Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Koppla in dator till tv. hdmi

Hej

Jag har en laptop som jag tänkt kolla på film på.
Fast sen kom jag på den geniala iden att man skulle kunna kopla datorn till tvn och titta där.
så jag kopla datorn med skärmen (hdmi) . Allt funkar bra förutom skärmupplösningen eller vad det heter- Jag ser inte hela skärmen, ca 2cm (på tv:n) försvinner, det är mycket irriterande. Speciellt näär man ska öppna en sida eller kryssa, eller byta sida. För att man inte ser var man trycker.
Min fråga till er är, hur fixar man detta?
Alltså så man ser hela bilden, som det är på min laptop.
och sen undrar jag om det är något sett jag kan få ljud endast från datorn. Ljudet kommer fråjn tvn just nu.
Har testat att byta skrämlösning.

Tack!!

Permalänk
Hedersmedlem

det är troligen TVn som har en inställning som ställer till det.
Brukar heta overscan eller zoom eller liknande, fast i en del fall verkar tillverkarna ha använt mer exotiska namn på denna funktion.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Precis som Söderbäck sa, så är det en inställning på TV'n som du behöver ändra. Kommer inte ihåg exakt vad det heter, men typ 'Visningsläge' eller dyl. Inte svårt att hitta, så bara att ta fram Inställningar.

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ibland har jag samma fenomen. Det verkar som att datorn och TV:n inte kommer överens. När det inträffar så ändrar jag "upplösningen" till närmast undre. Då rycker det till i bilden och den passar perfekt i rutan. Men jag väljer att inte behålla den inställningen. Då går ju datorn tillbaka till den ursprungliga upplösningen. Då rycker det till igen och bilden är riktig. Om detta fungerar för andra kombinationer av dator och TV har jag ingen aning om men det är ju lätt att testa.
Som tur är händer det inte så ofta att bilden går utanför TV skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Ibland har jag samma fenomen. Det verkar som att datorn och TV:n inte kommer överens. När det inträffar så ändrar jag "upplösningen" till närmast undre. Då rycker det till i bilden och den passar perfekt i rutan. Men jag väljer att inte behålla den inställningen. Då går ju datorn tillbaka till den ursprungliga upplösningen. Då rycker det till igen och bilden är riktig. Om detta fungerar för andra kombinationer av dator och TV har jag ingen aning om men det är ju lätt att testa.
Som tur är händer det inte så ofta att bilden går utanför TV skärmen.

Låter som att du behöver göra samma ändring som jag tipsade om. TV'n har nämligen ett normal/standard-läge som bör användas istället för att den ska försöka anpassas efter vad datorn berättar för den. Testa!

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk

har testat alla sorters upplösningar, inget napp än. I tv:ns inställningar också

Skrivet av stigw:

Ibland har jag samma fenomen. Det verkar som att datorn och TV:n inte kommer överens. När det inträffar så ändrar jag "upplösningen" till närmast undre. Då rycker det till i bilden och den passar perfekt i rutan. Men jag väljer att inte behålla den inställningen. Då går ju datorn tillbaka till den ursprungliga upplösningen. Då rycker det till igen och bilden är riktig. Om detta fungerar för andra kombinationer av dator och TV har jag ingen aning om men det är ju lätt att testa.
Som tur är händer det inte så ofta att bilden går utanför TV skärmen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av falukorvstjockisen:

har testat alla sorters upplösningar, inget napp än. I tv:ns inställningar också

Är det en äldre TV eller en med icke-full hd-upplösning?

För är det 1920x1080 pixlar (eller UHD) och modellen är från 2008 och nyare ska du kunna stänga av overscan. Det är ett branschkrav (HD Ready 1080p) på apparaterna att kunna återge 1:1-pixelförhållande. Men det kan vara ett smärre detektivjobb att finna den inställningen.