Permalänk

Eget ip comhem

Hej. Har skaffat en server till vårt 3mans företag där vi kör en crmserver.
Idag har vi telia adsl med ett dynamiskt ip.
Det innebär ju att ipadressen ändras lite då och då.
Har läst någonstans att man ska kunna använda ngn tjänst, Noip. Dyndns så man ändå ska kunna nå servern fast ip ändras.

Alternativet är att uppgradera hos telia och få ett privat ip men telia är dyrt redan som det är idag.
Sedan är det så att comhem finns i lokalen och där kan vi få 500mbit /s för samma pris som hos telia och där har vi 8mbit.

Men finns det någon bra tjänst, behöver inte vara gratis, som gör att jag kan välja comhem?

Visa signatur

// Lalle

Permalänk
Medlem

Frågat ComHem? Dom lär ju ha svaret.

Permalänk

Jo jag har frågat comhem och de säger att de inte erbjuder ett fast ip nummer. De har ju heller ingen annan tjänst och rekomenderar inget de inte säljer själv.

Så någon bra tjänst som funkar med comhem efterfrågas.

/Kristoffer

Visa signatur

// Lalle

Permalänk
Medlem

Nu är det inte jätteofta man får nytt IP av comhem utan nästa enbart när routern varit avstängd en längre stund, internet varit borta ett tag eller vid arbeten i nätet. Haft Comhem i 5 år och de få gånger jag fått nytt IP har jag uppdaterat mina DNS records manuellt.

Jag har dock en backup-solution jag kör med som kanske passar er. Ni kan brygga Comhems router och köra med egen. Jag kör en Asus RT-N66U, där erbjuds en dynamisk DNS tjänst. Så fort routern får eget IP uppdateras DNS:en, t.ex. ertföretag.asuscomm.com

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | Secretlab TITAN Evo | unRAID Server: 44TB

Permalänk
Medlem

DynDNS och allt sånt finns ju inbyggt i många routers och fungerar med alla operatörer då det inte på nåt sätt beror på nåt de gör.

Om det inte är viktigt att det ser snyggt och proffsigt ut mot kunder så fungerar det utmärkt.

Vill man ha en någorlunda snyggt domännamn (typ crm.företaget.se) så kan man lösa det om man har en egen DNS nånstans genom att peka ett CNAME record på dyndns-adressen man får. Så har jag gjort själv för privat bruk.

Permalänk
Medlem

Det finns ett sätt, men jag tror man måste vara fastighetsägare för att få den tjänsten. Det kallas DUC och jag tror inte du kan få den tjänsten som privatperson, om du inte råkar ha en bekant på Com Hem som kan fulfixa in den åt dig.

https://www.comhem.se/blob/43028/11/blankett-bestallning-av-f...

Du kan ju prova att ringa till Fastighetsägarekundservicenånting och fråga. Eller så ringer du KS och frågar om du kan få en sån där DUC-tjänst på ditt modem. Lycka till.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Jag har comhem internet via kabeltv-nätet (som privatperson, inte företag) och använder DuckDNS för mina personliga servertjänster jag har åtkomliga från internet. Gratis och funkar bra. Men adressen blir av typen dittnamn.duckdns.org. För personligt bruk tycker jag inte det spelar någon roll vilket namn det blir. Låter numera min server uppdatera duckdns, innan lät jag min router göra det men min nya router saknade den möjligheten (eller snarare jag har valt köra stock firmware istället för tredjeparts firmware). Men har man ändå en server som ständigt är igång kan man köra ett script som håller adressen uppdaterad.

https://www.duckdns.org/

Permalänk
Medlem

Har ni inte möjlighet att byta leverantör?
Jag har det som en kostnadsfri tjänst hos min leverantör, alltså en publik- samt statisk address.

Bara en idé för att slippa kringlösningar, fullt möjligt att ni ej har den möjligheten dock.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk

Jag ska kolla vad som finns i vår router och se om den har ngt inbyggt. Annars kanske det är ett alternativ att byta till en router som har denna tjänsten.
Återkommer när jag kollat.

Visa signatur

// Lalle

Permalänk
Medlem
Skrivet av lallemannen:

Jag ska kolla vad som finns i vår router och se om den har ngt inbyggt. Annars kanske det är ett alternativ att byta till en router som har denna tjänsten.
Återkommer när jag kollat.

Det är även möjligt att köra en klient på servern som uppdaterar hosten, så ett nytt routerinköp är inte ett måste.