Tycker du har delvis rätt, men jag undrar vad är det som är simplifierat?
Utan att ha spelat F4, så kan jag komma på ett par saker. Man har tydligen tagit bort det faktumet att man tidigare inte behövde bli strålningssjuk, man behövde bara vara lite försiktig när man utforskade. Ser du glödande grönt slime, är det antagligen radioaktivt, och där vill du inte plaska rundor utan att förbereda dig, men på en övergiven landsväg utan bomb-kratrar eller grönt slime är det fullt rimligt att man inte blir strålningsförgiftad. Se på de som rör sig i området runt Chernobyl. Den där tokiga forskaren som bor där sedan snart 20 år tillbaka, och odlar sitt eget käk, har så vitt jag vet inte fått varken en extra arm, eller förhöjda kadmium-värden...
Men främst är det som "påverkar" spelandet, nog det faktumet att man skaffar sig en uber jätte mega kanon, och sen pangar man helt vilt, eftersom man inte längre behöver fundera på hur man ska få tag i delarna till att laga den, eller försöka få ihop caps nog för att låta en handlare laga den åt en.
Finns helt klart förbättringar också, tänker på alla kombinationer av vapen och armor och en förbättring av just det interfacet sedan NW. Vi har även basbyggandet och basmanagement med traderoutes etc.
Crafting, basbyggande och management-bitar är minigames vid sidan av den egentliga spelupplevelsen. Jag misstänker att jag kommer lägga en hel del tid på det, men i realiteten är det inget som tillför något till själva Fallout upplevelsen.
Legendary fiender som droppar rare loot är också ett plus. För att inte tala om hur fienderna rör sig, attackerar och kommer fram lite överallt. En stark förbättring. Vi har även vädereffekter och annat lull. Radioaktiva stormar exempelvis.
Legendary finder med rare loot, är en nödvändighet som tvingats fram av crafting-systemet. Folk som inte håller på med crafting måste fortfarande få tillgång till like löjligt OP utrustning, eftersom man balanserar spelet baserat på utrustningen som går att få tag i. Personligen tycker jag nog det mest är ett minus, inte ett plus... Om anledningen till att jag klampar runt och dödar allt annat i spelet är för att jag har störst kanon, då känner jag mig inte riktigt lika duktig, som om jag har en dussin bössa av samma typ som mobbarna använder mot mig. Med det sagt så kommer jag naturligtvis hamna i samma sits som alla andra. Jag kommer springa runt med en egen-craftad haubits med full auto, och hagel-ammo. För långdistansfighterna blir det väl någon variant på laser / plasma, eller, om man har tur och det går att crafta, ett prickskytte-gevär baserat på railgun teknik. (Gauss)
Power armorn är mer unik med custommöjligheter samt begränsad energi.
Tidigare var power-armor bara en av många armors. Nu är man mer eller mindre tvingad att använda den i vissa segment av spelandet. Sett ur perspektivet att jag ALDRIG använt power-armors, är det kanske inte så konstigt att jag inte känner mig speciellt positiv av förändringen. Någon på Bethesda har läst Starshiptroopers ett par gånger för mycket, och använt idéerna till den nya armorn...
Möjligheten att ta cover under en strid (stå vid en vägg eller bakom något i FPS läge).
Det har man ju alltid kunnat...
Sedan ni som säger att spelet är simplifierat från FNV och FO3, alltså ursäkta mig har ni verkligen spelat dom spelen? Dom är absolut inte svåra, och skills gör dina SPECIAL stats useless i princip, det enda du behöver i dom tidigare spelen är hög INT så kommer din karaktär vara en gud vid level 20, oavsett vilka perks du tar i princip.
Bortsett då från att olika stats ger helt unika möjligheter i spelet. Hög inte ger för visso alla inteligensbaserade tal, och "quest" options, men oavsett vad du sätter på dina skills får du aldrig hög karisma, och kan aldrig få de alternativen i dialogträden. En del utrustning kräver ett visst minimum på vissa stats för att man ska kunna använda dem, osv. Det är möjligt att din spelstil fungerar med maxad inte, men min gjorde då aldrig det.
Enda personerna som är besvikna måste ju vara dom som ej hade kört Skyrim, Bethesda sa ju på E3 att det var samma motor som i Skyrim så då bör man väl ha kunnat räkna ut vad man kan förvänta sig på release.
Du är förstås medveten om att Fallout 3/ NW är samma grafikmotor det med? Listan är Morrowind, Oblivion, Fallout 3, Fallout NW, Skyrim, och nu Fallout 4. Man vidareutvecklar och uppgraderar hela tiden, men i botten är det samma motor, och spelen som har producerats är i vissa aspekter, väldigt olika. Det var alltså inte självklart att man skulle ta bort något som varit en del i Fallout sedan starten, skills, bara för att grafikmotorn var ett eller annat.
B!
Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.