Vad behöver jag uppgradera för att få högre fps i CS:GO?

Permalänk
Medlem

Vad behöver jag uppgradera för att få högre fps i CS:GO?

Hej,

Sitter med en 1,5 år gammal burk och nu är frågan vad som behövs uppdateras för att ligga på stabila 250-300fps i CS:GO.

Motherboard:Gigabyte GA-970A-DS3P, Socket-AM
CPU:AMD FX-6300 Black Edition
Memory: HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB Bla
HD: Seagate Barracuda® 1TB
GPU: Sapphire Radeon R9 280 3GB GDDR5

Tacksam för svar

Mvh,

Permalänk
Skrivet av dlegacy:

Hej,

Sitter med en 1,5 år gammal burk och nu är frågan vad som behövs uppdateras för att ligga på stabila 250-300fps i CS:GO.

Tacksam för svar

Mvh,

En fråga bara: Varför i hela bertils namn vill du ha 300 fps?

Visa signatur

Cpu: Intel i5 4690k @ 4.3gHz (Hyper 212 EVO) Gpu: MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X Moderkort: MSI H97 Pc mate Minne: Adata 8Gb 1600MHz SSD: OCZ Arc 100 240Gb Chassi: Antec Gx500 Nätagg: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

@Backgård: Eftersom anti-cheat program käkar upp ens fps t.ex.

Permalänk
Medlem

Överclocka CPU och investera i ett nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasser:

Överclocka CPU och investera i ett nytt grafikkort.

eftersom cs är 25% grafik och 75% processor så kommer hans processor vara det limiterande, inte grafikkortet

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

eftersom cs är 25% grafik och 75% processor så kommer hans processor vara det limiterande, inte grafikkortet

Har bara en sak att säga om det här svaret "LOL"

Permalänk
Skrivet av dlegacy:

Hej,

Tacksam för svar

Mvh,

Ta och skaffa dig en ssd och en intel I7 processor så blir det nog bättre

Visa signatur

i7-4790K, 8GB RAM, 280x 3GB, 120GB ssd, 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasser:

Fast han har ju rätt? Source-motorn i överlag tar sjukt mycket mer vara på CPU än GPU.

Idag bytte jag från ett Titan till ett GTX980 Ti (vann ett i en tävling, annars hade jag inte uppgraderat) och i CSGO är det så gott som ingen skillnad alls. Inte vad jag kan märka i alla fall. Brukar hålla rätt bra koll på FPSen.

Procecssor är nästan alltid det bättre valet att antingen klocka eller uppgradera om man att datorn ska prestera bättre i CSGO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasser:

Skrivet av Ninjaflipp:

Fast han har ju rätt? Source-motorn i överlag tar sjukt mycket mer vara på CPU än GPU.

Idag bytte jag från ett Titan till ett GTX980 Ti (vann ett i en tävling, annars hade jag inte uppgraderat) och i CSGO är det så gott som ingen skillnad alls. Inte vad jag kan märka i alla fall. Brukar hålla rätt bra koll på FPSen.

Procecssor är nästan alltid det bättre valet att antingen klocka eller uppgradera om man att datorn ska prestera bättre i CSGO.

this^

plus, min flickvän får bättre fps i cs än jag gör.
hon har ett 670 men en 4790k klockad till 4.5. jag har ett titan+3570k @4.4ghz
så förklara för mig varför mitt svar är "LOL"

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Grabbar grabbar, inte skall vi bråka! Ne men skämt åsido, tack för bra svar!

Permalänk
Medlem

Precis som Christley säger så är CS väldigt CPU beroende, mitt GTX 670 ligger på ca 40-70% användning med en FX8320 @ 4.2Ghz. Du behöver en Intel för att få stabila 300fps.

Jag skulle rekommendera dig att installera MSI Afterburner med tillhörande Rivatuner för att se vad det är som flaskar och inte, men i ditt fall så är det CPUn.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Cs är som sagt väldigt cpu-tungt. Ladda ner msi afterburner och kör det samt aktivitetshanteraren i bakgrunden när du kör en match, tabba sedan ur lite snabbt och kolla hur processorn och grafikkortet jobbar, ligger någon av dem nära 100% så ser du vilken del som flaskar och behöver bytas ut. CS är dock väldigt dåligt programmerat och utnyttjar inte hårdvaran ordentligt, så det är svårt att se vad som flaskar ändå.

Du kan ligga på typ 40% gpu-användning och ingen cpu-kärna över 50% och trots det ha dålig fps. Datorn klarar alltså dubbla fps:en men eftersom CS inte utnyttjar resurserna ordentligt behöver du en snabbare CPU, riktigt efterblivet.

Efter som du har en AMD FX så skulle råda dig överklocka processorn och gå in i bios och avaktivera varannan CPU-kärna. På så vi får du 3 betydligt snabbare CPU-kärnor istället för 6 stycken som tvingas dela på cache osv, brukar hjälpa i CS då det inte utnyttjar mer än 3 kärnor ändå.

Permalänk
Medlem

Man bör ta hur många kärnor CS:GO använder med en nypa salt. Har hört att den "bara" kan använda två, och nu tre, samtidigt som jag själv har sett alla mina fyra kärnor användas till typ 100%.
Men en sak som är säkert är att CS:GO är CPU tungt, så överklocka så mycket du kan och kanske ändra upplösning till så lågt du orkar med.