Ubuntu Server HP Proliant ML10 V2 bootar inte från SSD

Permalänk
Medlem

Ubuntu Server HP Proliant ML10 V2 bootar inte från SSD

Hej,

Har installerat Ubuntu server från USB på en EVO 850 som sitter på disk 1.
Installationen går igenom utan problem och GRUB installeras på MBR.

När datorn startar om får man meddelandet "Media Test Failure, check cable" och sedan försöker den boota via nätverket och när det inte går får man 4 boot alternativ och sedan börjar allt om igen.

Någon som vet vad detta kan vara?
Om kablaget är felaktigt, borde det då inte var problem under installationen också att disken inte hittas.

Permalänk
Vila i frid

Felmeddelandet du får är från nätverkskortets BIOS/PXE, inte från SSD-disken. Du har glömt något i setupen.

Permalänk
Medlem

Du behöver ställa in bootorder i bios. Att den ska boota från CD-hdd-nätverk ex.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt labba lite med VM innan jag satte upp den mot nätet så jag configuerade inte NIC.
Nu har jag gjort detta men den försöker fortfarande boota från NIC men jag får inte fel meddelandet om media failure och cable broken.
Däremot flashar det till om problem med systemdisken när den inte kan Boota från NIC och går ett varv till.

Boot order är satt till: HHD C:/USB C: /CD-ROM/NIC/Floppy
Titta man sedan på Boot control så pekar den mot Raid control och inte en specifik HHD.
Något annat går heller inte att välja.

Eftersom Ubuntu installationen går igenom utan klagomål känns det som det är någon settning på HW som behöver göras.

Permalänk
Skrivet av mikst:

Jag hade tänkt labba lite med VM innan jag satte upp den mot nätet så jag configuerade inte NIC.
Nu har jag gjort detta men den försöker fortfarande boota från NIC men jag får inte fel meddelandet om media failure och cable broken.
Däremot flashar det till om problem med systemdisken när den inte kan Boota från NIC och går ett varv till.

Boot order är satt till: HHD C:/USB C: /CD-ROM/NIC/Floppy
Titta man sedan på Boot control så pekar den mot Raid control och inte en specifik HHD.
Något annat går heller inte att välja.

Eftersom Ubuntu installationen går igenom utan klagomål känns det som det är någon settning på HW som behöver göras.

Ta och installera igen, och se till att du lägger grub på rätt disk.

Om du gjort en installationsmedia på usbstickan så kan det mycket väl bli att usbminnen blir /dev/sda, och då skriver den grub boot loadern till USB istället till disken du installerat allt på.

För att lösa det enkelt, gör om installationsmedia, och använd dig utav programmet Rufus, det programmet gör att USB-minnet hanteras som en CD-läsare istället för en disk-enhet.

Gör ett försök till så kommer det nog gå strålande denna gång.

Det du kan göra är att göra en live-cd och installera grub via cli på rätt device. Det är troligen mer krångligt än att installera om hela operativsystemet dock

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Ubuntu är inte kompatibel med B120i raid.
I menyn samt vad som visades på skärmen vid upp start såg det ut som AHCI var activt men så var inte fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikst:

Ubuntu är inte kompatibel med B120i raid.
I menyn samt vad som visades på skärmen vid upp start såg det ut som AHCI var activt men så var inte fallet.

B120i är hardware aided software raid så släpper inte hp drivarna som innehåller raidlogiken till ubuntu så är det säkert så.
Personligen hade jag kört linux egen mjukvaruraid istället om portarna fungerar som vanliga sata.