Anmäl dig till Roborock Challenge!

Någon kunnig om motorolja och vinterkyla?

Permalänk
Medlem

Någon kunnig om motorolja och vinterkyla?

Har en urgammal Volvo S80 99-00 årsmodell. 2.4 motorn.

Har brukat byta olja och filter i september varje år sedan jag köpte den, ungefär fem år sedan. Då jag inte kan något har jag tänkt att det är lika bra att köra på "märkesolja". Vill säga, Castrol. Fått hjälp av vänner att byta alt verkstad.

Nu sist i september gav en vän rådet att köpa olja från "Granngården". Märket "Agrol Nova" för det var lika bra som Castrol enligt honom men är mycket billigare. Köpte "Agrol Nova SAE 10W-40" och fick hjälp att byta. Fungerat bra, som det ska.....

Tills nu när kylan har kommit så smått.

Aldrig haft problem på vintern förr. Har ingen motorvärmare och bilen står i kallgarage. *Hopp in i bilen och starta* under de vintrar jag haft den. Den brukar rulla en, ett par gånger i veckan.

Böt batteri för ca tre år sedan.

Nu när jag hoppar in i bilen (ursäkta extremt dålig beskrivning) och vrider på tändningen så klickar startmotorn igång raskt men det är som om motorn motarbetar startmotorn den första halvsekunden innan den kickar igång "ordentligt".

När man sen uträttat ärenden så är det inga problem alls. Om det så är ett par, tre timmar innan man startar igen sen.

Det som oroar mig det är att det bara är ett par minus nu och hur blir det när det blir rejält kallt.

Kan det vara oljan som inte är bra i kyla? Allt är hypotetiskt självklart.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Är castrol oljan helsyntetisk eller del som agro? Kan lika mycket vara det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

http://www.mapodo.de/motoroele/automarken/volvo-motoroel

Köp olja från Tyskland,billigare och smidigt.

Kolla att du har rätt nivå på glykolen i kylaren.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Corsair ax 860 | ASUS z390 | Intel i7 9700k | Noctua NH-D14 | 16GB Corsair Vengence 3000mhz | Msi 2080|Win 11

Permalänk

Eftersom oljan är 10W är den antagligen semisyntet och mer trögflytande vid kyla än den syntetoljan du antagligen kört på innan.
Personligen kör jag alltid på Biltemas 5W-40, billig och bra. Funkat utmärkt i min gamla Seat -99 de senaste fem åren.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Du kanske har et taskigt batteri, då brukar man få de symptomen innan billen inte startar alls

Vad gäller olja så kollar jag alltid vad instruktionsboken säger och handlar efter det.
Det är ju fullt möjligt att no-name oljor är lika bra, men varför chansa över ett par hundralappar extra om året ?
Visst har man en bil som inte är värd så mycket så kanske det inte är värt det med en kvalitetsolja, men annars så tycker jag att den extra sinnesron är värt det.

Permalänk
Medlem

@babgjyshi: Viskositet
Det första man brukar se på oljeflaskan är oljans viskositetsklass enligt SAE-systemet, tex SAE 5W-40. Denna beteckning talar om för oss hur trögflytande oljan är vid kallstart och hur lättflytande vid varm motor och belastning. OBS! SAEbeteckningen har inget med oljans kvalitet att göra, som många tycks tro, utan talar endast om oljans flytegenskaper. SAE-systemet består av ett antal ”vinterklasser”, 0W, 5W, 10W, 15W samt ett antal ”sommarklasser”, 20, 30, 40, 50, 60. Ju högre siffra inom respektive klass desto tjockare olja. Om det står tex SAE 20 eller SAE 30 på oljeflaskan, så talar man om en SINGLEGRADE olja. Nu för tiden är det dock vanligare med sk MULTIGRADE oljor, som är en kombination av vinter- och sommarklasser tex 5W-40. Vilken klass är då bäst för min motor? Om man tittar i instruktionsboken för bilen så får man svaret på den frågan. Rent generellt kan man dock säga att normalbilisten inte behöver använda något annat än SAE 5W-40 eller 10W-40. Om man bor i norra Sverige och behöver extra goda vinteregenskaper så är SAE 5W-40 ett bra alternativ. En 5W-40 olja är alltid helsyntetisk och ger därför stora fördelar även för både normala motorer och motorer med hög effekt och hög kompression. Om du kör hårt eller med tung last, tex husvagn, är denna olja också att rekommendera. En 10W-40 olja är däremot ofta delsyntetisk och av något lägre kvalitet än en helsyntetisk olja. Den delsyntetiska
oljan är ett bra alternativ om du vill sluta använda mineralolja och ge din motor lite bättre smörjning men det går givetvis lika bra att byta direkt från mineralolja till helsyntetisk också.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera: https://www.oljemagasinet.se/ där köper jag oljan, skiljer inte så mycket mot att köpa i t ex tyskland. Antagligen har du kört 0-5w-40w nånting innan. Första sifran visar hur trögflytande oljan är när det är kallt. 10w kan vara lite högt kanske. Jag har kört 0-5 på min audi, märket Castrol. Biltema skulle jag aldrig köpa. Inte till en modernare bil på 80 talet funkade det väl. Men nu har jag personligen sett vad den oljan gör med bilen, även om man bytt tätt. Och den kostar dessutom "mer" än märkesolja på ex sidan jag länkade till ovan. Biltemas olja uppfyller bara minimumkraven på oljorna. Vilket du bara ska använda om du är i djungeln å inte har någon annan olja.

Om du är osäker så kolla i manualen eller på locket där du fyller på så ser du vad du ska ha i bilen. Har du diesel så är det lite mera krav på batteriet.
Ju kallare desto segare kommer oljan vara. Men som sagt gå enligt manualen så får du rätt. Och du ser även vilja "krav" oljan ska uppfylla. Fuska inte med det, finns ingen anledning. OM du inte köper oljan på mekonomen eller OK då är det rena rånet.

Visa signatur

.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad hade du för olja innan då ? Och vad står det att du ska ha för viskositet i instruktionsboken ?
Första SAE siffran anger kallegenskaperna och en 10 olja är mer trögflytande än en 0 eller 5 olja, en SAE 10 olja ska smörja ok vid -25C och en 0 klarar -35C,
Andra siffran anger varmegenskaperna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ang. den specifika oljan i det här fallet (Agrol Nova) så är den en delsyntetisk olja och fungerar utmärkt att använda (förutsatt att viskositeten är korrekt dvs.), detta är av de dyrare "premium" oljor som verkstäder använder när de servar bl.a. tunga jordbruksmaskiner som går under betydligt högre belastning än vad en bil gör. Den olja som används oftas av verkstäder för dessa typer av fordon är den något billigare oljan Agrol Mega Truck som även den fungerar utmärkt till dessa tyngre arbetande fordon.

Så att det skulle vara fel på oljan i sig har jag svårt att tro, då är det troligare något annat som spökar, mest troligt i det fallet är att batteriet håller på att ge upp eftersom TS motor vill ha 10W-40 olja, precis det han har köpt.

Visa signatur

Jag menar inte att allt jag säger är korrekt, men att någon med mina kunskaper inom ämnet skulle se det som ett potentiellt korrekt svar, baserat på min tolkning av frågeställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Althied:

Ang. den specifika oljan i det här fallet (Agrol Nova) så är den en delsyntetisk olja och fungerar utmärkt att använda (förutsatt att viskositeten är korrekt dvs.), detta är av de dyrare "premium" oljor som verkstäder använder när de servar bl.a. tunga jordbruksmaskiner som går under betydligt högre belastning än vad en bil gör. Den olja som används oftas av verkstäder för dessa typer av fordon är den något billigare oljan Agrol Mega Truck som även den fungerar utmärkt till dessa tyngre arbetande fordon.

Så att det skulle vara fel på oljan i sig har jag svårt att tro, då är det troligare något annat som spökar, mest troligt i det fallet är att batteriet håller på att ge upp eftersom TS motor vill ha 10W-40 olja, precis det han har köpt.

Fast tungt maskineri har inte alls samma krav på smörjmedel som en modern bil.
Oftast så servas maskiner betydligt oftare än bilar och är gjorda för helt andra förutsättningar.
Man skall absolut kolla vad tillverkaren rekommenderar, dom vet vad motorn behöver och vad som inte fungerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anton_mjor:

Eftersom oljan är 10W är den antagligen semisyntet och mer trögflytande vid kyla än den syntetoljan du antagligen kört på innan.
Personligen kör jag alltid på Biltemas 5W-40, billig och bra. Funkat utmärkt i min gamla Seat -99 de senaste fem åren.

Nje, bara för det är 10w betyder det inte att det är bara semi eller hel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Har brukat byta olja och filter i september varje år sedan jag köpte den, ungefär fem år sedan. Då jag inte kan något har jag tänkt att det är lika bra att köra på "märkesolja". Vill säga, Castrol. Fått hjälp av vänner att byta alt verkstad.

Nu sist i september gav en vän rådet att köpa olja från "Granngården". Märket "Agrol Nova" för det var lika bra som Castrol enligt honom men är mycket billigare. Köpte "Agrol Nova SAE 10W-40" och fick hjälp att byta. Fungerat bra, som det ska.....

Aldrig haft problem på vintern förr. Har ingen motorvärmare och bilen står i kallgarage. *Hopp in i bilen och starta* under de vintrar jag haft den. Den brukar rulla en, ett par gånger i veckan.

Nu när jag hoppar in i bilen (ursäkta extremt dålig beskrivning) och vrider på tändningen så klickar startmotorn igång raskt men det är som om motorn motarbetar startmotorn den första halvsekunden innan den kickar igång "ordentligt".

När man sen uträttat ärenden så är det inga problem alls. Om det så är ett par, tre timmar innan man startar igen sen.

Det som oroar mig det är att det bara är ett par minus nu och hur blir det när det blir rejält kallt.

Det första du ska göra är att felsöka, kan börja med OBD läsare. Du kan köra med biltemas olja utan problem t.ex. 5w40 eller 10w 40 osv. Det viktigaste är att man byter oljan en gång om året, eftersom oljan har bäst före datum. Pröva ladda upp batteriet och se om det funkar bättre? Kan vara generatorn som börjar bli kass eller liknande.

Permalänk
Medlem

Mycket av anledningen till att dyra märkesoljor är dyra är just hur de beter sig vid extremerna. När det är kallt blir oljan mer trögflytande, och "fäster" inte lika bra på ytor, oljefilmen blir sämre. När det blir riktigt varmt, så blir oljan så tunn att den inte klarar av att upprätthålla oljefilmen, kolvätena bryts ner osv. Är oljan billig finns det anledning att misstänka att "ytterligheterna" ligger närmare normala temperaturer, än för finare dyr-olja.
Castrol Magnatec 5w-30, -24c, Castrol Elixion 5w-30, -42c, Nova SAE 10w-40, -39c. (Temperaturerna för när oljan inte längre är flytande.)

Nova är en rätt bra "allround" olja, med hög halt rengöringsmedel, bra lågtemperaturegenskaper, och vettiga smörjande egenskaper. Bor man där det blir närmare 25 grader kallt ska man ha en annan olja, eller motorvärmare. Det är deras egen siffra på när den blir så tjockflytande att den inte längre är pumpbar. En siffra som man får grotta ner sig rätt ordentligt i Castrols oljor för att överhuvudtaget få fram. (-35 för Elixion, -30 för Magnatec)

På hela taget, det är en ok olja, men Castrols premium oljor smörjer bättre, speciellt i startögonblicket, och när det är kallt. Exakt hur kallt är det när motorn verkar... seg?
En misstanke är att det är just köldegenskaperna, och riktmärket för när oljan är pumpbar eller inte kan vara intressanta...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fast tungt maskineri har inte alls samma krav på smörjmedel som en modern bil.
Oftast så servas maskiner betydligt oftare än bilar och är gjorda för helt andra förutsättningar.
Man skall absolut kolla vad tillverkaren rekommenderar, dom vet vad motorn behöver och vad som inte fungerar.

Självklart har tungt maskineri inte samma krav, och dessa använder oftast lite tyngre olja, visat på viskositet då de oftast använder 15W-40 istället för 10W-40, men TS har ju inte köpt 15W-40, och har dessutom bytt oljan nyss, den största skillnaden mellan Agrol Mega Truck (billigare variant av den TS köpt) och Agrol Nova är att Nova oljan klarar sig längre utan att bli "sotig" och kan därför köras längre med intervall. Självklart är det viktigt att kolla vad tillverkaren rekommenderar, men oftast står det bara vilken Viskositet och att man alltid måste använda tillverkarens egen olja.

Med det sagt menar jag inte att du har fel i det du säger, vill bara påpeka att det troligen inte är oljan som är boven i dramat i detta fallet.

Visa signatur

Jag menar inte att allt jag säger är korrekt, men att någon med mina kunskaper inom ämnet skulle se det som ett potentiellt korrekt svar, baserat på min tolkning av frågeställningen.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig hört talas om att oljan skulle göra något sånt, skulle tippa på att det är batteriet som har lite dåligt om ström. Skulle rekommendera att köpa en c-tec underhållsladdare om bilen används så sällan. Är inte batteriet ordentligt laddat när det är kallt tar det stryk.

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Nje, bara för det är 10w betyder det inte att det är bara semi eller hel.

Märk att jag skrev "antagligen", 10W är ofta delsyntet.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jag har jobbat en del med tunga maskiner och jag vet inte om jag riktigt håller med om det där.
"Normal" serviceintervall på tunga maskiner är ca 250 timmar.
Om man räknar på en bil som kör 63km/h (dvs den genomsnittliga hastigheten på europeiska vägar)
63km/h*250h=15750km vilket är en ganska vanlig serviceintervall på bilar bortsett från dessa nya longlife historier.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Är inte oljan som är bekymret utan batteriet eller startmotorn, kan även vara polskorna på batteriet varit med om att om kabeln är pressad i den oxiderar de i kabelanslutningen, så är de inte batteriet och du har pressade kablar rekommenderar jag att du kapar kabeln där den går in i polskon och monterar nya som man skruvar fast kabeln i, du kan känna på kabelskorna på batteriet om dom är varma då du kallstartat bilen, är dom de är de nog dålig kontakt mellan kabel och polskon.

Permalänk
Medlem

Rejält tacksam för alla råd och tips.

Har en gammal dunk kvar i garaget med rester av förra bytet av olja. Ska kolla sen vad det var för typ av olja.

Självklart utesluter jag inte batteriet heller, eller tips jag fick igår kväll att kolla så inte vatten kommit in i oljan.

På extrem amatörnivå kan jag "bara" berätta hur jag uppfattar att bilen låter och beter sig vid kallstart vid minusgrader jämfört med förr om åren.

Batteriet köptes vid Upplands Motor (Volvo) i Uppsala för tre år sedan. Underhållsfritt.

Det som är mest jobbigt för egen del då jag inte ens vet hur och var eventuellt felsök ska börjas. Ärligt talat så är det väl inget fel nu utöver "segheten" att få igång första snurren på motorn vid ett par minusgrader. Vill ha koll på allt innan kylan droppar ner till 15-20 minus och att man då kan bli stående då det inte varit problem förr om åren.

Som jag skrev. När motorn sen varit igång då är den lättstartad efteråt, som vanligt. Sist så stod den ute i ett par minus ett par timmar efter färd och då startade den utan, vad jag uppfattar, som "segheten" vid första snurren av motorn som då den stått ett tag.

Som sagt. Tack för alla svar!

Edit: Ska konsultera vän sen som kan mer än mig på bilar och be honom "tolka" alla råd och tips då jag fattar noll.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Rekordmedlem

Mät batterispänningen innan du startar och när du startar, är den låg eller sjunker mycket så är batteriet dåligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Rejält tacksam för alla råd och tips.

Har en gammal dunk kvar i garaget med rester av förra bytet av olja. Ska kolla sen vad det var för typ av olja.

Självklart utesluter jag inte batteriet heller, eller tips jag fick igår kväll att kolla så inte vatten kommit in i oljan.

På extrem amatörnivå kan jag "bara" berätta hur jag uppfattar att bilen låter och beter sig vid kallstart vid minusgrader jämfört med förr om åren.

Batteriet köptes vid Upplands Motor (Volvo) i Uppsala för tre år sedan. Underhållsfritt.

Det som är mest jobbigt för egen del då jag inte ens vet hur och var eventuellt felsök ska börjas. Ärligt talat så är det väl inget fel nu utöver "segheten" att få igång första snurren på motorn vid ett par minusgrader. Vill ha koll på allt innan kylan droppar ner till 15-20 minus och att man då kan bli stående då det inte varit problem förr om åren.

Som jag skrev. När motorn sen varit igång då är den lättstartad efteråt, som vanligt. Sist så stod den ute i ett par minus ett par timmar efter färd och då startade den utan, vad jag uppfattar, som "segheten" vid första snurren av motorn som då den stått ett tag.

Som sagt. Tack för alla svar!

Edit: Ska konsultera vän sen som kan mer än mig på bilar och be honom "tolka" alla råd och tips då jag fattar noll.

Fortfarande kan det vara batteriet, du måste kolla upp det innan du kan bli 100% säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Ärligt talat så är det väl inget fel nu utöver "segheten" att få igång första snurren på motorn vid ett par minusgrader. Vill ha koll på allt innan kylan droppar ner till 15-20 minus och att man då kan bli stående då det inte varit problem förr om åren.

Har det inte varit kallare än så är det i alla fall inte oljan.
Det kan vara så mycket som gör att motorn behöver det där lilla extra innan den hoppar igång, men låt den bilkunniga kolla batteriet. Är det friskt går bilen säkert hela vintern.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mät batterispänningen innan du startar och när du startar, är den låg eller sjunker mycket så är batteriet dåligt.

Skrivet av Alle22:

Fortfarande kan det vara batteriet, du måste kolla upp det innan du kan bli 100% säker.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Har det inte varit kallare än så är det i alla fall inte oljan.
Det kan vara så mycket som gör att motorn behöver det där lilla extra innan den hoppar igång, men låt den bilkunniga kolla batteriet. Är det friskt går bilen säkert hela vintern.
B!

Som sagt. Utesluter inte alls batteriet! Var in på Upplands Motor för någon/några veckor sedan just precis för att be dem kolla upp batteriet då jag redan börjat fundera över "segheten" i starten.

Killen körde in bilen i hallen, långt in i hallen så jag bara såg att han gick fram och tillbaks mellan bilen med bakluckan öppen. Han körde tillbaks bilen och ut ur hallen och sa "inget fel på batteriet! Bra batteri.". Exakt vad han gjorde vet jag inte men han höll på med någon mätutrustning men svårt att se på håll.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beginner:

Som sagt. Utesluter inte alls batteriet! Var in på Upplands Motor för någon/några veckor sedan just precis för att be dem kolla upp batteriet då jag redan börjat fundera över "segheten" i starten.

Killen körde in bilen i hallen, långt in i hallen så jag bara såg att han gick fram och tillbaks mellan bilen med bakluckan öppen. Han körde tillbaks bilen och ut ur hallen och sa "inget fel på batteriet! Bra batteri.". Exakt vad han gjorde vet jag inte men han höll på med någon mätutrustning men svårt att se på håll.

Kunde du höra/se om han provstartade bilen?

Skulle säga att det är svårt att bedöma att batteriet är dåligt på några minuter. Bilen ska helst ha stått ett tag och sen ska man mäta under uppstart, spänningsfall över polerna visar på dåligt batteri. Som du säger så startar den ju bra när bilen fått gå varm, då kommer han ha svårare att upptäcka ett dåligt batteri.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shimonu:

Kunde du höra/se om han provstartade bilen?

Skulle säga att det är svårt att bedöma att batteriet är dåligt på några minuter. Bilen ska helst ha stått ett tag och sen ska man mäta under uppstart, spänningsfall över polerna visar på dåligt batteri. Som du säger så startar den ju bra när bilen fått gå varm, då kommer han ha svårare att upptäcka ett dåligt batteri.

Håller med det är sällan man får hjälp av andra för att de vill tjäna pengar på en. Tycker att ts borde felsöka själv och då vet ts om vad som är fel och blir billigare att fixa.

Permalänk
Medlem

Kört på Biltema olja i snart 10 år, rullar på utan problem. Så länge oljan uppfyller kraven från biltillverkaren så är det ju lugnt. Mer troligt att det är strul med batteriet, precis som någon skrev tidigare kan det vara värt att kolla spänningen på batteriet.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Trögstartad kall så är det troligare startmotor eller batteri. Testa med startkablar ifrån annan bil när bilen är kall, fungerar det bra då är det löst, inte så skulle jag gå över alla kopplingar hela vägen, kan ärja både här o där. Få igång en varm motor är avsevärt mycket lättare iaf.

Annars testa och byt olja... kostar inte så mycket och då har du svart på vitt om det var problemet?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

MAGNATEC C3 5W-40, UNIVERSAL ska min volvo s80 från 99 ha enligt laga.se

Tror jag kör på 5w-30 i v70 04 2 år utan problem.
Ska titta på dunkarna vad för olja jag har använt när jag kommer hem.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Hur är det med batteriet, kan ju vara så att det börjar bli dåligt eller inte blir laddat som det ska och inte klarar av att ge den kraft som behövs vid start. Har du även kollat så att generatorn laddar som den ska?

Permalänk
Medlem

Det låter mest som du har ett batteri som börjar bli trött men du skriver att du byter olja och filter varje höst, men när byttes tändstiften ut senast?

Visa signatur

Fractal Torrent | Intel Core i9-11900KF | G.Skill Trident Z Neo 3600Mhz | Asus ROG Maximus Hero XIII | Asus RTX 3080 STRIX | Corsair AX1200i |Samsung 970 EVO M.2 250gb | Asus ROG Swift PG267Q