Miljöpartiet vill beskatta bredband för att finansiera kultursatsningar

Permalänk

Detta kan ha varit det dummaste jag läst på länge. Varför i helsike ska kulturfolket få så mycket hjälp på vägen hela tiden, är de för dåliga för att leva på det så får de väl byta bransch som alla andra!

Även lite nyfiken på vad som skulle krävas för att få denna konstnärslön de nämnde, räcker det att man visar upp en tavla man målat på arbetsförmedlingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

S har faktiskt pratat tidigare om en sorts internetskatt men blev aldrig något av det.

Sedan är det värt att nämna att Gustav Fridolin är medlem i den arbetsgruppen

Var hittar du uppgiften att Fridolin är medlem i arbetsgruppen - jag kan inte hitta det i rapporten?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

SD har fått mer stöd p.g.a. allt missnöje (Y)

sd får mer stöd av allt. inklusive skandaler inom det egna partiet

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

så, min kultur skall beskattas så poesi kan sättas upp på lokaltrafiken?
(som jag också sponsrar fast jag inte kan nyttja den)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Hur många procent av folkets invånare åker ens tåg? Varför i helvete ska resten av hela sverige betala för sådant trams? Och hur många % av dem som åker, är verkligen intresserade av poesi på sina tågresor? Alla har en mobil med internetuppkoppling, vill man ha poesi kan man ju enkelt gräva fram det själv!

MP; vilka jävla nötter och avskum.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Miljö !? Bredband !? var finner man sammanhanget?

Behövs lite på hittade skatter så vi kan lära våra stakars fattiga Romer lite mer kultur.

Visa signatur

The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist..
Usual Suspects

Permalänk
Medlem

Tycker att det där med poesi i kollektivtrafiken verkar rätt trevligt, faktiskt
Men skatt på bredbandet, wtf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Var hittar du uppgiften att Fridolin är medlem i arbetsgruppen - jag kan inte hitta det i rapporten?

Jag misstolkade aktuellt/kulturnytt, de sade att arbetsgruppen hade visat upp detta för MP ledningen där Fridolin är medlem i. Trodde de menade att Fridolin var medlem i arbetsgruppen. Så jag hade fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Hur många procent av folkets invånare åker ens tåg? Varför i helvete ska resten av hela sverige betala för sådant trams? Och hur många % av dem som åker, är verkligen intresserade av poesi på sina tågresor? Alla har en mobil med internetuppkoppling, vill man ha poesi kan man ju enkelt gräva fram det själv!

MP; vilka jävla nötter och avskum.

Det är nog knappt mätbart i % hur många i Sverige som på daglig basis åker tåg och det kan vi ju tacka SJ för. Då deras oförmåga att hålla tider. Senast jag åkte tåg var det med MTR express från Stockholm. Samtliga SJ avgångar var försenade pga av diverse omständigheter men MTR var på sekunden rätt i tid ... märkligt.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Alt go åt fel Riktning,och jag tru att Regerinen få framöver stora Problem med alt.......

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

"Miljöpartiet" är en hög klantar som ger ett riktigt dåligt namn till den vettiga miljö-rörelsen.

Som jag hörde en säga för ett tag sedan: De borde heta Melonpartiet - Gröna på utsidan, röda på insidan.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Tycker att det där med poesi i kollektivtrafiken verkar rätt trevligt, faktiskt
Men skatt på bredbandet, wtf?

Men om du byter ut reklamen i kollektivtrafiken mot poesi måste de förlorade intäkterna tas någonstans ifrån. Närmast till hands genom höjda biljettpriser. Är trevligheten värd det?

Permalänk
Medlem

MP är dummare än vanligt.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem

Haahahahaha har för mig att ja röstade på dem för ett par val sen men sen dess har de ju blivit totalt omöjliga att rösta på..
Sen finner jag deras definition av kultur underhållande vet de inte hur mycket "kultur" som sprids tack vare bredband?... Men det är ju inte "fin kultur"...

Sen va ända in i hela får de för sig att utbildning och kultur hör i hop? Kultur är trevligt utbildning är nödvändigt/viktigt...

Men förhoppningsvis blir den här skiten utskrattad redan inom partiet... Annars får man väl hoppas att övriga partier lyckas hålla sig för skratt tillräckligt lång för att kunna rösta ner förslagen...

Permalänk
Medlem

Vänta. En stor del av kultur idag och i framtiden föds genom människor som gör saker genom internet. Video, musik, bildkonst, interaktiva medium, debatter, diskussioner och dess spridning har alla dragit nytta av bra och billigt bredband. Det är minst sagt kontraproduktivt om syftet är att fixa så man kan kan finansiera kultur genom att ta det ifrån framtidens största kulturkälla... extremt kortsiktigt av MP där...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av den:

Men om du byter ut reklamen i kollektivtrafiken mot poesi måste de förlorade intäkterna tas någonstans ifrån. Närmast till hands genom höjda biljettpriser. Är trevligheten värd det?

Det är väl det skatten är tänkt för att täcka troligtvis.
Sedan tänker inte MP på intäkter, ta t.ex gratis entré till statliga museum där deras nya budget nu är mindre än vad de tjänade tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Jag anar sarkasmen , men samtidigt så förvånar snart sagt inget i det här landet längre

Trots "knyta näven i fickan"-mentaliteten (alt. "stoppa huvudet i sanden") som präglar allt undrar man ju stilla var smärtgränsen går i det här landet, 60% skattetryck, 70%, 75%?

I budgetförslaget för 2016 föreslås nedtrappning av det s k jobbskatteavdraget vilket innebär att marginalskatten höjs till ca 60 procent. Sverige kommer då att få världens högsta marginalskatt. (wikipedia)

Grattis Sverige! Vi måste ha världens sämsta politiker som trots detta inte får pengarna att räcka. Och nu vill de ha mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Detta kan ha varit det dummaste jag läst på länge. Varför i helsike ska kulturfolket få så mycket hjälp på vägen hela tiden, är de för dåliga för att leva på det så får de väl byta bransch som alla andra!

Även lite nyfiken på vad som skulle krävas för att få denna konstnärslön de nämnde, räcker det att man visar upp en tavla man målat på arbetsförmedlingen?

Man kanske ska testa har lite teckningar som nog kan räknas som konst med lite fantasi... Och om mina nya alster inte funkar kan jag nog gräva upp något från när man var 4 ser precis ut som en Jason Polack (har ja för mig att snubben som målar ett streck på en duk och får miljoner heter...)

Permalänk
Medlem

Låter för mig som om dem vill behaga deras väljare till bekostnad utav alla andras vanligaste form utav kultur. En renodlad idiot idé; när vi slår ner denna idén kan vi väl lika gärna tag ner copyswede i samma veva?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Precis som att vi i Sverige inte redan har ett väldigt dyrt bredband och internet priser.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Vill och vill, de beskattar den redan genom momsen. Men något de vill och är bra på är ju att lura väljarna.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Jag anar sarkasmen , men samtidigt så förvånar snart sagt inget i det här landet längre

Trots "knyta näven i fickan"-mentaliteten (alt. "stoppa huvudet i sanden") som präglar allt undrar man ju stilla var smärtgränsen går i det här landet, 60% skattetryck, 70%, 75%?

Det totala skattetrycket är redan runt 70 %. På en inkomst av 30 tusen betalar du ca 30% i skatt, dvs du får behålla 21 tusen. Men många har långt högre skatt än så, om man råkar boi i "fel" kommun. På dessa 30 tusen betalar företaget va 33% arbetsgivaravgift vilket ger en total kostnad av knappt 40 tusen. I det stora hela är halva din kostnad för företaget skatt. MEN, därutöver kommer momsen på allt du köper, du betalar punktskatter på alkohol, cigaretter, drivmedel till bilen, fastighetsskatt, energiskatter.

Naturligtvis kommer skatterna tillbaka på något sätt, pengarna försvinner inte. En del av arbetsgivaravgiften går till exempel till din pension. En del av dina skatter går till sjukvård, skola och annan omsorg.

Skatter ger politiker makt, därför är det så populärt. För tar man in över 70% av en persons arbetsinsats och sedan ger tillbaka det som man anser att personen behöver, ja då har man makt över personen. Dvs politikern bestämmer vad dina slantar ska användas till.

I det här fallet önskar alltså MP att stödja, ospecificerad (förutom poesi på bussar), kultur och finansiera detta via skatt på bredband och internetanvändning. Gillar man inte detta så röstar man naturligtvis på något annat parti nästa gång.

/ B

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av tvelander:

Ja nice öka mitt 990kr för 1Gb/s till 1500kr?

En skatt på 51%?

Vilka skatter hänvisar du till då? Inte ens alkoholskatten är så dyr. Skatten på tobak möjligtvis och den är till för att avskräcka. Jag tror inte MP är ute efter att avskräcka befolkningen från att ha bredband.

Precis som artikeln så kan man ju vinkla sin egen agenda på korkade sätt. Jag vet ju att du inte är så korkad så ett förslag från mig till dig är att inte utgöra sig för att vara det.

En rimlig skattesats bör hamna mellan 5-10% alltså 1039:- till 1089:- i ditt fall. Tids nog lär operatörerna kunna baka in detta i priserna så att det reella priset till oss konsumenter påverkas minimalt. Mitt bredband skulle t.ex. öka från 402:- till 442:- med tio procent skatt.

Resonera intelligent och objektivt, det blir så mycket mer intressant att föra diskussion då.

Sen håller jag med om att så artikeln har vinklat slutsatserna så låter det inte så smart men å andra sidan så kanske det finns mer bakom detta än vad artikeln vill göra gällande.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det är ett förslag från en arbetsgrupp inom mp som sedan ska godkännas inom partiet. Jag blir förvånad om det sker, för man sa skarpt nej till detta förra gången förslaget var uppe - se http://www.mp.se/sites/default/files/slapp_filerna_fria.pdf

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det här är dåliga förslag. Beskatta Rättighetsaliansen, Copyswede och andra kulturfientliga skumraskorganisationer istället!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Oj ännu en anledning att inte rösta på MP.
Dom har verkligen inte alla indianerna i kanoten.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av :

Men det är klart att det kommer att kosta pengar, det är det vi vill.

Ja, med det argumentet kommer ni få många röster. Det är nog precis det Sveriges medborgare vill göra, betala mer skatt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Precis som att vi i Sverige inte redan har ett väldigt dyrt bredband och internet priser.

jämförelsevis med resten av världen har sverige otroligt billigt internet

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dinoman:

En skatt på 51%?

Vilka skatter hänvisar du till då? Inte ens alkoholskatten är så dyr. Skatten på tobak möjligtvis och den är till för att avskräcka. Jag tror inte MP är ute efter att avskräcka befolkningen från att ha bredband.

Precis som artikeln så kan man ju vinkla sin egen agenda på korkade sätt. Jag vet ju att du inte är så korkad så ett förslag från mig till dig är att inte utgöra sig för att vara det.

En rimlig skattesats bör hamna mellan 5-10% alltså 1039:- till 1089:- i ditt fall. Tids nog lär operatörerna kunna baka in detta i priserna så att det reella priset till oss konsumenter påverkas minimalt. Mitt bredband skulle t.ex. öka från 402:- till 442:- med tio procent skatt.

Resonera intelligent och objektivt, det blir så mycket mer intressant att föra diskussion då.

Sen håller jag med om att så artikeln har vinklat slutsatserna så låter det inte så smart men å andra sidan så kanske det finns mer bakom detta än vad artikeln vill göra gällande.

Mest ett svar på min reaktion att dom vill ta betalt för bredband inte att det blir 1500...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kultur är viktigt men att beskatta bredband, som är något som snarare borde ses till att ALLA får tillgång till, kan inte vara rätt väg att gå.

Det mest tragiska här är dock nivån på många håll i kommentarstråden. Jag skäms ärligt när jag läser tråden och det belyser en aspekt av problematiken i politiken. Överdrifter, förolämpningar och kraftuttryck tar förhand framför saklig debatt. Även sådant man tycker är dåligt bör bemötas konstruktivt när det gäller något så viktigt som politik.