Första intrycken av Fallout 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Tycker du har delvis rätt, men jag undrar vad är det som är simplifierat?

Utan att ha spelat F4, så kan jag komma på ett par saker. Man har tydligen tagit bort det faktumet att man tidigare inte behövde bli strålningssjuk, man behövde bara vara lite försiktig när man utforskade. Ser du glödande grönt slime, är det antagligen radioaktivt, och där vill du inte plaska rundor utan att förbereda dig, men på en övergiven landsväg utan bomb-kratrar eller grönt slime är det fullt rimligt att man inte blir strålningsförgiftad. Se på de som rör sig i området runt Chernobyl. Den där tokiga forskaren som bor där sedan snart 20 år tillbaka, och odlar sitt eget käk, har så vitt jag vet inte fått varken en extra arm, eller förhöjda kadmium-värden...
Men främst är det som "påverkar" spelandet, nog det faktumet att man skaffar sig en uber jätte mega kanon, och sen pangar man helt vilt, eftersom man inte längre behöver fundera på hur man ska få tag i delarna till att laga den, eller försöka få ihop caps nog för att låta en handlare laga den åt en.

Skrivet av anon4992:

Finns helt klart förbättringar också, tänker på alla kombinationer av vapen och armor och en förbättring av just det interfacet sedan NW. Vi har även basbyggandet och basmanagement med traderoutes etc.

Crafting, basbyggande och management-bitar är minigames vid sidan av den egentliga spelupplevelsen. Jag misstänker att jag kommer lägga en hel del tid på det, men i realiteten är det inget som tillför något till själva Fallout upplevelsen.

Skrivet av anon4992:

Legendary fiender som droppar rare loot är också ett plus. För att inte tala om hur fienderna rör sig, attackerar och kommer fram lite överallt. En stark förbättring. Vi har även vädereffekter och annat lull. Radioaktiva stormar exempelvis.

Legendary finder med rare loot, är en nödvändighet som tvingats fram av crafting-systemet. Folk som inte håller på med crafting måste fortfarande få tillgång till like löjligt OP utrustning, eftersom man balanserar spelet baserat på utrustningen som går att få tag i. Personligen tycker jag nog det mest är ett minus, inte ett plus... Om anledningen till att jag klampar runt och dödar allt annat i spelet är för att jag har störst kanon, då känner jag mig inte riktigt lika duktig, som om jag har en dussin bössa av samma typ som mobbarna använder mot mig. Med det sagt så kommer jag naturligtvis hamna i samma sits som alla andra. Jag kommer springa runt med en egen-craftad haubits med full auto, och hagel-ammo. För långdistansfighterna blir det väl någon variant på laser / plasma, eller, om man har tur och det går att crafta, ett prickskytte-gevär baserat på railgun teknik. (Gauss)

Skrivet av anon4992:

Power armorn är mer unik med custommöjligheter samt begränsad energi.

Tidigare var power-armor bara en av många armors. Nu är man mer eller mindre tvingad att använda den i vissa segment av spelandet. Sett ur perspektivet att jag ALDRIG använt power-armors, är det kanske inte så konstigt att jag inte känner mig speciellt positiv av förändringen. Någon på Bethesda har läst Starshiptroopers ett par gånger för mycket, och använt idéerna till den nya armorn...

Skrivet av anon4992:

Möjligheten att ta cover under en strid (stå vid en vägg eller bakom något i FPS läge).

Det har man ju alltid kunnat...

Skrivet av muffinet:

Sedan ni som säger att spelet är simplifierat från FNV och FO3, alltså ursäkta mig har ni verkligen spelat dom spelen? Dom är absolut inte svåra, och skills gör dina SPECIAL stats useless i princip, det enda du behöver i dom tidigare spelen är hög INT så kommer din karaktär vara en gud vid level 20, oavsett vilka perks du tar i princip.

Bortsett då från att olika stats ger helt unika möjligheter i spelet. Hög inte ger för visso alla inteligensbaserade tal, och "quest" options, men oavsett vad du sätter på dina skills får du aldrig hög karisma, och kan aldrig få de alternativen i dialogträden. En del utrustning kräver ett visst minimum på vissa stats för att man ska kunna använda dem, osv. Det är möjligt att din spelstil fungerar med maxad inte, men min gjorde då aldrig det.

Skrivet av muffinet:

Enda personerna som är besvikna måste ju vara dom som ej hade kört Skyrim, Bethesda sa ju på E3 att det var samma motor som i Skyrim så då bör man väl ha kunnat räkna ut vad man kan förvänta sig på release.

Du är förstås medveten om att Fallout 3/ NW är samma grafikmotor det med? Listan är Morrowind, Oblivion, Fallout 3, Fallout NW, Skyrim, och nu Fallout 4. Man vidareutvecklar och uppgraderar hela tiden, men i botten är det samma motor, och spelen som har producerats är i vissa aspekter, väldigt olika. Det var alltså inte självklart att man skulle ta bort något som varit en del i Fallout sedan starten, skills, bara för att grafikmotorn var ett eller annat.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Utan att ha spelat F4, så kan jag komma på ett par saker. Man har tydligen tagit bort det faktumet att man tidigare inte behövde bli strålningssjuk, man behövde bara vara lite försiktig när man utforskade. Ser du glödande grönt slime, är det antagligen radioaktivt, och där vill du inte plaska rundor utan att förbereda dig, men på en övergiven landsväg utan bomb-kratrar eller grönt slime är det fullt rimligt att man inte blir strålningsförgiftad. Se på de som rör sig i området runt Chernobyl. Den där tokiga forskaren som bor där sedan snart 20 år tillbaka, och odlar sitt eget käk, har så vitt jag vet inte fått varken en extra arm, eller förhöjda kadmium-värden...
Men främst är det som "påverkar" spelandet, nog det faktumet att man skaffar sig en uber jätte mega kanon, och sen pangar man helt vilt, eftersom man inte längre behöver fundera på hur man ska få tag i delarna till att laga den, eller försöka få ihop caps nog för att låta en handlare laga den åt en.

Strålningen fungerar annorlunda nu och den kappar din maxhälsa, ganska så rejält och snabbt också, speciellt vid högre doser
och på survival. I mina ögon går den nu från att ha varit ganska så ofarlig till att vara ett hot.

Dessutom så fungerar både hälsogenerationen av föda/stimpacks som så att den långsamt går uppåt. Och likaså vid användning av Xrad (eller vad det nu heter) så återställs mätaren långsamt. Är du i fel sits då (strid) eller liknande är döden nära.
Kan vara så med repair som du skriver, har dock inte märkt det själv än. Är snarare så att ammo är en ständig bristvara, men kanske ändrar mig längre in i spelet.
Har bara plöjt en +10h än så länge. Men i NW så var det ändå *mestadels* värdelöst pga ett överflöd av vapen. Kan såklart bero på att jag då mestadels körde med lasergevär spelrunda 1 och pistoler och lättare gevär omgång 2.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Crafting, basbyggande och management-bitar är minigames vid sidan av den egentliga spelupplevelsen. Jag misstänker att jag kommer lägga en hel del tid på det, men i realiteten är det inget som tillför något till själva Fallout upplevelsen.

Kanske bidrar till din upplevelse när du väl testar på. Diverse camps blir något mer än bara ett ställe att sälja grejer på/utföra massmord. Jag gillart! Även här är du beroende av perks för att kunna göra vissa saker. Dvs allt finns inte till alla.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Legendary finder med rare loot, är en nödvändighet som tvingats fram av crafting-systemet. Folk som inte håller på med crafting måste fortfarande få tillgång till like löjligt OP utrustning, eftersom man balanserar spelet baserat på utrustningen som går att få tag i. Personligen tycker jag nog det mest är ett minus, inte ett plus... Om anledningen till att jag klampar runt och dödar allt annat i spelet är för att jag har störst kanon, då känner jag mig inte riktigt lika duktig, som om jag har en dussin bössa av samma typ som mobbarna använder mot mig. Med det sagt så kommer jag naturligtvis hamna i samma sits som alla andra. Jag kommer springa runt med en egen-craftad haubits med full auto, och hagel-ammo. För långdistansfighterna blir det väl någon variant på laser / plasma, eller, om man har tur och det går att crafta, ett prickskytte-gevär baserat på railgun teknik. (Gauss)

Legendary items baseras på svårighetsgraden, så kör du på easy får du lite, men på survival desto mer. Legendary fiender är dessutom mycket tuffare än sin vanliga motsvarighet. Givetvis får man välja vapen efter situation, eller spelstil. Själv kör jag aldrig på utlimate badassvapnet som rensar allt på ett knapptryck.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Tidigare var power-armor bara en av många armors. Nu är man mer eller mindre tvingad att använda den i vissa segment av spelandet. Sett ur perspektivet att jag ALDRIG använt power-armors, är det kanske inte så konstigt att jag inte känner mig speciellt positiv av förändringen. Någon på Bethesda har läst Starshiptroopers ett par gånger för mycket, och använt idéerna till den nya armorn...

Nackdel för dig, men jag ser fördelen med att ha en begränsad superarmor. Har inte heller kört med så mycket powerarmors i tidigare spel men kommer nog att göra det mer nu vid behov. Dräkten går ju även att anpassa med diverse olika delar osv.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det har man ju alltid kunnat...

My bad, men som jag fattat det får man "half cover" om ,man sätter sig bakom en sten exempelvis. Som i Xcom ungefär med olika typer av skydd. Kan ha helt fel här.

Permalänk

Jag lyckas inte få upp consol rutan (pc), haha hur fan gör man?!

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Tycker du har delvis rätt, men jag undrar vad är det som är simplifierat? Djup och valmöjligheter? Vad exakt?
Finns helt klart förbättringar också, tänker på alla kombinationer av vapen och armor och en förbättring av just det interfacet sedan NW. Vi har även basbyggandet och basmanagement med traderoutes etc.
Legendary fiender som droppar rare loot är också ett plus. För att inte tala om hur fienderna rör sig, attackerar och kommer fram lite överallt. En stark förbättring. Vi har även vädereffekter och annat lull. Radioaktiva stormar exempelvis.

Ljudet och musiken, speciellt om man hittar ett annat vault, vilken stämning! Stäng av radion när du lullar i ödemarken!

Power armorn är mer unik med custommöjligheter samt begränsad energi. Massor med fiender, även en del nya samt varianter av dessa. Möjligheten att ta cover under en strid (stå vid en vägg eller bakom något i FPS läge).

Finns mycket nytt som jag märker ju mer jag spelar, däremot har Bethesda varit dåliga på att informera om vissa saker.
En liten tutorial eller nåt hade inte skadat.

Repair saknar jag inte då den var helt värdelös i NW, "hardcore" läget med mat o vatten likaså.
Orsakade ju aldrig några problem utan var mest något light dom la på.

Att heala crippled limbs med stimpack är dock en miss i fyran, saknar doctorsbag och gjorde minor än farligare. I fyran dör jag bara.

Tycker själv spelet ser helt ok ut, och det i 2560*1440 allt på max. Dock inget GTA V eller Witcher 3.

Många missar de nyheter som faktiskt finns.

Jag kan dra en kort lista med saker jag kommer på spontant.

1; Ens companion kan inte dö. Detta påverkar hur man spelar rejält. Innan var man försiktig med att skicka in sin polare/dra sig tillbaka men nu kan man bara låta honom kötta på, oavsett motståndare. Precis så gjorde jag när den första deathclawn kom. Skittråkigt kort sagt. Ett till minus är att man blir påkastad alla möjliga companions 15 min efter spelstart. En sådan sak ska komma längre in i spelet, enligt mig i alla fall.

2; Skadade limbs/stimpack.

3; Att vapnen inte kan gå sönder (fast de ser ut som ghetto-modden från helvetet). Detta var en viktig del för mig i NW. Man samlade på sig vapen för att reparera de man redan hade. Jag hade aldrig perfekta vapen i NW och fick därför eldavbrott då & då. Efter 1h i F4 har man en miljon vapen som aldrig kan gå sönder. 99% "återvinner man" till material.

4; Dialogerna. Att enbart kunna välja på typ "yes", "no", eller typ "curious" räcker inte, punkt.

5; Karisma och reputation saknar jag. Man verkar inte kunna välja sida, skapa konflikter med olika faktioner pga att man ansluter andra etc. Hur spelar man "the god guy" och " the bad guy"?

6; Varför kan man inte döda majoriteten av alla NPCer?

7; Den kassa grafiken och att det är tungdrivet (ja, jag har spelat skyrim, F3 & NW). Som jag har skrivit förut så har jag en i5 6600k som går i ~4.1 och ett 390 nitro som går ~10% högre tillsammans med 16gb ram. Det systemet klarar INTE av att driva min skärm med upplösningen 1680x1050 i stabila FPS. Jag kan lätt sjunka under 40.
Hade planerat att köpa en 1440p men uppenbarligen inte för detta spel.
I denna punkt ingår även FOV problem etc.

Återkommer med fler saker när jag spelar ikväll

Skrivet av Dannii578:

Jag lyckas inte få upp consol rutan (pc), haha hur fan gör man?!

"Ö"

Permalänk
Skrivet av maverickgoose:

Jag kan dra en kort lista med saker jag kommer på spontant.

1; Ens companion kan inte dö. Detta påverkar hur man spelar rejält. Innan var man försiktig med att skicka in sin polare/dra sig tillbaka men nu kan man bara låta honom kötta på, oavsett motståndare. Precis så gjorde jag när den första deathclawn kom. Skittråkigt kort sagt. Ett till minus är att man blir påkastad alla möjliga companions 15 min efter spelstart. En sådan sak ska komma längre in i spelet, enligt mig i alla fall.

2; Skadade limbs/stimpack.

3; Att vapnen inte kan gå sönder (fast de ser ut som ghetto-modden från helvetet). Detta var en viktig del för mig i NW. Man samlade på sig vapen för att reparera de man redan hade. Jag hade aldrig perfekta vapen i NW och fick därför eldavbrott då & då. Efter 1h i F4 har man en miljon vapen som aldrig kan gå sönder. 99% "återvinner man" till material.

4; Dialogerna. Att enbart kunna välja på typ "yes", "no", eller typ "curious" räcker inte, punkt.

5; Karisma och reputation saknar jag. Man verkar inte kunna välja sida, skapa konflikter med olika faktioner pga att man ansluter andra etc. Hur spelar man "the god guy" och " the bad guy"?

6; Varför kan man inte döda majoriteten av alla NPCer?

7; Den kassa grafiken och att det är tungdrivet (ja, jag har spelat skyrim, F3 & NW). Som jag har skrivit förut så har jag en i5 6600k som går i ~4.1 och ett 390 nitro som går ~10% högre tillsammans med 16gb ram. Det systemet klarar INTE av att driva min skärm med upplösningen 1680x1050 i stabila FPS. Jag kan lätt sjunka under 40.
Hade planerat att köpa en 1440p men uppenbarligen inte för detta spel.
I denna punkt ingår även FOV problem etc.

Återkommer med fler saker när jag spelar ikväll
"Ö"

Perfekt! Tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Strålningen fungerar annorlunda nu och den kappar din maxhälsa, ganska så rejält och snabbt också, speciellt vid högre doser och på survival. I mina ögon går den nu från att ha varit ganska så ofarlig till att vara ett hot.

Men det är ju det som är grejen. Alla tecken pekar på att strålningsnivåerna efter en kärnvapenattack inte påverkar din hälsa i nämnvärd grad. Bikini- atollen, som var centrum för en direkträff med experimentella, och med dåtidens teknik, som producerade jämförelsevis skitiga bomber, är en turistattraktion. Man åker dit, solar och badar. Folk som är bofasta lider inte av strålningen, för där är ingen nämnvärt skadlig sådan. Chernobyl, är likadant. (minus turismen då, förstås.) 3 mile island, och reaktor 2, hade över 200 000 invånare boende inom 1.5 mils avstånd, och ingen evakuering genomfördes, platsen ståtar fortfarande med ett kärnkraftverk i drift än i dag, och befolkningen i närheten har bara ökat...
De få tät-befolkade områdena som tragiskt nog har atombombats är lika bra vittnen om effekten. Folk dör, i mängder, när bomben exploderar. Direkt efteråt är luften full av radioaktiva partiklar som man verkligen inte vill ha in i kroppen, om det är via sår, andning, eller förtäring, men den högre bakgrundsstrålningen som finns på platsen 50 år senare är uppenbarligen ofarlig. Det kan i sammanhanget nämnas att skillnaden i bakgrundsstrålning i Hiroshima och Nagasaki är i princip obefintlig, när man börjar jämföra med andra platser som inte har råkat ut för atombomber...
Vad jag menar är att de tidigare spelen har haft en betydligt mer "korrekt" hållning till strålning. Drick inte strålnings-skadat vatten, och gå inte omkring bland radioaktivt avfall, så är det inte ett problem. Här ska det ha gått ett par (200) år sedan explosionerna, så inte bara merparten, utan all strålning från eventuella bomber som föll, är insignifikant. Orsaken till muterade djur och döda växter står att finna i det radioaktiva avfallet som står och dräller lite varstans, och i dess omedelbara närhet blev man mycket riktigt strålnings-skadad. Alltså, jag menar inte att vi ska börja nuka världen, för att strålning är ofarligt, men förändringen stämmer varken med Fallout-lore, eller verkligheten, vilket gör att den känns lite... Meh.

Skrivet av anon4992:

Kanske bidrar till din upplevelse när du väl testar på.

Det kommer aldrig bidra till "Fallout" upplevelsen. Det är ett minispel vid-sidan av, och av en typ jag själv brukar fastna i. Man ska ha alla köpehusen, och man ska bygga alla tre hus i Skyrim... Man kan för fan inte BO i 8'a hus! Men ha dem ska man.

Skrivet av anon4992:

My bad, men som jag fattat det får man "half cover" om ,man sätter sig bakom en sten exempelvis. Som i Xcom ungefär med olika typer av skydd. Kan ha helt fel här.

Jag vet inte hur många gånger jag suttit bakom något och varit helt onåbar i Fallout 3. Enda nackdelen har alltid varit att (framförallt) VATS inte fattar att man inte kan skjuta genom föremålet man gömmer sig bakom, och gärna flyttar en så man hamnar mitt i stenblocket, eller vad det nu än var man gömde sig bakom, och skottet / skotten, går inte fram. Man kan ju hoppas att det blivit bättre, men jag brukar så sällan använda VATS i alla fall, så det är inte jordens undergång.
Mer problematiskt är det när man inte kan skjuta genom galler, nät osv. Man ser igenom, hör igenom, men kulor, eld och granater, när sådant kan inte passera. Då är det helt plötsligt solida väggar.

För sakens skull, det påverkar egentligen inte vad de har gjort med spelet. Jag är inbiten Fallout "Fan boy" så jag kommer köpa spelet i alla fall, och om de inte gjort ett skitspel, kommer jag vilja spela uppföljaren, redan innan den är släppt den med. Men det märks att man fått slut ideer, och börjat förenkla mycket för att få det att fungera bättre på konsol, och för en bredare publik. Jag minns fortfarande trådarna där folk rage-quittade Fallout 3 för att de inte kunde träffa saker, eller för att deras vapen drabbades av eldavbrott hela tiden. Laga sitt skit var de ju inte intresserade av, de hade ju hittat den här sjukt feta bössan, men nu fungerade den ju inte, och därför var Fallout ett skitspel. Ge handlaren en liten slant för att få bössan fixad är bland det första jag gör när jag möter en handlare, om jag inte har investerat en massa i repair själv, och / eller om jag saknar vapen att laga med. Det kostar skitsummor, och förresten är det ju inte pengar i alla fall, bara caps...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

1: Tycker inte det är en jätte big deal, och det kommer försvinna med mods snart.
Hade varit en pain in the ass av episka proportioner om companions kunde dö i Survival...
Men, jag skulle också vilja att de skulle vara icke odödliga, dock så blir de i alla fall oanvändbara när de når 0HP.

2: Håller helt med, vill ha det gamla systemet.

3: Håller till viss del med, skulle vilja att vapen vart sämre och sämre efter användning, och att man kunde hålla dem uppe genom weapon benches tex genom steel/metal för att ordna dem.

4: Räcker fin fint. Tycker dialogerna ger en mycket info om man inte väljer att direkt trycka på "accept/ok", det vill säga, ganska likt det gamla systemet.

5: Det undrar jag med, känns än så länge inte som att det direkt är någon konflikt mellan saker och ting. Och jag som General i Minutemen verkar inte ge mig någon direkt reputation än så länge. Dock inte kört så mycket main story.

6: Agree.

7: Tycker grafiken är riktigt bra på ultra. Se min sig. för att se min hårdvara, flytter på stabil 60 nästan hela tiden. Håller med om FOV dock, vore nice med ett alternativ att ändra i options. Utan att behöva haxa.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Proxmox: JMCD-12S4 \ 96GB RAM \ i5 12500 \ 25TB
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Klarat av mainstoryn nu med vad jag tror är de flesta möjliga sidoquests från factions man inte väljer att alliera sig med i slutet (förutom repeterbara).
Jag tycker jag gjort en hel del sidoquest men det verkar inte finnas något slut och jag ser fram emot att utforska varenda mm av The Commonwealth, blir nog mer än dubbelt så många timmar spelande för att klara av allt på den karaktären jag spelat nu.

Har även en save innan man började ta dom svåra besluten så att jag kan börja om där ifrån och se alla möjliga slut om jag har lust med det, men kommer nog troligtvis göra det med en ny karaktär.

Finns mycket jag vill kommentera på om gameplay, story och vad som händer efter men vill inte spoila för mkt och väntar tills de flesta i alla fall är klara med mainstoryn

Fallout 4 lever upp till de flesta förväntningar om man frågar mig och även om vissa saker är lite svaga så ser jag fram emot 100tals timmar i detta spel (tills TES:6 kommer, då åker FO4 i papperskorgen).

Edit: Det roliga med dessa spel är att en första playthrough är i princip ett första intryck.

Visa signatur

7800x3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Är det jag som är en idiot men hur ser man vilka som faktiskt arbetar i ens samhällen och vilka som bara är parasiter som man måste sätta i arbete? Kan ju säga att allt inte direkt är logiskt och tydligt, för att inte prata om han som gjorde menyerna och ställde in knapparna måste ha ngt slags problem. Inne i byggdelen är det ju riktigt tragiskt och börja inte ens prata om hur idiotiskt det är att ha granatknappen delad med närstrid....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Är det jag som är en idiot men hur ser man vilka som faktiskt arbetar i ens samhällen och vilka som bara är parasiter som man måste sätta i arbete? Kan ju säga att allt inte direkt är logiskt och tydligt, för att inte prata om han som gjorde menyerna och ställde in knapparna måste ha ngt slags problem. Inne i byggdelen är det ju riktigt tragiskt och börja inte ens prata om hur idiotiskt det är att ha granatknappen delad med närstrid....

Så vitt jag vet är enda sättet att se någons arbetsuppgift på att är vara i "workshop-mode" och gå fram till en gubbe och se om något annat highlightas, tex en tomatplanta.

Dagen mods blir tillgängliga kommer vara underbar.

Visa signatur

Permalänk

Spelat sedan start på Survival och i börjar var det väldigt svårt men lyckades samla på mig rejält med olika buffs så även de svåraste questerna gick att slita sig igenom.

Vid level 25 började jag få dugligare vapen så smyger nu runt ganska ostört och prickar av fiende efter fiende.

Tycker man får alledess för mycket loot för att vara svåraste svårighetsgraden. Har ju nu i lvl 28 60-70 stimpacks på mig och säkert ~20 radaway. Har även dumpat rejält med Aids i en kontainer i byggden.

Har ännu inte lyckats samla på mig tillräckligt med komponenter till crafting för att känna mig helt bekväm där men börjar lära mig vad som ger vad och vad jag behöver så tror inte detta kommer vara något stort problem särskilt länge till.

Spelar med hög karisma och intellekt.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Har spelat hela Brotherhood of Steel samt mainstory(och en hel del side). Level 40 snart. Tappade direkt spelsuget när mainstory vart slut. Körde på lite med sidoquests, men känns lite "meningslöst" när man har mer eller mindre det bästa gear/vapen.

Har spelat med hög Int och Luck. Har typ 15000 caps, har aldrig köpt något under spelets gång, kommer nog heller inte göra det. Finns direkt inget som ger köp begär, vilket är trist.

Har spelat 50 timmar, räknar nog inte med att det blir så många fler. Eftersom jag personligen drivs till att spela för att ta del utav den spännande storyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Har spelat hela Brotherhood of Steel samt mainstory(och en hel del side). Level 40 snart. Tappade direkt spelsuget när mainstory vart slut. Körde på lite med sidoquests, men känns lite "meningslöst" när man har mer eller mindre det bästa gear/vapen.

Har spelat med hög Int och Luck. Har typ 15000 caps, har aldrig köpt något under spelets gång, kommer nog heller inte göra det. Finns direkt inget som ger köp begär, vilket är trist.

Har spelat 50 timmar, räknar nog inte med att det blir så många fler. Eftersom jag personligen drivs till att spela för att ta del utav den spännande storyn.

Fick ungefär samma speltimmar på Institute vägen, har heller aldrig köpt något då det bästa är drops som man sedan uppgraderar själv.
Ammo däremot fick jag köpa lite då och då, jag hade inte så många perks i Luck-trädet till att börja med.

För övrigt kan jag rekommendera Idiot Savant, det prockade när jag lämnade in sista mainquestet och jag gick upp 3 levels på en gång, hade jag inte tagit den perken så sent så hade jag säkert varit på lvl 60+.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Fick ungefär samma speltimmar på Institute vägen, har heller aldrig köpt något då det bästa är drops som man sedan uppgraderar själv.
Ammo däremot fick jag köpa lite då och då, jag hade inte så många perks i Luck-trädet till att börja med.

För övrigt kan jag rekommendera Idiot Savant, det prockade när jag lämnade in sista mainquestet och jag gick upp 3 levels på en gång, hade jag inte tagit den perken så sent så hade jag säkert varit på lvl 60+.

Fungerar Idiot Savant med maxad Intelligence?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Fungerar Idiot Savant med maxad Intelligence?

Ja det aktiveras bara inte lika ofta, men level 2 med 10 int är fortfarande värt det enligt detta:

https://www.reddit.com/r/fo4/comments/3siw35/i_tested_intelli...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grafiken ser ut som Fallout 3. Knappt någon förbättring. Snackar man med NPC och quest givers känns det väldigt stelt. Står man stilla och tittar på landskapet på avstånd ser det coolt ut.. Men vid närmare titt så är texturerna inte alls något att hänga i granen för att vara 2015.
Det laggar också väldigt mycket med tanke på hur grafiken ser ut. Gå och hoppa med gubben är också väldigt stelt.
Storyn på questen är inget speciellt tycker jag. Som de andra Fallout serierna. Är dock Fall out style på questen och story. Som det kanske ska vara ????
Vet inte om jag gillar nya lvl systemet???
Mycket buggar i spelet som NPC står bakom en vägg och man ser armen sticka ut.

Crafting och upgrades är coolt och nytt. Bygga settlements gillar jag.
Skönt att slippa laga saker hela tiden gillar jag också.
Världen är stooooor och häftig. Grymt att stå högt upp och kolla runt omkring
Men texturerna på närmare håll tappar sin glans och coolhet.. Över går då till 2010 märker man =(
Kan mig tycka att NPC monster och annat slås bättre nu.. Lite mer smarta och de rör på sig på ett annat sätt.
Miljön i stort är rätt cool och helt ok...

Jag kan jämföra The withcer 3 som är grymt mycket snyggare och har en fantastisk story både main och side.
Samt att spelet flyter på väldigt bra även med en sämre dator.

Överlag märks det att Fallout 4 kommer att behöva en hel del patchar. Både grafiken, buggar och laggningen.
Hoppas att de kan fixa till spelet... Men just nu slår The wither 3 Fallout 4 på alla fronter tycker jag.... Hoppas på bättring

Men det känns som att motorn till Fallout 4 är outdated... Man ser och känner det tycker jag rätt bra.

Är just nu lvl 11

uppdatering
Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Tycker tjatet om grafiken är en ickefråga. Väldigt få bethesda spel har haft grym grafik från dag ett, istället har de lagt sin fokus på röstskådespelare, storyskribenter och speldesign vilket har gjort multum för deras spel. Hade bethesda gjort en bioware så skulle jag inte ens köpt spelet.

Motorn fungerar oftast desto bättre och har goda möjligheter för moddare att förbättra texturer och dylikt. Samma möjligheter för moddare hade troligtvis inte funnits om de tvingades jobba med ett helt nytt system. Jag står bakom bethesda i denna frågan. Queue haters.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Efta:

Tycker tjatet om grafiken är en ickefråga. Väldigt få bethesda spel har haft grym grafik från dag ett, istället har de lagt sin fokus på röstskådespelare, storyskribenter och speldesign vilket har gjort multum för deras spel. Hade bethesda gjort en bioware så skulle jag inte ens köpt spelet.

Motorn fungerar oftast desto bättre och har goda möjligheter för moddare att förbättra texturer och dylikt. Samma möjligheter för moddare hade troligtvis inte funnits om de tvingades jobba med ett helt nytt system. Jag står bakom bethesda i denna frågan. Queue haters.

Det är visst ett problem då du behöver en monsterdator för att driva runt ett spel med medioker grafik.
SJUKT dåligt optimerat.

Man kan tycka att de bör ha gjort något med grafiken sedan skyrim, speciellt med människor och deras ansikten.
Men njää, de orkade väl inte.

Grafiken ute i världen ser lite bättre ut dock.

Permalänk
Avstängd

Spelat ca.20 timmar nu och har fortfarande inte varit i Diamond City. Så otroligt många sidouppdrag.

Kul när man får legendary drops. Har två legendary armor bitar och ett bra legendary vapen nu. En riktigt bra 4-crank laser mojäng. One-shottar raiders med den.

Ja, det är ju buggigt och kanske inte så jättesnyggt men spelglädje erbjuder det. Det bästa tipset fick jag i fredagspanelen. Stäng av FXAA eller TAA. Ser mycket bättre ut utan. Önskar att dom hade lagt in lite fler olika kantutjämningsval.

Springer mest omkring och utforskar och lootar i spelet. Att levla och modda vapen och armor är kul också. Är level 16 nu.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Det är visst ett problem då du behöver en monsterdator för att driva runt ett spel med medioker grafik.
SJUKT dåligt optimerat.

Man kan tycka att de bör ha gjort något med grafiken sedan skyrim, speciellt med människor och deras ansikten.
Men njää, de orkade väl inte.

Grafiken ute i världen ser lite bättre ut dock.

Det låter konstigt, är det värre än skyrim (med all postprocess avstängt)?

Skyrim såg ju också ganska dassigt ut innan alla grafikmoddar kom ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Men det är ju det som är grejen. Alla tecken pekar på att strålningsnivåerna efter en kärnvapenattack inte påverkar din hälsa i nämnvärd grad.... Chernobyl, är likadant. (minus turismen då, förstås.) ....Hiroshima och Nagasaki....Meh.

Spännande! Har du någon koll på vilka bieffekter som finns när man fryser ned människor och väcker upp dem 200 år senare? Eller vilka effekter det får på din kropp när du bär 3 ton med skräp? Eller tekniken bakom laservapen kanske? Väntar med spänning!

Skrivet av kotz:

Grafiken ser ut som Fallout 3.

Humor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Spännande! Har du någon koll på vilka bieffekter som finns när man fryser ned människor och väcker upp dem 200 år senare? Eller vilka effekter det får på din kropp när du bär 3 ton med skräp? Eller tekniken bakom laservapen kanske? Väntar med spänning!

Nä, eftersom det baserar sig på element som vi antingen inte har teknologisk åtkomst till, eller helt enkelt behövs för att göra det spelbart. Vi har sett att strålningen fungerar utmärkt i spelvärlden på samma sätt som den fungerar i verkligheten. Varför man gör en förändring som varken stämmer med spelvärldens egen historik, och story, eller med verkligheten, utan motivering, är svårt att förklara, men du har kanske lösningen?
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade svårt att komma in i det och gillade inte alls de första timmarna. Dog hela tiden och hade usla vapen och knappt någon ammunition. Spelet förklarar inte särskilt mycket för en nybörjare heller, tyvärr. Brukar inte spela RPG:n utan föredrar mer linjära spel.

Men efter att ha kommit till Diamond City, fått bättre vapen och lärt mig hur saker och ting funkar så har jag riktigt roligt med det! Springer hela tiden på saker jag vill utforska.

Inte stött på några allvarliga buggar heller men har inte så höga krav efter Blops 3 och Arkham Knight

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Grafiken ser ut som Fallout 3. Knappt någon förbättring. Snackar man med NPC och quest givers känns det väldigt stelt. Står man stilla och tittar på landskapet på avstånd ser det coolt ut.. Men vid närmare titt så är texturerna inte alls något att hänga i granen för att vara 2015.

Tycker du verkligen att det är så lite grafiskt skillnad? Jag tog ett kvickt Screenshot för att jämföra mellan NV och Fallout 4 (hade inte min Fallout 3 sparning på den här datorn) och jag tycker det är markant skillnad, kör allt på ultra utan post-AA på bilderna, minskat ner dem till halva storleken så man kan se dem sida vid sida lättare. Tycker själv världen är mycket mer levande (Nu är jag dock en person som faktiskt skiter i grafiken om spelet är bra).

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Har spelat lite sen i fredags och tycker det är riktigt kul; bra grafik, kul uppdrag och utforskningen är riktigt spännande, har precis rensat Corvega Assembly Plant

Permalänk
Medlem

Spelade på hard till lvl 22, men sen var det inte utmanade längre, 100 tals stimpacks, 1000+ ammo till alla vapen etc.
Jag hade inte kommit så långt på main quest så jag började om på survival. mest för att jag hade spenderat massa perks helt fel. Verkar inte så mycket svårare, men man måste vara sparsammare med ammo.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
SpelClockers

Jag tycker grafiken är rätt bra för speltypen.
Jag fattar inte vad detta gnällande kommer ifrån .Jag har inte hunnit klaga över nåt då jag är för upptagen med att lira detta mästerverk.
Men nu när jag ändå är här så kan jag passa på.
Det enda som jag stör mig på är att "konsolifieringen" är väldigt uppenbart i ui´t och att flera funktioner sitter på samma knapp ,sånt gör mig galen.

68H in och det känns som man knappt har börjat.
68H och bara 2 krascher ... det är nästan så man kollar en gång till om det verkligen är Bethesda som ligger bakom fallout 4.
Visst en liten bugg här o där (inga som inte har gått att lösa med en F9)men det köper jag.

tummen upp men han som utformade keybinds o ui borde slängas in i en bur med en deathclaw som rumskamrat.

Permalänk

Största buggen för mig var att Post Nord delade ut spelet hela två dagar efter release och att när jag väl fått hem det så var det bara 22% på skivan. Resten fick jag tanka.
Hade jag vetat allt detta hade jag nog tankat direkt från mitt feta 3 Mbit-bredband.

I övrigt:
- En crash direkt vid start. Ingen big deal.
- Fastnade i alla terminaler. Fick stänga av helskärmsläge för att lira. Otroligt dåligt!
- Fastnar i en del saker ute i världen. Kör med Console+tcl när det händer. Otroligt dåligt det med.
- Man känner igen sig i gameplay från FO3 vilket jag gillar. Stör mig inte alls på grafik eller annat.
- Konversationsläget är lite dåligt. Som taget från The Witcher 3. Valet är ex. "maybe" när du ska prata med en säljare och väljer du det så avslutar du din session. Logiskt? Nej.
Jag rånade av misstag råna en i går tack vare att jag valde "threathen". Vore bättre om valet var "rob".
- Att bygga baser är inte så givande som jag trott. Byggläget är ju tillyxat i all hast - ingen kärlek där.

Permalänk
Medlem

10 timmar in i spelet, nöjd med köpet. Sett lite buggar som hunden fasnar med halva kroppen i en dörr. Eller en kossa fasnat på ett hustak, skrattar bara å springer vidare. Har själv buggat fast mellan någon stång eller plankor så man fick ta sig loss med fast travel.

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag efter +20 timmar är lätt besviken, detta känns som en framstressad produkt.
Dialogerna är sjukt dåliga och repetetiva, efter att ha hjälpt flera settlers kan jag konstatera att de alltid säger exakt samma saker.
Generell sett så känns allt väldigt stelt och krystat när man pratar med folk.

Man får direkt tillgång till flera companions samt power armor, vilket jag tycker är negativt, man behöver alltså inte kämpa för att få tag på dessa saker man blir direkt serverad godbitarna.

Vidare så är companions odödliga och man dör väldigt sällan eftersom man knappt behöver använda någon strategi då det bara är att panga på med sina odödliga vänner. Stimpacks och ammo finns det gott om och det känns som att allt är gjort för att vara så lätt som möjligt.

Grafiken är helt okej och jag har bara stött på enstaka buggar som inte påverkar spelandet negativt, jag gillar att fienden är smartare och kan smyga sig på en genom att utnyttja omgivningen, t ex använda en trappa för att ta sig från en våning till en annan och knäppa en bakifrån. Självmordsbombare är också en härlig krydda i detta ödelagda land.

Den nya layouten vad gäller perks gillar jag inte alls men det är ju bara acceptera och köra vidare, kommer självklart spela vidare men det lär dröja innan jag spelar igenom det en andra gång med en ny karaktär.