Rösta fram t-shirt till communityt!

i5 3570k har börjat ge ifrån sig Extrem väme utan anledning

Permalänk
Medlem

i5 3570k har börjat ge ifrån sig Extrem väme utan anledning

Hej, har en en i5 3570k @ 4.6 Ghz och den ligger på max 1.3v.
Fungerat galant tidigare men nu helt plötsligt så har den börjat bokstavligen pissa ut värme..

Maxade tidigare ut runt 80c med 212 evo, men trillade senaste veckan upp på 100+
Köpte mig en vattenkylning i fynd hörnan på netonnet, h60 v2

Tittar fortfarande förbi 100c sträcket, hur är detta möjligt ?
Min cpu verkar helt plötsligt inte ta emot kylning i samma utsträckning som innan.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Fungerat galant tidigare men nu helt plötsligt så har den börjat bokstavligen pissa ut värme..

Maxade tidigare ut runt 80c med 212 evo, men trillade senaste veckan upp på 100+

Min cpu verkar helt plötsligt inte ta emot kylning i samma utsträckning som innan.

Låter lite som en bieffekt utav long standing overclock ifall du inte har ändrat på någon annan variabel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Har du kollat så att datorn inte är full av damm?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Låter lite som en bieffekt utav long standing overclock ifall du inte har ändrat på någon annan variabel!

Och detta innebär ?
Samt något jag kan göra åt det ?

Skrivet av Jink:

Har du kollat så att datorn inte är full av damm?

Den är riktigt "clean" så det är inte problemet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur länge har du haft processorn? när började du klocka den?

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat moderkortets BIOS eller något liknande? Tänkte ifall fläktprofilen hade ändrats.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Vad använder du för kylpasta? Sen är ju inte någon av dom kylarna direkt superb för sådana överclockningar men vad har ändrats under senaste tiden? Nya program eller drivers?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aseth222:

Hur länge har du haft processorn? när började du klocka den?

Den har rullat på 4.4Ghz sedan inköp, något år iaf.. Ingen stenkoll

Skrivet av Galarix:

Har du uppdaterat moderkortets BIOS eller något liknande? Tänkte ifall fläktprofilen hade ändrats.

Exakt samma Bios som jag haft innan

Skrivet av PV52:

Vad använder du för kylpasta? Sen är ju inte någon av dom kylarna direkt superb för sådana överclockningar men vad har ändrats under senaste tiden? Nya program eller drivers?

Att 212 höll runt 80c förvånade mig med men nu helt plötsligt så håller inte ens vattenkylning nere tempen längre.
Nya spel men dom är inte mycket mera cpu krävande än dom förra
Artic Silver 5 sitter på processorn

Kan tillägga att jag "installerat om" h60 kylaren två gånger då jag först trodde det var fel på den men den verkar rulla på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Att 212 höll runt 80c förvånade mig med men nu helt plötsligt så håller inte ens vattenkylning nere tempen längre.

Kan tillägga att jag "installerat om" h60 kylaren två gånger då jag först trodde det var fel på den men den verkar rulla på.

Säker på att pumpen faktiskt går i h60? Har du någon standard fläkt urval inställd? Prova att köra på mer fläkt hastighet på radiatorfläkten

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

kan det vara så att "kontakten" mellan IHS och själva cpu chippet har blivit mycket sämre med tiden?

Kanske dags för dig att delidda eller gå ner i volt och ghz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Kan det vara så att ditt CPU börjar tröttna?

Länk till CPU degradation: http://www.overclockers.com/forums/showthread.php/723980-Trut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Säker på att pumpen faktiskt går i h60? Har du någon standard fläkt urval inställd? Prova att köra på mer fläkt hastighet på radiatorfläkten

Jodå pumpen rullar, testat på 25 50 75 100% fläkt och sluttempen 100+ innan jag avbryter blir den samma.. Det verkar inte påverka alls

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jodå pumpen rullar, testat på 25 50 75 100% fläkt och sluttempen 100+ innan jag avbryter blir den samma.. Det verkar inte påverka alls

Tyvärr ser det ut som om din CPU kan ha blivit utbränd men du kan ju prova att återställa inställningarna för CPUn i bios, alltså ta bort överclockningen och se om det blir någon skillnad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan så vara..

Tog en titt på youtube och det finns visst lite tricks att ta till, dock är jag ju inte jättesugen på att "sprätta upp" min cpu om jag absolut inte måste

--> https://www.youtube.com/watch?v=XXs0I5kuoX4

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Tyvärr ser det ut som om din CPU kan ha blivit utbränd men du kan ju prova att återställa inställningarna för CPUn i bios, alltså ta bort överclockningen och se om det blir någon skillnad?

Redan testat det, EJ överklockad så maxar den ut på 75c i prime95 vilket är högt med standardvolt och vattenkylning på 100% fläkt..
Den verkar blivit extremt känslig emot Vcore iaf trots att den tuffat runt på samma vcore i kanske 3 år ;O

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Redan testat det, EJ överklockad så maxar den ut på 75c i prime95 vilket är högt med standardvolt och vattenkylning på 100% fläkt..
Den verkar blivit extremt känslig emot Vcore iaf trots att den tuffat runt på samma vcore i kanske 3 år ;O

Jo, det är väldigt högt... Dags å delida

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad får du för vattentemperatur i crossair link?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonkeN:

Vad får du för vattentemperatur i crossair link?

Finns ej med h60

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om någon är intresserad så bytta vi "pastan" inuti CPU'n.
Pastan som var kvar var bokstavligen "förkolnad" riktigt sandaktig vilket jag tvivlar hårt på att den var ifrån början.

Innan: 100 - 105c
Efter: 80 - 85c
Kan nu återgå till 4.4Ghz som den rullat på innan i 3 år under Intels rekommenderade 90c.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Om någon är intresserad så bytta vi "pastan" inuti CPU'n.
Pastan som var kvar var bokstavligen "förkolnad" riktigt sandaktig vilket jag tvivlar hårt på att den var ifrån början.

Innan: 100 - 105c
Efter: 80 - 85c
Kan nu återgå till 4.4Ghz som den rullat på innan i 3 år under Intels rekommenderade 90c.

Skönt att det löste sig. Var det svårt eller lika lätt som det verkar i videon? Några "fallgropar" du upptäckt och vill varna för?

Vh
Tom

Permalänk
Medlem

Intressant, har själv en 3570K, just love it! Skönt att få bekräftelse på hur länge dom håller. Min ligger stabilt på 4.5 GhZ sedan 3 år på luft.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se