört Xbmc, från xboxens tid och sen appletv2. Jag har haft min server i mitt hemma nätverk och haft kört smb/samba och det har såklart funkat klockrent! Men nu har jag varit tvungen att sätta servern hos svärföräldrarna i deras nätverk.

Hur kommer jag enklast åt mina shares i Kodi?
Jag har kört med plex ett tag men vill tillbax till kodi, får inte plexbmc att fungera iheller...

Finns det något alternativ eller det är kört

Jag kör för övrigt kodi på atv2 samt osmc rpi2

Permalänk
Medlem

VPN?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk

@PointMan:
Känns spontant väldigt invecklat eller? Hur skulle en sån setup se ut? Är inte så på läst på VPN...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phillefresh:

@PointMan:
Känns spontant väldigt invecklat eller? Hur skulle en sån setup se ut? Är inte så på läst på VPN...

http://www.practicallynetworked.com/security/set-up-a-persona...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Inaktiv
Permalänk

@anon37058: Har du mer info?

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört sftp (SSH)
http://kodi.wiki/view/SFTP

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Tror att du får bättre svar här i Nätverk och uppkoppling.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

FTP funkar klockrent

Visa signatur

7800X3D | 64GB DDR5 | EVGA T2 1000W | Nvidia 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phillefresh:

Jag har alltid kört Xbmc, från xboxens tid och sen appletv2. Jag har haft min server i mitt hemma nätverk och haft kört smb/samba och det har såklart funkat klockrent! Men nu har jag varit tvungen att sätta servern hos svärföräldrarna i deras nätverk.

Hur kommer jag enklast åt mina shares i Kodi?
Jag har kört med plex ett tag men vill tillbax till kodi, får inte plexbmc att fungera iheller...

Finns det något alternativ eller det är kört

Jag kör för övrigt kodi på atv2 samt osmc rpi2

Skrivet av Meto:

Jag skulle kört sftp (SSH)
http://kodi.wiki/view/SFTP

Håller med testa SFTP supersimplet, om du vill kunna mounta diskarna likt samba så kanske SSHFS är ett alternativ

Permalänk

@lappen81: Ok, ska kolla på det. Vilka är skillnaderna med ftp och sftp i prestanda? Vilket program ska man köra? (Använder Win7 på filservern)

Permalänk
Medlem

@Phillefresh: Jag har ingen koll på windows och kodi, hade du kört linux hade du mest troligt redan haft openshh med sftp stöd

Meto hade ju någon länk där sftp ingick i kodi, + klienter. Kanske inte är för Windows men det borde inte vara så svårt att hitta något.

Ingen aning om prestanda, kan tänka mig att det är lite sämre men säkrare. Tror inte det är något som märks av oavsett

Permalänk

uppdatering

Jag har testade att mounta FTP shares, ingen... Ingen lycka, det bara laggade och sen stängdes ATVn av. Men... Det fungerade utmärkt på RPI2:an! Så då det blir att skrota ATV:n och inhandla en RPI2 till. Tack för hjälpen allihop!