Permalänk

"No Boot Device Found"

Dator startar och går men efter mobo skärmen kommer "No boot device found".
Går man in i BIOS finns den inte där, datorn hittar alltså den inte?
Har testat olika Sata kablar och uttag på mobo men ingen skillnad.
Datorn är typ 5-6 år gammal hårddisken likaså
Hjälp mig snälla, har mycket på disken som jag inte vill förlora!

Edit: Datorn har alltid varit så här och har fungerat felfritt ända tills i morse, alltid haft denna hårddisk, har inte testat den i annan dator för har ingen att testa i, kan försöka få tag på en.
Förlåt om det var oklart, inte den bästa på sådant här.

Permalänk
Medlem

Jag saknar väldigt mycket kringinformation om datorns historia. Har du byggt ihop den nu av delar? Är den likadan som den alltid har varit? Har du plockat in en gammal hårddisk ihop med en annan dator?

Permalänk
Inaktiv

Som tidigare person påtalat, så är det inte så värst mycket info om detta från TS.

Hände detta plötsligt? Alltså har datorn fungerat normalt fram tills idag?
Har du byggt ihop den relativt nyligen, och aldrig fått igång den med att känna av hddn?

Du säger att du testat olika kablar och uttag men ingen skillnad.
Då borde det nästa logiska steget vara att testa med en annan hdd, hittas den isf?
Alt. Ta hddn och stoppa in i en annan dator, hittas den?

Låter som om din hdd har gått i pension.

Permalänk
Medlem

Lite långsökt kanske, men har du tryckt in strömkontakten ordentligt till hårddisken? Jag har lyckats både en och två gånger med att stoppa i sladden och tyckt att "jo men nu sitter den väl", men så har de inte hittats i BIOS och så har det visat sig att det skulle tryckas ännu ett snäpp.

Permalänk
Skrivet av Alven72:

Jag saknar väldigt mycket kringinformation om datorns historia. Har du byggt ihop den nu av delar? Är den likadan som den alltid har varit? Har du plockat in en gammal hårddisk ihop med en annan dator?

Skrivet av anon226320:

Som tidigare person påtalat, så är det inte så värst mycket info om detta från TS.

Hände detta plötsligt? Alltså har datorn fungerat normalt fram tills idag?
Har du byggt ihop den relativt nyligen, och aldrig fått igång den med att känna av hddn?

Du säger att du testat olika kablar och uttag men ingen skillnad.
Då borde det nästa logiska steget vara att testa med en annan hdd, hittas den isf?
Alt. Ta hddn och stoppa in i en annan dator, hittas den?

Låter som om din hdd har gått i pension.

Datorn har alltid varit så här och har fungerat felfritt ända tills i morse, alltid haft denna hårddisk, har inte testat den i annan dator för har ingen att testa i, kan försöka få tag på en.

Skrivet av PHJ:

Lite långsökt kanske, men har du tryckt in strömkontakten ordentligt till hårddisken? Jag har lyckats både en och två gånger med att stoppa i sladden och tyckt att "jo men nu sitter den väl", men så har de inte hittats i BIOS och så har det visat sig att det skulle tryckas ännu ett snäpp.

Har testat det men inte gett resultat

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snowspectra:

Datorn har alltid varit så här och har fungerat felfritt ända tills i morse, alltid haft denna hårddisk, har inte testat den i annan dator för har ingen att testa i, kan försöka få tag på en.

Då blir det svårt att felsöka vidare i dagsläget, om du inte har en annan hdd eller annan dator att testa den hdd du har problem med för att utesluta hdd som gått i pension.

Permalänk
Skrivet av Snowspectra:

Jag har haft samma problem, då var disken död