Vilken T/D -amp är det som gäller nu?

Permalänk
Medlem

Vilken T/D -amp är det som gäller nu?

Hej,

Jag behöver driva ett par enkla högtalare från Kjell & co.
Uteögtalare
Jag är därför ute efter en liten och behändig förstärkare, En D-amp från ljudfokus för 800kr känns lite overkill för mitt enkla syfte och kikar man på ebay så verkar det finnas en uppsjö av olika modeller?
Är det någon som kan tipsa om någon lämplig modell.

Permalänk
Medlem

notera att högtalarna är på 16ohm. hitta en förstärkare som klarar det och behåller en vettig effekt vid det ohm talet.
kanske en gammal beggad förstärkare... fast dom brukar inte vara så små.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar, behöver jag säga att jag har noll-koll på det här med högtalare...
Tror du att den här http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-d-amp-forstarkare-m... skulle kunna klara av dem?
Jag ska använda systemet i bastun (ampen placerad utanför) och kommer därför inte att spela någon form av discodunk utan mest lågmäld bakgrundsmusik.

Permalänk

Tradera har jag köpt för typ 300kr inkl frakt. De funkar för sitt syfte. Kolla lite där. Även köpt en från Ebay UK.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Eftersom vi inte talar om rör-förstärkare utan transistorbaserade eller "Klass-D" så borde det inte vara något problem. En högtalare på 16 Ω är en lättare last än en 8 Ω ditto, men det är inte säkert att TS kommer kunna spela lika högt eftersom förstärkaren inte kan lämna så mycket ström vid 16 Ω. Det är ingen fara för förstärkaren eller högtalarna. Det är när man ansluter 2 Ω högtalar till en 8 Ω förstärkare som det är läge att ha en brandsläckare till hands.

Permalänk

Kolla på 41hz, T-amp 6 Basic är grym och alltid lite roligt att bygga själv

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av beh:

@Aka_The_Barf: Eftersom vi inte talar om rör-förstärkare utan transistorbaserade eller "Klass-D" så borde det inte vara något problem. En högtalare på 16 Ω är en lättare last än en 8 Ω ditto, men det är inte säkert att TS kommer kunna spela lika högt eftersom förstärkaren inte kan lämna så mycket ström vid 16 Ω. Det är ingen fara för förstärkaren eller högtalarna. Det är när man ansluter 2 Ω högtalar till en 8 Ω förstärkare som det är läge att ha en brandsläckare till hands.

Så enkelt är det inte när det handlar om klass d slutsteg, impedansen påverkar utgångsfiltrets funktion och d steg låter ofta relativt olika beroende på lastimpedans och man bör egentligen se till att lasten inte varierar i impedans och sedan designa utgångsfiltret efter det om det ska bli bra ljud, nu kanske det inte gäller i det här fallet eftersom det mest verkar handla om billigt snarare än bra.

Det är tex ofta problem att driva hörlurar med d steg eftersom lurar varierar stort mellan modeller och de har dessutom rätt ofta orolig impedans beroende på frekvens.
Däremot går det ofta att optimera d steget och högtalarens impedans när man bygger aktiva högtalare och alltså kan ha koll på alla variabler och designa utefter dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så enkelt är det inte när det handlar om klass d slutsteg, impedansen påverkar utgångsfiltrets funktion och d steg låter ofta relativt olika beroende på lastimpedans och man bör egentligen se till att lasten inte varierar i impedans och sedan designa utgångsfiltret efter det om det ska bli bra ljud, nu kanske det inte gäller i det här fallet eftersom det mest verkar handla om billigt snarare än bra.

Det är tex ofta problem att driva hörlurar med d steg eftersom lurar varierar stort mellan modeller och de har dessutom rätt ofta orolig impedans beroende på frekvens.
Däremot går det ofta att optimera d steget och högtalarens impedans när man bygger aktiva högtalare och alltså kan ha koll på alla variabler och designa utefter dem.

Jo, det är helt korrekt från en teoretisk ståndpunkt men i denna specifika tillämpningen så skulle jag våga påstå att det blir av underordnad betydelse.

Vi talar om högtalare med en nominell impedans som varierar relativt mycket över frekvensspektrumet. Skillnaden på en billig 8 / 16 Ω högtalare som ändå är optimerad för att ha hög känslighet (mycket dB / W) blir väldigt liten i praxis, även med klass-d steg som är beroende av extra filter för att reducera EMI (det är knappast dyra branta filter i denna prisklassen klass-d steg, utan enkla filter som redan är flacka). Det är möjligt att man kommer en bit från den optimala Q faktorn för ändamålet, men mitt poäng är att det gör man med en billig och mycket känslig 8 Ω högtalare med.

Permalänk
Medlem

@beh: misstänkte att det var så men nu är jag säker!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.