Jonsbo/Cooltek RM1 - Hur gör man med kylningen?

Permalänk
Medlem

Jonsbo/Cooltek RM1 - Hur gör man med kylningen?

Hej,

Jag är sugen på att byta ut mitt nuvarande Jonsbo W2 mot ett ännu mindre chassi, nämligen Jonsbo RM1 som är en av de minsta ATX-chassi som finns.

Den är på endast 21,5L (mindre än hälften av en vanlig Miditower), men kan ändå ta ATX-moderkort, 1x5,25" plats, fullstor PSU, 290 mm grafikkort osv. Problemet med designen är kylningen verkar vara en efterkonstruktion (vanligt bland Jonsbos chassin).

Det finns en 120 mm fläkt i fronten, och sen ventilationsöppningar på ena sidopanelen (som på H440) och i botten. (Det finns även en annan variant, RM2, som har ventilationsöppningar i taket, men har inte hittat någon återförsäljare av den). CPU-kylaren får vara max 95 mm hög, vilket betyder lågprofilskylare eller vattenkylning.

Min tanke såhär:
- 2x140 mm fläktar i botten som blåser uppåt, insug
- 1x120/140 mm fläkt i fronten, insug
- 1x80 mm fläkt i framkant ovanför grafikkortet, insug
- 2x80 mm fläktar i bakkant ovanför grafikkortet, utblås

CPU-kylare
Alternativ 1: Lågprofilskylare (max 95 mm) som antingen blåser in i nätagget, eller suger ur nätagget. De jag har kollat på är Raijintek Pallas, Noctua NH-L12, Scythe Big Schuriken 2 rev B, Zalman CNPS8900 Quiet och Cryorig C1. Se exempel ovan.

Alternativ 2: Vattenkylning, i 120-140 mm storlek som använder fläktplatsen i fronten. Har här främst kollat på NZXT Kraken X41. Använder frontplatsen i bilden ovan.

Alternativ 3: Vattenkylning i större storlek som står på nätagget. Alternativ är Corsair H110, NZXT Kraken X61 osv. Se exempel här.

Vad tror ni? Går det att lösa kylningen på ett vettigt sätt eller är det ett dödfött projekt?

Permalänk
Medlem

oj letade efter de här lådorna för ett tag sen, så de har bytt namn till cooltek?

kylare, ja du e la bara att ta vilket som när de gäller lågprofilkylarna, zalmanen tycker jag går fetbort dock

annars den billigaste 120/140mm aio kylaren, den dära du valde va la lite väl dyr när den kylare lika bra som alla andra 120/140mm aio lösningar.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

oj letade efter de här lådorna för ett tag sen, så de har bytt namn till cooltek?

kylare, ja du e la bara att ta vilket som när de gäller lågprofilkylarna, zalmanen tycker jag går fetbort dock

annars den billigaste 120/140mm aio kylaren, den dära du valde va la lite väl dyr när den kylare lika bra som alla andra 120/140mm aio lösningar.

Nej det är fortfarande Jonsbo som tillverkar dom, men Cooltek säljer dom under eget namn i Tyskland, och Rosewill i USA.

Just den Zalmanen har faktiskt fått bra betyg.

När det gäller 120/140 aio så har jag mer börjat röra mig mot Corsair H90.

Velar fortfarande angående kylningen, vill ha det tyst i Idle men ändå att den kan hantera lite överklockat i load. Är det vattenkylning som gäller då istället för lågprofil?

Permalänk
Medlem

när agget hänger så över kylflänsen så hade jag satsat på aio, men det rasslar oftast om man stör sig på sådant.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

@DST:
Jag är relativt känslig mot "oljud", främst när det är tyst runtomkring. Har aldrig haft vattenkylning tidigare.

Verkar som om jag vann hem budgivningen för en Noctua NH-L12, ska testa lite olika konfigurationer på den (push, push/pull, blåsa uppåt osv). Håller med att det känns lite läskigt att blåsa in varmluft i agget, alternativt strypa den genom att suga.

Permalänk
Medlem

Riajin Styx är ju ett annat m-atx som är rätt sjysst?
Som hade passat dina krav

Visa signatur

| Moderkort: Asus Maximus VIII Gene | CPU: Intel I7 6700k | Ramminne: Corsair 16GB | Grafikkort: XFX NANO 4Gb HBM | PSU: EVGA SUPERNOVA P2 850W | Chassi: Phanteks Evolv | Skärm: ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Dock är jag inte sugen på att byta moderkort i dagsläget. Men oavsett kul att det börjar dyka upp intressanta små chassin.

Permalänk

Riktigt intressant chassi!! Hojta till om du hittar det då även jag vill gå ber i storlek men med så små kostnader som möjligt

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Riktigt intressant chassi!! Hojta till om du hittar det då även jag vill gå ber i storlek men med så små kostnader som möjligt

Jag har nu haft chassiet i ett tag, och kan ge ett omdöme:

Kvalitetskänslan är god.
Väldigt trång att bygga i.
Ventilationen är dock usel som default, huvudproblemet är att det inte finns något sätt att få ett bra utblås. När grafikkortet väl blev varmt så gick det väldigt långsamt för den att kylas av. Detta åtgärdade jag dock genom att borra upp två hål för 120mm fläktar i övre delen av sidopanelen. Efter detta så blev kylningen helt okej.

Har följande kylning:
CPU: Cryorig C1
Fläkt fram: 1x 140 mm insug.
Fläkt botten: 1x 120 mm insug.
Fläkt sida: 2x 120 mm insug.

Permalänk
Skrivet av muffen:

Jag har nu haft chassiet i ett tag, och kan ge ett omdöme:

Kvalitetskänslan är god.
Väldigt trång att bygga i.
Ventilationen är dock usel som default, huvudproblemet är att det inte finns något sätt att få ett bra utblås. När grafikkortet väl blev varmt så gick det väldigt långsamt för den att kylas av. Detta åtgärdade jag dock genom att borra upp två hål för 120mm fläktar i övre delen av sidopanelen. Efter detta så blev kylningen helt okej.

Har följande kylning:
CPU: Cryorig C1
Fläkt fram: 1x 140 mm insug.
Fläkt botten: 1x 120 mm insug.
Fläkt sida: 2x 120 mm insug.

RM2 hade löst detta kommer jag ihåg men tycker det är svårt att hitta var man kan köpa både 1 och 2. Vart köpte du ditt?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

RM2 hade löst detta kommer jag ihåg men tycker det är svårt att hitta var man kan köpa både 1 och 2. Vart köpte du ditt?

Ja, RM2 har ventilation i toppen, så det borde hjälpa en hel del. Det gick dock inte att köpa när jag köpte RM1 (distributören i Europa är Cooltek, och de har bara RM1 än så länge).

Så om man vill ha liknande chassi, så är det RM1 + mod, eller vänta till RM2.

Jag köpte det från tyskland (pc-cooling.de).